(Disiarkan pada 21. 07. 2017)
Sebagai
sebuah institusi sosial yang asas, keluarga mempunyai pengaruh yang kuat
terhadap perkembangan potensi intelek seseorang individu semenjak peringkat
awal kehidu- pannya. Begitu juga sistem kepercayaan dan corak tingkah laku
seseorang individu terbentuk dalam lingkungan keluarga yang tertentu semasa dia
masih bayi lagi.
Walaubagaimana
pun pembangunan keluarga sewajarnya bermula sejak anak itu dalam rahim ibu.
Tabiat serta akhlaq anak setelah lahir terbina semasa pembentukan bayi dalam
rahim ibu. Ini bermakna anak itu sudah terdidik sejak ia berada dalam kehidupan
alam rahim.
Islam
sangat mementingkan amal-amal ibadat sepasang suami isteri dalam pemba- ngunan
keluarga misali. Pembentukan bayi dalam rahim ibu wajar dijaga kebersihannya.
Bayi itu adalah terbentuk dalam dua jenis air mani iaitu air mani seorang suami
dan air mani seorang isteri. Makanan serta amal-amal ibadat kedua suami isteri
wajar dijaga supaya ia bebas dari sebarang pencemaran dari sebarang kekotoran
yang mengundang kedosaan.
Sebuah keluarga dari
kampung Baginda, Keningau, telah melaksanakan satu amalan suci semasa isterinya
mengandung. Biasanya seorang isteri apabila ia mengandung meng- alami keadaan
hidup yang suka membuat sesuatu atau ingin memakan sesuatu jenis makanan yang
biasa dikenali oleh masyarakat umum sebagai mengidam.
Masyarakat kampung memahaminya bahawa anak dalam kandunan itu sebenar, yang
menginginkannya.
Keluarga kampung
Baginda berkenaan semasa mengandung, tiba-tiba ia ingin betul mengaji dan
membaca surah Yasin setiap hari. Waktu malamnya diisinya dengan ibadat mengaji
setiap malam. Inilah amalannya yang sentiasa dilakukan terutama sekali dalam
empat bulan pertama semasa mengandung.
Apabila
ia melahirkan anaknya, anak itu sentiasa suka mendengar ayat al-Qur’an yang
diibaca sama ada secara langsung atau disiarkan dalam televisyen. Meningkat
umur tiga tahun ia sudah pandai membaca ayat Al-Qur’an yang diterbiahkan oleh
ibunya. Dalam umur empat tahun ia sudah hafiz surah Yassin.
Semasa perayaan
menyambut Maal Hijrah peringkat negeri Sabah, anak itu dijemput datang ke Kota Kinabalu untuk
mempersembahkan bacaan surah Yassinnya kepada para jemaah Maal Hijrah di padang
bandaran Kota Kinabalu. Dia berjaya mempersembahkan bacaannya dengan sempurna tanpa
menggunakan teks, walaupun tajwidnya
tidak berapa jelas sebutannya.
Ini
menunjukkan bahawa anak yang dikandung oleh si ibu sudah menerima pemba- ngunan
rohani semasa dalam rahim ibunya. Amalan ibunya sudah dipusakainya, maka
demikian juga jika amalan kedua suami isteri akan diturunkan kepada
pembentukkan akhlaq bayi semasa dalam rahim ibunya. Maka itu apabila hendak
mendirikan rumah tangga pastikan kedua pasangan suami isteri telah bersedia
memasuki gerbang perkahwinan.
Makanan
yang dimasukkan ke dalam mulut suami isteri seharusnya bersifat bersih. Bersih
dari sifat haram. Makanan yang tidak bersih zatnya, akan mengundang pembangunan
yang memuderatkan kesihatan. Jika zat makanan tersebut akan menjadi air mani
dan jika ianya terpencar ke dalam rahim
seorang isteri semasa hubungan kelamin maka anak yang dilahir nanti
adalah hasil dari zat yang kurang bersih atau haram. Disitu akan mempengaruhi
otak anak yang bakal dilahir itu.
Begitu
juga jika akhlak seorang suami suka membazirkan masa tanpa alasan yang hak maka
akhlaq anak yang akan dilahir kelak akan terbentuk sedemikian rupa. Kualiti
pengalaman dalam keluarga banyak bergantung pada suasana yang wujud dalam
keluarga tersebut. Suasana itu pula dipengaruhi oleh peraturan dan norma yang
diwujudkan oleh ibubapa yang berfungsi sebagai pemimpin bagi keluarga itu.
Pada
asasnya, suasana dalam keluarga menjadi positif sekiranya hubungan dan
interaksi yang baik dapat dikekalkan oleh ahli keluarga. Jadi perkembangan
potensi intelek dalam konteks keluarga banyak bergantung pada sistem nilai dan
budaya yang wujud dalam sesebuah keluarga. Keluarga yang bahagia merupakan satu
faktor pendorong yang penting bagi perkembangan intelek.
Keluarga
bermasalah terdiri daripada keluarga yang gagal untuk mengatasi konflik, lantas
wujudnya ketegangan dalam keluarga tersebut. Punca utama yang menimbulkan
konflik dan ketegangan dalam keluarga termasuklah suami isteri kurang beriman
dan kurang berakhlak mulia, kemiskinan yang berterusan, penyakit fisikal,
kematian ahli kelurga, penyakit jiwa, ruang yang terlalu kecil, kesemaran peraturan dalam keluarga, pembahagian tugas
keluarga yang tidak adil, harapan ibu bapa yang tidak munasabah, kepimpinan ibu
bapa yang terlalu ketat, ibu bapa yang
boros dalam perbelanjaan, dan ibu bapa yang kurang ber pengetahuan tentang
keibubapaan.
Ringkasnya, kekacauan
dalam keluarga adalah hasil daripada
pelangaran prinsip kedamaian seperti kejahilan, kecerewitan tingkalaku,
ketidakadilan, kezaliman, keborosan, dan kelalaian. Sebaliknya, kebahagian
dalam keluarga pula adalah hasil daripada pengembangan amalan yang selaras
dengan prinsip kedamaian seperti kasih
sayang, hormat menghormati, bertimbangrasa, bersopan santun, berpengatahuan
luas, dan bersifat tidak mementingkan diri sendiri.
Untuk
memastikan potensi intelek anak-anak berkembang dengan baik, ibu bapa perlu
berusaha untuk membina keluarga yang bahagia. Sikap dan amalan negatif yang
boleh menim bulkan konflik dan ketegangan dalam keluarga hendaklah digantikan
dengan sikap dan amalan yang positif.
Menurut
Islam, kedamaian tidak akan bertapak dalam sesebuah keluarga melainkan setiap
ahli keluarga berjaya mendamaikan keadaan diri masing-masing dengan menjauhkan
diri dari sifat-sifat kejahilan dan kelalaian. Dengan lain perkataan, keluarga
yang damai ialah keluarga yang disinari oleh cahaya keimanan dan budaya
keilmuan. Di samping itu, ahli keluarga mengamalkan cara hidup yang
melambangkan ketakwaan dan keilmuan dengan menyebarkan kebaikan, sentiasa
bijaksana dalam pergaulan, sentasa bersikap profesional, tidak sombong diri,
dan kemas dalam tindakan.
Sikap
profesional membabitkan sikap yang mementingkan kualiti dan menolak tabiat
pengotor atau selekeh dalam pembawaan.
Profesionalisme yang berlandaskan syari’ah Islam akan menimbulkan
keadaan yang bersih, kemas, selesa, tenang, dan harmoni. Dalam kehidu- pan
berkeluarga, sikap profesional dalam komuniksi, memberi bimbingan, bergaul,
berpakai an, menguruskan sistem kewangan keluarga, mendidik anak-anak, dan
lain-lain adalah sangat penting bagi meningkatkan tahap kedamaian dalam
keluarga tersebut.
Ringkasnya,
pembinaan kebahagiaan dan kedamaian
dalam keluarga merupakan satu proses yang memerlukan daya ketekunan yang tinggi.
Walaupun proses ini bersifat kompleks, ia perlu dilaksanakan sekiranya kita
mahu menjadikan keluarga sebagai satu faktor pendorong yang penting kepada
perkembangan potensi intelek anak-anak ke tahap yang optimum. Ibubapa yang
tanpa ragu-ragu mempercayai terhadap kepentingan untuk membina keluarga yang
bahagia merupakan agen perubahan yang dinamik dalam pendidikan kanak-kanak pintar,
cerdas. Satu persoalan asas yang timbul ialah, “Apakah yang harus dilakukan
untuk membina kebahagiaan dan keintiman dalam keluarga?”
Institusi
keluarga sentiasa berubah menurut peredaran zaman dan keperluan yang wujud pada
sesuatu masa. Bagaimanapun, kadar perubahan dalam sesebuah institusi keluarga
tidak semestinya sama dengan kadar perubahan dalam sesebuah masyarakat. Apabila
sesebuah keluarga tidak segera belajar menguasai tingkat perubahan dalam
masyarakat maka ahli keluarga itu akan terjerumus ke dalam kelumpuhan proses
penyesuian diri yang teruk.
Misalnya,
ahli keluarga itu akan mengalami tekanan jiwa dan konflik kognatif yang
hebat kerana mereka terlalu banyak
dibebani keperluan membuat peruahan yang mendadak dalam waktu yang singkat.
Alvin
Tofler (1991) menggunakan istilah kejutan masa depan untuk menggambarkan
fenomena kelumpuhan proses penyesuian diri. Secara kasar, kejutan masa depan
dalam sesebuah keluarga membabitkan krisis biologi dan psikologi yang dialami
oleh ahli keluarga sebagai akibat daripada kelebihan beban pada sistem penyesuian
diri, mekanisme penyele-saian masalah, dan proses membuat keputusan. Kejutan
masa depan dalam institusi keluarga bukan lagi merupakan kemungkinan bahaya
yang masih jauh, tetapi suatu penyakit nyata yang dideritai oleh semakin ramai
manusia.
Penderitaan
biologi dan psikologi ini dikenali sebagai penyakit
perubahan. Di negara kita, gejala fizikal dari psikologi yang sering kali
diperlihatkan oleh keluarga yang mengalami penyakit perubahan termasuklah tiada
keharmonian dalam keluarga, penderaan kanak-kanak, penganiayaan isteri atau
suami, perbuatan berzina oleh suami atau isteri, keciciran persekolahan anak,
pengabaian tanggugjawab keluarga kerana ibubapa terlalu leka dengan kerjaya
masing-masing, kemerosotan dalam prestasi sekolah, tingka laku disruptif yang
ditunjukkan oleh anak-anak, kegiatan melepak di kalangan remaja, derhaka
terhadap ibubapa, penagihan dadah dan tekanan yang teruk.
Penyelesaian
terhadap penyakit perubahan menuntut sesebuah kelurga mengubah sikap, membentuk
wawasan yang membayangkan kehidupan berkeluarga yang dinamik dan berkembang
secara profesional, membina pandangan baru terhadap masa depan, dan membentuk
kesedaran baru yang peka terhadap pengaruh pembangunan kebendaan yang cepat
pada masa kini.
Kebolihan
sesebuah keluarga untuk membentuk wawasan hidup yang dinamik atau memenuhi
tuntutan abad baru banyak bergantung pada kemampuan setiap ahli keluarga
berkenaan. Khususnya suami dan isteri untuk berubah secara berfungsi dan menjadi agen penyesuaian
diri. Dalam konteks pembangunan keluarga, perubahan berfungsi membabitkan tiga
mekanisme utama:
1.
Penyesuaian diri (adaptation: Proses
pengubasuaian corak timgkah laku atau skim pemikiran bagi memenuhi tuntutan
persekitaran. Penyesuaian diri ini dibuat berlandaskan prinsip yang murni.
2. Pemilihan (selection):
Apabila penyesuaian diri tidak dapat atau tidak sesuai dilakukan, individu
boleh memilih persekitaran alternatif apabila dia dapat menyesuaikan diri
dengan baik. Dengan lain perkataan, sesebuah keluarga boleh memilih untuk
berhijrah ke tempat baru yang lebih sesuai.
3. Pembentukan
(shaping): Sekiranya individu tidak dapat memilih persekitaran baru, dia
mungkin boleh berusaha mengubah persekitaran yang sedia ada. Jadi, pembentukan
membabitkan proses langkah demi langkah untuk mengubah sesuatu persekitaran.
Peradaban
keluarga yang dianjurkan oleh syari’ah Islam mempunyai dua aspek, iaitu aspek
dalaman dan aspek luaran. Secara dalaman, prinsip kehidupan berkeluarga yang
tetap dan tidak tertakluk kepada pemodenan memastikan bahawa peradaban keluarga
pada zaman yang berbeza sentiasa
berusaha untuk mencapai matlamat nilai dan etika yang sama.
Aspek
luaran bagi peradaban keluarga pula bergantung pada keadaan sains, teknologi,
dan ekonomi yang wujud pada zaman sesuatu zaman. Aspek atau bentuk luaran ini
berbeza dari zaman ke zaman dan perbezaan itu menggambarkan sifat dinamik
peradaban keluarga yang dianjurkan oleh syari’ah Islam.
Ringkasnya,
pembangunan keluarga yang berlandaskan syari’ah Islam bersifat tetap dalam
prinsip, nilai, dan doktrin asas, tetapi tertakluk kepada perubahan dalam
pelbagai aspek lain adakan perubahan itu tidak bertentangan dengan prinsip,
nilai, dan doktrin asas. Jadi, unsur yang boleh berubah dan tidak berubah
mempunyai hubungan yang penting dalam menentukan haluan dan corak pembangunan
keluarga.
Menurut
paradigma bersepadu, matlamat asas pembangunan keluarga ialah untuk
memaksimumkan nilai akhlak dan nilai etika Islam. Antara nilai yang perlu di
maksimumkan ialah kesejahteraan rohani dan ketenangan jiwa setiap ahli
keluarga. Menurut paradigma bersepadu, mendirikan rumah tangga dan kehidupan
berkeluarga adalah cara dan bukannya berakhir di situ sahaja.
Hidup
dalam suasana keislaman adalah tujuan utama bagi pasangan suami interi yang
sejati. Dorongan untuk menjadikan kewajipan kepada Allah seterusnya akan
menggalakan individu untuk menunaikan tanggungjawab terhadap manusia, alam
sekitar dan diri sendiri. Secara langsung, individu memperolehi kesejahteraan
rohani dan ketenangan jiwa. Ringkas nya, pembangunan keluarga menggambarkan
dinamisme budaya tentang kinginan ahli sesebuah keluarga untuk berada dalam
keadaan Islam secara berterusan.
Menurut
paradigma bersepadu, keluarga yang berakar umbi dalam tradisi al-Qur’an dan
sunnah Rasululah sahaja yang akan menikmati kebahagian dan keintiman dalam
keluarga. Konsep kebahagiaan bukan sekadar merujuk keadaan kesihatan fizikal
atau keselamatan jasad, tetapi merujuk keadaan kedamaian, keselamatan, dan
kesejahteraan jiwa, akal dan kalbu hasil daripada kepastian tentang kebenaran
muktamad dan perlaksanaan aktiviti hidup yang selaras dengan kepastian
tersebut.
Jadi,
kehidupan berkeluarga mestilah bermula dengan iman yang kukuh (kekuatan
akidah), ilmu yang canggih (kekuatan ilmu), dan amal yang soleh (kekuatan
ibadah). Segala aktiviti yang dilakukan oleh ahli keluarga mestilah menjurus
kepada pelaksanaan tugas asas sebagai hamba dan khalifah Allah di muka bumi.
No comments:
Post a Comment