(Disiarkan pada 9. 9. 2016)
Kasih sayang merupakan naluri
dalam hati setiap insan terhadap diri sendiri, terhadap orang lain atau makhluk
dan sesuatu yang bersifat ghaib (Allah).
Setiap individu, Allah lengkapi dengan perasaan kasih sayang sebagai fitrah. Untuk mengenali diri sendiri
wajar terlebih dahulu bermuara daripada meninjau samada kehadiran fitrah tersebut
ada pada anda kerana fenomena inilah
yang mendekatkan kita kepada Allah.
Allah itu Maha Pengasih dan Maha
Penyayang oleh itu mengenali Allah wajar bermuara dengan mengenali diri sendiri terlebih dahulu; seperti mana yang telah
dilakukan oleh Hamzah Fansuri, Abdul Rauf
Al-Singkel dan lain-lain ulama’ zaman Acheh, yang mengenali Tuhan, setelah
terlebih dahulu mengenali diri sendiri.
Manusia diwujudkan di dunia untuk
beribadat kepada Allah s.w.t. dan ibadat yang sempurna merangkumi hubungan ukhuwah kemanusiaan serta perasaan kasih
sayang antara sesama. Dengan pada itu juga manusia adalah digalakkan untuk
menyayangi makhluk-makhluk lain yang hidup
bersama di alam ini seperti haiwan dan juga makhluk lainnya seperti
tumbuh-tumbuhan. Penjagaan makhluk yang tidak hidup seperti logam berbagai
jenis, batu, pasir, udara, air, juga menjadi agenda dalam kehidupan kerana
makhluk tersebut merupakan kepentingan hidup dalam pembangunan umat.
Menyayangi diri sendiri menjadi
fenomena yang akan mendidik kita untuk menyayangi atau memelihara fenomen
kewujudan makhluk lainnya kerana Allah wujudkan semua itu semestinya ada
kemanfaatannya kepada kehidupan. Maka itu menjadi tanggung jawab kepada manusia
untuk memakmurkan alam-alam tersebut. Inilah agenda yang tersirat dalam
menangani peranan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.
Sayangi jiranmu seperti mana anda
menyayangi diri anda sendiri merupakan satu konotasi yang akan mendidik setiap
individu bahawa dalam hidup ini Allah menyediakan berbagai fitrah yang
membolehkan setiap individu memelihara ukhuwah kemanusiaan dan kasih sayang
kerana di situlah tapak pembangunan tamadun manusia.
Menyayangi diri sendiri harus
bersandarkan kepada ibadah yang menyelamatkan diri dari segala kekufuran dan
tingkatkan usaha untuk menimba ilmu terutama sekali ilmu ukhrowi atau ilmu
kerohanian mahupun ilmu akhirat. Setiap yang kita lakukan wajar bersandarkan
kepada keredaan Allah s.w.t..
Maka itu menyayangi jiran
seharusnya melaksanakan ibadat untuk tegur-menegur dan nasihat menasihati
terhadap amal yang tidak mendatangkan kemanfaatan kepada diri dan kepada orang
lain. Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah menasihatkan bahawa apabila kita
masak lauk banyakkan kuahnya untuk dibahagikan kepada jiran kita. Ini bermakna
apa yang kita ada harus dikongsi bersama dengan jiran. (Hadith sahih)
Antara amal yang wajar kita
kongsikan bersama kepada jiran ialah tentang ilmu yang kita perolehi wajar
dijadikan bahan perkongsian. Ilmu yang diamal atau ditarbiahkan kepada orang
lain akan sentiasa bersama dengan kita tetapi jika ianya tidak disibarkan kepada orang lain maka ilmu itu tidak akan kekal bersama
kita.
Berbincang serta bermusayarah untuk
mencari solusi penyelesaian kepada sesuatu masalah adalah antara ibadah yang
digalak oleh Islam. Dalam pandangan ahli falsafah - “Two heads are better than one.” Berbicara dengan sekumpulan orang adalah
lebih bermanfaat berbanding dengan berfikir seorang diri. Dalam erti kata lain
pendapat orang ramai adalah lebih baik
berbanding dengan pendapat seorang diri.
Murnikan hubungan antara sesama
menjadi dasar pembangunan umat. Dalam erti kata lain mencintai orang lain
menjadi amanah kerana Allah yang dikenali sebagai ukhuwah kemanusiaan.
Mengeratkan siratulrahim merupakan elemen atau perasaan kasih sayang yang
menjadi nadi pembangunan dalam perjuangan hidup di dunia.
Setiap umat Islam dalam usaha
melaksanakan ibadah kerana Allah wajib mempunyai
perasaan kasih sayang, yang membentuk keperibadian
sejagat. Hidup bersosial akan mem- bangun disiplin budaya hormat menghormati
serta melaksanakan ibadah tolong menolong dalam segala agenda pembangunan.
Hubungan kita dengan Allah, hablum minallah, mempunyai falsafah di
sebaliknya, yang menuntut manusia untuk memelihara perjanjian dengan Allah s.w.t yang telah didoku- mantasikan
sejak kewujudan manusia pertama kelak menjadi tanggungjawab kepada setiap insan
yang lahir di dunia ini untuk memeliharanya sebagai amanah.
Untuk apakah manusia dicipta? Pertanyaan ini
wajib kepada manusia untuk mempertanyakannya, setelah mengetahui dirinya
sebagai makhluk sang Pencipta dan makhluk yang dipelihara oleh sang Pemelihara,
iaitu melalui penjabaran: Untuk apa manusia dicipta dalam kehidupan ini? Kenapa
manusia mempunyai keistemawaan yang lebih berbanding makhluk lain? Dan apa
kepentingan mereka di atas bumi?
Allah s.w.t. adalah yang
menciptakan manusia dan yang mengatur
urusan-urusannya. Dia menciptakan manusia agar menjadi khalifah (wakil Penguasa) di muka bumi. Inilah suatu penjelasan
yang paling jelas kepada anak cucu Adam dan harapan-harapan yang mengganggu para malaikat kerana kedudukannya.
Keistimewaan manusia berbanding
makhluk lain di alam kehidupan ini adalah atas dasar manusia mempunyai ilmu
pengetahuan yang diajar oleh Allah s.w.t.. Dengan berbekal
kan
ilmu tersebut maka manusia diamanahkan sebagai khalifah Allah di dunia ini.
Ilmu merupakan kekuatan mental manusia dalam mengolah dan memakmurkan alam
kehidupan sebagai ibadah kerana Allah. Antara fitrah yang ada pada manusia
ialah mempunyai kemahiran berfikir untuk menemukan solusi penyelesaian terhadap
masalah terhadap agenda yang ditemuinya lewat hidayah atau ilham dari Allah
s.w.t..
Berfikir merupakan ibadah kerana
Allah. Manusia ialah sejenis makhluk ciptaan Allah yang terbentuk daripada
cantuman roh yang bersifat ghaib dan kekal dengan jasad yang bersifat nyata dan
sementara. Roh diciptakan oleh Allah terlebih dahulu daripada jasad dan ia
sudah mempunyai beberapa pengetahuan
kerohanian sebelum bercantum dengan jasad.
Allah s.w.t. menegaskan dalam
firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 2:30 yang bermaksud:
Terjemahan: Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: ‘Sesungguh nya
Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.’ Mereka berkata: ‘Mengapa
engkau hendak menjadikan (khalifah) di muka bumi ini orang yang akan membuat
kerosakan padanya dan menumpahkan darah padahal kami sentiasa bertasbih dengan
memuji Engkau dan menyucikan Engkau?’ Tuhan berfirman: ‘Sesungguhnya Aku lebih
mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.’
Pertama yang harus diketahui
manusia dalam masalah kekhalifahnya adalah mengenal Tuhan secara benar dan
menyembah-Nya dengan sebenar-benar penyembahan kepadaNya.
Allah s.w.t. menjelaskan dalam
firman-Nya surah al-Talaq ayat 65:12 yang bermaksud (Terjemahan): “Allahlah yang menciptakan tujuh langit dan
seperti itu pula bumi. Perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui
bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan susungguhnya Allah,
ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu.”
Dalam ayat
tersebut dijelaskan bahawa pengenalan
kepada Allah merupakan puncak pengenalan daripada penciptaan langit dan bumi.
Firman Allah selanjutnya menjelaskan dalam surah al-Dhariyat ayat 51:56-58 yang
bermaksudd (Terjemahan),
“Dan Aku tidak menciptakan jin
dan manusia melainkan agar mereka menyembah-Ku. Aku tidak menghendaki rezeki sedikitpun daripada mereka dan Dan Aku (Allah) tidak menghendaki agar
mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah,
Dialah Maha Pemberi rezeki, yang Mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kukuh.”
Allah menciptakan manusia hanyalah agar
manusia menyembah Allah sepanjang masa(mu) dan mengingati Allah
sebanyak-banyaknya serta bertasbihlah kepada Allah pada waktu pagi dan petang. (terjemahaan Hadith Qudsi).
Sembahlah Allah, tiada Tuhan yang
lain bagimu selain Dia sendiri. Itulah seruan pertama yang dikumandangkan oleh
setiap risalah.
Penyembahan kepada Yang Esa itu adalah sebagai manifestasi
daripada perjanjaian yang paling terdahulu. Iaitu suatu perjanjian yang diambil daripada anak
cucu manusia, dan ditulis-Nya dengan kalam (pena) kepastian dalam fitrah
manusia. Kemudian ditaburkan pada tabiat mereka yang asli semenjak di kepala
mereka diberi akal yang lemah dan di dada mereka diberi hati (jantung) yang
berdengup. Di samping itu, di alam sekitar
mereka terdapat ayat-ayat yang cukup menunjukkan sebagai bukti.
Misalnya firman Allah s.w.t.
surah Yasin ayat 36:60-61 yang bernaksud (terjemahan)
“Bukankan Aku telah memerintahkan kepada kamu hai Bani Adam, agar kamu
tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi
kamu, dan hendaklah kamu menyembah-Ku. Inilah jalan yang lurus.
Perjanjian ini terjadi antara
Allah dengan hamba-Nya. Hal ini juga digambarkan secara jelas di dalam
al-Qur’an dengan bentuk yang lain. Allah berfirman dalam surah al-A’raf ayat 7:172-173
yang bermaksud (terjemahan).
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam
dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya
berfirman): ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu? ‘Mereka menjawab: ‘Benar (Engkau Tuhan
kami), kami menjadi saksi. ‘(Kami lakukan yang demikian itu) agar pada hari
kiamat kamu tidak mengatakan: ‘Sesungguhnya kami (Bani Adam) adalah orang-orang
yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan).’ Atau
agar kamu tidak mengatakan :
‘Sesungguhnya orang-orang tua kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu,
sedang kami ini adalah anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka,
apakah Engkau akan membinasakan kami kerana perbuatan orang-orang yang sesat dahulu?’
Jadi, tidak menghairankan jika tujuan utama
dari pengutusan para nabi dan kebangkitan para rasul serta diturunkan
Kitab-kitab yang suci adalah untuk memperingatkan perkara-perkara yang
disaksikan mereka atau fitrah yang terpendam, berupa debu-debu yang melalaikan.
Wathaniyah (patung berhala), atau
taklid.
Tidak menghairankan pula jika seruan
pertama yang dikumandangkan oleh para rasul adalah:
Terjemahan... “Wahai kaumku , sembahlah Allah, sekali-kali tidak ada Tuhan bagimu
selain-Nya....” (al-A’raf ayat 7:59).
Setelah Allah menyebutkan dalam
ayat-ayat yang lalu tentang kekuasaan-Nya dapat menciptakan pelbagai perkara
yang pelik dan ajaib yang menandakan Dialah Tuhan yang Maha Esa, dan setelah
memberikan pula dalil dan bukti bahawa hari kebangkitan di mana manusia yang
sudah mati akan dihidupkan semula itu, adalah suatu perkara yang hak dan
benar.
Maka pada ayat ini dan berikutnya, Allah menyebutkan pula tentang kisah rasul
(a.s.)
Allah mengkisahkan cerita rasul
tersebut bersama dengan umat masing-masing, tujuannya untuk mengalihkan
perhatian Nabi Muhammad (s.a.w.) kepada mereka dan menjadi ingatan kepada
Baginda serta penawar hatinya yang duka. Bahawa, bukanlah kaumnya sahaja yang
bersikap menentang seruannya dan memusuhinya, bahkan kaum dan umat yang
terdahulu daripadanya pun mempunyai sikap yang
sama seperti kaumnya. Iaitu, mereka sentiasa menentang dan memusuhi para
nabi dan rasul yang datang menyeruhkan agama allah kepada mereka.
Dengan mendengarkan kisah-kisah
tersebut dapatlah nanti diketahui bahawa mereka yang mendustakan para rasul
itu, akibatnya mendapat kerugian dan kecelakaan di dunia ini, sedang di akhirat
pula menerima seksa yang amat besar.
Begitu pulalah hal orang-orang yang mendustakan Nabi Muhammad (s.a.w.),
akibatnya akan sama seperti orang-ornag dahulu yang mendustakan para rasul.
Dan dengan menyebutkan
kisah-kisah ini pula menjadilah ia bukti tentang benarnya kenabian Muhammad
(s.a.w.). Kerana Nabi (s.a.w.) itu seorang yang ummiy, yang tidak tahu baca dan
tulis, bahkan tidak pernah berguru dengan sesiap pun pada zamannya. Oleh sebab
itu, manakala Baginda dapat menceritakan peristiwa para rasul dan umatnya pada
zaman purbakala – iaitu suatu cerita yang benar-benar berlaku dan terjadi
sehingga seorang pun tidak dapat menafikannya, nyatalah apa yang diceritakan
oleh Baginda itu datangnya daripada Allah (S.W.T.) yang diwahyukan kepada
Baginda.
Masyarakat Islam
berkeistimewaan dari segi emosi persaudaraan yang kukuh dan cinta yang mendalam
di kalangan para penganutnya sekalipun mereka saling berjauhan negeri,
dipisahkan oleh sempadan tanahair, berbeza bangsa serta kulit dan berbeza
kedudukan serta status.
Allah s.w.t. telah
menganugerahkan kepada umat Islam dengan nikmat persaudaraan dan keimanan.
Firman Allah s.w.t. surah Ali Imran ayat 3:103 yang bermaksud (terjemahan)
“Ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu bermusuh-musuhan (zaman
Jahiliyyah) maka Allah menyatukan hati
kamu, iaitu menjadilah kamu bersaudara
lantaran nikmat Allah.”
Seluruh masyarakat Islam
yang benar tiada di dalamnya ruang untuk
perasaan kecemburuhan dan pertelingkahan antara kelas-kelas manusia. Tiada
juga di dalamnya ruang untuk perasaan sombong dan diskriminasi antara
bangsa dan warna kulit. Tiada ruang untuk perasaan fanatik terhadap sesuatu
daerah negara Islam atau terhadap sesuatu kaum umat dari kalangan umat Islam
atau terhadap kaum lain
yang juga umat Islam. Tanahair bagi seseorang
Muslim ialah negara Islam dan kaum Muslim adalah para penganut Islam.
No comments:
Post a Comment