IMAN, ISTIQAMAH
KEPADA ALLAH MENJANTIKAN SYURGA FIRDAUS
(Disirkan pada
18. 11. 2016)
Iman yang berterusan kepada Zat
Allah akan mendapatkan kemuliaan di sisi Allah s.w.t. kelak menjanjikan syurga
Firdaus. Perjalanan hidup manusia menuju akhirat singgah sebentar di dunia
untuk mendapat bekalan hidup di akhirat kelak. Masa kehidupan di dunialah segala-galanya manusia mendapat ujian dan cubaan dari
berbagai pihak seperti makhluk yang
halus iaitu, Jin dan Syaitan, dan pada keseluruhan falsafah kehidupan itu adalah pemberian dari Allah s.w.t. maka
setiap insan tidak akan terlepas dari ujian Allah dalam melaksanakan
kekhalifannya di dunia.
Firman Allah dalam surah
Al-Ankabut ayat 29:2-3 yang bermaksud (tejemahan)
“Apakah manusia itu mengira
bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: “Kami telah beriman.” sedang
mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya
Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui
orang-orang yang dusta.”
Allah mewujudkan manusia dengan
segala fasiliti hidupnya seperti kasih sayang, yang berterusan, nikmat hidup yang berbagai macam sama ada di
luar kehidupan manusia itu atau di dalam
jasmaninya sendiri. Kehidupan pada seorang insan harus menempuhi berbagai
saingan dengan manusia lain demi melahirkan pembangunan yang mampan sebagai
khalifah Allah s.w.t..
Hidup ini bukan dari tangan ke
mulut sepertimana yang difahami oleh seorang pengembara berbangsa German
bernama Yuhansen. Ia berjumpa dengan ulamak Indonesia Prof Dr. HAMKA yang
kebetulan bersama dalam satu Pesawat, penerbangan ke Jakarta. Hidup ini
mempunyai berbagai ciri pembangunan seperti pembangunan jasmani dan pembangunan
rohani. Kedua-duanya mempunyai ketarikat
antara satu dengan yang lain yang wajar setiap insan memahami tanggungjawabnya
sebagai hamba Allah dan juga sebagai khalifahNya.
Untuk melaksanakan ibadat,
kedua-dua unsur manusia tersebut kita memerlukan iman, takwa, dan ilmu pengetahuan. Untuk menzahirkan iman dan
ketakwaan kita kena bekalkan diri dengan ilmu pengetahuan. Allah turunkan Islam
kepada manusia sebagai cara hidup serta memahami segala falsafah yang menghubungkan
kita dengan berbagai kehidupan makhluk khususnya makhluk manusia yang dikenali
sebagai hablumminnas dan yang utama
sekali ialah hubungan kita dengan Allah yang dikenali sebagai hubluminallah.
Elemen utama yang kita perlukan
dalam menyediakan diri dengan berbagai kemanfaatan hidup samada di dunia atau
di akhirat kelak ialah iman kepada Allah. Hubungan kita dengan segala makhluk
di alam kehidupan di dunia seharusnya membawa kita ke dimensi hubungan kita dengan
Allah secara istqamah. Kerana wujudnya makhluk-makhluk berkenaan adalah kekuasaan Allah s.w.t.
Setiap wujudnya makhluk di alam
ini semestinya ada kemanfaatan kepada kehidupan manusia. Maka itu untuk tujuan
menerokai alam kehidupan kita wajar bermuara dengan memperolehi ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan
itu tidak datang dengan sendirinya. Kita kena usaha secara istiqamah mencarinya,
terutamanya segala ilmu yang terkandung dalam kitab Suci Al-Qur’an.
Istiqamah ertinya teguh hati,
tetap pendirian. Walaupun tidak semua orang yang membudayakan istiqamah namun
memeluk agama Islam untuk mendapatkan hikmah secara mendalam sangat memerlukan
budaya istiqamah ini. Keperluan terhadap budaya istiqamah sangat digunakan pada setiap masa, terutama
sekali di zaman moden ini demi menangani falsafah globalisasi atau kehidupan tanpa sempadan.
Pembangunan kehidupan di zaman modern ini, kita harus
maju, namun tetap pada dasar pertama tanpa goyah. Ini dapat terwujud kepada
orang-orang yang betul-betul memiliki jiwa dan pengetahuan ke Islaman yang
mendalam. Firman Allah dalam surah Al-Jin ayat 72:16 yang bermaksud (terjemaahan)
“Dan bahawasanya, jikalau mereka tetap berjalan lurus (istiqamah) di
atas jalan itu (agama Islam) benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka
air yang segar (rezeki yang banyak.”)
Ada peribahas yang
menyebutkan: “Di mana ada air di situlah ada harta, dan di mana ada harta di
situlah ada ujian.”
Begitulah gambaran istiqamah yang
dituntut di zaman moden ini. Namun kenyataan pada sebenarnya menunjukkan
terjadi perubahan nilai istiqamah dalam diri masyarakat maju. Kebanyakannya
lebih memperturutkan hawa nafsu dan kehendak diri sendiri tanpa memper-
timbangkan akan nilai-nilai kebenaran dalam ajaran Islam.
Jiwa yang jauh dari kehadiran
iman kepada Allah lebih ramai daripada mereka yang tidak teguh pendirian dan
tidak memiliki budaya istiqamah. Keresahan dan kebingungan lebih banyak melanda
masyarakat yang mulai jauh dari
nilai-nilai agama lantaran cuba mencam- puradukkan kesucian dan kebenaran itu
dengan debu-debu kemaksiatan.
Istiqamah berkaitan dengan
kemampuan manusia dalam berjuang untuk menghadapi ujian dan penderitaan kerana
semakin tinggi nilai iman seseorang itu semakin besar pula cubaannya yang
harus dihadapinya. Dengan datangnya
berbagai cubaan, ujian dan penderi- taan itu, jiwa seseorang menjadi kuat dan
tabah.
Namun sebaliknya bagi mereka yang
tidak memiliki iman yang kuat, yang mudah terpengaruh dengan suasana
lingkungan, mereka akan merasa lemah dan terus tumbang apabila cubaan atau
bencana datang dari Allah. Mereka mengeluh, menyalahkan orang lain bahkan
menyalahi Allah s.w.t.. Keimanan seseorang harus dibuktikan dengan cubaan
untuk, melihat sejauh mana seorang itu
mampu mempertahankan nilai kesucian iman yang dimilikinya.
Melihat dari sudut sejarah sejak
manusia itu diciptakan Allah s.w.t. dan sejak
diciptakan kebaikan dan keburukan, kedua-duanya mendapat perlawanan.
Kemenangan memerangi kemungkaran, sebaliknya kemungkaran atau kebatilan itu
hadir di tengah-tengah kebenaran untuk mengganggu dan mencampuradukkan
keduanya. Begitulah seterusnya sampai ke saat ini. Antara yang benar dengan
yang salah terus terjadi perlawanan, namun kenyataan yang dapat kita saksikan
bahawa kebatilan itu pasti akan menerima kehancuran.
Allah s.w.t. telah memberi
beberapa cubaan terhadap Nabi-nabi yang telah terdahulu. Betapa beratnya cubaan
dan ujian yang harus mereka terima demi kepentingan akidah Islam sebagai cara
hidup manusia di sisi Allah s.w.t.
Istiqamah dalam kehidupan Nabi
Adam sebagai bapa manusia pertama untuk membawa akidah Islam sebagai cara hidup
manusia mendapat tentangan yang hebat, terutama sekali para Syaitan atau Iblis.
Ilmu yang dibekalkan Allah kepada Nabi Adam sukar diterima oleh Syaitan atau
Iblis dengan alasan kepentingan unsur kejadianya mengikutnya adalah lebih mulia
berbanding dengan unsur kejadian manusia. Maka Syaitan atau Iblis disingkir
oleh Allah dari syurgaNya maka terjadilah permusuhan antara makhluk manusia
dengan makhluk Syaitan atau Iblis hingga ke hari kiamat.
Istiqamah iman Nabi Adam kepada
Allah telah teraniyaya apabila Nabi Adam, atas pujukan Iblis supaya menyentuh
buah yang terlarang oleh Allah di Syurga. Akibat dari itu manusia juga
terkeluar dari Syurga dan menyerah hidup di dunia seperti halnya kepada makhluk
Syaitan atau Iblis.
Istiqamah iman kepada Allah dalam
menangani kehidupan Nabi Ibrahim a.s. dalam menegakkan kebenaran dan menghancurkan
kepalsuan dalam kehidupan umatnya juga mendapat tentangan hebat dari kaumnya.
Budaya menyembah patung sebagai tuhan yang direka oleh umatnya sendiri berjaya
dihancurkan oleh Nabi Ibrahim yang mengakibatkan dirinya dibakar hidup-hidup.
Istiqamah iman kepada Allah dalam dada Nabi Ibrahim menjadi kan unggun api yang
serba besar menyala ke udara, gagal memakan tubuh badan Nabi Ibrahim. Namun
kejadian sedemikian ajaibnya tidak dapat juga melembutkan hati umatnya untuk
beriman kepada Allah s.w.t.
Ujian Allah s.w.t. silih berganti
menimpa kehidupan Nabi Ibrahim, namun iman
istiqamah kepada Allah tidak goyah walaupun sampai ke peringkat
mengorbankan satu-satunya anak (Ismail) kesayangannya sendiri. Namun demi keteguhan iman yang
sentiasa bersamanya secara istiqamah membuahkan kejayaan Nabi Ibrahin demi
mengukuhkan keimanan kepada Allah s.w.t. sebagai Tuhan yang Esa.
Namun untuk mengukuhkan iman yang
istiqamah kepada Allah semestinya hidup ini dihiasi dengan ilmu dan amal. Islam
mewajibkan kaum muslimin dan muslimat menuntut ilmu sejak dari buaian hingga ke
liang lahad, kerana orang yang berilmu di masyarakat menduduki darjat yang
tinggi, sedangkan yang tidak berilmu menduduki darjat yang rendah.
Islam agama ilmu dan agama akal.
Sebelum Islam membeban pengikut-pengikutnya supaya menghasilkan maksud-maksud
keduniaan, lebih dahulu Islam mewajibkan kepada pengikut-pengikutnya menjadi
orang yang berilmu, berakal, sihat, faham, cemerlang fikiran nya, elok penglihaannya,
berpandangan luas, dapat mendalami segala urusan sebelum mengerjakannya, dapat
membanding sesuatu dengan berbagai perbandingan, agar perbuatan nya bersesuaian
dengan kebenaran, keadilan, kemaslahatan dan kewajiban.
Islam juga membebankan pengikut-pengikutnya
menjadi orang-orang yang berpenge- tahuan, mengetahui segala sebab kemaslahatan
dan jalan-jalan kemanfaatan; menyelami hakikat-hakikat alam, dapat meninjau dan
menganalisa segala pengalaman yang telah didapati oleh umat yang telah lalu,
baik yang berhubungan dengan akidah dan ibadat, baik yang berhubung dengan
muamalah, yakni hubungan ekonomi sosial kemasyarakatan.
Islam menganggap, bahawa agama
tidak akan mendapat tempat yang baik, apabila orang-orang Islam tidak mempunyai
pengetahuan yang matang dan fikiran yang sihat. Oleh kerana itu pengetahuan
bagi Islam bagikan ruh (nyawa) bagi manusa.
Ini terkandung dalam al-Qur’an
mencakup semua ruang lingkup kehidupan manusia, sebagaimana firman Allah dalam
surah Ibrahim ayat 14:52 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Al-Qur’an) ini adalah penjelasan yang cukup bagi manusia, dan supaya
mereka diberi peringtan dengan dia, dan supaya mereka mengetahui bahawasanya
Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang-orang yang berakal mengambil
pelajaran).
Dan Allah
menggambarkan bahawa ucapan-ucapan penghuni jahannam itu hanya cakap-cakap
kosong, sebagaimana Allah berfirman dalam surah Al-Mulk ayat 67:10 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan mereka berkata: “Sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan
(peringatan itu) nescaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang
menyala-nyala.”
Allah s.w.t.
memuliakan kehidupan manusia, apabila manusia itu setelah dewasa dan tumbuh kekuatannya, ia
siap membersikan diri dengan ajaran yang paling suci dan tinggi. Dengan kata
lain Islam membimbing manusia sesuai dengan perkembangannya untuk menuju
kesempurnaan kehidupan menuju kemajuan dunia yang lebih dekat daripada itu.
Apabila kita memperhatikan ibadat
solat yang merupakan ibadat yang pokok dalam Islam, sebelum solat dikerjakan,
terlebih dahulu dikumandangkan adzan oleh mu’adzin. Azan yang dilakukan oleh
mu’adzin, semata-mata merupakan ketentuan yang dapat diterima akal. Ajakan
untuk mengerjakan solat, dengan untaian kata-kata yang mengetuk hati dan
menggugah akal. Isinya mengaggungkan Allah, bahawa Allah Maha Besar, tiada
Tuhan melainkan Allah, dan bersaksi
bahawa Nabi Muhammad utusanNya; mengajak mencapai kebahagiaan.
Dengan kemampuan, kecerdasan dan
keteguhan fitrah, mansia dapat meresapi ajaran Islam di dalam hatinya. Kerana
hanya orang-orang yang sempit pandangannya sajalah yang jauh sekali akan boleh
maju di dalam beragama. Allah berfirman dalam surah Al-‘Alaq, ayat
96:1
– 5 yang bermaksud: (terjemahan)
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah
mencipta manusia dari segumpal darah, Bacalah dan Tuhanmulah Yang Paling
Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam, Dia mengajar kepada
manusia apa yang tidak diketahuinya.”
Apabila kita perhatikan ayat yang
paling pertama turunnya dari Al-Qur’an, nyatalah bahawa Tuhan memberikan
perhatiannya kepada qalam dan tulis menulis, kepada ilmu dan mempelajarinya.
Dengan memperhatikan ayat itu
saja, cukuplah sudah untuk menegaskan bahawa Islam itu agama ilmu dan agama
akal. Islam menghendaki supaya pemeluknya pandai memegang kalam dan otaknya
penuh dengan aneka rupa ilmu. Dengan menggunakan ilmu yang ada dapat kita
budayakan istiqamah dalam memahami sesuatu permasalahan. Dengan itu ilmu juga
dapat membantu kita menyelesaikan kesulitan dalam pembangunan kehidupan.
No comments:
Post a Comment