(Disiarkan pada 23. 6. 2017)
Kita tidak keseorangan dalam
melaksanakan kehidupan. Allah sentiasa menemani kita dan membimbing dalam semua
amal ibadat kita. Allah sentiasa membantu hamba-Nya sama ada dalam keadaan
susah atau sebaliknya. Maka itu apa saja yang kita lakukan, pastikan kita
laksanakan dengan hati yang ikhlas dan jujur kerana Allah maka itu Allah
pemudahkan segala usaha kita. Buahnya ikhlas dan jujur ialah Allah mudahkan
segala ibadat kita.
Menolong orang lain dalam semua
muamalat kehidupan, menggamit keredaan Allah S.W.T. dan ini akan melahirkan
ukhuwah kemanusiaan kelak merapatkan suasana kesetia kawanan sosial. Allah
berfirman dalam Surah Az-Zaariyat ayat 49:13 yang bermaksud:
(terjemahan)
“.....Sesungguhnya orang yang termula di antara kamu di sisi Allah
ialah orang yang lebih bertakwa....”
Orang yang
sentiasa membantu orang lain akan merapatkan ketakwaan kita kepada Allah S.W.T.
maka itu Allah sentiasa membantu kita untuk meringan segala urusan kehidupan
kita. Membantu orang yang berwajib dibatu, Allah sentiasa meringankan urusan
dalam hidup kita.
Harus kita memikirkan bahawa
segala urusan dalam hidup harus kita melibatkan orang lain kerana kehadiran
merekalah maka hidup ini memberi manfaat kepada kita. Maka itu kita sentiasa
memikirkan sistem pengurusan yang dikenali sebagai “give and take.” Orang lain memberi khidmat kepada kita dan kita
yang menerima khidmat yang dilaksanakannya dan sebaliknya. Menerima pertolongan
orang lain harus kita imbali dengan rasa syukur dan terima kasih kerana
keikhlasannya memberi khidmat kepada kita yang akan meringankan beban hidup
yang kita tempuhi. Keihlasan dalam hatinya menghulukan bantuan demi meringatkan
masalah yang kita hadapi adalah satu ibadat yang akan merapatkan ukhuwah kemanusiaan
serta menyuburkan perasaan kasih sayang antara sesama. Suasana inilah yang
Allah sukakan ada dalam hubungan bermasyarakat.
Dalam diri manusia itu ada
segumpal daging, jika ia baik maka selamatlah manusia, tetapi jika ia tidak
baik maka binasalah kemurnian manusia.
Daging yang dimaksudkan ialah hati.
Hati kadangkala dikatakan sebagai raja dalam diri manusia. Pada pendapat orang
lain pula ia ditafsirkan sebagai Malaikat dalam diri setiap individu itu.
Hati memainkan peranan yang amat
penting dalam segala aktiviti kehidupan manusia. Hati yang suci, tidak dicemari
dengan sebarang kekufuran dalam hidup, sentiasa bersama dengan Allah dan akan
mencapai peringkat kemalaikatan atau lebih mulia daripada Malaikat seperti
keunggulan hidup Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
Cintanya kepada umat manusia
tidak ada tolak bandingnya bagitu juga keimanannya kepada Allah. Baginda
melaksanakan ibadatnya kepada Allah, setiap malam lebih banyak masanya
berbanding dengan tidurnya, sehingga bengkak kakinya kerana terlalu lama
berzikir di atas kain sembahyangnya.
Pernah suatu malam isterinya,
Siti Aisyah yang telah tidur terjaga dan didapati Nabi masih sembahyang, kemudian lewat malam
ia melihat lagi Nabi masih di atas tikar sembahyang, dan pada sepertiga malamnya ia melihat Nabi masih lagi
duduk di atas tikar sembahyangnya. Kemudian isterinya mendekati baginda seraya
berkata: “Abangku tersayang, bukankah
engkau sudah mendapat jaminan dari Allah bahawa
dosa-dosa mu yang telah lalu,masa sekarang dan masa akan
datang jikalau ada, Allah telah mengampuni semuanya.”
Nabi Muhammad
s.a.w. memandang muka isterinya yang tersayang lalau berkata, “Alangkah baiknya kalau aku dianggap sebagai
‘abdan syakuran.” Bermaksud
orang yang sentiasa bersyukur terhadap pemberian Tuhan. Nabi Muhammad (s.a.w.) merupakan
contoh yang amat baik terhadap semua perlakuan manusia. Hatinya luhur dan
sentiasa melihat sesuatu itu mempunyai hikmahnya.
Pernah pada suatu masa Nabi ke
masjid hendak sembahyang Zohor; apabila baginda melalui suatu bangunan
tiba-tiba ia diludahi oleh orang yang bencikan kepadanya. Ludah itu mengena
tepat di atas dahi Rasul. Ia melihat ke atas sambil berkata, “aku diludahi!” dan ia meneruskan
perjalanannya ke masjid. Pada hari berikutnya Nabi mengalami keadaan yang sama,
tetapi ia tidak pernah memarahi orang yang menganiya padanya.
Pada hari ke tiga tiba, Nabi lalu
di situ lagi dalam perjalanan ke masjid untuk sembahyang Zohor. Apabila Nabi
sampai di tempat tersebut ia tidak lagi diludai. Rasul melihat ke atas tetapi
tidak ada orang kelihatan di situ. Nabi merasa hairan. Baginda berkata di dalam
hatinya, “Selalunya apabila saya sampai
di situ saya diludahi, tetapi kali ini tidak ada orang yang meludahi lagi. Ke
mana agaknya orang itu?”
Nabi mencarinya
sehingga bertemu dengan se orang yang bertanya pada Rasul siapa yang dicarinya.
Nabi menjawab bahawa biasanya bila ia melalui di situ dia diludahi, tetapi pada hari itu tidak ada
orang yang meludahinya lagi dan ingin tahu ke mana ia pergi.
“Oh, si pulan barangkali,” kata orang itu. “Ke mana ia pergi?” Sabda Rasul. Orang itu memberitahu bahawa
ia sakit, demam panas dan menunjukkan
kepada Nabi rumahnya yang tidak jauh dari situ. Nabi lantas ke masjid
memandangkan masa solat Zohornya sudah terlewat. Nabi dengan cepatnya
mengerjakan solat Zohor dan pulang ke rumah dan memeritahu isterinya Siti
Aisyah supaya menyediakan makanan untuk dihantar kepada orang sakit. Maka orang sakit yang dimaksudkan adalah
orang yang membenci Rasul.
Nabi membawa makanan itu ke
rumahnya. Nabi lalu mengucap, “Assalamualaikum”. Dengan lantang suara
dari dalam mengatakan, “buka sahajalah,
pintu tidak berkunci.” Lalu Nabi membuka pintu dan masuk sambil berkata “assalamualaikum”. Orang yang sakit itu
melihat Rasul seraya berkata:
“Kamu ini Muhammad betul-betul baik hatimu, saya sakiti hatimu supaya
apabila kamu marah saya akan pukul kamu, tetapi jelas kamu ini bukan mudah
disakiti hati kamu. Saya mempunyai ramai kawan tetapi belum ada seorang pun
datang menziarahi aku dan kamu pula Muhammad yang pernah saya sakiti hati kamu,
kamu yang dahulu sampai. Mulai dari sekarang saksikanlah Muhammad:
“Asyhaduallah ilahaillallah wa asyhaduanna Muhammad rasulllah.” Ia masuk
Islam, kerana amat kagum dengan hati beliau begitu luhur sangat
Kesabaran sesorang
itu menangani cabaran hidup mempunyai hikmahnya tersendiri; sebab sabar itu
adalah iman dan iman itu adalah kekuatan rohani membentingi manusia dari kekufuran
dan memelihara akidah untuk sujud kepada Allah S.W.T. yang Pengasih dan
Penyayang serta Penentu segala-galanya.
Iman menyemai benih-benih
kemanusiaan yang mengikat jiwa (hati) manusia membentuk kemuafakatan sebagai
landasan
hidup bertamadun. Rasulullah s.a.w. mempunyai hati yang amat luhur dan dapat
bertahan dari sebarang ujian. Kekuatan iman akan menyempurnakan segala tindak-tanduk
manusia untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah.
Iman dan takwa merupakan
gandingan fakulti manusia yang sentiasa melihat sesuatu keadaan itu
mempunyai potensi, kerana potensi kehidupan sebenarnya mempunyai banyak rahsia
yang sehingga kini manusia giat menerokainya. Kekuatan hati menerima cabaran
atau dugaan disebabkan kehadiran iman dan ketakwaan kepada Allah S.W.T.; tetapi
jika hati itu disandarkan kepada naluri biologis yang hanya memenuhi keperluan
hawa nafsu semata-mata maka jiwa (hati)
manusia itu akan menjadi lemah.
Manusia yang mempunyai hati yang
lembut sentiasa memberi ruang untuk mendengar dan mendifinasikan pandangan dan
pendapat orang lain agar ianya menemukan titik persamaan yang akan menjadi
agenda untuk membina mahligai kehidupan. Dengan semangat kemuafakatan itu
manusia dapat membentingi penjajahan budaya lemah dan kelak dapat menyatupadukan
akal untuk menyelamatkan manusia dari segi kekufuran.
Kelembutan hati dan kesabaran
baginda tidak ada tolak bandinnya dan ini benar bukan hanya manusia mengkagumi
beliau tetapi Allah sendiri pun memuji baginda. Tidak ada manusia yang dibentuk
atau dibina oleh Allah selain dari Nabi Muhammad s.a.w. yang diberi
penghormatan untuk memasuki Arasy Allah (Sidratul Muntaha). Kemuliaan
beliau telah mengalahkan kesucian para
Malaikat dan jelas dapat disaksikan semasa beliau dimi’rajakan.
Nabi Muhammad saw tidak mahu
berhenti menyeru dan berjuang membawa manusia ke jalan Allah sekalipun ditawari
harta, wanita, tahta, bulan dan matahari, kerana menurut ajaran Allah dan
kepercayaan serta keyakinan para nabi dan Rasul bahawa kehidupan di dunia
sekarang ini adalah satu kehidupan yang amat pendek waktunya dan amat kecil
nilainya dan ertinya. Satu kehidupan yang berjangka waktu kira-kira 60 atau 70
tahun, lebih atau kurang.
Sesudah kehidupan di dunia yang
amat terbatas, akan ada kehidupan akhirat yang tak terbatas jangka waktunya,
satu kehidupan yang maha luas, maha besar dan maha penting, dan maha hebat
sekali
Sabda Rasulullah saw. yang bermaksud:
(terjemaan)
“Perbandingan
kehidupan dunia dan kehidupan akhirat, ialah seperti seorang yang berjalan ke
laut, lalu memasuka satu jarinya ke laut, lalu mengankatkannya, maka air yang
terbawa oleh jarinya itulah kehdupan dunia ini. (Sedang air yang masih tetap
berada di dalam samudera luas itulah penghidupan akhirat itu). (Hadis Riwayat
Al-Hakim dari Ibnu Mas’ud, Sahih)
Bila kita menolong manusia yang fakir
dan miskin dengan makanan dan pakaian, atau kita menyelamatkan jiwa mereka dari
bahaya banjir atau tenggelam, atau lain-lain pertolongan dan pekerjaan, itu
semuanya bererti menolong mereka atau menyelamatkan mereka dalam kehidupan yang amat kecil ini, bererti
satu pekerjaan atau pertolongan yang kecil pula.
Tetapi bila kita menyeru mereka untuk
beriman dengan Allah dan melakukan perbuatan-perbuatan yang baik di dalam hidup
di dunia ini, itu bererti kita menyelamatkan mereka dalam kehidupan akhirat
yang tak terbatas jangka waktu dan maha luas sekali. Bererti kita menyelamatkan
mereka buat masa beribu-ribu atau tidak ada jangka watunya.
Allah dan para Rasul, begitu juga
orang-orang yang beriman dan yakin tentang kehidupan di akhirat itu, merasa
beruntung sekali bila berhasil dapat
membawa seorang manusia beriman kepada
Allah dan melakukan kebajikan. Ia berhasil dapat membebaskan orang itu dari azab siksa akhirat yang tak terbatas jangka waktunya.
Berdasarkan hal-hal yang tersebut di
atas Rasulullah s.a.w. dengan tegas sekali berkata kepada Ali bin Abi
Thalip: Jika Allah dapat memasukkan
petunjuk pada seseorang dengan perantaraan engkau maka itu adalah lebih berharga daripada seluruh harta kekayaan yang
ada di atas dunia ini.
Agama Islam telah memberikan suatu
pegangan kepada manusia supaya menjaga keseimbangan antara kepentingan hidup
duniawi dengan kepentingan hidup ukhrawi. Matlamat hidupnya diarah kepada
persiapan hidup di akhirat di samping tidak mengabaikan dirinya demi untuk
kemajuan dunia.
Sikap inilah yang digambarkan oleh Allah
s.w.t. sebagai sifat orang-orang mukmin di mana dia menghayati dunia ini dengan
iman, amal dan selaras dengan saranan Tuhan, seperti firman-Nya dalam Surah An-Nahl
ayat 16:30 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
dikatakan kepada orang-orang yang
bertakwa:’Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu?’ Mereka menjawab:’Allah
telah menurunkan kebaikan.’ Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan mendapat pembalasan yang
baik dan sesungguhnya kampung akhirat itu adalah lebih baik dan itulah
sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa.”
Adalah diriwatkan bahawa
orang-orang yang tinggal diperkampungan Arab telah mengutus rombongan-rombongan
mereka ke kota Mekkah, untuk meninjau keadaan Nabi Muhammad s.a.w. dan kitab
Qur’an yang tarbiahkannya. Rombongan tersebut, apabila bertemu dengan
orang-orang Islam dan bertanya hal itu kepada mereka, seraya berkata: “Apa yang
telah diturunkan oleh Tuhan kamu?” Maka
orang-orang Islam itupun menceritakan segala yang baik di semuanya baik.
Demikianlah jawapan dari
orang-orang yang takwa, yakni orang-orang yang takut melanggar perintah Allah dan menyekutukan-Nya.
Kemudian Allah menerangkan pula
pada balasan terhadap orang-orang yang berbuat kebajikan di dunia ini, ialah
kebaikan yang pahala satu kebajikan menjadi 10 kali ganda sehingga 700 kali
ganda, bahkan sampai berganda-ganda, yakni tidak terkira banyaknya.
Surah As-Zumar ayat 39:10-14 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah
wahai hamba-hamba-Ku yang beriman:’Bertakwalah kepada Tuhanmu.’ Orang-orang
yang berbuat baik di dunia ini memperolehi kebaikan dan bumi Allah ini luas,
sesungguhnya hanya orang bersabarlah diganjarkan pahala tanpa hisab. Katakanlah
sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan
ketaatan kepadanya (dalam menjalankan agama), dan aku diperintahkan supaya
menjadi orang yang pertama menyerahkan diri. Katakanlah sesungguhnya aku takut
akan seksaan hari yang besar jika aku derhaka kepada Tuhanku. Katakanlah hanya
Allah sahaja yang aku sembah dengan mengikhlaskan kekuataan kepadanya dalam
menjalankan agamaku.”
Orang yang teguh pendiriannya dalam
menghadapi ujian yang berat ibarat menggenggam barah api jika terasa panas
tidak dilepaskan–biar sampai menjadi abu.
Rasul diperintahkan Allah supaya menyembah kepada Allah semata-mata
yakni mentauhidkan-Nya dengan
tulus ikhlas serta ketaatan yang tidak berbelah bagi. Allah sahaja yang disembah
dengan seikhlas-ikhlasnya tanpa menyekutukan di dalam mengamalkan agama.
No comments:
Post a Comment