(Disiarkan pada 28. 7. 2017)
Adalah menjadi dasar kepada
pembangunan sesebuah negara, sememangnya bersendi kan kepada memurnian
pembangunan keluarga yang menjadi penduduknya. Setiap negara yang berdaulat mempunyai
kerajaannya yang dipilih oleh rakyatnya melalui pelambagaan pilihan raya, bertanggungjawab
menyediakan segala fasiliti pembangunan kepada rakyatnya.
Kerajaan menyediakan
infrastruktur pembangunan kepada generasi pelapis yang akan menarajui
pemerintahan negara seutuhnya. Para belia dan beliwanis menjadi tunggak pemba-
ngunan negara yang akan menentukan agenda setiap lapisan masyarakat berjalan
dengan baik dan teratur.
Dalam semua jenis pembangunan
manusia wajar bersendikan kepada pembangunan sosial masyarakat terlebih dahulu
kerana disiplin setiap ibadah ditentukan oleh akidah Islam yang telah membentuk
disiplin perlaksanaan setiap individu sebagai pemain dalam pemba ngunan insan.
Peneraju kepada setiap jenis
pembanguanan seharusnya dilaksanakan oleh manusia yang berpengetahuan tentang
disiplin satu-satu jenis pembangunan. Kita pastikan untuk menentukan halatuju
pembangunan mengikuti kepakaran. The
right man on the right job and the right job on the right place.
Misalnya pembangunan mengenai
infrastruktur komunikasi jalan raya diberi kepada ahli jurutera yang mempunyai
kepakaran dalam disiplin membina jalan raya. Begitu juga mengenai pembangunan tentang perumahan, wajar
diberi kepada manusia yang mempunyai kepakaran dalam jurusan seni bina
bangunan. Pembangunan sosial adalah tanggungjawab kepada kumpulan profesional
keguruan dalam satu-satu jurusan.
Disiplin demikian wajar diikuti
disebabkan semua jenis pembangunan menggunakan biayaan yang besar yang
ditanggung oleh kerajaan. Adalah tidak munasabah jika seorang mempunyai
kepakaran dalam jurusan jurubina perumahan dipertanggungjawab kepada orang yang
mempunyai kepakaran dalam pembangunan sosial seperti profesion keguruan yang
kepakarannya adalah mendidik generasii pelapis. Kepakaran seorang juru terbang
pesawat tidak boleh dipertanggungjawabkan kepada ahli pembangunan kesihatan seperti
bidang kedoktoran.
Walaubagaimana pun segala ibadat
dan amal perbuatan manusia adalah bersendikan kepada kekuasaan Allah s.w.t.
yang menentukan setiap ibadat itu berjalan dengan betul kerana Allahlah yang
berkuasa mutlak kepada segala kewujudan pembangunan. Khidmat manusia sebagai
perlaksana agenda pembangunan adalah merupakan tawakal semata dan Allahlah yang
menentukannya.
Manusia melaksanakan ibadat
semestinya bersendikan kepada akal yang bersifat malaikat tetapi jika akal
manusia yang lemah dan ilmu mereka yang terhad tidak dapat memahami hikmah
disebalik perintah Allah s.w.t. Yang
Maha Bijaksana dan kejayaan yang akan diperolehi oleh mereka di dunia
dan di akhirat sekiranya perintah-perintah ini ditaati.
Kaum Bani Israil yang amat
terkenal dengan kedegilan dan bodoh sombong mereka itu tidak pernah menyangka
bahawa Tongkat Nabi Musa (a.s.) yang dipukulkan ke atas air laut boleh membelah
lautan tersebut menjadi dua belas lorong di mana kedua-dua belas golongan Bani
Israil tersebut melalui lorong-lorong itu untuk menyelamatkan diri mereka dari
buruan Firaun dan tentera-tenteranya.
Allah telah memerintahkan Musa (a.s.)
supaya memukul laut dengan tongkatnya
apabila beliau dan kaumnya terjebak di antara gerombolan tentera-tentera Firaun
yang datang dari arah belakang mereka dan lautan yang terdampar luas di
hadapan. Berundur bererti maut di tangan Firaun dan tentera-tenteranya begitu
juga jika maju ke depan sudah pasti tenggelam kelemasan di dalam lautan yang
dalam itu.
Di sini terdapat ujian yang berat
ke atas keimanan dan keyakinan Musa (a.s.) kepada
kekuatan
Allah (s.w.t.) dan keyakinan kepada kejayaan yang bakal diperolehi apabila
perintah memukul laut yang telah diwahyukan kepadanya ditaati tanpa mempersoalkan kelojikannya. Berlakulah
pertembungan di antara kolojikan perintah Allah (s.w.t.) dan keyakinan kepada
perintah Allah (s.w.t.) itu sendiri dan kejayaan yang diperolehi apabila ianya
ditati.
Akal yang lemah sudah pasti tidak
mengharga perintah Allah (s.w.t.) ini, lantaran ia
amat
bertentangan dengan lojik akal fikiran manusia. Apakah yang mampu dilakukan
oleh sebatang tingkat terhadap lautan yang dalam. Tetapi Musa (a.s.) memahami
bahawa perintah ini adalah datang dari Allah (s.w.t.), Tuhan yang menciptakan
lautan, kayu yang membentuk tongkat, Firaun dan tentera-tenteranya. Oleh itu
semua makhluk adalah tertakluk kepada kehendak Allah (s.w.t.)sesuatu perkara
tidak akan terjadi tanpa keizinan Allah (s.w.t.. Perintah ini telah dijalankan
oleh Musa (a.s.) dengan keyakinan kepada pertolongan Allah (s.w.t.) dan
kegagalan yang bakal menipa sekiranya perintah ini dipersenda-sedakan.
Begitu juga perintah Allah
(s.w.t.) kepada Nabi Noh (a.s.) supaya membuat bahtera di atas bukit. Sememangnya telah menjadi lumrah
peradaban manusa, apabila mereka membuat bahtera ia akan dilakukan di kawasan
yang berhampiran dengan air tetapi perintah ini bertentangan dengan adat
kebiasaan dan akal fikiran manusia.
Lantaran itu Noh (a.s.) telah
dipersendakan dan diketawakan sehinggakan kaumnya menganggapnya seorang yang
gila. Apabila datang hukum dan ketetapan Allah (s.w.t.) dengan berlakunya
banjir yang besar, Nor (a.s.) dan kaumnya yang beriman telah menaiki bahtera
tersebut setelah diperintahkan oleh
Allah (s.w.t.) dan tiada seorangpun yang selamat melainkan mereka yang dikasihi
olehnya akibat ketaatan mereka kepada perintah Allah s.w.t.
dari
awal seruan dakwah Noh (a.s.).
Begitu juga Nabi Ibrahim apabila
pemerintah Namrud bin Kan’aan menghukumnya supaya dibunuh dengan mencampakkannya ke dalam kejolak api atas
kesalahannya merosak kan sembahan tuhan mereka yang berbentuk patong-patong
masyarakat jahilian. Apabila Ibrahim dilemparkan ke dalam gojolak api itu
dengan iringan firman Allah:
“Hai api, menjadilah engkau dingin dan keselamatan bagi Ibrahim.”
Sejak keputusan hukuman
dijatuhkan sampai saat ia dilemparkan ke dalam bukit api yang menyala-nyala itu, Nabi Ibrahim
tetap menunukkan sikap tenang dan tawakkal, kerana iman dan keyakinannya bahawa
Allah tidak akan rela melepaskan hamba pesuruhnya menjadi makanan api dan
kurban keganasan orang-orang kafir, musuh Allah.
Hidup di dunia menuju akhirat
semestinya dengan ilmu. Baginda Rasul Nabi Muhamad s.a.w. menyarankan kepada
umatnya bahawa jika ingin hidup bahagia di dunia semestinya dengan ilmu dan jika
ingin hidup bahagia di akhirat semestinya dengan ilmu dan jika ingin hidup
bahagia dalam kedua-duanya, dunia dan akhirat semestinya dengan ilmu.
Maka itu hidup ini semestinya
beribadah kepada Allah s.w.t. menuntut ilmu dunia dan juga ilmu ukhrawi. Membangunkan
negara bersendikan pembangunan keluarga dan pemba- ngunan keluarga demi
mencapai kebahagian hidup di dunia dan juga di akhirat. Walaubagai mana pun
segala amal ibadat demi mencapai kebahagian hidup semestinya menuju keredaan
Allah s.w.a.
Mempercayai bahawa alam ini ada yang menjadikan, berkuasa dan berkudrat
iradat, luas ilmu-Nya di atas tiap-tiap sesuatu besar dan kecil, berlaku
hukum-Nya, tidak memandang rendah dan tinggi, kaya dan miskin, hina dan mulia.
“Sesiapa yang mengamalkan kebaikan, walaupun sebesar zarrah akan diperlihatkan juga kepadanya, barang siapa
yang beramal kejahatan walaupun sebesar zarrah, akan diperlihatkan juga
kepadanya.”
Membalas baik
dengan kebaikan, membalas jahat dengan kejahatan pada kehidupan di balik kehidupan
yang sekarang ini.
Masalah umum orang-orang Islam
ialah keyakinan mereka terhadap perintah-perintah Allah (s.w.t.) telah pudar
dan sebaliknya mereka hanya mempermain-mainkan perintah-perintah-Nya dengan
perkataan dan perbuatan mereka. Keyakinan kepada kejayaan yang pasti diperolehi
apabila perintah-perintah ini ditaati tidak lagi bertapak kukuh dihati adalah
berpunca dari kelemahan iman.
Garakan besar-besaran dan usaha
yang bersungguh-sungguh perlu dijalankan ke atas orang-orang Islam supaya
mereka didorong dan digesa untuk berusaha memperbaiki keimanan mereka.
Orang-orang Islam perlu diberikan
kesedaran tentang agama dan mereka adalah berbeza dari orang-orang kafir
berbeza di mana amalan-amalan mereka sama ada yang jahat mahupun yang baik
adalah penentu keadaan kestabilan alam ini.
Ini adalah sebagaimana firman
Allah (s.w.t.) dalam surah Ar-rum ayat 30:41
yang bermaksud: (terjemahan)
“Telah lahir kerosakan di lautan dan di atas daratan akibat (perbuatan)
tangan-tangan mereka.”
Secara umumnya terdapat
empat permasalahan umat ini iaitu: Pertama, mereka tidak menyedari akan nilai
agama yang langsung memadamkan api kecintaan mereka terhadap agama itu. Kedua,
mereka tidak menyedari akan kemuliaan sebagai orang Islam. Ketiga, mereka tidak
mengetahui kelebihan sebagai Umat Nabi Muhammad (s.a.w.). Keempat mereka jahil
tentang faktor-faktor yang telah diisyaratkan oleh Allah (s.w.t.) yang
menjadikan mereka mulia di dunia dan di akhirat. Adapun penyumbang yang besar
kepada permasalahan ini adalah kekeliruan mereka mengenai maksud hidup mereka
sebagai orang-orang Islam dan hamba Allah
(s.w.t.)
Perkara yang menjadi asas kepada
agama ini adalah dakwah (menyeru) kepada Allah (s.w.t.) mengajak manusia kepada
kebaikan dan mencegah mereka dari melakukan kemungkaran. Dakwah pada amnya
selalu dihubungkaitkan dengan “Amar Makruf Nahi Mungkar” dan hakikatnya,
kedua-duanya adalah amalan yang sama seperti kemanisan yang tidak dapat
dipisahkan dari gula.
Cuma perbezaannya adalah di dalam
pemahaman orang ramai mengenainya dan
peng hayatan. Setelah sekian lama orang-orang Islam bermalas-malasan bahkan
telah tidur dari melakukan amanah Allah (s.w.t.) ini, ianya telah dilakukan dan
dipandang ringan oleh orang-oramg Islam.
Dakwah kepada Allah, mengajak
kepada kebaikan adalah satu tugas yang mulia, sumber pengabdian yang tulin
kepada Allah (s.w.t.) dan tunggak kekuatan agama. Sumber
Kemuliaan
umat ini adalah di dalam tugas yang mulia ini. Ia tidaklah harus dipandang
sebagai satu fadilat ataupun kelebihan umat ini sahaja tetapi untuk umat
menjadi mulia mereka mestilah menjalankan tugas tersebut.
Sehubungan itu Allah (s.w.t.)
telah berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 3:110 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kamulah sebaik-baik umat yang dikekuarkan untuk manusia: kamu mengajak
kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran.”
Saiyidina umar
Al-Khatab (r.a.) telah berkata di dalam menafsirkan ayat ini: “Barang siapa
yang mengembirakannya untuk menjadi sebahagian daripada ayat ini (menjadi umat
yang terbaik), hendaklah dia menunaikan syarat-syaratnya iaitu mengajak kepada
kebaikan dan mencegah daripada melakukan kemungkaran.” Tegasnya menghidupkan
kembali roh dakwah di dalam jasad-jasad orang muslim. (Daripada Ibnu Jarir
daripada Qatadah r.s. sebagaimana di dalam kitab Kanzul Ummal dan Hayatus
Sahabah oleh Sheikh Yusof Al-Kandahlavi)
Pembangunan keluarga ditafsir
sebagai satu tanggungjawab yang amat berat kerana pembangunan negara berpaksi kepada kejayaan
dalam pembangunan keluarga. Boleh dikatakan bahawa demi untuk agama para
ibubapa mengorbankan harta dan jiwa mereka untuk memanusiakan insan agar mereka
menjadi pemain kepada pembangunan yang berwibawa serta bertanggungjawab.
Rasulullah (s.a.w.) telah
mengalami kesusahan dalam berdakwa. Begitu juga sahabat (r.anhum) dan para
salafussaalihin dari kalangan umat ini semata-mata untuk tujuan penyebaran
agama atas maksud mengeluarkan manusia daripada kegelapan, kekufuran,syirik dan
kemaksiatan.
Rasulullah (s.a.w.) telah
menghabiskan masa berkhalwat di dalam gua Hira’ beribadat kepada Tuhannya.
Adapun ibadatnya ketika itu adalah berfikir (tafakkur) tentang keadaan manusia
ketika itu yang sesat di dalam kegelapan
jahiliah. Amalan mereka yang munafikan akal dan yang bertentangan dengan fitrah
semulajadi manusia, termasuk membunuh anak-anak perempuan hidup-hidup, bertawaf
di dalam keadaan bogel di keliling Ka’bah, zina, minum arak, berjudi dan
lain-lain lagi. Baginda (s.a.w.) telah
berfikir risau tentang bagaimanakah untuk menyelamatkan mereka daripada
taklid (pegangan hidup) yang sesat tersebut dan mengeluarkan mereka daripada
kegelapan dan menyembuhkan mereka daripada segala penyakit yang bahaya itu.
Pengasingan Rasulullah
(s.a.w.) daripada segala amalan kaumnya dan ketidakredaan terhadap cara hidup
kaumnya adalah sebagai diriwayatkan oleh Firman Allah (s.w.t.) dalam surah
Ad-Dhuha ayat 93:7 maksudnya: (Terjemahan)
“Dan dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung lalu dia memberikan
petunjuk.”
Bukankah semasa dewasa
engkau bingung memikirkan masyarakat kaummu yang sesat, menyebabkan engkau
kerap ke gua Hira mengasingkan diri, lalu engkau ditujuki-Nya perkara
mentauhidkan Allah, memahami syariat-Nya dan dilantik menjadi UtusanNya? Semasa
itu umurmu empat pulu tahun.
Pokok pembangunan manusia
ialah dengan ilmu maka itu setiap insan dalam keluarga kita mestilah
mengilmukan mereka agar mereka dapat memahami ciri-ciri pembangunan manusia
sejagat.
Manusia diwajibkan membaca
dan memahami kalimat Allah yang terucap oleh-Nya iaitu wahyunya, Al-Qur’an nul
Karim dan kalimah yang tercipta-Nya iaitu alam ini dan segala makhluk yang
menjadi asas pembangunan manusia sebagai khalifah Allah (s.w.t.). Demikanlah
inti pati pembangunan keluarga yang akan menarajui pembangunan negara.
No comments:
Post a Comment