(Disirkan pada 13. 1. 2017)
Setiap makhluk Allah yang hidup
memerlukan satu bentuk kebahagian atau rahmat dalam menelusuri kehidupan. Maka
itu Allah bekalkan disiplin hidup yang bersesuaian dengan cara kehidupan setiap
makhluk. Tidak mungkin manusia dapat memikirkan kadar rahmat Allah yang
dianugerahkan kepada dirinya; di mana hidup bersama rahmat itu dalam kesamaran
batasnya yang berada di luar matematis manusia untuk menggambarkannya, sebab
semenjak ia belum lahir ke dunia pun, rahmat itu sudah Allah berikan.
Setiap manusia semestinya memerlukan
kebahagian yang berbentuk rahmat dari Allah. Maka itu manusia perlu memikirkan
kebahagian hidup sejagat yang dipusakainya bersama sebagai wawasan hidup
bersama. Allah s.w.t. memberi rahmat hidup kepada semua makhluk tanpa
dikecuali.
Kemakmuran dunia akan melahirkan
kebahagian hidup setiap manusia. Tanpanya dunia menjadi medan pertempuran dan
kehidupan itu dipimpin oleh sistem undang-undang rimba. Siapa yang kuat dialah
yang memerintah! Soal ekonominya samada kuat atau sebaliknya tidak menjadi
perjuangan. Apabila dunia sudah menjadi makmur segala kekayaan alam Allah
taburkan menjadi milik besama serantau.
Manusia diciptakan Allah cukup dengan
fitrahnya seperti ukhuwah kemanusiaan pasti melahirkan perasaan kasih sayang.
Ini wajar ada kerana fitrah tersebut amat diutamakan oleh manusia agar tidak
mengkufuri kuderat kemanusiaan yang sememangnya mempunyai perasaan kasih sayang
antara sesama insan.
Hidup bahagia semestinya wawasan hidup setiap
insan kerana tidak ada orang yang tidak inginkan kebahagian dalam hidupnya.
Bahagia hidup merupakan agenda yang dikejar dalam menelusuri pembangunan di
dunia. Manusia diciptakan Allah lengkap dengan fitrah pembangunannya. Naluri
dalam diri setiap insan ialah kasih sayang kerana Allah hembuskan roh
ciptaan-Nya ke dalam setiap janin maka itu sifat Allah ialah Maha Pengasih dan
Maha Penyayang.
Hidup bahagia semestinya produk terbinanya
persaudaraan sejagat. Menumbuhkan kesedaran untuk memelihara persaudaraan serta menjauhkan diri dari
perpecahan, merupakan realisasi pengakuan bahawa pada hakikatnya kedudukan
manusia adalah sama di hadapan Allah. Sama kedudukannya sebagai hamba dan
khalifah Allah. Sama-sama mengemban amanat Allah dengan bidang tugas dan
pekerjaan masing-masing.
Allah mengembalikan ke dasar keturunan
manusia kepada dua orang nenek moyang, iaitu Adam dan Hawa, kerana Allah hendak
menjadikan tempat bertemu yang kokoh dari keakraban hubungan ukhuwah atau
persaudaraan seluruh anak manusia. Tidak ada pembeda di antara hamba Allah,
tiadalah seseorang lebih mulia dari yang lain, kecuali ketaqwaan mereka kepada
Allah.
Firman Allah dalam al-Qur’an surah Al-Hujurat,
ayat 49:13 yang bermaksud: (terjemahan).
“Hai
manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki seorang
perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu
saling mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi
Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui lagi Maha Mengenali.”
Pengertian yang kita peroleh dari ayat
tersebut di atas, ialah bahawa segala bangsa yang tersebar di seluruh dunia
adalah dari keturunan yang sama, yakni Adam dan Hawa. Perbedaan warna kulit,
bahasa dan tempat berpijak bukanlah halangan untuk saling kenal mengenal menuju
persaudaraan.
Menyedari makna ini, maka nyatalah
bahawa pertikaian dan perpecahan hanyalah akan menjerumuskan kita ke lembah
kerusakan dan kehancuran, yang dengan kata lain dapat disebut menyia-niyakan
amanat Allah. Firman Allah dalam al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 2:213 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Manusia adalah ummat yang satu, maka Allah mengutus para Nabi sebagai
pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan dan Allah menurunkan bersama
mereka Kitab dengan benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang
perkara yang mereka perselisihkan......”
Dari ayat di atas
kita memperoleh pengertian bahawa manusia di dunia ini hakikatnya adalah satu,
tempat berpijak yang berbeda menyebabkan tumbuhnya adat istiadat, perangai dan
cara berfikir yang berbeda sehingga tidak mustahil terjadi benturan-benturan,
pertikaian dan perselisihan di antara mereka. Hal inilah yang merupakan salah
satu sebab diangkatkan para Utusan Allah.
Dengan membawa kitab Allah, para
Nabi dan Rasul melaksankan tugas, mengajak dan mengingatkan kembali manusia
untuk kembali kepada kesatuan dan persatuan serta mencegah dari perpecahan. Firman
Allah dalam Al-Qur’an surah Ali Imran ayat 3:103 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah dan
jangan kamu bercerai berai.....”
Di ayat lain
dijelaskan bahawa orang-orang yang sentiasa bersatu di dalam agama Allah serta menjauhkan
diri dari perpecahan adalah benar-benar orang yang mendapat petunjuk,
sebagaimana firman Allah dalam Al-Qur’an surah Ali Imran ayat 3:101 yang
bermaksud: (terjemaan)
“....barang siapa yang berpegang teguh kepada Agama Allah, maka
sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus.”
Dua
ayat di atas jelas memberikan arah yang lurus, agar manusia sentiasa bersatu
dalam langkah dan kehendaknya untuk mewujudkan kemakmuran, berdasarkan
keadilan, perdamaian dan saling hormat menghormati serta persatuan yang penuh
ampunan dan keredhaan Allah s.w.t.
Dengan keterangan-keterangan di
atas, semakin jelaslah manfaat pembinaan ukhuwah Islamiah; manfaat persatuan
untuk mewujudkan satu kesatuan dan persatuan yang dimulai dari tingkat
keluarga, kampung yang akhirnya sampai ke tingkat umat secara keseluruhan.
Saling kenal mengenal satu sama
lain adalah dasar hubungan antara manusia sesama manusia. Juga saling mengenal
dalam mengembangkan pengaruh-pengaruh kehidupan yang baik, yang kadangkala timbul rintangan-rintangan yang
mengganggu kelancaran hubungan yang serasi.
Dalam percaturan hidup yang
berhubungan dengan mu’amalah baik dalam hubungan perdagangan mahupun perburuhan
yang mengarah kepada sumber rezeki,
seringkali menimbulkan persengkitaan, akan tetapi apabila kita kembali berpegang
teguh kepada tali Allah (Agama Allah), maka kita mengetahui bahawa kerana
inilah yang merupakan salah satu sebab diangkatnya para utusan Allah.
Tiap-tiap hubungan yang
diperkokoh perkenalan ini dengan menghilangkan rintangannya, adalah hubungan
yang wajib didukung dan dimanfaatkan. Kerana Islam bukanlah merupakan ikatan
yang hanya menghimpunkan jumlah manusia saja, tetapi juga menghimpun kebenaran-kebenaran yang
menetapkan berbagai hubungan yang baik antara manusia dengan Tuhan Yang Maha Pencipta, dan antara manusia dengan
sesamanya.
Oleh kerana itu para Rasul dan
para penganut Islam wajib menyedari keagungan aqidah, yang dengan aqidah itu
Allah melapangkan dada mereka dan Allah mempersatukan urusan mereka di atasnya,
dan mempersatukan persahabatan dalam soal yang pantas mendapat perhatian dan
dukungan.
Persatuan yang semacam ini
merupakan pancaran iman yang hidup, dan merupakan inti dari perasaan yang
timbul dari seorang muslim terhadap saudara-saudaranya sesama muslim, sehingga
menanamkan perasaan hidupnya untuk mereka. Kerana adanya kesepaduan rasa dalam jiwa mereka, yang seolah-olah mereka masing-masing merupakan
cabang yang menginduk kepada satu pohon
yang menghidupkan cabang yang banyak itu.
Manusia di dunia ini tidak dapat
hidup sendirian, tetapi perlu tunjang menunjang. Oleh kerana itu hidarlah rasa
dan sikap hidup yang hanya mementingkan untuk memperoleh keuntungan diri
sendiri. Apabila manusia telah dihinggapi oleh rasa ingin hidup sendiri, rasa
ingin untung sendiri, maka hilanglah sifat keutamaan manusia.
Apabila rasa ingin untuk sendiri telah
menguwasai manusia, maka hilanglah sifat kebaikan manusia, dan tumbuhlah dengan
suburnya kerakusan yang berkembang dalam hidupnya, sehingga membuat manusia
terkepung dalam ruang lingkup yang sempit. Dan apabila telah berlaku demikian,
maka dia tidak dapat lagi melihat orang lain, kecuali hanya dirinya sendiri.
Islam membenteras sifat-sifat yang hanya
mementingkan diri sendiri. Islam membenteras egoisme yang buas. Islam menanamkan
rasa ukhuwah Islamiyah dan mengajarkan manusia bahawa kehidupan itu bukan hanya
untuk diri sendiri saja, dan sungguh
kita ulangi sekali lagi bahawa manusia itu
tidak dapat hidup sendirian, melainkan harus tunjang menunjang. Oleh kerana itu hendaknya
kita mengetahui bahawa nun jauh di sana banyak manusia semacam kita.
Apabila seorang menuntut haknya yang
menjadi kewajiban mereka dan menuntut kepentingannya yang ada pula pada mereka,
hendaklah dia memberikan pula hak dan kepentingan mereka yang menjadi kewajibannya. Dengan demikian
sifat ingin hidup sendiri dan sifat
egoisme dapat hilang dari watak manusia dan tumbuhlah rasa kasih sayang
terhadap sesama.
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
(terjemahan)
“
Kamu akan melihat orang-orang yang beriman dalam saling sayang menyayangi,
saling mencintai, saling mengasihi bagikan satu tubuh. Apabila satu anggota
tubuh sakit, maka tertariklah bahagian anggota yang lain ikut merasakan sakit
dengan tidak dapat tidur dan badan panas.”
(H.R.Bukhari
– Muslim)
Alangkah nikmat dan indahnya ajaran Islam
yang menganjurkan kasih-sayang; berbahagialah kaum muslimin yang sentiasa hidup
diliputi suasana kasih sayang.
Marilah kita melihat sejenak keadaan
kita sendiri, sudahkah kita melaksanakan anjuran mulia itu? Sejauh manakah
pengaruh iman dan taqwa kita terhadap perjalanan hidup sehari-hari?
Dengan membuka kembali lembaran-lembaran
catatan kehidupan masa lalu, kita akan memperolehi perbandingan perhitungan
antara negatif dan positif; selanjutnya kita berkewajiban memperbaiki yang
negatif serta mempertahankan dan menambah semua kebaikan yang pernah kita
lakukan.
Kita hendaklah menyedari bahawa
kehidupan dunia hanyalah sementara;
kerana sementara itulah kita hendaknya mempersiapkan bekal bagi perjalanan hidup
yang lebih panjang dan abadi, yakni kelak di kampung akhirat.
Sebab itulah kita hendaknya selalu
berbuat, berlaku dan berperanan sebagai hamba Allah yang baik; berbuat dalam
pengertian yang luas yang mencakup nilai-nilai rohaniah dan lahiriyah.
Nilai rohaniah, yakni iman dan ‘akidah
serta segala bentuk perbuatan yang bersifat ‘Ubudiyah (penghambaan diri kepada
Maha Pencipta.)
Nilai lahiriyah, iaitu segala perbuatan
yang berhubung dengan sesama hamba Allah di dalam kehidupan sehari-hari, dimulai
dari ruang lingkup terkecil yakni keluarga, sampai kepada masyarakat lingkungan
bahkan negara.
Kita harus baik dalam mu’asyarah ma’al
Khaliq. Maksudnya ialah, tidak benar seseorang yang baik ibadatnya, tetapi
perbuatan merugikan masyarakat, sebaliknya tidak benar seorang yang baik di
mata masyarakat tetapi ibadatnya sembarangan.
Apabila kita merenungkan secara
sedar maka kita berkesimpulan bahawa
seorang yang ibadatnya baik sudah pasti ia pun akan baik terhadap
masyarakat, sebab iman dan taqwa yang benar akan membuahkan penghambaan yang
ikhlas kepada Allah. Dari penghambaan
yang ikhlas akan terpancar akhlak luhur serta perangani terpuji.
Jelasnya seorang yang selalu
menjaga iman dan takwa hidupnya laksana ratna mutu menikam yang dicintai dan
disayangi oleh masyarakat kerana keindahan, keelokan serta kebaikannya;
sifatnya halus tutur katanya ramah, hatinya terbuka penuh dengan kasih sayang,
perbuatannya banyak memberikan manfaat bagi sesama.
Hal ini kerana seorang yang
beriman dan bertakwa kepada Allah tidaklah mengharapkan balas jasa ataupun
upah, melainkan dari Allah semata-mata.
Firman Allah dalam surah Asy-Syuura ayat 42:23 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku
kecuali kasih sayang dalam kekeluargaan.” Dan siapa yang mengerjakan kebaikan
akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah
Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.”
Ayat di atas merupakan penegasan bahawa seorang yang
beriman dan bertaqwa kepada Allah
sentiasa berusaha menciptakan suatu iklim yang sihat dalam kehidupan masyarakat
dengan landasan kasih sayang dalam persaudaraan.
No comments:
Post a Comment