(Disirkan pada 25. 11. 2016)
Disiplin pembangunan kehidupan
manusia jauh lebih komplek berbanding makhluk-makhluk lain di alam ini. Manusia hidup dengan kehadiran
jiwa atau nyawa atau yang selalu dipanggil roh. Allah ciptakan manusia daripada tanah
kemudian ditiupNya roh ciptaanNya ke dalam jasad yang terbentuk daripada tanah
maka jadilah makhluk bernama manusia.
Manusia hidup mempunyai dua unsur
iaitu jasmani dan rohani. Jasmani bersifat wujud atau nyata, manakala rohani
pula tidak nyata tetapi kehadiriannya dalam kehidupan manusia sangat menentukan
pembangunan kehidupan. Kedua-dua unsur tersebut memerlukan kebaji kan yang bersesuaian
dengan unsur berkenaan. Dan Kedua-dua kebajikan tersebut wajar dipelihara untuk
kelangsungan hidup seorang insan di dunia.
Untuk mewujudkan kehidupan
manusia, Allah bekalkan dengan akal dan kemahiran berfikir. Akal yang berfungsi
sebagai rasul dalam diri individu akan menyalami fenomena alam kehidupan
berpandu kepada akidah Islam yang diturunkan (diwahyukan) Allah kepada manusia
(Muhammad) sebagai agama yang benar. Islam adalah Ad-din atau cara hidup
manusia berlandaskan keredaan Allah s.w.t. sebagai penciptanya.
Maka itu agama Islam adalah
falsafah pembangunan umat pada kedua-dua unsur jasmani dan rohani. Pembangunan
jasmani atau biasa dikenali sebagai pembangunan dunia menitik beratkan kepada
pengolahan kehidupan di dunia demi mendapatkan ganjaran pahala dari Allah
s.w.t. sebagai bekalan hidup di akhirat kelak, satu kehidupan yang abadi dan
bahagia.
Pembangunan rohani berlandaskan
disiplin perlaksanaan ibadat kerana Allah. Rukun hidup yang menzahirkan
pembangunan rohani ialah iman dan ketakwaan kepada Allah s.w.t. sebagai tiket
untuk masuk ke syurga Allah sebagai matlamat hidup manusia sebenar. Untuk
mendapat keredaan Allah s.w.t. masuk ke syurga-Nya semestinya kita melaksanakan
kehidu- pan yang mulia dan sempurna di atas landasan yang istiqamah semasa
hidup di dunia.
Landasan hidup yang mulia dan sempurna
ialah Islam sebagai agama Allah. Akidah Islam menitik beratkan hubungan erat antara
manusia dengan Allah atau yang dikenali sebagai hublumminallah. Walaubagaimana pun untuk mengeratkan hubungan
tersebut kita wajar bermuara dengan
hubungan sesama manusia atau yang biasa dikenali sebagai hublum minnas semasa hidup di dunia.
Para ulamak khusus zaman Acheh,
seperti Hamzah Fansuri, Abdul Rauf Al-Sengkel dan lain-lain mengenali Tuhan,
setelah terlebih dahulu mengenali diri sendiri. Berfikir dan mengkaji mengenai
kemanusiaan dan kerohanian merupakan satu strategi untuk mengenali diri kelak
akan membawa kita ke dimensi mengenali Tuhan yang Maha Pencipta..
Agama adalah bersifat spritual.
Amalan yang dilakukan dinilai dengan pahala dan nilai amalan itu dapat disimpan
dalam bentuk pahala, dan pahala yang menyimpan nilai itu dapat ditukar dengan keperluan
rohaniah.
Rohaniah itu adalah ghaib dan menyatakan
diri dengan sepenuhnya di akhirat nanti. Oleh kerana itu pahala laku di alam ghaib
(ghaib bagi manusia di dunia kini) iaitu di akhirat. Dengan mempergunakan istilah wang dengan dayanya,
dapat pula kita katakan, pahala “membelih” senang dan selamat di alam ghaib.
Pahala dan dosa merupakan dua fenomena kehidupan yang
mempunyi makna yang bertentangan antara satu sama lain. Persamaanya hanya
terletak kepada pangkal kewujudan nya. Pahala dan dosa merupakan penghasilan
ibadat seseorang dalam menangani pembangunan kehidupan samada jasmani mahupun
rohani.
Kemuliaan dan kesempurnaan hidup
menyuburkan pahala atau dalam erti kata lain kebajikan kepada rohani kelak akan
mendekatkan hidup kita kepada Allah s.w.t. Tetapi oleh kerana kelemahan manusia
sebagai insan maka penghasilan ibadatnya akan jatuh dan menghasilkan dosa yang
menjanjikan hidup di akhirat kelak sebagai ahli neraka jahanam.
Amalan hidup yang akan
mengheretkan kita ke lembah kehinaan merupakan agenda
yang
menjadi perjuangan dalam hidup untuk melawan kelemahan dan kefasikan makhluk
Iblis dan Syaitan menjalankan ibadatnya untuk menyesatkan manusia demi memenuhi
janjinya kepada Allah s.w.t. setelah Iblis dan Syaitan disingkirkan Allah dari
syurga akibat kesombongan nakhluk tersebut.
Sifat angkuh terhadap manusia
adalah sifat Tuhan Allah yang menciptakan manusia dengan sempurna, dan telah
mentakdirkannya kemudian memberi petunjuk hidayahNya, dan Dzat yang apabila
berkehendak, lalu Ia memaksa, dan apabila cahayaNya bersinar, maka tunduklah
seluruh hati manusia.
Allah berfirman dalam surah
Al-Jatsiyah ayat 45:36-37 yang bermaksud: (terjemahan)
“Segala puji-pujian bagi Allah pemilik langit dan pemilik bumi iaitu
Tuhan semesta alam. Segala kesombongan di langit dan di bumi adalah
kepuyaannya, Dan Dia Maha Perkasa dan Bijaksana.”
Sikap merendahkan diri manusia terhadap
Allah Tuhan yang menciptanya, adalah sikap yang semestinya dan bukanlah sikap
yang salah. Sebab semua makhluk, semua peraturan, kekayaan dan kekuasaan adalah
milik Allah sendiri. Demikian juga nasib manusia merupakan pemberian dan
bila-bila saja diambil oleh yang memilikNya, tidak ada sesuatu yang dapat
menghalang-halangNya.
Allah menyebutkan apa yang
terkandung di dalam surah Jatsiyah ini berupa nikmat dan ihsan-Nya terhadap
hamba-hambaNya serta memberikan dalil-dalil yang berupa kejadian alam dan
kejadian diri manusia – untuk membenarkan bahawa di samping adanya kehidupan di
dunia ini ada pula kehidupan di akhirat – maka dipuji-Nyalah diri-Nya: Bahawa
segala puji-pujian itu adalah khusus bagi Allah, iaitu Tuhan yang menjadi
pemilik tujuh petala langit, pencipta tujuh lapis bumi dan mentadbirkan segala
isi alam semesta.
Maka kepada Allah sahajalah hendaknya
kamu menyembah, mengabdikan dan beribadat dan daripada-Nya sahajalah sumber
segala nikmat dan rahmat dan kamu peroleh – bukan daripada benda-benda yang
kamu sekutukan seperti patung dan berhala. Maka tiada siap yang layak dan
berhak dipuji melainkan Allah.
Bagi Allah segala kesombongan, keagungan
dan kekuasaan di alam atas dan di alam bawah. Maka yang selain dari Allah akan
tunduk dan berhajat kepada-Nya.
Apabila hamba-hamba Allah dalam keadaan
paling suci, mereka tunduk kepada Tuhan Yang Maha Mulia dengan menyedari
kerendahan dirinya, tetapi juga memahami
dan menge- tahui batas-batas kemuliaannya, sehingga mereka tidak ragu dan tidak bimbang menyerahkan haq kepada
Penciptanya Yang Maha Agung, yang semua ketentuan-Nya tidak diragukan lagi
sedikitpun.
Tetapi seorang hamba yang menghinakan
dirinya kepada sesama manusia tidak dibenarkan dan sikap yang demikian adalah
salah/bathil. Kerana hal itu termasuk orang yang tidak mengerti harga dirinya,
yang menyebabkan ia memikul dosa yang berat.
Seperti juga orang-orang yang sombong,
yang mengira dirinya orang kuat, adahal sebenarnya mereka tidak mempunyai daya
apa-apa. Oleh kerana itu Islam mengharamkan manusia bersikap sombong dan
menghinakan diri kepada sesama manusia. Dan telah mewajibkan kepada setiap
muslim agar berusaha dengan jalan-jalan yang dibenarkan syar’ menjadi orang
yang mulia kerana taqwanya kepada Allah.
Manusia bersikap sombong hanya terbatas
pada hal-hal yang dibenarkan oleh syra’. Sombong terhadap orang-orang yang
tidak boleh orang Islam merasa dirinya rendah dibandingkan dengan orang-orang
kafir, merasa dirinya rendah kerana silau terhadap kegelapan dunia yang
dimiliki oleh orang kafir.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang
diriwayatkan oleh Thabrani yang bermaksud:
“Barang
siapa yang sedih kerana dunia, bererti ia membenci Tuhannya. Barang siapa yang
mengadu kerana mendapat musibah, maka sesungguhnya tempat yang berhak untuk ia
mengadu itu, hanya Allah. Barang siapa yang tunduk kepada orang kaya (kerana
kekayaan
nya) untuk
mendapatkan sebahagian dari hartanya, bererti ia membuat Allah benci. Barang
siapa memberikan
Al-Qur’an dan ia masuk neraka, maka Allah menjauhkannya dari api
Neraka.”
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“”Barang
siapa yang bergaul dengan orang kaya, lalu ia tunduk kepadanya kerana mendapat
harta daripadanya, maka hilang dua pertiga agamanya, dan ia masuk neraka.”
(Al-Hadits)
Setiap muslim hendaknya merasa bangga
dengan jiwa, agama dan Allah Tuhannya, dan inilah merupakan tanda kebesaran
imannya. Kebanggaan iman adalah kebanggaan seorang mu’min, di mana setiap
muslim tidak boleh merasa hina apabila menghadapi siapa saja, dengan manusia
berdosa, atau dalam keadaan apapun.
Kebanggaan iman mempunyai daya
memberontak terhadap kehinaan, tetapi di dalam nya ada unsur angkuh untuk
mengimbangi kerendahan diri, dan ada juga unsur merendahkan diri sebagai pernyataan pengabdian kepada Allah Tuhan Yang
Maha Pencipta.
Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al
Fathir, ayat 35:10 yang bermaksud: (terjemahan)
“Barang
siapa hendak mencari kemuliaan (keteguhan), maka kemuliaan itu seluruh nya
kepunyaan Allah. Kepada-Nyalah akan naik perkataan-perkataan yang baik, sedang
amal yang salih pula dimuliakan (diterima)oleh Allah. Dan orang-orang yang
membuat tipudaya (merancangkan) kejahatan bagi mereka seksa yang keras, dan tipudaya
mereka akan binasa.”
Allah menyatakan, bahawasanya siapa
juga yang ingin hidup di dunia ini dalam
keadaan mulia, yakni teguh kehidupannya, dapat berkuasa dan memperoleh
kemenangan dalam perjuangan hidupnya, begitu pula siapa yang ingin menjadi mulia di akhirat kelak kerana keredaan Allah dan
bersenang-senang dalam syurga, hendaklah dia mentaati Allah Taala patuh kepada
perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya serta menunaikan segala kewajipan yang
dibebankan ke atasnya. Hanya dengan cara demikian tadi akan memperoleh
kemuliaan tersebut. Kerana keteguhan, kekuasaan, kemenangan dan kemuliaan sama
ada di dunia mahupun di akhirat, semuanya itu adalah kepunyaan Allah.
“Kepada-Nyalah
akan naik perkataan-perkataan yang baik.”
Allah swt akan menerima kata-kata
yang yang dilafazkan oleh hamba-Nya,
lalu naik kerana diangkat-Nya untuk diterima. Kata-kata yang baik itu ialah
yang merupakan:Kalimat Tauhid, iaitu Tidak ada Tuhan melainkan Allah) dan zikir
seperti bacaan (Maha Suci Allah,, dan puji-pujian bagi Allah, dan tidak ada
Tuhan melainkan Allah dan Allah itu maha besar) dan membaca Quran. Sedang amal salih pula dimuliakan (diterima)
oleh Allah.
Amal salih itu mestilah berjiwakan niat yang ikhlas. Amal
sedemikianlah yang akan diterima oleh Allah, sedang amal yang tidak ikhlas pasti tidak akan diberi
pahala, malahan yang melakukannya akan berdosa. Maka pekerjaan seperti
sembahyang, mengelurkan zakat dan berbuat kebajikan itu apabila dilakukan
secara bermuka-muka (riyak) atau supaya dipuji orang, maka Allah tidak akan menerimanya. Dan apa jua amalan yang
dilakukan secara riyak Allah tidak akan menerimanya, bahkan orang yang
melakukannya diancam akan dimasukan dalam neraka.
“Dan
orang-orang yang membuat tipudaya (merancangkan) kejahatan-kejahatan bagi
mereka seksa yang keras.”
Setelah menyebutkan bahawa amal salih
itu dimuliakan Tuhan untuk diterima-Nya, maka disebutkan-Nya pula di sini
keadaan orang-orang yang membuat tipudaya itu akan mendapat seksa yang pedih
pada hari kiamat. Mereka itu ialah orang-orang yang membuat tipudaya kepada
kaum Muslimin dengan mengadakan pakatan jahat, untuk melemahkan perpaduan umat
Islam dan menjatuhkan kehormatan mereka di mata dunia, tujuannya agar mereka
hapus dari alam wujud. Hal yang serupa ini telah pun dilakukan oleh kaum musyrikin
Quraisy di Makkah.
Mereka telah berbuat tipudaya yang jahat
kepada Rasulullah saw dan pengikut-pengikutnya.
Mereka pernah memboikot Rasulullah saw bersama keluarganya dari suku
Bani Hasyim dan Banil Muttalib dengan memulaukan mereka selama tiga tahun,
dengan melarang orang ramai mengadakan hubungan seperti kahwin, berjual beli
dan sebagainya, kecuali sesudah menyerahkan Muhammad kepada mereka untuk mereka
bunuh barulah mereka tidak dipulaukan.
Dan untuk itu mereka tulis surat
perjanjian yang digantungkan di Kaabah, menyebab kan Rasulullah saw. bersama
kaum keluarganya yang Islam dan juga yang kafir menyisih ke Syi’ib (kampung)
Abi Talib berkeadaan hidup yang perit
dan kelaparan, hingga terpaksa memakan daun-daun kayu yang tidak dimakan orang.
Untunglah tulisan dalam surat perjanjian
itu terhapus dimakan semut anai-anai hanya yang
tinggal nama Allah, menyebab kan perjanjian itu terbatal dan bebaslah
Rasulullah saw bersama kaum keluargnya dari dipulaukan.
Begitu pula kaum Quraisy telah megadakan
pakatan jahat di “Darun Nadwah”. Mula-mula mereka bercadang menjarakan rasul
tetapi tak jadi, kemudian becadang hendak membuang negeri uga tak jadi,
akhirnya memutuska untuk memilih tiap-tiap suku kaum Quraisy seorang pemuda
yang akan membunuh rasul beramai-ramai dengan seentak. Kesuda- hannya tipu daya
mereka dikecewakan Allah, dan balasannya mereka akan menerima seksa yang besar.
Rancangan jahat yang merupakan tipudaya
mereka walau bagaimana pandainya hendak menyembunyikan lambat laun Allah
dedahkan juga sehingga rosak binas. Barang siapa merahsiakan sesuatu pakatan,
pasti Allah akan memberi balasan, jika pakatan itu baik balasannya pun baik,
tetapi jia jahat balasannya tentulah buruk yang akan mendatangkan kehinaan.
No comments:
Post a Comment