(Disiarkan pada 16. 9. 2016)
Tidak ada bangsa dan keturunan manusia
menafikan bahawa kasih sayang itu menjadi teras perpaduan umat. Sesungguhnya
umat manusia diwujudkan Allah s.w.t. di muka bumi ini dengan satu tujuan iaitu
beribadat kepada Allah s.w.t. Antara ciri-ciri ibadat itu adalah dimurnikan
dengan perasaan kasih sayang sebagai nadi pembangunan umat.
Cinta atau kasih sayang kepada Allah
menjadi teras dalam membentuk tamadun kehidupan. Masyarakat manusia hidup
berpegang kepada sosial budaya yang memegang kesatuan dan persatuan kerana
Allah. Bersatunya umat manusia disebabkan kehadiran perasaan kasih sayang
kerana Allah kelak, melahirkan kekompakkan
silidaritas sosial sebagai nadi dalam membentuk
masyarakat penyayang.
Al-Quran menyatakan bahawa hubungan dengan sesama manusia Hablum minanas menjadi teras memupuk
perpaduan demi melahirkan hubungan dengan Allah, hablum minallah. Meneguhkan
hubungan kedua-dua fenomen tersebut menjadi agenda yang memak- mur pembangunan
umat sejagat.
Kasih sayang teras perpaduan umat dalam
kaca mata Islam wajar diterjemahkan sebagai satu daripada pembangunan manusia yang
menumpukan pembangunan rohani yang mengutamakan sebagai agenda untuk persediaan
kehidupan akhirat nanti.
Islam yang mengambil jalan tengah antara
rohani dan jasmani itu tidak mengatakan yang kedua-duanya mempunyai taraf yang
sama. Tetapi hikmat ketuhanan menghendaki supaya Islam itu berdiri atas
kaedah-kaedah alam dan sesuai dengan tabii.
Ilmu pengetahuan telah mengakui bahawa
akal yang sihat tidak boleh didapati
kecuali pada tubuh yang sihat, dan ketinggian rohani tidak tercapai jika jasmani
tidak dapat memenuhi keperluannya, kecuali keperluan itu dipenuhi dalam
daerah-daerah kesederhanaan.
Walaupun demikian Al-Quran tetap
mengatakan bahawa kehidupan akhirat lebih baik daripada kehidupan dunia.
Kesempurnaan rohani menjadi matlamat akhir yang wajib dituntut oleh setiap
orang Islam. Sebab itu Al-Quran memberi amaran kepada mereka yang memen- tingkan
dunia tanpa membuat persediaan untuk akhirat.
Allah s.w.t. berfirman dalam surah Hud
ayat 11:15-16 yang bermaksud: (terjemahan)
“Barang
siapa yang menghendaki kehidupan dunia
dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka
di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia ini tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak
memperolehi akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah
mereka usahakan (di dunia) dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan”.
Sesiapa ingin
kepada kehidupan dunia, yakni bersuka-suka dan bersenang-lenang dengan makan
dan minum, dan inginkan perhiasan dunia, berupa pakaian, perabot. Alat
kelengkapan, harta benda dan anak-pinak–tanpa mempunyai persediaan mencari
bekalan untuk hari akhirat kelak iaitu dengan beramal kebajikan, membersihkan
rohani dengan mengerjakan ketaatan kepada Allah dan menambahkan keimanan – maka
orang yang seperti ini akan diberi juga balasan dengan mendapat hasil daripada
usaha mereka itu dengan sempurna, sesuai dengan sunnatullah (peraturan-Nya)
yang ditetapkanNya dan tidak dikurangi sedikitpun hasil yang mereka perolehi
daripada usaha mereka, meski pun mereka itu berlaku kufur terhadap Allah.
Kerana
pembahagian rezeki adalah bergantung kepada usaha–bukan bergantung
kepada niat dan cita-cita–sekalipun petunjuk agama lebih mementingkan supaya seseorang itu
bersikap jujur, bercakap benar, menjauhi penghianatan dan penipuan dan
sebagainya.
Mereka yang hidup di dunia hanya bercita-cita
untuk mencari kemewaan, tidak akan mendapat sesuatu apa pun di akhirat nanti,
kecuali yang didapati hanyalah neraka. Kerana balasan dalam akhirat itu
mengikut amalan seperti balasan di dunia juga. Apabila seseorang itu tidak beramal untuk akhirat, maka ia tidak akan
mendapat balasan untuk akhirat. Sesung
guhnya
beramal untuk askhirat itu ialah dengan membersihkan rohani, berkasih sayang
antara sesama dengan beriman dan bertakwa kepada Allah serta menjauhi segala
amalan maksiat dan kejahatan.
Apa yang telah mereka lakukan di
dunia dahulu, yang pada lahirnya mereka ada berbuat kebajikan dan kebaikan,
seperti berderma dan bersedekah, menghubungkan tali silatur rahim dan
berbaik-baik dengan berbagai kaum secara
harmoni, semua yang dilakukan itu bukanlah untuk membersihkan rohani mereka yang dapat
mendampingkan kepada Allah, bahkan mereka melakukannya oleh tujuan lain –
hanyalah memenuhi kehendak nafsu mereka seperti riyak, bermuka-muka dan
bermegah-megah – sebenarnya ia dilakukan dengan jalan yang salah – maka
perbuatan yang demikian tidak ada balasannya, bahkan akan terputus cukup di
dunia sahaja di akhirat tidak.
Al-Quran memberitahu tentang kelebihan
akhirat daripada dunia dalam beberapa tempat yang berlainan. Allah berfirman
dalam surah Al-Ankabut ayat 29:64 yang bermaksud (terjemahan)
“Dan
tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-mainan belaka. Dan
sesungguhnya kampung akhirat itulah kehidupan yang sebenar-benarnya kalau
mereka mengetahui”.
Firman Allah juga dalam surah Al-Anfal
ayat 8:57 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kamu
menghendaki harta benda dunia, sedang Allah menghendaki (pahala) akhirat (untuk
kamu)”.
Firman Allah lagi dalam surah Al-A’la
ayat 87:16-17 yang bermaksud: (terjemahan)
“Tetapi
kamu (orang-orang kafir) memilih kehidupan dunia, sedangkan kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal”.
Jadi kepercayaan kepada kehidupan
akhirat lebih baik daripada kehidupan dunia. Kepercayaan ini menyenangkan jiwa
yang terseksa dalam kehidupan dunia, juga memberi kekuatan rohani kepada
orang-orang mukmin yang menjadikan mereka orang yang teguh dan tidak akan
menyesal jika ditimpa kerugian atau kemalangan semasa mereka melaksanakan
sesuatu rancangan.
Berkasih sayang hidup di dunia wajar
dihiasi dengan mentarbiahkan ilmu pengetahuan yang mendidik kita untuk memahami
faktor-faktor kehidupan dunia yang memperdayakan. Al-Quran telah menyatakan
kepada manusia supaya jangan terperangkap dengan ni’mat-ni’mat dunia. Allah
berfirman dalam al-Quran surah Al-Hadid ayat 57:20 yang bermaksud: (terjemahan)
“Ketahuilah
bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang
melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga tentang
banyaknya harta dan anak, (maka bandingan sama) seperti hujan yang
tanam-tanamannya mengkagumkan orang-orang kafir; kemudian tanaman itu menjadi
kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian dia menjadi hancur. Dan di
akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya
dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu”.
Dalam ayat ini Allah menggambarkan
kehidupan dunia sebagai kesukaan, bermegah-megah,memperbanyakkan harta dan
anak. Sesungguhnya semua perkara itu adalah tidak kekal, sama sahaja seperti
hujan yang menakjubkan para petani kerana dengan hujan tersebut hasil pertanaian
bertmbah, tetapi ternyata tidak lama kemudian semua itu menjadi rosak binasa.
Al-Quran juga menggambarkan kehidupan
dunia dalam bentuk ini seperti dalam surah Al-Kahfi ayat 18: 45-46 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan
buatkanlah untuk mereka suatu perumpamaan tentang kehidupan dunia ini seperti
air hujan yang Kami (Allah) turunkan dari langit, lalu bercampur dengan
tumbuh-tumbuhan di bumi, kemudian menjadi kering diterbangkan angin. Dan adalah
Allah berkuasa
di atas segala
sesuatu”
“Harta
kekayaan dan anak-anak adalah perhiasan hidup di dunia, dan amal solih yang
kekal itu lebih baik pahalanya pada sisi Tuhan dan lebih baik dijadikan
cita-cita harapan”.
Allah menyuruh Rasul-Nya, Muhammad
(s.a.w.) supaya membuat perumpamaan untuk kaumnya, iaitu, kehidupan di dunia
ini diumpamakan seperti hidupnya tumbuh-tumuhan yang bermula daripada air.
Tumbuh-tumbuhan itu pun mengeluarkan beraneka macam bunga yang indah dan
berbagai-bagai hasil bumi setelah disirami hujan
Tetapi tidak lama kemudian habislah
musnah tumbuh-tumbuhan itu dipukul angin ribut. Tidak ada apa-apa yang tinggal
lagi di muka bumi, kerana telah kering dan menjadi licin, tidak ada
meninggalkan sebarang bekas.
Kehidupan di dunia ini diibaratkan
seperti tanaman yang menghijau penuh dengan bunga sehingga kelihatan sungguh
berseri pada permulaannya, dan ini adalah dalam jangka waktu yang singkat. Tetapi
kemudian akan menjadi kering dan tidak berseri lagi apabila dipukul oleh angin
ribut. Maka tidaklah patut bagi orang yang berakal tertipu oleh kehadiran
dunia, lalu berbangga-bangga dengan harta kekayaan yang dipunyainya, padahal
itu adalah bayang-bayang yang akan hilang.
Kesan daripada ayat ini dapat diambil,
iaitu, janganlah kita membangga-banggakan keindahan perhiasan dunia, lalu
dipamerkan pula dengan cara yang dapat melalaikan kewajipan kita kepada Tuhan
yang menjadikannya. Dalam menikmati keindahan perhiasan dunia itu, yang penting
ialah bersyukur dengan menambahkan ketaatan kita kepada yang menciptakannya.
Perasaan kasih sayang antara sesama
adalah amalan baik yang akan berkekalan dan dapat menghasilkan buah-buahan
kepada manusia, iaitu segala perbuatan yang dikerjakan untuk mentaati Allah
seperti sembahyang, bersedekah atau menderma, berjuang pada jalan Allah
(berjihad), menolong orang-orang yang sengsara dan yang berhajat kepada bantuan itu akan
membuahkan pahala sebagai bekalan kehidupan akhirat nanti. Dan
perbuatan-perbuatan itu juga lebih baik dijadikan cita-cita harapan, kerana
hidup di dalam nikmat dan kebahagian di akhirat itulah yang menjadi idaman dan
harapan setiap insan.
Amalan-amalan soleh adalah lebih baik di
sisi Allah. seseorang yang berbuat demikian akan mendapat ganjaran yang banyak.
Allah memberi tahu manusia seluruhnya dalam firmanNya surah Fathir ayat 35:5 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Wahai
manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah
membiarkan kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah orang
yang pandai menipu, mempedayakan kamu tentang Allah”.
Janji Allah adalah benar pada hari
kiamat. Balasan kepada amalan soleh dan amalan keji adalah benar. Oleh yang
demikian janganlah kamu tertipu dengan keseronokan dunia dan meninggalkan
suruhan-suruhan Allah.
Janganlah kamu tertipu oleh kemewahan
hidup di dunia, sehingga bingngung, lalu terpesona untuk berseronok-seronok dan
bersenang menikmatinya, menyebabkan lupa menunaikan kewajipan terhadap Allah
dan larangan Allah pula kamu langgar. Semoga dengan kemurahan Allah kamu
jauhkan daripada kemewahan yang memperdayakan.
Hidup dengan berkasih sayang antara
sesama umat jangan disalah gunakan sehingga faktor-faktor yang menyenangkan
hati kita akan melalikan ibadah atau kasih sayang terhadap Allah. Maka itu
Al-Quran menganggap kehidupan dunia sebagai tempat menguji seseorang. Dunia
menjadi perantaraan untuk mencapai kebahagian akhirat. Setiap urusan dunia sama
ada urusan rumahtangga, pasar, tempat, tempat kerja, kedai dan majlis
perwakilan semunya merupakan ujian-ujian yang berbeza bagi seseorang.
Firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat
29:2-3 yang bermaksud: (terjemahan)
“Apakah
manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan (sahaja) mengatakan: Kami
telah beriman”.
Sedangkan mereka tidak akan diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji
orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya
Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
Maksudnya, adakah
manusia menyangka bahawa cukuplah bagi mereka setakat mengatakan kami telah
beriman? Adakah mereka tidak lagi perlu diperiksa bagi menjelaskan sama ada
mereka sebenarnya orang-orang yang benar atau pendusta? Jadi, dalam Islam, bukanlah
memadai dengan hanya menjadi penganut Islam, tetapi hendaklah dilahirkan
kesan-kesan ajaran Islam itu dalam semua keadaan, sama ada dalam ketika susah
atau ketika senang. Semua perkara, sama ada baik atau buruk yang menimpa diri
manusia adalah menjadi ujian bagi melahirkan kebenarannya.
Dengan sebab itulah
menyatakan dalam firmanNya surah Muhammad ayat 47:31 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami
mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami
menyatakan (baik buruknya) hal ehwal kamu”.
Pandangan hidup seperti ini
adalah menjadi pendorong utama sesorang untuk maju, ia juga menjadi pendorong
yang kuat untuk sesorang itu berjihad melawan keburukan atau kekejian yang
diinginkan olehnya. Pandangan seperti ini mengubah sebahagian daripada
pandangan agama lain yang menganggap bahawa penganut agama itu adalah manusia
yang dikasihi Tuhan dan dengan demikian
mereka tidak perlu berjihad menentang keburukan.
Demikianlah antara ibadah
dan jihad yang wajar kita lakukan dalam menyemarakkan
perasaan kasih sayang dalam bermasyarakat
yang
menjadi teras perpaduan umat mengikut persepsi Islam.
No comments:
Post a Comment