(Disiarkan pada 07.
07. 2017)
Amal ibadat kita adalah buah kepada
keimanan kepada Zat yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Kemanfaatannya,
adalah kesempurnaan hidup di sisi Allah S.W.T. di samping keutuhan
kekhalifaannya sebagai satu tanggungjawab dan amanat Allah S.W.T. Kewujudan
segala makhluk di alam kehidupan adalah atas kekuasaan Allah untuk keman- faatan
hidup kita sebagai hamba Allah.
Walaubagaimana pun semua makhluk adalah
dalam kekuasaan Allah S.W.T. untuk menyesuaikan keadaan kehadirannya sesucuk
dengan kemanfaatan hidup makhluk lainnya. Sebagai contoh, kekuasaan api untuk memakan (membakar) makhluk lainnya dapat
diperintah kan Allah agar ia menjadi sejuk untuk keselamatan bagi Nabi Ibrahim
apabila raja Namrud mencampakkan Nabi Ibrahim ke dalam ungun api untuk
membunuhnya atas kesalahan mero- sakkan sembahan mereka yang direka oleh mereka
sendiri.
Keikhlasan dan kejujuran manusia untuk
mentarbiahkan umat ke jalan kehidupan yang diredai Allah membuahkan keselamatan
bagi Nabi Ibrahim kelak memboktikan kepada makhluk manusia yang menduakan Allah
agar balik ke pangkal jalan. Tetapi jika manusia tidak menggunakan hati yang
ikhlas dan jujur terhadap kekuasaan Allah maka Allah tidak berkompromi dengan
manusia yang jahil tanpa berpandu kepada kekuasaan Illahi.
Di
dalam melakukan kebenaran, lebih-lebih lagi di dalam menyebarkan kebenaran,
manusia akan selalu mendapat halangan dan rintangan. Bahkan rintangan dan
halangan itu memuncak atau meningkat menjadi tentangan-tentangan atau
tindakan-tindakan permusuhan. Tentangan dan permusuhan sering meningkat dan memuncak
lagi menjadi ancaman-ancaman
(intimidasi) sehingga menimbulkan perkelahian yang mengakibatkan pembunuhan.
Seorang yang telah mengabdikan dirinya
untuk menyebarkan kebenaran di atas permukaan bumi, di tengah-tengah masyarakat
manusia yang berbagai corak dan ragamnya itu, harus sabar, tetap hati dan tabah
menghadapi segala macam halangan dan rintangan. Sabar menghadapi segala
tentangan dan permusuhan, bahkan menghadapi setiap ancaman atau intimidasi dari
pihak yang menentang kebenaran itu.
Jadi sabar itu ertinya bukanlah menyerah
kalah terhadap musuh kebenaran, tetapi tetap hati dan tabah menghadapi musuh
sehingga kita mencapai kemenangan dan musuh-musuh itu dapat dikalahkan
sekalah-kalahnya.
Kalau yang membela dan menyebarkan
kebenaran itu lemah hati dan semangat, dengan sedikit halangan dan rintangan
saja sudah mundur ke belakang dan
berhenti membela dan menyebarkan kebenaran itu, maka akhirnya kebenaran
itu akan lenyap dari permukaan bumi ini. Maka kekeliruan dan kebatilan akan
bersimaharajelalela di permukaan bumi ini,
sehingga permukaan bumi ini akan menjadi hutan belantara, di mana
berkeliaran binatang-binatang lair dan buas.
Firman Allah Surah Al-Baqarah ayat 2:30 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat:Sesungguh Aku hendak menciptakan
Khalifah di bumi.”
Yang bermaksud bahawa Allah menciptakan
kita manusia di atas permukaan bumi ini menjadi khalifah, menjadi pengatur yang
bertanggungjawab, agar di permukaan bumi ini ada kehidupan yang teratur, jangan
permukaan bumi ini jangan menjadi hutan belantara saja. Bila kita manusia hidup
dipermukaan bumi ini hanya sekadar makan dan minum saja, seperti kehidupan
binatang-binatang, maka kita sudah menyelewing dari tugas hidup kita
sebenar nya.
Dan dengan penyelewengan ini derjat
hidup manusia akan jatuh menjadi setaraf dengan derajat kehidupan binatang-bintang.
Hidupnya merugi, itu bererti bahawa ia lebih baik tidak hidup sama sekali.
Seperti bila seorang dagang merugi, maka dia lebih baik tidak berdagang sama
sekali.
Agar kehidupan kita manusia di
permukaan bumi ini jangan sampai merugi, maka seluruh kehidupan kita harus
berisi empat perkara yang diterangkan dalam Surah Al-Ashr, iaitu: Iman,
melakukan kebajikan, membela dan menyebarkan kebenaran, dan sabar atau tetap
hati dan tabah atas kebenaran itu.
Sebab itu marilah kita
perdalamkan erti sabar ini, agar kita dapat memetik buahnya untuk memberi nilai
hidup dan kehidupan kita di alam ini.
Sabda Rasulullah s.a.w, yang
bermaksud: (terjemahan)
“Keimanan itu 2
bahagian, satu bahagian terletak dalam kesabaran dan sebahagian lagi terletak dalam perasaan
syukur.”
Sabar ialah tetap
hati dan tabah menghadapi halangan dan rintangan berbagai-bagai atau musibah.
Sedang syukur ialah perasaan gembira dan terima kasih terhadap Allah bila
menerima nikmat dan pemberian-pemberian-Nya. Jadi bila seorang hanya pandai
bersyukur saja ketika menerima nikmat dan rahmat Allah, tetapi bila menghadapi
bahaya-bahaya dan kesusahan tidak berhati sabar, maka orang itu baru memiliki seperdua keimanan.
Ertinya belum dia beriman 100%.
Allah berfirman dalam surah
Al-Baqarah ayat 2:45 yang bermaksud: (terjemahan)
“Minta tolonglah kamu kepada Tuhan dengan sabar dan mengerjakan
sembahyang, sesungguhnya sembahyang itu amat berat, kecuali di atas orang-orang
yang khusyuk (taat).”
Allah telah
menyuruh hamba-Nya, agar sentiasa memohonkan pertolongan-Nya, dan dengan
mengurniakan sifat kesabaran di dalam melaksanakan sebarang kerjanya, dan
mengurniakan keteguhan hati di dalam menunaikan ibadat sembahyang, serta
menahan diri dari perkara-perkara yang tidak disukai oleh kehendak hati.
Dengan kesabaran akan tercapai
kejayaan. Pekerjaan sembahyang pun hanya dapat disempurnakan dengan banyak
menggunakan sifat kesabaran. Itulah
sebabnya di dalam ayat ini didahulukan kalimat sabar dari kalimat asolat kerana
pentingnya kedudukan sifat itu, dan amat mustahak dipunyai oleh setiap individu.
Ibadat sembahyang pula, adalah satu-satunya
ibadat yang paling utama, kerana ia mengandungi segala jenis ibadat, baik
mengenai rohani mahupun mengenai jasmani. Setiap petugasnya mestilah bersiap
diri dalam waktu-waktunya. Hendaklah menyucikan dirinya terlebih dahulu, bersih badan, pakaian dan
tempat, tertutup aurat dengan pakaian yang sopan, mengeluarkan wang kerana
keperluan yang dihajati dalam menunaikan sembahyang.
Menghadapi kepada yang satu, ke arah
yang satu dengan tujuan yang satu. Waktu mengerjakannya benar-benar dilakukan
dengan sepenuh tugas, khusyuk dan ikhlas sepenuh hati, semata-mata hanya untuk
Allah.
Berjuang bersungguh-sungguh melawan
godaan syaitan yang sentiasa hendak memalingkan hati manusia. Merayu dan
munajat kepada Allah memohon yang hak. Memohon dan meminta, bebas berkata-kata
dengan tiada payah memakai pengatara. Kalimat suci Al-Quran dibaca, dua kalimah
syahadah sebagai penyaksian diucapkan, dan banyak lain-lain lagi.
Sesungguhnya ibadat sembahyang itu amat
berat untuk dipikul, berat untuk dijalankan, kerana banyak syarat-syaratnya,
banyak rukun-rukunnya dan banyak pula pantang larangnya. Kecuali bagi
orang-orang yang khusyuk yakni taat dan takut kepada Allah. Sembahyang itu
merupakan ibadat yang ringan dan mudah, apabila telah merasakan kelezatannya
akan berasa katigih.
Betapa tidak, kerana dengan sembahyang
ia telah berasa dirinya benar-benar di hadapan Allah, terasa aman dan tenteram
jiwanya. Meskipun Tuhan itu tiada dapat dilihatnya, tetapi ia percaya Tuhan ada
melihatnya. Ia yakin di akhirat kelak dapat berjumpa Allah – sebagaimana yang
difirmankan dalam Surah al-Baqarah ayat ke 2:46 yang bermaksud:
“Iaitu
orang-orang yang yakin – mengetahui mereka akan berjumpa dengan Tuhan
mereka,dan mereka
akan kembali kepada-Nya.”
Ayat ini menunjukkan bahawa di akhirat,
manusia akan dapat melihat Tuhannya. Orang-orang yang khusyuk, yakni taat dan
takut kepada Allah sembahyang itu merupakan ibadat yang ringan dan mudah
terutama sekali apabila telah merasakan kelezatan iman kepada
Allah.
Untuk menambahkan khusyu’
hendaklah kita ingat, sampai menjadi keyakinan,
bahawasanya kita ini datang ke dunia atas kehendak Tuhan dan akan
kembali ke akhirat dan akan bertemu dengan Tuhan. Di hadapan Tuhan akan kita
pertanggungjawabkan semua amal dan usaha kita selama di dunia. Maka dari
sekarang hendaklah kita latih diri mendekati Tuhan.
Imam Ghazali mengatakan bahawa
jika kamu berdiri sembahyang hendaklah sebelum
kamu takbir kamu ingat seakan-akan itulah sembahyang yang terakhir.
Mungkin nanti engkau akan mati, sebab itu engkau khusyu’kan hatimu menghadap
Tuhan.
Inilah beberapa seruan kepada
Bani Israil, untuk mengembalikan mereka kepada pangkal agama yang sejati. Sebab
itu agama yang mereka peluk selama ini itulah dia inti Islam dan marilah
menjadi Islam. Kamulah yang lebih patut mula-mula menyambutnya.
Kesempurnaan ibadat kita
berpangkal kepada keimanan dan kekhusyu’kan kita dalam melaksanakan ibadat
sembahyang. Kita mempunyai keyakinan bahawa kita diwujudkan di dunia oleh Allah
dan setelah agenda dunia selesai kita akan kembali menemui Allah. Firman Allah
dalam Surah Yunus ayat 10: 7-8 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharap menemui Kami (Allah) dan
reda dengan kehidupan dunia dan mereka merasa tenteram dengannya, dan orang-orang
yang cuai terhadap keterangan Kami. Mereka itu tempatnya dalam neraka
disebabkan oleh apa yang telah mereka usahakan.
Setelah Allah
menyebutkan bukti-bukti tentang adanya Allah yang menciptakan langit, bumi,
peredaran malam dan siang, dengan menetapkan pula tentang adanya hari
kebangkitan untuk membalas semua amalan manusia, maka disebutkan-Nya pula keadaan orang-orang yang
ingkar dan kufur begitu pula keadaan orang-orang Mukmin dan beramal salih.
Mula-mula disebutkan di sini
orang-orang yang kufur itu dan pembalasan yang akan mereka terima iaitu: “Sesungguhnya orang-orang yang tidak
mengharap menemui Kami (Allah), yakni tidak menyangka akan berjumpa Tuhan di
akhirat, kerana tidak takut mendusta kan adanya pahala dan dosa. “Dan reda dengan kehidupan dunia,” yakni
mereka lebih suka memilih dunia dengan
berusaha mencari kemewahannya daripada memilih akhirat. “Dan mereka merasa tenteram
dengannya,” Yakni hati mereka tenteram, kerana dapat memuaskan kehendak
hawa nafsu mereka dalam menikmati kemewahan dunia.
Maka dengan adanya ketenteraman seperti
ini – bagi orang-orang kafir – menyebabkan “hilangnya”
dari hati mereka “rasa takut kepada
Allah dan harapan menemui-Nya”, meski
pun mereka dengan amaran dan ancaman
namun tidak juga masuk ke dalam hati mereka.
“Dan
orang-orang yang cuai terhadap keterangan Kami”, yakni begitu pula
orang-orang yang tidak mengindahkan tanda-tanda keesaan Allah serta Al-Quran
yang diturunkan ke atas Nabi Muhammad (s.a.w.) dan tidak meneladani
pengajarannya. Malah, mereka itu tidak mempedulikannya sama sekali. Mereka itu
yang telah disebutkan perkertinya tadi.
“Tempatnya
di dalam neraka disebabkan oleh apa yang telah mereka usahakan”, yakni balasannya
di akhirat ialah akan tinggal di dalam
neraka selama-lamanya. Kerana mereka telah mengotori diri dengan
perkara pekerti syrik dan
menyelebungi jiwa mereka dengan kegelapan pengaruh hawa nafsu
kehaiwanan, sehingga hati mereka tidak dapat lagi disinari oleh cahaya
kebenaran dan kebaikan. Maka tidak ada tempat bagi mereka, hanyalah neraka yang
penuh seksaan.
Perasaan ikhlas itu puncanya daripada
hati yang sihat. Ciri-ciri hati yang sihat ialah Satu: Apabila hati meninggal
dunia ini menuju alam akhirat, sehingga seakan ia termasuk penduduknya. Ia
datang ke negeri yang fana’ sebagai orang asing yang singga sebentar sebelum
meneruskan perjalanannya menuju alam akhirat. Sebagaimana telah diwasiatkan
Nabi s.a.w. kepada Abdullah bin Umar r.a.
“Jadikan dirimu di dunia ini seakan-akan kamu orang asing atau orang
yang sedang menyebarangi suatu jalan.” (HR. Bukhari)
Semakin teruk
penyakit yang ada di dalam hati seseorang akan semakin sibuk mengejar dunia.
Dunia ini dijadikan kehidupan yang kekal.
Kedua, jika ia tertinggal wiridnya dari Al-Qur’an atau zikrulah,
atau suatu periba- datan lainnya, maka ia merasakan sakit yang tiada terperi
melebihi sakitnya orang yang tamak dan bakhir saat kehilangan barang barang
kesayangannya.
Ketiga, ia sentiasa rindu untuk mengabdikan diri di jalan Allah
(berkhidmat), seperti rindunya seseorang kepada orang yang amat disayanginya.
Yahya bin Mu’az berkata: Barang siapa merasa seronok dan damai bekhidmat kepada
Allah, maka segala sesuatupun akan mudah keinginannya berkhidmat kepadanya, dan
barangsiapa yang tenteram pandangannya (mata hatinya) kerana Allah, maka
tenteram pula yang lainnya ketika melihat orang seperti ini.
Kempat, Apabila tujuanya hanya satu, iaitu taat kepada Allah S.W.T.
Kelima, bila sedang melakukan solat, maka hilanglah semua
kegundahannya pada kenikmatan dia yang semua itu. Di dalam solat ia temukan
kenikmatan dan kesejukan jiwa yang suci.
Keenam, sangat menghargai waktu dan tidak menyia-nyiakannya
melebihi rasa kekuatiran orang bakhil dalam menjagi hartanya.
Ketujuh, tidak pernah terputus dan malas (future) untuk mengingat
Allah.
Kelapan, lebih mengutamakan pada pencapaian kualiti diri suatu amal
perbuatan daripada kuantitinya. Ia lebih condong pada
keikhlasan
dalam beramal, mengikut petunjuk syariat Rasul SAW (Mutaaa’ah dan ikhlas dalam
beribadat), disamping ia selalu merenungkan
segala
bentuk kurnia yang diberikan Allah kepadanya, dan selalu muhasabah diri.
No comments:
Post a Comment