(Disiarkan pada 4. 11. 2016)
Manusia hidup dengan segala
nikmat dan rahmat Allah s.w.t. bekalkan secara istiqamah. Maka itu adalah wajar
ibadat kepada Allah semestinya dalam disiplin yang serupa. Setiap amalan yang
kita laksanakan bersendikan budaya istiqamah kerana Allah sukakan hamba-Nya yang
menunaikan ibadatnya dengan budaya berterusan. Hidup ini penuh dengan rahmat
dan nikmat Allah s.w.t. siang dan malam tanpa henti. Hentinya rahmat Allah menjadi
hidup itu tidak bermakna.
Setiap amalan yang berterusan
tanpa henti menggamit kesempurnaan hidup di sisi Allah s.w.t. Membaca al-Quran
secara istikamah, walaupun satu atau dua ayat setiap hari, akan mencapai ke
peringkat menghatamkannya juga. Orang yang sentiasa hidup dengan ayat-ayat suci
Illahi dimudahkan urusannya dalam menangani kehidupan kerana Allah sentiasa
melindunginya dari segala kemuskilan dan memasalahatan hidup.
Melihat kewujudan fenomena alam
sebagai contoh, segala makhluk yang tumbuh dan hidup sentiasa memperlihatkan satu
fenomen yang ceria dan membahagiakan. Keadaan demikian Allah wujudkan sebagai
ikhtibar kepada manusia bahawa alam sahaja dapat memaparkan satu sinario hidup
secara istikamah guna untuk manusia mencontohinya. Daun-daun pokok menghijau
disinari sang suria yang membantunya dalam proses photosyntesis di mana organik
yang dibawa dari perut bumi diproses menjadi makanannya kelak mengeluar kan gas
oksijen demi kemanfaatan makhluk lain yang hidup di sekitarannya.
Rahmat alam seperti udara, air,
oksijen, cahaya mata hari adalah semuanya nikmat Allah kepada kehidupan,
membantunya meneruskan hidup sebagai makhluk Allah s.w.t. di alam mayah ini.
Kewujudan setiap makhluk itu ada kemanfaatannya kepada kehidupan makhluk yang lain
secara istiqamah.
Kehidupan yang berterusan atau mempunyai disiplin
matarantai dalam membantu kehidupan makhluk lain yang hidup bersama di alam ini
sebenarnya merupakan satu fenomena alam Allah wujudkan. Falsafah dalam
kehidupan berkenaan mempunyai kesinam- bungan
kepada cara hidup makhluk lainnya.
Sebagai contoh, hidupnya makhluk tumbuhan
berbagai jenis seperti rumput di bumi ini adalah kemanfaatan hidup makhluk lain
seperti haiwan berbagai jenis seperti kerbau, lembu, kuda, kambing dan
sebagainya. Setelah rumput yang dimakan
telah diproses dalam badan haiwan berkenaan maka yang tidak ada manfaatnya lagi
seperti najis, dikelurkan. Najis
tersebut menjadi uria atau baja kepada pokok-pokok yang tumbuh tinggi
melangit. Pohon yang sudah membesar tinggi ditebang dan dijadikan alat-alat binaan
manusia. Kayu-kayang yang telah ditebang menjadi reput dalam tanah dan kembali
menjadi organik atau baja. Demikianlah kejadian alam secara istiqamah.
Dalam diri manusia itu sendiri segala
sistem kehidupan pada diri seseorang itu
sentiasa mempunyai sistem istiqamah. Jiwa yang tunduk dan mendapat ilham adalah
jiwa yang percaya sepenuhnya kepada Allah, tunduk dan menjalankan semua
perintah-Nya. Jiwa ini berjuang untuk menumpas hawa nafsu dan kesesatan, namun
tidak selamanya terlibat dalam kecamuk perang melawan kerusakan dan kekejaman.
Jiwa ini selalu mengadakan introspeksi diri, berprinsip
kepada kebenaran, istiqamah dan ikhlas
semata-mata mengharapkan redha Allah, tidak pernah mengharapkan apa-apa selain
kebenaran, selalu memperlihatkan amalan-amalan saleh, sehingga pada akhirnya akan memperolehi derajat dan
kedudukan yang tinggi.
Satu nikmat dari Allah s.w.t. kita
gunakan secara intiqamah dalam kelangsungan hidup ialah kehadiran iman kepada
Allah pada diri setiap insan. Iman itu sentiasa bersama dengan kita terus
menerus secara istiqamah demi menyelamatkan manusia dapada dicerobohi oleh
anasir-anasir luar yang sentiasa memesongkan serta merosakkan ibadat manusia
kepada Allah. Allah berfirman dalam surah al-A’raf ayat 7:27 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Hai
Bani Adam (manusia), janganlah kamu sampai dapat diperdayakan oleh Syaitan-Syaitan,
sebagaimana telah terjadi atas dua orang ibubapamu (Adam dan Hawa)
sampai keduanya
keluar dari syurga, ia bukakan pakaian keduanya sehingga kelihatan kemaluan
keduanya. Sesungguhnya (Syaitan) dan golongannya dapat melihat kamu, sedang
kamu tidak dapat melihat kepada mereka. Kami (Tuhan) menjadikan Syaitan-Syaitan
itu menjadi pemimpin (ikutan) bagi orang-orang yang tidak beriman.”
Allah memperingatkan anak cucu
Adam, supaya berjaga-jaga jangan dapat dipujuk oleh syaitan dengan bisikan
jahatnya dan dengan tipu helahnya untuk menceburkan mereka dalam jurang maksiat
dan menderhaki Allah. Kerana Adam dan Hawa telah pun terkeluar dari dalam
syurga disebabkan oleh syaitan, sehingga mereka jadi sangsara. Maka
kesangsaraan yang seperti itu pasti akan berulang mengenai anak cucunya
sekiranya mereka mahu dipujuk oleh syaitan.
Dengan sebab tipu daya syaitan,
Adam dan Hawa terkeluar dari syurga lalu ditanggalkanlah pakaian syurga dari tubuh keduanya, maka
terdedahlah kemaluan keduanya sehingga masing-masing dapat melihatnya – padahal
sebelum itu tidak melihatnya
Allah memperingatkan mereka
supaya lebih berjaga-jaga lagi terhadap musuh yang tiada kelihatan dan daripada
musuh yang kelihatan.
Para ulama mengatakan: Syaitan
dan kaumnya daripada bangsa jin semuanya dapat melihat manusia kerana manusia
itu jisimnya kasar, sedang manusia pula
tidak dapat melihat syaitan dan jin kerana jisim mereka halus dan tidak pula
ada warnanya. Mereka diumpamakan seperti angin. Kita mengetahui angin dan dapat
menentukannya, tetapi kita tidak dapat melihatnya. Begitulah halnya Syaitan dan
Jin itu, manusia tidak dapat melihat bagaimana bentuknya yang asal, tetapi
manusia dapat melihat kalau Syaitan itu menjelma berupa manusia, atau haiwan
atau pun benda-benda – seperti pernah dilihat orang.
Para ulama juga mengatakan:
Bahawasanya Allah menjadikan suatu jenis pancaindera dalam mata Jin, yang
dengannya jin itu dapat melihat manusia, sedang dalam mata manusia pula Allah
tidak menjadikan yang seperti itu, maka
tidak dapatlah manusia melihat Jin. Ada pun Jin pula sesama Jin dapat melihat antara satu sama lain, kerana
Allah memperkuatkan sinaran mata masing-masing. Kalaulah misalnya mata manusia
itu dilengkapkan dengan tenaga dan kekuatan seperti yang terdapat pada mata Jin
nescaya dapatlah manusia melihat Jin, tetapi Allah tidak menjadikan yang
demikian.
Dalam hubungan ini, Ibnu Abbas
mengatakan bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda:
“Sesungguhnya Syaitan itu
menyerap ke dalam anak Adam melalui saluran darahnya. Dan dada anak-anak
Adam itu menjadi tempat tinggal mereka. Melainkan orang yang dipeliharakan
Allah (tidak dapat dimasuki).
Ini seperti yang
difirman oleh Allah: “Yang membisikkan
fikiran jahat di dalam dada (hati) manusia. Sesungguhnya Kami (Allah) jadikan Syaitan
itu pemimpin bagi mereka yang tidak beriman.”
Orang yang
tidak beriman amatlah mudah terpengaruh
oleh pujukan Syaitan, kerana tidak ada persiapan dirinya untuk menentang dan
melawannya. Malahan dijadikannya pemimpin kerana telah dapat menguasainya.
Sekalipun kita manusia tidak
dapat melihat terhadap musuh kita yang bernama Iblis atau Syaitan itu, tetapi
kepada kita diberi Tuhan dua kekuatan atau senjata yang amat hebat, sehingga
kalau kita benar-benar mempergunakannya maka keadaan akan sebaliknya. Bukan
kita yang harus kalah dengan knock out, tetapi Syaitan atau Iblis itu yang akan
kalah dengan mudah sekali.
Kedua kekuatan atau senjata itu
ialah AKAL dan HIDAYAT ALLAH, yang dalam
ayat-ayat al-Quran tersebut dinamakan JALAN LURUS, iaitu petunjuk-petunjuk dari
Allah yang disampaikan oleh Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul, atau lebih tegas lagi
ialah AGAMA ISLAM.
Akal adalah satu senjata atau
kekuatan pemberian Allah yang amat berharga yang
dimiliki
oleh setiap manusia yang sudah dewasa, asal sahaja dia tidak gila. Dengan
dibantu oleh pancaindera yang lima akal
dapat memperbedakan antara hitam dan putih, tinggi dan rendah, buruk dan baik,
merugikan atau menguntungkan, yang merusak atau memperbaiki, yang membahagiakan
atau yang mencelakakan. Bahkan dengan akal itu manusia sudah berhasil dapat
menciptakan alat-alat teknik yang moden dan hebat-hebat.
Yang sebenarnya dengan
semata-mata akal itu saja, manusia seharusnya tidak dapat dikalahkan oleh Syaitan
atau Iblis. Sekalipun kita tidak dapat
melihat Syaitan, tetapi dengan akal itu yang sebenarnya kita telah diberi
kekuatan untuk melihat Syaitan atau
Iblis itu. Semua perbuatan-perbuatan yang keji dan buruk, yang membawa
kerusakan dan permusuhan, membawa kesengsaraan dan kerugian adalah semuanya
kerana pengaruh Syaitan atau Iblis itu.
Tetapi sudah ternyata dengan
terang sekali dalam sejarah hidup manusia dari abad ke abad, bahawa dengan
semata-mata akal saja, dengan semata-mata ilmu pengetahuan saja, manusia dengan
mudah sekali masih dapat dikalahkan oleh Syaitan atau Iblis itu. Bukan saja
orang-orang bodoh dan biadab tetapi beberapa banyaknya orang-orang pintar dan
beradab sekalipun ternyata masih sering mengerjakan perbuatan-perbuatan yang
keji dan buruk, bahkan mengerjakan perbuatan-perbuatan yang terlalu keji dan buruk,
yang sangat merusak kehidupan manusia. Bahkan ternyata, makin tinggi
pengetahuan, kejahatan-kejahatan yang dilakukan manusia bukan makin berkurang,
tetapi malah makin bertambah dan menghebat.
Demikianlah kehebatan manusia
dengan akalnya, dan begitu pulalah kejahatan manusia dengan akalnya pula. Sebab
itulah makanya disamping akal atau, manusia harus diberi kekuatan atau senjata
yang lebih ampuh. Senjata yang lebih ampuh itu ialah Hidayat Allah, atau Jalan Lurus atau agama Allah (Islam).
Bila seorang manusia dapat
menerima Hidayat Allah (petunjuk) itu dengan akalnya, sehingga akalnya tidak
berjalan sendirian saja malah selalu didampingi Allah atau Agama Islam itu, maka inilah manusia yang sempurna,
manusia lengkap. Manusia yang demikian itu yang dinamakan sebaik-baik kejadian
atau semulia-mulia makhluk (Ahsanu Taqwim), tidak mungkin dia akan jatuh
menjadi serendah-rendah makhluk (Asfalas Safilin). Dan manusia semacam inilah yang disebut orang Beriman dan
Salih.
Di samping akal kepada tiap-tiap
manusia yang singga hidup di permukaan bumi ini, telah dikirimi Allah
petunjuk-petunjuk yang dinamakan jalan lurus atau agama itu, dengan perantaraan
Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul, dengan Kita-Kitab Suci-Nya. Kitab Suci Zabur yang
hilang diganti Tuhan dengan Taurat,
sedang Kitab Taurat yang hilang, sudah diganti Tuhan dengan Injil, sedang Injil
yang mengalami nasib yang sama dengan Zabur dan Taurat, sudah diganti Tuhan
dengan al-Quran.
Akal manusia harus didampingi
terus secara istiqamah dengan al-Quran ini. Kalau tidak akan sesat dan
jahatlah manusia itu. Iblis dan Syaitan
yang menjadi musuh manusia, yang sebenarnya adalah makhluk berakal pula. Sehingga
kalau dia dihadapi manusia hanya dengan akal saja, sering manusia kalah, Iblis
menang, kerana dia melihat kita dan kita tidak melihatnya. Apa lagi Iblis atau
Syaitan di dalam perlawanannya terhadap manusia selalu mempergunakan seluruh
kekuatan yang ada padanya, tanpa mengingat moral atau akhlak.
Kelebihan akal manusia dari akal
Iblis atau Syaitan, ialah kerana akal kita manusia dapat menerima
petunjuk-petunjuk Allah (Agama), sedang akal Syaitan atau Iblis tidak dapat menerima petunjuk Allah yang bernama
agama itu.
Tetapi tidak dapat dibantah dan
sungguh menyedikan, tidak semua manusia
dapat menerima Hidayat Allah dengan akalnya. Sebagai tersebut di dalam
ayat-ayat yang tersebut di atas, kerana pengaruh dan perdayaan dari Iblis dan Syaitan, kebanyakan manusia berpaling atau
tidak menghiraukan akan petunjuk Allah itu. Kerana ajakan perdayaan atau
pengaruh Syaitan atau Iblis, ramai manusia tidak pandai mensyukuri nikmat Allah, mereka
menjadi fasiq, membenci kan kebenaran, tidak beriman, tidak benar jalan fikiran atau salah pendapat,
bodoh
dan sebagainya.
Firman Allah dalam surah al-A’raf
ayat 7:17 yang bermaksdu: (terjemahan)
“Aku (Iblis) akan goda mereka (manusia) dari segala jurusan; dari
depan, dari belakang, dari kanan dan kiri mereka, sehingga kebanyakan manusia
itu tidak pandai bersyukur.”
Firman Allah lagi dalam
surah al-Maidah ayat 5:62 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan engkau lihat banyak dari
mereka bersegera dalam dosa dan aniaya dan
memakan yang haram. Sesungguhnya amatlah
buruknya apa yang mereka kerjakan.”
Firman Allah lagi dalam
surah az-Zukhruf ayat 43:78 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya Kami (Allah) sudah
pun membawakan kebenaran kepada
kamu, tetapi kebanyakan kamu membenci kebenaran.”
Firman Allah lagi dalam
surah al-Baqarah ayat 2:99-100 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan sesungguhnya Kami telah turunkan kepada kamu beberapa keterangan
yang nyata. Dan tidaklah akan engkar
terhadap keterangan itu selain
orang-orang yang fasiq (durhaka). Dan tiap-tiap kali mereka membuat perjanjian,
lantas dilimparkan begitu saja, bahkan kebanyakan mereka tidak beriman.”
Firman Allah lagi
dalam surah al-Ankabut ayat 29:63 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan jika engkau bertanya kepada mereka: Siapakah yang menurunkan air
dari langit, yang menghidupkan (menyuburkan) bumi sesudah matinya? Nescaya
mereka akan menjawab: “Allah”. Sebab itu ucapkanlah “Alhamdulillah”. Tetapi
kebanyakan mereka tidak mengerti (tidak benar jalan fikirannya).”
No comments:
Post a Comment