(Disiarkan pada 03.
09. 2016
Hidup bersosial
mementingkan kerjasama yang erat antara
sesama demi melahirkan sebuah masyarakat yang mendukung perasaan ukhuwah dan
kasih sayang kerana Allah. Hidup adalah perjuangan dan pejuangan itu merupakan
pengorbanan. Jika nak hidup berjaya semestinya ada pengorbanan dan pengorbanan
itu hasil dari perjuangan yang merupakan kerja amal demi membina masyarakat.
Tidak ada ibadah yang mudah tanpa
perjuangan. Untuk menyempurnakan ibadat wajar dilandaskan dalam suasana keimanan
dan ketakwaan kepada Allah kerana tanpa-Nya sukar ibadat itu membuahkan kemanfaatan
kepada kehidupan seperti mana yang diinginkan. Setiap hari dalam pejalanan
hidup semestinya diwarnai oleh suasana permasalahan maka itu ibadat harus difikirkan sebagai tawakal
kepada Allah s.w.t.
Berkorban untuk hidup memerlukan
ketabahan hati demi mendapat ilham dari Allah s.w.t. yang Maha Pengasih dan
Maha Penyayang. Pengorbanan itu merupakan tawakal untuk membuat perubahan kepada
alam kehidupan. Kerana Allah tidak akan mengubah keadaan hidup sesuatu kaum
kalau kaum itu sendiri tidak berkorban hendak mengubahnya, Surah Al-Raa’d ayat
13:11.
Membina masyarakat merupakan
antara ciri-ciri pengorbanan hidup demi melahirkan ukhuwah kemanusiaan. Dengan
terbinanya masyarakat akan melahirkan perasaan kasih sayang kelak memudahkan
perlaksanaan agenda pembangunan berlandaskan budaya tolong menolong antara
sesama kelak mewujudkan tamadun kehidupan. Maka disitulah akan terlahir
perasaan bahawa masalah saudaraku adalah masalahku dan kejayaan saudaraku
adalah kejayaanku.
Kemanisan hidup bermasyarakat
akan wujud apabila setiap agenda pembangunan itu dilaksanakan dalam suasanan
berat sama dipikul ringan sama dijinjing. Tidak ada masalah yang sukar
dilaksanakan dan tidak ada agenda yang dibina tidak dapat diselengarakan.
Segala permasalahan pembangunan hidup disulami dengan niat dalam naluri
berkerjasama seia sekata menerimanya sebagai pengorbanan bersama.
Masyarakat Islam yang bersaudaraan ialah masyarakat yang bersatu dari segi akidah keimanan, syiar,
ibadat, pemahaman, pemikiran, adab kesopanan, dorongan jiwa, kesusilaan, budaya
sosial, nilai kemanusiaan dan asas-asas perundangannya.
Ia juga bersatu dari segi
matlamat-matlamatnya yang menghubungkan antara bumi dan langit, antara dunia
dan Akhirat, antara makhluk dan Khaliq (Pencipta).
Ia juga bersatu dari segi prinsip-prinsipnya yang menghubungkan antara teori
dan praktil, yang menyeimbangkan antara unsur kekalan dan perubahan serta
antara inspirasi warisan lama dan memanfaatkan kemajuan zaman.
Ia juga bersatu dari segi sumber-sumbernya yang menjadi punca kepada
hidayahnya iaitu Al-Qur’an al-Karim dari hadith Nabawi. Satu juga dari segi
idolanya yang agung yang menjadi ikutan terbaik, iaitulah Rasulullah s.a.w..
Masyarakat Islam adalah masyarakat yang beriman dengan Tuhan Yang Maha Esa,
kitab yang satu, Rasul yang satu, menghadap ke arah qiblat yang satu dengan
siar yang satu, berhukum dalam setiap perkara kepada syariat yang satu, dan kepercayaan
yang satu iaitu kepada Allah, Rasul-Nya dan umat Islam. Kerana Allah ia
berkasih, kerana Allah ia membenci, kerana Allah ia menghubungkan tali
persaudaraan dan kerana Allah juga ia memutuskannya.
Firman Allah s.w.t. dalam Al-Quran surah
al-Mujadilah ayat 58:22 yang bermaksud:
“Kamu
tidak akan mendapati suatu kaum yang beriman kepada Allah dan Hari akhirat
saling berkasih kasihan dengan orang-orang yang menentang Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang itu adalah
bapa-bapa atau anak-anak atau saudara –saudara
atau pun keluarga mereka.”
Adalah tidak wajar Masyarakat Islam
dipecakan oleh perkara-perkara yang dapat
memecakan
masyarakat-masyarakat lain seperti kefanatikan kepada bangsa, warna tanahair,
bahasa, darjat, aliran pemikiran atau sebagainya.
Persaudaraan Islam adalah lebih
tinggi daripada ‘asabiyyah biar
apapun jenis dan namanya. Rasulullah s.a.w. tidak mempunyai apa-apa hubugan dengan ‘asabiyyah seperti mana sabda Baginda:
Bukanlah dari kalangan kami orang yang menyeru ke arah ‘asabiyyah,
bukan dari kalangan kami orang yang berperang atas dasar ‘asabiyyah dan bukan
dari kalangan kami orang yang mati di atas dasar “asabiyyah”* (Diriwayatkan oleh
Abu Daud dan Jubair Ibn Math’am.)
Al-Quran telah
memberi peringatan tentang tipu daya orang-orang bukan Islam yang mengambil
peluang untuk memecabelahkan kesatuan mereka sepertimana yang dilakukan oleh
kaum Yahudi yang cuba mencetuskan persengkitaan setelah mana Allah
menyatupadukan mereka dalam Islam. Firman Allah dalam al-Quran surah Ali Imran
ayat 3:100-103 yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman! Jika kamu mengikuti kumpulan orang-orang
yang Ahli kitab itu (Yahudi dan Nasrani) nescaya mereka mengembalikan kamu
menjadi kafir sesudah kamu beriman. Bagaimanakah
kamu kufur sedangkan ayat-ayat Allah (Al-Quran) dibaca kepada kamu dan
dikalangan kamu ada pula Rasul-Nya (Muhammad)? Sesiapa yang berpegang dengan
agama Allah sesungguhnya ia telah mendapat pimpinan ke jalan yang lurus. Hai orang-orang yang beriman! Takutlah
kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takut, dan janganlah sekali-kali mati
melainkan kamu di dalam Islam. Berpeganglah
kamu sekalian dengan tali (agama)
Allah dan janganlah bercerai berai, dan ingatlah nikmat (kurnia) Allah yang
dilimpahkan-Nya ke atas kamu bermusuh-musuhan (dahulu), maka dipersatukan-Nya
hati kamu menjadilah kamu bersaudara dengan sebab nikmat tersebut. Dan (ketika
itu) kamu berada di tepi lobang neraka maka Allah selamatkan kamu daripadanya.
Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kamu, mudah-mudahan kamu
mendapat pertunjuk.”
Sebab ayat ini diturunkan –
mengikut riwayat Zaid bin Aslam – kerana adanya peris- tiwa kegemparan besar di
antara orang Ansor. Iaitu orang-orang Yahudi (seperti Syasa bin Qois) cuba
memecabelahkan persatuan dan kerukunan antara orang-orang Ansor Madina. Mereka
itu telah membangkit-bangkit sejarah permusuhan dan peperangan kedua suku
orang-orang Ansor yang terdiri dari suku al-Aus dan al-Khazraj yang terjadi
kira-kira 120 tahun sebelum kebangkitan Nabi (s.a.w.) yang lalu. Kejadian
membangkit-bangkitkan permusuhan antara suku tersebut telah menjadi kegemparan
besar hampir mengakibatkan pertumpahan darah di antara orang-orang Ansor.
Mujurlah Nabi (s.a.w.) dapat
mereda dan menghilangkan sama sekali kemarahan yang sedang berkobar-kobar –
terbit dari fitnah dan hasutan orang-orang Yahudi tersebut. Setelah mereka dapat diinsafkan oleh Nabi (s.a.w.) dan sedar
bahawa mereka sebenarnya telah diperdayakan oleh hasutan musuh yang menjadi jiran mereka di
Medinah itu, mereka pun masing-masing segera membuang senjata lalu berpeluk-pelukan
sesama mereka sambil menangis dan menyesali kesilapan mereka.
Itulah sebabnya diturunkan ayat
ini yang maksudnya: Wahai orang–orang yang beriman, jika kamu mendengarkan
segala hasutan dan fitnah yang dilakukan kepada kamu oleh orang-orang Yahudi
itu, sedang kamu segera pula melayani tipu daya mereka, nescaya mereka akan
mengambilkan kamu dari beriman menjadi kufur. Ketahuilah kekufuran itu mengakibatkan kebinasaan di dunia dan di
akhirat.
Dalam ayat berikutnya merupakan
pertanyaan Allah yang mengandungi ras kehairanan dan celaan iaitu ditujukan
kepada sahabat-sahabat Nabi kaum Ansor dari suku al-aus dan Khazraj yang
disebutkan kisahnya dalam huraian ayat yang lalu.
Maksud ayat berikutnya:Apakah
jalannya yang menyebabkan kamu berlaku
kufur padahal Quran selalu dibacakan kepada kamu oleh Rasul – utusan Allah –
Quran yang mengandungi petunjuk-pertunjuk dan pengajarana yang masih segar lagi
diturunkan dari langit, istemewa pula ada di samping utusan Allah iaitu
Muhammad (s.a.w.) yang dapat menerangkan kepada kamu pengajaran-pengajaran itu
dengan lebih terang dan jelas dan dapat pula dengan mudahnya kamu teladani dan
ikut jejak langkahnya.
Tidaklah seyogia kamu berpaling
mengikut kata-kata orang-orang Yahudi itu bahkan semestinya kamu cemburu dengan
segala tingkah laku mereka yang
mendatangkan syak dan
keraguan,
kemudian menyampaikannya pula kepada
Rausullah (s.a.w.) agar dapat dihilang kan keraguan-keraguan tersebut
daripadamu.
Maksud “takut” pada ayat
berikutnya di sini ialah dengan cara
mengerjakan segala suruhan yang wajib dan meninggalkan segala tegahan
yang haram. Sesiapa bertakwa atau takut kepada Allah sekuasanya, bermakna takut
dengan sebenar-benar takut. Berpegang teruslah kamu dengan agama Islam selama
kamu hidup hingga ke mati dengan mentauhidkan Allah, menunaikan segala
suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.
Seterusnya pada ayat berikutnya bermaksud berpeganglah
kamu dengan isi kitab Allah dan dengan
perjanjian antara kamu dengan Allah kerana setiap manusia dahulunya telah pun
menyaksikan adanya Allah dan berjanji untuk bersetia dengan-Nya. Juga
dimaksudkan menyeru supaya kamu bersatu padu di antara satu dengan yang lain
dengan penuh kemesraan pada mentaati Allah dan Rasul-Nya. Dan tali Allah di
sini ialah agama-Nya yang menuju ke
jalan yang lurus. Dan dilarang kamu bercerai-berai, yakni jangan berselesi di
antara kamu sesama Islam kelak membawa ke jalan yang sebaliknya iaitu jalan
yang ditegah oleh Allah.
Si antara jalan-jalan
perselisihan dan perpecahan ialah menubuhkan perkumpulan-perkumpulan atau
parti-parti yang berdasarkan semangat berpuak-puak dan berpihak-pihak dan
semangat taassubkan bangsa – masing-masing memandang sukunya atau bangsanya
lebih daripada yang lain – dan masing-masing hendak mengalahkan lawannya
seperti yang dibayangkan oleh Tuhan terhadap kalangan suku Aus dan suku Khazraj
mahupun yang banyak kita saksikan berlaku di kalangan kita pada masa ini. Jalan
yang membawa perpecahan tesebut hendaklah dijauhi.
Sebelum kedatangan agama Islam
kamu adalah suku-suku yang saling bermusuh-musuhan dan berbunuh-bunuhan, yang
kuat menganiaya yang lemah dan yang kaya menindas yang miskin. Tetapi Allah
telah mengurniakan nikmat-Nya dengan mendatangkan kepada kamu agama Islam.
Disatukan-Nyalah hati kamu sehingga semuanya menjadi saudara yang amat mesra.
Hinggalah orang-orang Ansor relah membahagi-bahagikan hartanya, rumahnya, sawah
ladangnya dan lain-lainnya kepada saudara-saudara mereka orang-orang Muhajirin.
Dan Allah padamkan api peperangan di antara suku Aus dengan Khazraj yang telah
berterusan selama 120 tahun. Semua ini disebabkan kedatangan agama Islam sebagai
nikmat Allah yang patut kamu ingati.
Kamu pada masa
itu masih lagi dalam keadaan syirik disebabkan menyembah berhala dan
menyekutukan Allah – seola-olanya kamu berada di tubir suatu jurang api neraka
– yang hanya menanti ajal atau kematian kamu sahaja. Bila mati akan masuklah ke
dalamnya. Tetapi beruntunglah,
sebelum kamu mati kamu telah diselamatkan oleh kedatangan Islam
yang berdasakan tauhid dan menolak penyekutuan itu.
Setelah Allah
jelaskan kepada kamu tentang apa yang tersembunyi di hati orang-orang Yahudi
untuk menipu kamu, dan tentang hal-hal yang diperintahkan dan yang ditegahkan,
begitu pula tentang keadaan kamu semasa jahiliah, yang berakhir kemudiannya kamu menjadi orang, orang yang memeluk agama Islam, maka bukti-bukti
akan keterangan-keterangan tersebut adalah menunjukkan kelimpahan nikmat-Nya
supaya kamu selamanya memperolehi petunjuk-Nya sehingga tidak lagi kembali
berkeadaan di zaman jahiliah, berkeadaan perpecah-belah dan antara satu sama
lain bermusuh-musuhan.
Firman Allah surah Ali Imran ayat 3:104 yang bermaksud:
“Dan hendaklah ada di kalangan kamu satu umat yang menyeru ke arah
kebajikan, menyuru kepada yang makruf mencegah dari yang mungkar. Mereka itulah
orang-orang yang beruntung.”
Ini membuktikan
kepada kita perkara yang menyatukan umat Islam serta menghimpun kan mereka
ialah kewujudan manhaj yang satu yang menjadi
pegangan dan rujukan. Iaitulah di sini, tali dari Allah: Islam dan
al-Quran. Begitu juga dengan kewujudan
risalah bersama yang menjadi tanggugjawab bersama dan menjadikannya sebagai
tugas terpenting.Yang di
maksudkan
di sini ialah menyeru ke arah kebaikan dengan melakukan amar ma’ruf dan nahi mungkar.
Tetapi apabila
umat Islam tidak melaksanakan risalah ini, atau mengabaikan manhaj nya, maka
jalan-jalan perpecahan akan mencerai-beraikan mereka ke kanan dan ke kiri.
Syaitan-syaitan akan mengambil kesempatan untuk menarik perhatian mereka ke arah timur dan barat.
Perkara ini telah diingatkan oleh al-Quran, di dalam surah al-An’am ayat 6:153
yang bermaksud:
“Sesungguhnya ini jalanKu yang lurus, maka ikutilah ia; dan janganlah
kamu mengikuti jalan-jalan yang lain; kerana jalan-jalan tersebut akan
mencerai-beraikan kamu dari jalanNya. Yang
demikian itu diperintahkan oleh Allah agar kamu bertaqwa.”
Kesatuan yang
diwajibkan ke atas umat Islam tidak bererti menolak adanya kepelbagaian yang
disebabkan adanya perbezaan suasana dan kebiasaan yang dipengaruhi oleh
pelbagai jenis tamadun serta warisan ilmu pengetahuan yang beraneka macam. Ia
adalah kepelbagaian dalam bingkai yang sama. Ia saling tak tumpah seperti kepelbagian bakat, kecenderungan, pemikiran
dan profesonial dalam satu keluarga atau seperti kepelbagaian bunga-bungaan
atau buah-buahan di dalam taman yang sama.
No comments:
Post a Comment