(Disiarkan 11. 8. 2012)
Firman
Allah s.w.t. surah Az-Zumar ayat 10 yang bermaksud (terjemahan): Katakan: “Hai hamba-hamba yang beriman,
bertakwalah kepada Tuhan kamu!” Orang yang berbuat kebajikan di dunia ini
mendapat kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Hanyasanya orang-orang yang
sabar itu dicukupkan pahala mereka dengan tiada terkira”.
“Katakan!”,
Iaitu perintah dari Allah kepada Muhammad s.a.w. supaya menyampaikan perintah
Allah kepada hamba-hamba-Nya. “Hai hamba-hamba-Ku yang beriman,
bertakwalah kepada Tuhan mu!” Di antara
iman dengan takwa adalah lengkap melangkapi. Beriman atau percaya saja belum
cukup sebelum dilengkapi dengan takwa iaitu mengadakan hubungan dan memelihara hubungan dengan
Tuhan. Takwa ialah guna memupuk iman. Amal yang saleh adalah bukti dari iman
dan buah dari takwa.
Orang yang bertakwa selalu
berusaha mengisi hidupnya dengan amal yang saleh. “Bagi orang-orang yang
berbuat kebajikan di dunia ini adalah
kebaikan.” Asal orang suka berbuat baik
di dunia ini dia mesti mendapat ganjaran yang baik dari Allah di dunia dan di
akhirat. Di dunia ini ialah kesenangan hati, kelapangan dada, kesihatan badan.
Al-Quthubi menambahkan bahawa penghargaan dan pujian yang baik dari masyarakat
pun merupakan suatu kebajikan jua. Semuanya ini di dunia, dan di akhirat tentu
lebih lagi.
“Dan bumi Allah itu adalah
luas.” Dalam erti kata lain memperluas dan memperlapang kan hati
orang yang beriman dan bertakwa. Kalau
di suatu tempat tidak dapat
mengembagkan sayap kebajikan boleh
pindah ke tempat lain, di sanalah kembangkan kebajikan itu. Ramai manusia
tidak dapat bertumbuh bakatnya kalau
dia hanya mengurung diri di tempat
kelahiran nya. Maka ambillah kesempatan mengembangkan di tempat lain, jangan
terikat di kampung sendiri yang sempit.
Satu contoh yang amat baik seperti
sebilangan masyarakat Islam dari Ranau berpindah ke Keningau. Jika mereka
memaksa diri kekal berusaha di kampung
tempat asalnya tidak mungkin pembangunan dari segi jasmani dan rohani yang dikecapi
sekarang akan diperolehi mereka. Dan pembangunan rohani dan jasmani yang telah
mereka lahirkan di Keningau menjadi pemangkin kepada masyarakat tempatan
khasnya dan negeri Sabah amnya untuk mengubah cara hidup mereka.
“Hanyasanya orang-orang yang sabar
itu dicukupkan pahala mereka dengan
tiada terkira”. Di hujung ayat disyaratkan pula bahawasanya beriman mengisi
hidup dengan takwa dan berbuat kebajikan tidaklah semudah apa yang kita
fikirkan. Lantaran itulah maka Tuhan pun
membayangkan bahawa bumi Allah ini luas.
Kalau perlu pindah dari satu negeri yang
disana beramal terlalu sempit ke
tempat lain yang mendapat alam lebih
lapang untuk beramal.
Di dalam perjuangan menegakkan
kebenaran itu banyaklah percobaan yang akan diderita, sebab iman itu selalu
diuji. Kalau kuat akan bertambah naik,
kalau lemah akan jatuh . Maka alat utama untuk menangkis percobaan ialah sabar,
tahan hati, tabah. Hanya orang yang sabar saja yang akan sampai kepada apa yang
dituju, iaitu pahala yang berganda-lipat
di sisi Allah s.w.t.
Menurut tafsir dari al-Imam
A-‘Auza’I, orang-orang yang sabar dan tahan menderita itu di akhirat kelak
tidaklah ditambah berat atau ringan amalnya melainkan sudah disediakan saja
buat mereka bilik-bilik istirehat yang mulia di syurga.
Dalam surah Ali Imran ayat 146,
Allah berfirman yang bermaksud (terjemahan): “Beberapa rami nabi, bersama-samanya kumpulan orang-orang ramai ikut
berperang. Tiadalah mereka takut menerima cubaan (peperangan) pada jalan Allah,
tiada mereka lemah dan tiada pula tunduk.
Allah mengasihi orang-orang yang sabar.”
Amat banyak nabi di zaman lampau
yang berperang diikuti oleh orang ramai yang beriman dengannya. Orang-orang
tersebut menganggap para nabi itu sebagai guru yang membawa petunjuk kepada
mereka – bukan sebagai orang yang diagung-agungkan untuk disembah. Tiadalah
mereka takut sekiranya ada didapati di antara mereka yang luka atau terbunuh
dalam peperangan, walaupun yang terbunuh itu Nabi mereka sendiri umpamanya. Kerana mereka
berperang kerana Allah – bukan kerana nabi. Sebab nabi itu hanya menyampai kan
perintah dari Tuhannya untuk membimbing umatnya.
Mereka itu tidak merasa lemah
untuk berjuang melawan musuh, ataupun tunduk lalu mengalah, bahkan tiada pula mahu berpaling tadah. Mereka tetap di
dalam pendirian mereka dan sabar dalam
perjuangan, kerana mereka yakin Tuhan akan mengasihi orang-orang yang sabar.
Sabar itu mempunyai beberapa
faidah-faidah dan hikmatnya dalam hidup seorang mukmin. Tuhan yang bersifat
Rahman dan Rahim, menggerakkan kita kepada sabar dan berhati-hati serta hemat
cermat dalam melaksanakan segala rupa pekerjaan, agar kita menjadi orang yang
berbuat baik.
Tuhan telah menjadikan sabar itu dari
tanda kekukuhan cita-cita. Tuhan telah menerangkan, bahawa umat-umat yang
dahulu
mendapat kebaikan yang sempurna lantaran
sabar dan ada umat yang mendapat dua ganda pahala disebabkan sabar, juga
Tuhan menerangkan bahawa inayat-Nya dilimpahkan atas orang-orang yang sabar.
Seterusnya Tuhan memerintahkan kita
supaya mempergunakan sabar itu menjadi senjata sakti buat mencapai tiap-tiap
maksud, bahkan Tuhan mewajibkan kita bersabar. Maka apakah gerangan
rahsia-rahsia sabar itu?
Manusia bila ditimpa bencana, bila
mengalami kesulitan dan kesukaran, kalau dapat bersabar, kalau dapat menolak
keloh kesah, ia dapat mematahkan tipu musuhnya dan menggembirakan temannya, dan
sanggup berfikir jauh untuk melepaskan
diri dari bencana yang menimpanya.
Kalau ia dimusuhi oleh seseorang, maka
ia menerima pemusuhan orang itu dengan kesabaran, menanti waktu yang terbaik,
dapatlah ia membalas, jika ia dikehendaki. Apabila ia ingin menyelesaikan
sesuatu pekerjaan dan bersenjatkan sabar, besarlah harapan akan diperolehinya.
Sebaliknya jika ia menjauhkan sabar, tak
dapatlah ia mencapai maksudnya. Kalau pun dicapainya, pasti tidak akan kekal.
Ingatlah kata pepatah: “fikir itu pelita hati”.
Iman adalah kekuatan naluri manusia
memahami bahawa di sebalik kewujudan setiap makhluk dalam fenomena alam, ada
yang berkuasa mewujudkannya, iaitu Allah s.w.t. Kesabaran dalam segala
tindakan muamalat manusia berpangkal
kepada hati atau naluri setiap insan yang disandarkankan kepada kekuasaan Zat
yang Maha Berkuasa, Allah. Maka itu Iman dan sabar sewajarnyalah dua fenomena
yang tidak boleh dipisahkan.
Untuk mengukuhkan keberadaan kedua
naluri, iman dan sabar tersebut, dalam diri setiap mukmin, Allah sediakan satu
disiplin hidup atau cara hidup agar keduanya sentiasa saling bantu membantu
antara satu sama lain untuk memelihara
kesucian dalam segala muamalat manusia di sisi Allah s.w.t. Islam adalah
satu cara hidup yang diturunkan Allah s.w.t. kepada manusia (Muhammad) untuk
membantunya dalam segala hal disiplin pembangunan kehidupan di muka bumi ini.
Dalam surah Ali Imran ayat 19, Allah berfirman yang
bermaksud(terjemahan): “Bahawa sanya
agama di sisi Allah ialah Islam.”
Surah yang sama ayat 85, Allah berfirman
yang bermaksud (terjemahan): “Dan barang
siapa memeluk
agama yang selain dan agama Islam, maka tiadalah sekali-kali diterima
penuntutnya itu dan dia di hari akhirat dari orang-orang yang rugi”.
Telah nyata dengan seterang-terangnya
kepada kita, bahawa Islam itu mengumpulkan
antara
yang kembali kepada madah (benda) dengan yang kembali kepada ruh (jiwa) dan
kebatinan. Masing-masingnya diberi bahagian yang sempurna. Mengikut Prof. Dr.
Al-Sheikh Abdul Halim Mahmud dalam bukunya “Islam dan Akal” . Islam bermakna:
penyerahan kepada Allah pada setiap perkara, gerak geri dan urusan seluruhnya.
Ayat suci al-Quran menggambarkan hakikat ini dalam surah al-An’am 6:165 yang
bermaksud (terjemahan):
“Katakanlah sesungguhnya sembahyangku, Ibadahku, hidupku
dan matiku kerana Allah, Tuhan semesta alam, tidak ada baginya sekutu dan
demikian itu akan diperintahkan dan akan aku adalah orang pertama daripada kaum
Muslimin.”
Gambaran al-Quran ini sangatlah
menarik dan mendalam. Penyerahan kepada Allah ertinya masuk kedalam skop
ketuhanan, menjauhkan diri daripada hawa nafsu dan syaitan. Ia adalah
penyerahan wajah kepada Allah. Hakikat
ini berbeza dengan skop ketuhanan seperti
yang dikehendaki oleh komunis.
Islam mempunyai kaitan rapat
dengan system-sistem yang terselamat daripada salah dan silap ((‘ismah). Lantas wujud akhlak dan perundangan yang ma’sum sepenuhnya, tetapi penyerahan kepada Allah
tidak sekadar dengan pengakuan semata-mata, ia menuntut satu perkara lagi iaitu
‘jihad” dan kesinambungan perjuangan
demi kebenaran, kebaikan dan meninggikan
kalimah Allah. Sekiranya jihad
tidak wujud demi Islam, maka Islam juga tidak wujud.
Seorang yang tidak pernah
berjihad demi kerana Islam yang dianutinya,
maka dia bukan seorang muslim. Jestru itu jihad perlu dan sekali gus terarah
kepada menjadikan insan sebagai seorang
yang rabbani atau ilahi (yang
melaksanakan perintah Allah dengan sepenuhnya). Melaksanakan ibadah puasa di
bulan Ramadan merupakan jihad kerana Allah, maka itu orang yang tidak berpuasa
atas dasar, masalah peribadi yang lemahnya iman maka ia bukan seorang muslim.
Mereka yang diserang penyakit gestrik
biasanya menghalalkan diri dari melaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadan. Penyakit
jasmani tersebut menginap pada diri anda merupakan ujian Allah, sejauh mana
imannya bersama dengan kesabarannya menempuhi ujian berkenaan. Kalau ia
mengalah bermakna dia bukan seorang muslim.
Dengan iman dalam melaksanakan ibadat
wajar diserikan dengan kesabaran kerana senjata sabar sahaja akan membuahkan
kebijaksanaan dalam urusan pembangunan atas dasar bertawakkal kepada Allah.
Tawakkal, adalah percayamu kepada janji Allah dengan tidak melemah sedikit pun
kerana adanya peristiwa-peristiwa (musibah), betapa pun banyak dan besarnya.
Iman itu adalah kemuliaan yang maha
harganya. Tidaklah berbeza-beza seorang
manusia dengan manusia yang lain pada sisi Allah, lantaran harta
bendanya, atau lantaran pangkatnya, turunannya dan lain-lain. Yang berbeza adalah
lantaran kelebihan iman. Sebab itu mesti diuji Tuhan lebih dahulu dalam dan
ceteknya iman seseorang, tulinkah atau palsu. Jika tidak bergeser iman dari
tempatnya seketika kedatangan ujian dan cubaan, barulah boleh disebut beriman.
Kadang-kala telah berkali-kali dia
berdoa, memohon dan meminta dengan sepenuh hati kepada Tuhan. Tetapi permintaan
dan doanya itu tidak juga dikabulkan
Tuhan. Apakah kecewa dia lantaran belum terkabul? Atau berkecil hatikah dia?
Seorang mukmin tidak kesal dan kecewa
lantaran permintaannya belum terkabul. Kerana dia tahu bahawa dirinya itu di bawah perintah dan aturan
Tuhan semesta. Yang Maha Tahu
mengagak
menentukan, yang segala aturan-Nya, tidak dibuat dengan sia-sia, yang tidak
mahu menganiaya hamba-Nya. Tetapi kalau dia membantah, terlepas dia dari darjat
Ubudiyah (perhambaan) dan jatuh kepada Syaithaniyah terkutuk, yang suka sekali
membantah ketentuan.
Nyata dan terang bahawa kekuatan
dan kecukupan iman itu dapat dibuktikan seketika datang bala dan bencana, ujian
dan cubaan. Pada kaum muslimin dan muslimat selamat melaksanakan ibadah puasa
moga diampuni segala dosa, amin.
No comments:
Post a Comment