(Disiar pada 18. 8. 2012)
Akal
adalah satu entiti kerohanian. Dalam kehidupan duniawi, akal mempunyai dua
dimensi yang berbeza. Dari aspek fisikal, akal merujuk organ otak, manakala dari
aspek kerohanian, akal merujuk kebolehan manusia untuk memahami, membeza,
membanding, menimbang, menakul, dan membina skim ilmu.
Otak (entiti fisikal) dan akal
(entiti kerohanian) saling berinteraksi antara satu sama lain. Melalui akal,
manusia berkemampuan membaca, memerhati, mengkaji, menganalisis, menter- jemah,
mentafsir dan memahami tanda-tanda kekuasaan Allah dalam alam semesta. Pendik
kata akal merupakan alat atau wahana untuk berfikir, bertaakul, membuat
keputusan, dan membina skim ilmu tentang alam semesta.
Antara hawa dan akal, hawa
membawa sesat dan tidak berpedoman sedangkan akal menjadi pedoman menujuh
keutamaan. Maka itu kita perlu mengetahui, manakah perintah hawa dan manakah
perintah akal. Perbezaan antara keduanya sangat
sulit, berkendahakkan kepada ilmu hakikat yang dalam.
Garis besar yang harus
diperhatikan, ialah bahawa akibat yang dikehendaki akal itu ialah akibat mulia
dan utama, tetapi jalannya sukar.
Hawa berakibat bahaya, tetapi
jalannya amat mudah dan tidak sukar. Sebab itu jika kita menghadapi dua
perkara, hendaklah dipilih barang yang sukar mengerjakannya tetapi baik
akibatnya. Jangan barang yang diingini oleh hawa nafsu, kerana akibatnya buruk.
Kebanyakan barang yang baik sukar dikerjakan. Itulah sebab Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. bersabda: “Diramaikan surga dengan
barang yang berat mengerjakan dan diramikan neraka dengan syahwat.” (HR:
Bukhari dan Muslim).
Allah berfirman yang bermaksud
(terjemahan): “Boleh jadi kamu benci
sesuatu, padahal dia baik bagimu, dan boleh jadi kamu cintai sesuatu padahal
dia jahat bagimu.” (Al-Baqarah: 216)
Ayat ini
merupakan cogan keimanan dan dasar keyakinan yang mesti dipegang teguh oleh orang yang betul-betul mengaku
beriman. Ayat ini juga menjadi penghibur hati yang duka, penglipur jiwa lara
yang sedang ditimpa melapetaka, dialah ubat dan penawar yang baik bagi orang-orang yang hampir putus asa,
pelita hati yang menerangi orang yang sudah gelap mata.
Berapa banyak di sebalik rasa
kebencian dengan tidak semena-mena muncul rasa kasih sayang. Berapa banyak di
sebalik penghinaan dengan tidak disangka-sangka mendadak datangnya penghargaan dan penghormatan
Ayat ini juga mengingatkan
bahawa, boleh jadi di sebalik suka itu
ada dukanya, di sebalik senang itu ada susahnya dan di sebalik untung
itu ada ruginya. Oleh sebab itu, janganlah lupa kepada diri, manakala sedang di
dalam kesenangan dan kemewahan. Ingatlah kepada hari esok, supaya tidak pula
berputus asa bila kesenangan bertukar
menjadi kesulitan, kemewahan bertukar menjadi kesempitan, kerana susah dan
senang silih berganti, bergilir-gilir datang dan pergi. Janganlah mengikut sangat kehendak hati yang suka,
kerana boleh jadi yang digemari itu kemudiannya mengecewakan dan menjadikan hati berduka. Maka berpada-padalah pada waktu
suka dan tabahlah hati pada waktu duka.
Kekuatan ilmu saling berkait
dengan kekuatan akal kerana ilmu diperolehi melalui akal yang rasional. Akal
itu merupakan inti bagi roh manusia. Istilah “inti bagi sesuatu benda”
bermaksud sesuatu paling istemwewa yang
dipunyai oleh benda tersebut Dalam kontak
ini, akal merupakan benda yang paling intemewa bagi manusia, manakala
syahwat dan marah hanya merupakan benda mendatang yang bersifat sekunder.
Walaupun bersifat istemewa, akal
manusia mempunyai kemungkinan untuk berkembang
secara
tidak lurus. Apabila keadaan, manusia akan kehilangan hikmah. Misalnya, akal
yang keterlaluan akan meneribitkan sifat-sifat negatif seperti pembujuk, penipu
dan penghelah. Akal yang lalai pula akan menerbitkan sifat-sifat seperti degil,
tolol, bebal, zalim, dan bodoh.
Orang tolol mempunyai tujuan
yang benar, tetapi cara dia mencapai tujuan itu adalah salah, iaitu dia tidak mempunyai pertimbangan
yang benar dalam merancang dan melaksanakan suatu agenda untuk sampai kepada
tujuan itu. Orang zalim pula mempunyai tujuan yang buruk, iaitu dia memilih
sesuatu yang salah, jahat dan tidak sesuai dipilih.
Seterusnya, orang bodoh ialah orang yang
mempunyai pengalaman atau pengetahuan yang amat sedikit dalam berbagai-bagai
hal dan urusan, tetapi dia mempunyai fantasi yang benar. Konsep bodoh tidak
sama dengan konsep lembap. Misalnya, orang yang lembab ialah orang yang gagal
untuk memperlajari atau menguasai sesuatu ilmu dalam satu tempoh masa yang
tertentu.
Dengan kelengkapan fitrah akal fikiran, manusia dilantik oleh
Allah s.w.t. menjadi khalifah-Nya di atas muka bumi ini. Amanah untuk memikul
dan menanggungjawabkan pengurusan pelbagai kehidupan makhluk ciptaan Allah
s.w.t. agar menjadi pelengkap kemurnian
tamadun kehidupan di alam yang fanah ini.
Dengan akal fikiran yang ada pada
manusia telah membolehkannya mencapai alam kemalaikatan kelak dapat mengenal
Zat Yang Maha Pencipta, serta menjalankan amanah, menguasai berbagai disiplin
ilmu dan boleh membezakan antara kebajikan dan kebatilan. Akal manusia adalah
salah satu bukti kebesaran Allah. Ia mempunyai potensi untuk memahami dan
mentafsir kalam Allah.
Potensi ilmu dapat menempatkan manusia
di istana kemuliaan jika ia dimanfaat berlandas kan kepada kesyukuran terhadap
yang Maha Pencipta. Tetapi jika diterbiahkan mengkufuri nikmat akal, akan
menempatkan manusia yang berilmu lebih hina daripada haiwan. Memanfaatkan akal
dengan baik berlandaskan keredhaan Allah
s.w.t., individu berkenaan akan selamat dan memperolehi kemenangan dunia dan
akhirat tetapi sebaliknya jika akal fikiran itu menemui kehendak nafsu maka
akan celaka dan merugikannya.
Dalam al-Quran, Al-Qalbu mempunyai
berbagai dimensi yang majoritinya mengacu kepada fungsi akal yang berkisar di
putaran dimensi kenalurian. Akal sendiri difahami sebagai dasar jiwa dan naluri yang normal, baik ketika mencintai
sesuatu atau membencinya. Akal itu juga sebagai tempat petunjuk, iman,
pengertian, kemahuan dan keputusan.
Dalam al-Quran Allah berfirman yangbermaksud (terjemahan): “Kecuali orang-orang yang menghadap Allah
dengan hati yang bersih.” (Surah Asy-syu’raa’ ayat 26:89)
Pada hari kiamat nanti, tidak ada
manusia yang terlepas dari seksa Allah walaupun dia ditebus oleh hartanya yang
banyak dan dia tidak juga dapat ditebus dan ditolong oleh anak-anaknya yang
ramai. Tetapi yang mendatangkan guna bagi seseorang di akhirat nanti ialah apakala dia membawa hati yang ikhlas, datang
dengan hati yang bersih dari dosa, tidak dipengaruhi oleh keinginan hawa nafsu yang
tidak mengenal puas; hati yang tidak dikotori oleh perasaan tamak kepada
kemewahan hidup di dunia.
Firman Allah lagi yang bermaksud
(terjemahan): “Sesungguhnya yang
demikian itu benar-benar merupakan
peringatan bagi orang yang mempunyai hati.(maksud akal) atau yang menggunakan
pendengarannya, sedang dia menyaksikannya,” (Surah Qaaf ayat 50:37).
Sesungguhnya apa yang disebut dan
diceritakan mengenai terbinasanya penduduk-penduduk negeri yang zalim itu dapat
dijadikan peringatan dan pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal untuk
memikir dengannya, atau mendengarkan pengajaran yang terdapat daripadanya
dengan menghadirkan hati. Dan orang itulah yang sentiasa menggunakan akalnya
untuk
berfikir dan mengambil teladan.
Hati bagi seseorang itu dapat
dipakai untuk memikirkan sebagai akal selagi dia masih dijadikan mengingat.
Lafaz kalbu ertinya hati telah dibahasakan di sini sebagai akal kerana hati itu
tempatnya akal.
Hati, dianalogikan sebagai raja
dalam diri manusia seperti mana Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. mentafsirnya
bahawa jika hati itu baik maka baiklah seluruh amal ibadat manusia tetapi jika
ia rosak atau sakit maka rosaklah juga amal mumalat seseorang itu.
Ibnu Abbas berkata bahawa Allah
akan memberi petunjuk ke dalam hati orang itu dengan keyakinan sehingga tahulah
dia bahawa apa yang menimpanya tidak akan meleset dan yang meleset tidak akan
mengenainya. Allah melakukan qadak dan kadar-Nya adalah melakukan dengan
pengetahuan-Nya, kerana Allah tahu segala yang tersembunyi di dalam hati.
Firman Allah surah At-Taghaabun ayat 64:11, yang bermaksud
(terjemahan): “Dan barang siapa yang
beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya.”
Surah Al-Hujuraat
ayat 49:7 Allah berfirman yang bermaksud (terjemahan): “Tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman
itu indah dalam hatimu.”
Allah menjadikan iman itu kurnia yang paling berharga, menyebabkan ia
sangat-sangat dicintai. Iman yang sempurna itu ialah, berikrar dengan lidah,
percaya dalam hati dan beramal dengan rukun-rukunnya. Keindahan iman dalam hati
ialah percaya dalam hati dan kefasikan, iaitu berdusta lawannya berikrar dengan
lidah, dan seterusnya maksiat iaitu derhaka lawannya beramal dengan rukunnya.
Membicarakan mengenai potensi
akal seharusnya berkiblat kepada unsur-unsur positif yang mana kehidupan itu
dapat dibina ketamadunan manusia. Kesucian pemikiran manusia adalah pantulan
Nur Illahi yang menyinarkan hati manusia itu sendiri supaya dapat memahami
kaedah-kaedah keilmuan yang kelak menemukan kesucian dan keesaan Allah s.w.t..
Pembicaraan dan tulisan adalah
saranan yang diberi oleh Allah kepada manusia untuk mendukung akal fikiran agar
dapat berfikir secara logik. Akal itulah
yang menggerakkan tangan manusia untuk menulis dan menuangkan semua buah
fikirannya lewat perantaraan pena.
Alat berbicara adalah benang
suara, lidah dan kerongkong. Semuanya ini akan berfungsi dengan baik jika
dipimpin oleh akal fikiran yang normal. Jika ada salah satu alat yang
rosak maka manusia tidak akan normal
berbicara dan tidak mungkin dapat
mengungkap semua yang terdetik dalam
hatinya. Kalau demikian keadaannya maka akal tersebut akan sentiasa tertutup
dan tidak berfungsi apa-apa walaupun menyimpan idea-idea dan pemikiran yang
cemerlang.
Kemuliaan ilmu dan akal dapat
dikenalpasti secara positif oleh akal itu sendiri, oleh agama dan juga oleh
perasaan. Akal yang digunakan manusia untuk menemukan sesuatu adalah sesuai
denan akal yang diciptakan oleh Allah pertama kali dan berlaku laksana sinar
matahari, kerana yang seperti ini adalah akal hakiki dan mutlak.
Adapun bukti bahawa akal itu
mulia menurut akal itu sendiri ialah kerana kebahagian dunia dan akhirat itu
tidak dapat dicapai kecuali dengan akal. Di samping itu pula manusia dapat
menjadi “Khalifahullah” (pelaksana kepimpinan yang diamanahkan oleh Allah)
dengan lantaran ia berakal. Dengan akalnya ia dapat mendekatkan dirinya kepada
Allah s.w.t. dan dengan akal nya pula ia dapat menjadi sempurna keagamaannya.
Oleh kerana itu Rasulullah
s.a.w. bersabda yang maksudnya: “Tiada agama
bagi orang yang tiada berkal baginya”
Beliau bersabda lagi dalam hadis lain yang
bermaksud: “Janganlah menghairankan pada
mu tentang keislaman seseorang sehingga kamu mengenali akalnya.”
Oleh kerana itu dikatakan, “Barang siapa
yang akalnya tidak memperbanyakkan
perbuatan-perbuatan
yang baik, maka matinya akan berlaku pada tingkah laku yang tidak baik.”
BICARA MINDA MENGUCAPKAN SELAMAT
HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN KEPADA SEMUA WARGA BICARA MINDA DAN
SETERUSNYA KEPADA SEMUA KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAH, SEMOGA BERBAHAGIA DI HARI
RAYA YANG MULIA INI.
No comments:
Post a Comment