(Disirakan pada 20. 1. 2017)
Kebahagian dunia semestinya
dengan ilmu; kebahagian akhirat juga wajar dengan ilmu; dan jika inginkan
kebahagian di kedua-duanya, dunia dan akhirat, semestinya dengan ilmu. Ilmu itu
faktor memanusiakan manusia demi memenuhi tugas sebagai khalifah Allah atau
pemakmur alam kehidupan di dunia.
Islam mewajibkan kaum muslimin
dan muslimat menuntut ilmu sejak dari buaian hingga ke liang lahad, kerana
orang yang berilmu di masyarakat menduduki derajat yang tinggi, sedangkan yang
tidak berilmu menduduki derajat yang rendah.
Hakikat Islam bukanlah hanya tata
cara peribadatan yang berpindah-pindah dari nenek moyang turun temurun, tetapi ia
bersumber kepada Al-Qur’an dan Al-Hadits, yang metoda dan tahnis pengumpulan
isi Al-Qur’an bukanlah tergantung kepada pembacaan dan hafalan orang-orang
saja, tetapi dihimpun berdasrkan beberapa sahabat yang tergolong Al-Hafiz
(penghafal Al-Qur’an), ulama dan cerdik pandai yang memiliki daya fikir yang
matang dalam memahami sesuatu yang benar.
Islam agama ilmu dan agama akal.
Maka itu sebelum Islam membebankan pengikut-pengikutnya supaya menghasilkan
maksud-maksud keduniaan, lebih dahulu Islam mewajib kan mereka menjadi orang
yang berilmu, berakal, sihat, faham, cemerlang pemikirannya, elok
penglihatannya, berpandangan luas, dapat mendalami segala urusan sebelum
mengerjakannya, dapat membanding sesuatu dengan berbagai perbandingan
bersesuaian dengan, kebenaran, keadilan, kemaslahatan dan kewajiban.
Apabila kita memperhatikan ayat
Al-Qur’an yang pertama kali turun, nyatalah bahawa Allah memberikan
perhatiannya kepada qalam dan tulis menulis dan baca-membaca kepada ilmu dan
mempelajarinya.
Islam menganggap, bahawa agama tidak akan mendapat
tempat yang baik, apabila orang-orang
Islam tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang matang dan fikiran yang sihat. Oleh
itu ilmu pengetahuan bagi Islam bagaikan ruh (nyawa) bagi manusia.
Ini terkandung dalam al-Qur’an
mencakup semua ruang lingkup kehidupan manusia. Allah berfirman dalam surah
Ibrahim ayat 14:52 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Al-Qur’an) ini adalah penjelasan yang cukup bagi manusia dan supaya
mereka diberi peringatan dengan dia, dan supaya mereka mengetahui bahawasanya
Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang-orang yang berakal mengambil
pelajaran.”
Kitab Al-Qur’an
yang diturunkan kepada Nabi Muhammad, adalah penting untuk disampaikan kepada
manusia, kerana mengandungi perkara yang menjadi keterangan dan pengajaran yang
berguna bagi mereka.
Dan dengan al-Qur’an itu pula
menjadi amaran yang menakutkan tentang adanya seksaan dan hukuman daripada
Allah kepada orang-orang yang berbuat
maksiat dan derhaka kepada-Nya
Begitu juga supaya mereka
mengetahui bahawasanya Allah itu Tuhan yang Maha Esa – tidak ada duanya apalagi berbilang-bilang seperti
yang disangkakan oleh orang-orang musyrik dan penyembah berhala – bahkan dengan
ayat-ayat Al-Qur’an ini hendaklah mereka mengambil dalil tentang keesaan Allah.
Dan dengan al-Qur’an jugalah hendaknya orang-orang yang berakal dan
berfikiran itu mengambil pengajaran serta peringatan daripadanya, untuk dijadikan
iktibar, contoh dan teladan.
Mudah-mudahan Allah memberi kita
taufik dan hidayat-Nya untuk beramal dengan suruhan-Nya, sesuai dengan yang
disyariat-Nya.Tuhanlah sebaik-baik penolong.
Allah swt memuliakan kehidupan
manusia apabila manusia itu setelah dewasa dan tumbuh kekuatannya, ia siap
membersikan diri dengan ajaran yang paling suci dan tinggi. Dengan kata lain,
Islam membimbing manusia sesuai dengan perkembangannya untuk menuju
kesempurnaan.
Bahkan Islam jangkauan yang luas dalam
menjalani kehidupan menuju kemajuan dunia yang lebih dekat daripada itu.
Apabila kita memperhatikan ibadat
solat, yang merupakan ibadat pokok dalam Islam, sebelum solat dikerjakan
terlebih dahulu dikumandangkan adzan oleh mu’adzin. Adzan yang dilakukan oleh
muadzin semata-mata merupakan ketentuan yang dapat diterima akal. Ajakan untuk
mengerjakan solat dengan untaian kata-kata yang mengetuk hati dan menggugah
akal. Isinya mengagungkan Allah, bahawa Allah Maha besar , tiada Tuhan
melainkan Allah, dan bersaksi bahawa
Nabi Muhammad utusan-Nya; mengajak mencapai
kebahagian.
Solat itu sendiri dapat
dipelajari dalam kitab-kitab pelajaran solat, yang isinya mencakup
kebaikan-kebaikan yang penting dan petunjuk-petunjuk bagi kita. Sejauh mana
diterima solat, ini harus disertai dengan fikiran yang bersih dan akal yang
mampu merenungkannya, dalam bentuk khusyuk dan tadharru (roh tawadhu) kepada
Allah.
Dengan kemampuan, kecerdasan dan
keteguhan fitrah, manusia dapat meresapi ajaran Islam di dalam hatinya. Kerana
hanya orang-orang yang picik pandangannya sajalah yang jauh sekali akan boleh
maju di dalam beragama. Allah berfiman dalam surah Al-Alaq ayat 96:1-5 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dan telah
mencipta kan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmulah Yang Paling
Pemurah. Yang mengajar (manausia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan
kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”
Apabila kita perhatikan ayat yang
paling pertama turunya dari al-Qur’an, nyatalah bahawa Tuhan memberikan
perhatiannya kepada qalam dan tulis menulis, kepada ilmu dan mempelajarinya.
Dengan memperhatikan ayat itu
saja, cukuplah sudah untuk menegaskan bahawa Islam itu agama ilmu dan agama
akal. Islam menghendaki supaya pemeluknya pandai memegang kalam dan otaknya
penuh dengan aneka rupa ilmu.
Allah menurunkan wahyu pertama
kepada Nabi Muhammad saw. merupakan pemberitahuan dan seruan yang pertama dari
Allah, yang juga menyatakan perang terhadap kebodohan dan menetapkan membaca
serta belajar merupakan landasan petama dalam pembangunan tiap-tiap orang
besar. Yang memperkuatkan pendapat ini adalah Allah sendiri bersumpah dengan
qalam dan meninggikan peranannya, sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Qalam
ayat 68:1 yang bermaksud: (terjemahan)
“Nun demi qalam dan apa yang mereka tulis.”
Allah bersumpah dengan qalam,
iaitu alat tulis yang dipakai oleh manusia, untuk menuliskan ilmu dan
pengetahuan, kerana qalam atau pena itulah saudara kandung kepada lidah, yang
mempunyai peranan benar, sama-sama dapat mentakbirkan dan melahirkan bayang
hati. Dan qalam itu merupakan nikmat yang terbesar dari Tuhan kepada hamba-Nya.
Bermakna, Allah bersumpah dengan qalam yang dipakai untuk menulis kejadian alam
di dalam Lohmahfuz dan juga perkara-perkara yang baik dan berguna dan yang
telah ditulis oleh para malaikat – untuk mengingatkan makhluk-Nya akan nikmat,
di antara mengajarkan manusia itu pandai menulis untuk mendapatkan
pengetahuan dan ilmu dengan perantaraan qalam.
Dalam hubungan ini, sebuah khabar
yang diriwayatkan oleh Ibdu Abbas: Makhluk yang mula-mula dijadikan oleh Allah
itu ialah qalam atau pena, kemudian Allah bertitah kepadanya: “Tulislah!” Pena bertanya: “Apa yang akan saya tulis?” Kata Tuhan: “Tulislah keadaan yang telah lalu, juga keadaan yang sedang berlaku dan yang akan
berlaku sampai hari kiamat, dari jenis amalan manusia atau ajalnya atau
rezekinya atau kesannya.” Maka Qalam pun melakukan perintah Allah itu dengan menulis terus-menerus apa yang akan
berlaku sampai hari kiamat.
Akan malaikat-malaikat pula,
mereka menulis dalam buku catatan mereka mengenai
takdir
yang akan berlaku di seluruh alam yang
disalinnya tulisan itu dari Lohmahfuz. Demikian mengikut Tafsir Hasyiatul
Jamal.
Oleh kerana itu Allah memuliakan
para ulama’ dan diberiNya sifat yang cukup tinggi, yang oleh manusia sifat itu dijadikan tujuan berlumba dan dengan
mati-matian mereka berebut mendapatkannya.
Allah berfirman dalam surah
Al-Mujadilah ayat 58:11 yang bermaksud: (terjemahan)
“.....Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan
orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha
Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”
Firman Allah lagi
dalam surah Ankabut ayat 29:43 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buatkan untuk manusia dan tiada
yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu.”
Dalam ayat-ayat
tersebut Allah mengumumkan bahawa tidak boleh disamakan antara orang-orang yang
alim dan yang bodoh, bahkan yang alim mempunyai peranan besar dan darjat yang
tinggi. Orang yang alim mempunyai kelebihan kerana akal, kecerdasan dan ilmu
pengetahuannya. Lebih dari itu, Allah meminta persaksian dari para alim dan
menilai positif terhadap persaksian mereka, sebagaimana firman Allah surah Ali
Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. Para
malaikat dan orang yang berilmu (juga
menyatakan yang demikian itu)Tak ada Tuhan melainkan Dia. Yang Maha Berkuasa
lagi Maha Bijaksana.”
Dalam ayat-ayat tersebut Allah
meninggikan derajat para ulama, sehingga mensejarah kan mereka dengan
malaikatNya dalam kesaksian keEsaan Allah dan pengakuan keadilan Nya.
Memang bagi akal yang tumpul dan
pengetahuan yang picik, bagaimana mungkin akan dapat mengetahui Keagungan Allah
Yang Maha besar lagi Maha Luhur? Bagimana mungkin orang hidup dalam kebodohan
dan kegelapan akan dapat mengetahui
kebesaran Allah, yang mengatur kehidupan? Dan bagaimana mungkin mereka dapat
mengetahui satu segipun dari pada sifat-sifat Allah Yang Maha Agung dan
tanda-tanda kebesarannya?
Mengenal dan membenarkan adaNya
Allah menurut pengertian iman ialah suatu pengakuan yang harus didasarkan
ma’rifat. Mengenal Allah (ma’rifat) dengan baik, bagi Allah lebih utama
daripada berasal yang tidak mantap, dan lebih baik daripada beribadat yang
tidak disertai ilmunya.
Rasulullah saw telah banyak
menerangkan tentang keutamaan ilmu, sebagaimana dinyatakan dalam beberapa
hadits antara lain:
“Keutamaan ilmu itu lebih baik dari pada keutamaan ibadah.” (Hadits
Riwayat Al Bazzar)
“Ilmu yang sedikit, lebih baik daripada ibadah yang banyak.” (Hadits
Riwayat Thabrani)
“Hai Abu Dzar, apabila kamu pergi dari menuntut ilmu satu ayat saja
dari Al-Qur’an, itu lebih baik dari pada solat seratus raka’at; dan sungguh
apabila kamu menuntut ilmu satu bab yang kamu ketahui, baik diamalkan atau
tidak, lebih baik bagimu dari pada solat seribu rakaat.”
Amal ibadat termasuk juga
shadaqah yang dilaksanakan tanpa mengetahui ilmunya lebih dahulu, amat sedikit
kebaikannya, bahkan adakalanya dapat merusak akal itu sendiri; atau amal
ibadatnya itu tidak sah. Misalnya orang yang akan melakukan solat, puasa atau
haji, sudah barangtentu harus mengetahui ilmunya, harus mengetahui syarat
rukunnya lebih dahulu yang mendalam yang mengerti dan faham betul dan apabila
tidak, maka amal ibadatnya tidak sah,
kerana tidak menetapi syarat rukun yang telah ditentukan oleh syara’.
Oleh kerana itu Islam menekankan
wajib menuntut ilmu bagi tiap-tiap muslim, kerana
dengan
memiliki ilmu boleh tepat dalam melaksanakan ibadatnya.
Rasulullah saw bersabda:
“Seorang yang alim, lebih sulit digoda oleh syaitan, dari pada seribu
orang yang ahli ibadat (tetapi tidak berilmu).” H.R. At-Turmudzi
Rasulullah saw bersabda lagi yang
diriwayatkan oleh At Turmudzi yang bermaksud: (terjemahan)
“Kelebihan orang yang alim dibandingkan dengan orang ahli ibadat
(tetapi tidak berilmu), bagikan kelebihanku dibandingkan dengan laki-laki yang paling hina di antara
kamu.”
Firman Allah dalam surah Al
‘Ankabut ayat 29:43: (terjemahan)
“Dan
perumpamaan-perumpamaan ini Kami berikan untuk manusia. Dan hanyalah
orang-orang berilmu yang mengetahui.”
Allah
menjelaskan, bahawa hati nurani yang mendorong kepada kebaikan dan melarang
dari kejahatan, sentiasa mengawasi diri seseorang kerana sangat menginginkan
keridhaan Allah, adalah hati nurani
orang-orang berilmu yang waspada dan hati nurani yang mendapatkan hidayah dari
Allah.
No comments:
Post a Comment