(Disiarkan pada
12. 5. 2017)
Falsafah sains dan teknologi mempunyai
kesamaran dalam hubungan dengan falsafah pendidikan yang bersifat holistik.
Ilmu yang bersifat holistik menempatkan
naluri manusia memahami hidup ini sebagai kekuasaan Allah s.w.t. maka itu
falsafah kewujudnya semesti dalam kekuasaan Allah. Berbeza dengan falsafah
sains dan teknologi yang kefamana terhadap fenomena alam benda berpandu kepada kajian
yang mendasari teknologi bagaimana kewuju dannya.
Ibadah syukur mendasari fenomena
kerohanian atau spritual lebih pemberatannya berbanding dengan fenomena jasmani
atau alam benda semata. Oleh itu ilmu yang bersifat skular tidak menitiberatkan
kepada kekuasaan Allah s.w.t. Maka itu ilmu yang didatangkan daripada Allah
yang bersifat wahyu atau divine
revelatioan kurang dimanfatkan dalam pembangunan kehidupan.
Mendasari fenomena inilah maka iblis
tidak setuju dengan Tuhan untuk mengakui manusia adalah lebih mulia daripada
makhluk-makhluk lain. Iblis memikirkan kejadiannya adalah daripada api maka
diyakininya adalah jauh lebih mulia daripada manusia yang dijadikan daripada
tanah. Keangkuhan iblis di hadapan Allah mengakibatkan nikmat dan rahmat hidupnya
ditarik balik oleh Allah, menjadikanlah iblis terkeluar hidupnya dari
perlindungan Allah s.w.t..
Ibadah syukur membersihkan diri dari
sifat keangkuhan dan memesungkan perasaan bahawa Allah itu berkuasa tentang kewujudan segala makhluk di
alam kehidupan sama ada di alam jasmani mahupun di alam rohani. Allah tidak
sama sekali menyukai makhluk-Nya yang sumbong dan angkuh yang mengkategorikan
dirinya lebih mulia dan hebat daripada zat yang menciptakannya iaitu Allah
s.w.t..
Manusia apabila ada kelebihan sedikit
penampilannya daripada orang lain sama ada dari segi ilmu, kekuasaan, kekayaan,
kedudukan, pangkat, keturunan dan sebagainya maka timbullah rasa kebesaran dan
kebanggaan diri yang melahirkan perasaan keangkuhan dan kemegahan di khalayak
orang. Perasaan seperti itu akan membawanya ke dimensi mengkufuri rasa
kesyukuran kepada nikmat dan rahmat Allah berikan kepadanya.
Nabi Musa a.s. telah tergelincir dari
pemikirannya sebagai Rasul apabila ia telah menjatuhkan kerajaan Firaun yang
ganas itu, melebalkan dirinya lebih pintar dan mempunyai ilmu jauh lebih hebat
dari orang lain di dunia, apabila salah seorang dari umatnya bertanya
kepadanya: “Siapkan orang yang lebih pintar di dunia?” Nabi Musa tidak
menjawabnya tetapi hanya terfikir dalam hati bahawa umatnya tidak memahaminya
sebagai manusia yang lebih hebat kerana menjatuhkan Firaun yang menganggap
dirinya sebagaiTuhan!
Walaupun Nabi Musa a.s. tidak mengeluarkan
kata-kata dari mulutnya sifat keangkuhan dan hanya terfikir dalam hatinya
sahaja tetapi Allah s.w.t. telah mengetahuinya. Maka Allah perintahkan Nabi
Musa a.s. untuk berguru dengan Nabi Khidir. Nabi Khidir diberi Allah s.w.t.
kelebihan ilmu jauh lebih hebat berbanding manusia yang ada di permukaan bumi.
Setelah Nabi Musa a.s. mengikuti Nabi
Khidir buat seketika untuk menuntut ilmu, maka Nabi Musa gagal mematuhi syarat
yang diberi oleh Nabi Khidir. Maka Nabi Musa tidak dapat meneruskan usahanya
untuk menuntut ilmu dari Nabi Khidir. Maka terjawab dalam pemikirannya untuk
menganggap dirinya mempunyai ilmu yang lebih hebat daripada orang lain di
dunia.
Semua ilmu yang ada di alam kehidupan di
dunia mahu pun di alam akhirat tidak boleh dikuasai oleh seorang diri. Sebagai
mana kepintaran yang kita perolehi dalam pemba- ngunan kehidupan, semestinya
ada lagi orang lain yang lebih pintar daripada kita. Maka itu mempunyai ilmu
sebanyak mana pun wajar kita merasa syukur kepada Allah kerana Allahlah
yang membekalkan segala ilmu yang ada
pada diri kita.
Merasa syukur dalam hati adalah
menunjukkan kerendahan hati terhadap apa yang kita
perolehi.
Maka itu wajar kita berterima kasih kepada Allah kerana menambahkan ilmu yang sudah sedia ada.
Begitu juga kemudahan yang dapat kita perolehi lewat tawakal kita, kerana Allah
suka melihat hamba-Nya yang berikhtiar.
Ahli pujangga mengatakan bahawa “semakin saya tahu semakin saya tidak tahu”.
Ini membawa kefahaman bahawa menuntut ilmu itu tidak ada sempadannya, bagikan tamsilan
menyulupkan jari ke laut dan angkat; air yang membasahi jari itu ibaratnya ilmu manusia dapat perolehi dalam
pembangunan kehidupan berbanding ilmunya Allah seluas air lautan yang tidak
bertepi itu.
Manusia diciptakan Allah semesti dengan
tujuannya maka itu carilah dan fahamilah
tujuan
Allah tersebut supaya dapat mendidik diri peranannya sebagai khalifah di
hadapan Allah s.w.t.. Segala nikmat dan rahmat Allah berikan apabila berhubung
dengan manusia wajar dimurnikan dengan rasa kesyukuran kerana disiplin
pembangunan sedemikian rupa menjauhkan kita dari sifat rasa keangkuhan dan kemegahan di hadapan
Allah s.w.t..
Megucap syukur wajar dijadikan ibadah
pada setiap detik masa dalam hidup ini kerana budaya ini akan mengingatkan dan
mencintai Allah tentang kecintaan-Nya
kepada manusia, makhluk yang diciptakan dengan segala kesempurnaan kewujudannya
berbanding dengan ciptaan makhluk lainnya yang ada di alam kehidupan ini.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
sering berdoa kepada Allah agar Baginda di hidupkan sebagai orang yang miskin, dimatikan
dalam keadaan miskin dan dikumpulkan di akhirat nanti bersama-sama orang yang
miskin. Ini bermaksud bahawa hidup dalam keadaan miskin tidak ada yang
dibanggakan dan orang miskin hidupnya sentiasa beribadah dan dekat dengan Allah
memohon segala keredaan-Nya.
Wajib menjadi dasar dalam hidup untuk
memahami bahawa manusia tidak ada kemampuan dalam menangani hidupnya tanpa
pertolongan Allah s.w.t. Selain dari nikmat dan rahmat hidup Allah berikan
kepada manusia, Allah juga sentiasa berhubung dengan manusia
setiap
detik masa dalam hidup seorang insan lewat
hidayat dan petunjuk Allah dalam menelusuri pembangunan rohani dan jasmani
di alam dunia ini. Oleh yang demikian hubungan manusia dengan Allah semestnya
menjadi dasar seratus persen dalam hidup seorang mukmin yang wajar diimbali
dengan rasa kesyukuran.
Memperbanyak melakukan kebajikan
dalam hidup dan mengurangi melakukan kejahatan dan kerusakan adalah corak hidup
bagi orang yang beriman dan bertakwa. Iman dan takwa terhadap Allah adalah
pancing untuk mendapat petunjuk dari Allah. Dan orang yang mendapat petunjuk
dari Allah, adalah orang yang paling beruntung dalam kehidupan di dunia,
lebih-lebih di akhirat nanti.
Firman Allah surah Taha ayat
30:47 yang bermaksud: (terjemahan)
“Selamat sejahteralah orang-orang yang
mendapat petunjuk dan mengikuti petunjuk itu.”
Ini
sebagai satu ingatan bahawa orang yang mahu mengikuti petunjuk nescaya akan
mendapat kesejahteraan serta terselamat dari seksaan dunia dan akhirat.
Bandingan
peristiwa ini samalah dengan apa yang terdapat dalam sepucuk surat Rasulullah
s.a.w. yang dikirimkan kepada Hiraql raja Rom berbunyai: (terjemahan)
“Dengan nama Allah yang pengasih
lagi penyayang. Daripada Muhammad Utusan Allah. Kapada Hiraql pembesar negeri
Rom. Kesejahteraan atas orang yang mengikuti petunjuk. Sesungguhnya aku menyeru
engkau dengan penyiaran Islam. Masuklah Islam engkau akan selamat, nescaya
Allah berikan engkau upah dua kali ganda.”
Firman Allah
dalam surah Al-Baqarah ayat 2:38 yang bermaksud: (terjemahan)
“Siapa yang mengikuti petunjuk-Ku
maka tak ada kekhawatiran dan tak ada kesedihan bagi mereka dalam kehidupan
dunia ini dan di akhirat nanti.”
Jadi, terjauh dari rasa takut (khawatir) dan sedih, adalah
tanda-tanda orang yang mendapat petunjuk dari Allah.
Selain
mendapat rezeki dan jalan keluar, orang yang beriman dan takwa terhadap Allah,
iaitu orang yang tak ragu sedikit pun tentang Allah dan kekuasaan-Nya, serta
patuh taat dengan menjalankan segala perintah dan menghentikan segala larangan
Allah, akan mendapat petunjuk (hidayah) dan pengetahuan dari Allah.
Firman Allah dalam Surah Al-Anfal
ayat 8:29 yang bermaksdu: (terjemahan)
“Hai orang yang beriman, takwalah
kamu terhadap Allah, maka Allah akan memberikan kamu pengetahuan.”
Allah menjamin kepada orang-orang
yang beriman, iaitu sekiranya mereka bertakwa, yakni takut kepada Allah dengan
mentaati perintah-Nya dan meninggalkan perbuatan-perbuatan maksiat, nescaya
Allah akan menjadikan mereka orang-orang yang berbakti dengan
ilmu
pengetahuan yang dapat membezakan di antara yang benar dengan yang salah. Bakat
ilmu pengetahuan itulah yang membezakan mana yang mendatangkan manfaat bagi
seseorang mana pula yang mendatangkan muderat. Bakat yang membezakan antara
kufur dengan iman. Bakat yang dapat memperlihatkan kebenaran agama dan
ketinggiannya, dapat menyingkap kan kesalahan pihak yang kufur dan kerendahannya.
Selanjutnya bakat ilmu pengetahuan itu dapat menyelamatkan seseorang dari
kesengsaraan di dunia dan akhirat.
Seterusnya dengan sebab takutkan
Allah, seseorang itu akan dimaafkan kesalahannya yang telah lalu dengan
dihapuskan dosanya, dan diampunkan pula, iaitu kesalahannya akan ditutup
daripada penglihtan manusia, baik di dunia ini mahupun di akhirat nanti. Kerana
Allah mempunyai kelebihan yang besar. Ini adalah merupakan janji Allah kepada
orang-orang yang takwa, iaitu akan memberikan pahala yang besar tanpa
mengharapkan sebarang balasan.
Orang yang memberisikan hatinya
lewat amalan kesyukuran terhadap nikmat dan rahmat Allah akan diselamatkan dari
sebarang bahaya. Firman Allah dalam Surah At-Tagaabun ayat 64:11 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Sesuatu bahaya tidak akan mengenai kecuali dengan izin Allah, dan
barangsiapa beriman dengan Allah, nescaya Allah
tunjuki (pimpin) hatinya, kerana Allah itu berkuasa atas sesuatu.”
Mendapat petunjuk
dan pengetahuan dari Allah merupakan satu kesempurnaan dalam melaksanakan
ibadat. Pengetahuan dan petunjuk itu kadang-kadang dikirim Tuhan kepada manusia
dengan perantaraan manusia seperti guru,
orang tua yang telah berpengalaman, atau dengan perantaraan sekolah, taman
pendidikan dan buku-buku. Tetapi semua pengetahuan dan petunjuk itu adalah
pengetahuan dan petunjuk kecil, yang ringan, kerana dapat kita tangkap dengan
pancaindera kita. Dapat kita tangkap dengan mata, dengan telinga dan dengan
perasaan kita.
Tetapi ada pengetahuan dan
petunjuk yang besar, yang penting atau maha penting yang dikirim Tuhan pada
kita tidak dengan perantaraan tetapi langsung dikirim Tuhan ke hati kita, tanpa
perantaraan apa-apa. Hidayat atau petunjuk itu hanya Allah yang punya, maka
hanya Allahlah dapat membagi-baginya
kepada siapa-siapa yang Ia suka, kehendaki dan cintai saja. Maka kalau manusia
ingin mendapat petunjuk itu, ingin keluar dari kesesatan, ia harus lebih dahulu
iman dengan Allah lalu berusaha menjadi orang yang dicintai oleh Allah.
Ketahuilah bahawa Tuhan
sekali-kali tidak akan suka memberikan hidayat-Nya kepada manusia-manusia yang
jahat, yang khianat, tidak jujur, diselubungi oleh dosa dan noda. Firman Allah
dalam Surah Yusuf ayat 12:52 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya Allah tidak akan menunjuki akan orang yang khianat,”
Firman Allah Surah Al-Baqarah ayat 2:264 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah tidak akan memberilan petunjuk kepada orang-orang yang kafir.”
Sifat
riak, membangkit-bangkit dan menyakiti di dalam membelanjakan harta itu, adalah
menjadi keistemewaan orang-orang yang kufur – hendaklah dijauhi oleh
orang-ornag Mukmin.
Adalah diriwayatkan oleh
Al-Baghawi menerusi sanadnya yang berpangkal dari
Mahmud
bin Labid, bahawa Rasulullah (s.a.w.) telah bersabda yang bermaksud:
(terjemahan)
“Hanyasanya perkara yang sangat-sangat kutakuti atas kamu ialah syrik
kecil. Orang pun bertanya: Ya Rasulullah! Apa syirik kecil itu? Jawab Baginda:
Riak. Dikatakan kepada orang-orang yang berbuat riak – nanti pada hari pembalasan
kepada hamba-hamba Allah atas amalannya; pergilah kamu kepada orang-orang yang
kamu tunjuk-tunjukkan amalan kamu kepadanya sewaktu kamu di dunia! Maka
lihatlah, adakah akan kamu akan dapati balasan nya dari mereka? (tentu tidak).
Firman Allah Suah Al-Baqarah ayat
2:258 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang aniya.”
Orang
yang aniaya walau bagaimana bijaknya berhujah nescaya Allah tidak memberikannya
jalan
kemenangan perkara yang hak.
Maka itu muliakan hidupmu dengan
sentiasa bersyukur kerana dengan demikian akan memberisihkan jiwa kita dari
keangkuhan dan kebanggaan. Dengan amalan demikian kita sebagai hamba Allah sentiasa mengigati
Allah s.w.t. Ingat Orang yang sentiasa mengingati Allah, kita sebagai hamba-Nya
sentiasa disisi-Nya.
No comments:
Post a Comment