(Disiarkan pada 11. 11. 2016)
Mengingati Allah secara istiqamah
merupakan satu disiplin hidup setiap mukmin sebagai khalifah-Nya di dunia ini.
Kita diberi hidup oleh Allah dengan tujuan melaksanakan ibadat kepada-Nya dan
memegang amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita sebagai pemain (khalifah)
dalam pembangunan tamadun.
Muliakan ibadat berpangkal kepada
hati. Kasih sayang adalah sifat keutamaan
dan ketinggian budi yang menjadi hati mencurahkan belas kasihan kepada segala
hamba Allah, kelak mengharapkan keredhaan Allah s.w.t. sebagai imbalan kepada
kebajikan yang kita telah curahkan demi kemurnian dan kebahagian hidup makhluk
lainnya.
Islam tidak menentukan bahawa untuk bersikap dan berbuat
kasih sayang itu hanya kepada segolongan manusia saja, atau kepada
kaum muslim saja, melainkan kasih sayang itu harus diberikan kepada
semua makhluk Allah, baik manusia maupun binatang, sebagaimana sabda Rasulullah
s.a.w. yang bermaksud:
“Sayangilah orang-orang yang ada di bumi, supaya engkau disayangi
oleh orang yang di langit (yakni para
malaikat).”
Kasih sayang itu
sifat dan perbuatan yang menambah kesempurnaan watak yang membuat seseorang
merasa iba bila melihat penderitaan melanda kehidupan makhluk, sehingga
membangkitkan rasa ingin turut berusaha menanggulangi, baik sebatas meringankan
beban si penderita maupun sampai ke batas kesempurnaannya.
Jika penderitaan yang dilihat
itu, dalam bentuk kesesatan i’tiqad, iapun turut merasa sedih dan berusaha
untuk menolong, paling tidak dalam bentuk do’a memohon kepada Allah, agar
mereka diberi petunjuk-Nya, dan dihindarkan dari kesesasatannya.
Demikian pula, rahmat merupakan
sifat dan perbuatan yang menambah kesempurnaan watak, kerana apabila manusia
tidak memiliki sifat ramah, maka dapat
menurunkan derajat manusia dan menghilangkan keutamaannya. Keutamaan manusia
itu ialah perasaan yang hidup dan aktif dengan senang dan sayang kepada
siapapun. Manusia yang hanya memiliki sifat kekerasan saja, tanpa memiliki
sifat rahmat, dapat menurunkan fitrah manusia ke darajat binatang, bahkan ke
darajat benda padat yang tidak boleh bergerak sendiri dan tidak dapat
menggapi ransangan.
Rahmat yang tinggi dan luas
merata, adalah sifat Tuhan, kerana rahmatNya meliputi alam semesta. Oleh kerana
itu do’a para malaikat kepada Allah, ialah seperti dalam firman Allah surah At
Mukmin ayat 40:7 yang bermaksud: (terjemahan).
“Ya Tuhan kami, sungguh rahmat dan ilmu Engkau luas meliputi segala
sesuatu, maka berilah ampunan kepada oramg-orang yang bertaubat dan mengikuti
jalan-jalan Engkau, dan peliharalah mereka dari seksaan neraka yang menyala-nyala.”
Sayang
menyayangi, bermanis muka, kebaikan, kebajikan dan mencinta, adalah pantulan
rahmat Allah yang dititipkan kepada hati dari sebahagian makhlukNya.
Orang yang bersikap lemah lembut
dan orang yang mempunyai sifat teggang
rasa terhadap orang yang lemah di antara rakyat jelata, adalah orang-orang yang
paling banyak mendapat bahagian dari rahmat Allah. Sedangkan bagi orang-orang
yang zalim, penjahat, sombong, mereka adalah penghuni neraka, sebagaimana sabda
Nabi saw yang bermaksud:
“Bahawasanya sejauh-jauh manusia dengan Allah ialah orang-orang yang keras
hatinya.”
Rahmat Allah yang
dicurahkan kepada makhlukNya, melalui anugerahNya yang diberikan kepada seorang
laki-laki atau perempuan yang suka membebaskan penderitaan, meringankan kesedihan,
memberitahukan masalah, dan dengan berbagai pengorbanan dalam bentuk apapun. Ia
membimbing orang-orang yang lemah, ia melemahkan keganasan orang kuat, sehingga
jinak. Untuk itu Allah s.w.t. mengutus Nabi Muhammad saw dengan dibekali ilmu
dan kesabaran hatinya untuk mengisi akhlaqnya dengan kegembiraan dan kebajikan.
Beliau sentiasa berlapang dada,
bemuka manis dengan senyum simpatinya yang sentiasa menghiasi tiap langkah
dalam perjalanan hidupnya. Beliau seorang yang berpantang keras kepala: beliau
seorang yang lemah lembut dalam sikap, tutur bahasanya dan perbuatannya.
Sikap yang demikian sesuai dengan
firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 3:159 yang bermaksd: (terjemahaan)
“Maka disebabkan rahmat Allah, kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka.
Sekiranya bersikap keras lagi berhati besar, tentulah mereka menjauhkan diri
dari sekelilingmu. Kerana itu maafkan mereka.”
Ayat ini
menujukkan kepada kita, betapa besar hikmah akhlak yang luhur perangai yang
bersih, tutur bahasa yang manis, betapa banyak rahsia yang terkandung dalam
kelem- butan hati sehingga menyebabkan tercurahnya limpahan rahmat Allah iaitu
kemenangan.
Berdasarkan ayat ini pulalah,
beliau banyak memberikan pelajaran yang berharga kepada kita tentang pentingnya
akhlak yang luhur yang pada pokoknya menegaskan bahawa nilai akhlak lebih besar dan agung dari kekayaan
harta benda.
Akhlak secara keseluruhan ialah
kipra hidup seseorang di persada bumi ini dengan sikap yang terpuji, sikap yang
menguntungkan dan bermanfaat bagi masyarakat banyak.
Akhlak Islam membuat seseorang
selalu berseri-seri wajahnya dalam menghadapi orang lain, kerana menurut ajaran
Islam wajah yang berseri-seri, wajah yang menampakkan kasih sayang kepada orang
lain merupakan sedaqah.
Sabda Nabi Muhammad saw yang bererti:
“Dan senyummu untuk saudaramu adalah sedekah.”
(Hadis Riwayat Ibnu Hibban dan Baihaqi)
Ketahuilah bahawa senyuman yang
jernih, akan mampu menyentuh perasaan hati seseorang, sebaliknya harta yang
disodorkan belum tentu dapat melunakkan hati orang lain.
Oleh kerana itulah Rasulullah saw
memberikan tuntunan dan memerintahkan kepada kita, agar dalam setiap pergaulan
kita harus selalu menampakkan senyuman dengan wajah yang jernih dan
berseri-seri. Sebaliknya Rasulullah saw telah melarang kepada semua pengikutnya
berwajah murka, berwaja cemburu, sebab lantaran menampakkan wajah yang murka
itu dapat merusak suasana dan merenggangkan pergaulan.
Sifat-sifat keutamaan ini, selalu
ada pada diri peribadi Nabi Muhammad saw terutama di saat-saat yang kritis seperti pada waktu perang Uhud, di mana kaum musyrikin
berusaha membunuh Nabi saw dan para sahabat banyak terletak di tanah berlumuran
darah. Dalam keadaan kritis semacam inilah para sahabat mendesak kepada
Nabi saw untuk berdo’a agar kaum musyrikin dihancurkan Allah, tetapi Nabi saw yang memiliki sifat-sifat rahmah,
cinta kasih sayang, berjiwa besar dan berlapang dada, memberikan maaf kepada
musuh-musuhnya, dan berdo’a:
“Ya Allah, Tuhan kami, berilah kaumku petunjuk, sebab mereka belum
mengerti.”
Sungguh tinggi semangat dan
keyakinannya yang terkandung di dalam jiwa besarnya, yang tidak terlalu menginginkan bantuan, sekalipun
situasinya sudah demikian kritis. Dan selamanya beliau lebih dekat kepada
memaafkan daripada balas dendam.
Suatu kenyataan membuktikan dalam
ruang lingkup sejarah bangsa, bahawa sikap keras kepala dan tindakan yang kejam
adalah pantulan akhlaq yang rendah, yang merupakan pangkal malapetaka dan kerosakan
yang amat tragis. Oleh kerana itu Islam
memperingatkan nya dan memandang hal tersebut sebagai sebab dari
kefasikan/kedurhakaan manusia terhadap perintah Allah, dan itu merupakan
penyelewengan dari jalan dan tuntunan Allah.
Firman Allah dalam surah Al Hadid
ayat 57:16 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk
hati mereka mengingati Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah
mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturukan Al-Kitab kepadanya,
kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi
keras. Dan kebanyakan di antara mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara
orang-orang yang fasik.”
Sebabnya ayat ini diturunkan:
Apakala orang mukmin sampai ke Medinah, mereka mengalami sedikit kesenangan
hidup dan kemewahannya, sehingga bosan untuk melakukan seperti biasa daripada
sebahagian amalan-amalan mereka. Oleh sebab itu mereka pun dicela dengan
turunnya ayat ini iaitu : “Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang
beriman untuk merendahkan hati mereka mengingati Allah?”
Allah memberi amaran” Janganlah
orang-orang Islam menjadi seperti keadaan orang-orang Yahudi dan Nasrani yang
sebelumnya telah dituruni kitab Taurat dan kitab Injil, tetapi orang-orang ahli
kitab itu kemudian setelah lama berlalu beberapa masa yang panjang tidak
diutuskan kepada mereka para rasul lalu hati mereka menjadi keras, yakni
cenderung kepada dunia dan berpaling daripada mengikuti Kitab Allah. Maka
janganlah orang-orang Islam yang sepatutnya khusyu’, merendah hati dan lembut
untuk mengikuti pengajaran al-Qur’an berubah pula kemudiannya menjadi keras
iaitu cendrung kepada dunia seperti orang-orang Ahli Kitab tersebut.
Tujuan ayat ini mengingatkan umat
Islam, setelah mereka mendengar al-Qur’an janganlah mengabaikan pengajarannya
dan jangan memperlakukan al-Qur’an seperti orang-orang Yahudi dan Nasrani. Hati
mereka itu keras seperti batu setelah lama mereka itu dituruni kitab dari langit.
Cinta kasih
sayang menyayangi terhadap sesamanya, merupakan ajaran Islam yang ditekankan
oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad saw dan juga merupakan perwujudan kesempurnaan
iman. Kerana itu setiap muslim harus memiliki rasa kasih sayang di dalam
hatinya untuk boleh berbuat kebajikan kepada sesama manusia, menurut kadar
kemampuan nya yang dimilikinya.
Sabda Nabi Muhammad saw yang diriwayatkan oleh Thabrani yang
bermaksud:
“Tidak sempurna iman kalian, sehingga kalian menyayangi. Para sahabat
berkata: “Ya Rasulullah kami kasih sayang.” Nabi bersabda: “Bahawa sayang yang
dimaksud bukan saja sayang sekadar sayang kepada salah seorang temannya, dalam
ruang lingkup terbatas, tetapi sayang (yang dimaksud) ialah sayang yang
bersifat menyeluruh.”
Hadis-hadis yang menuntun kita
berbuat cinta kasih sayang, banyak sekali antara lain Nabi saw bersada yang
diriwayat oleh Bukhari dan Muslim yang
bermaksud:
“Sesungguhnya Allah sangat berbelas kasihan dan suka kasih sayang,
lemah lembut dalam segala hal.”
Masyarakat dan kekeluagaan Islam
yang harmonis, adalah masyarakat yang anggota-anggota keluarganya saling
mencintai, saling sayang-menyayangi, terhadap sesamanya, tetapi bersikap keras
terhadap orang kafir, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur’an; sesuai dengan
firman Allah swt dalam surah Al-Fath ayat 48:29 yang bermaksud; (Terjemahan)
“Muhammad itu adalah Utusan Allah dan orang-orang yang bersamanya
adalah keras terhadap orang-orng kafir, tetapi berkasih sayang sesama
mereka....”
Bersikap tegas dan keras terhadap
orang-orang kafir yang ingkar, bukan bererti kejam, tetapi justru kasih
sayangnya Islam kepada mereka, sehingga Islam mengingatkan kepada mereka dari kesesatannya, yang apabila perlu
dengan sikap tegas dan keras, agar mereka menyedari kesesatannya dan kembali ke
jalan yang lurus yang diredhai Allah. Demikian bagaikan sayang seorang ayah kepada anaknya, yang memberikan peringatan secara
tegas dan keras kalau dianggap perlu, untuk membetulkan kesalahannya.
Ayat-ayat al-Qur’an tersebut di
atas cukup menguatkan pemerataan rahmat. Islam bertindak keras terhadap mereka
untuk mengingatkan dan memperbaiki
kesalahan mereka, dan sikap itu tidak lepas dari rasa sayang Islam tehadap
mereka. Kerana Islam adalah risalah yang bertugas untuk memperbaiki dan
mendamaikan dengan kasih sayangnya terhadap
manusia
tanpa kecuali.
Firman Allah dalam al-Qur’an surah
Al-Anbiya ayat 21:107 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan tidaklah Kami mengutus
engkau (Muhammad) kecuali untuk
menjadi rahmat bagi alam semesta.”
Di
dalam Al-Qur’an, semua suratnya dimulai dengan “Bismillaahhirahmaannirrahim”,
yang ertinaya “Dengan nama Allah yang
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.”
Para Mufassir (ahli tafsir),
mengertikan Arrhaman (Dzat yang memberikan rahmat umum di dunia), dan Arrahim
(Dzat yang memberi rahmat khusus di akhirat. Tetapi penghalang-penghalang yang
terdiri dari manusia-manusia itu sendiri, selalu menghalang-halangi jalannya rahmat
itu yang membuat sumbernya terputus dan
mereka binasa. Dalam rahmat ini tidak kekurangan kecuali orang yang menutup
diri dari rahamatNya. Itulah sebabnya rahmat Allah yang meluputi segala susuatu
tidak diperoleh orang yang musyrik dan ingkar.
Firman Allah dalam al-Qur’an
surah al-A’raf, ayat 7:154 – 157 yang
bermaksud: (Terjemahan)
“Maka akan Aku tetapkan rahmatKu untuk orang-orang yang bertakwa, yang
menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami.” (Iaitu)
orang-orang yang mengikuti Rasul. Nabi yang ummi.”
Yang dimaksudkan dengan
takwa ialah takut berbuat maksiat atau menjadi kufur. Yang dimaksudkan
mengeluarkan zakat ialah bersedekah wajib atau sunat, iaitu suatu perbuatan
yang dapat membersihkan diri mereka dari dosa.
Allah akan menuliskan
rahmat-Nya ke atas orang-orang yang bersifat takwa, mengeluarkan zakat dan
mempercayai keterangan-keterangan Allah. Mereka itu kelak bila sampai masanya
Muhammad saw dibangkitkan sebagai rasul dan nabi yang ummi bersedia untuk
mengikutinya.
No comments:
Post a Comment