(Disiarkan pada 6. 1. 2017
Ikhlas kepada Allah, hanya
semata-mata percaya kepada-Nya. Ia tidak boleh dipersekutukan dengan yang lain,
pada zat sifat dan kekuasaan-Nya. Hadapkan kepada-Nya segala sifat-sifat pada
kekuasaan-Nya. Hadapkan kepada-Nya segala sifat-sifat kesempurnaan yang penuh , dihindarkan
daripada persangkaan sifat-sifat
kekurangan. Taat mengikuti perintah-Nya,
jauh segala larangan-Nya dan jangan
derhaka kepada-Nya.
Firman Allah dalam surah Al-Kahfi
ayat 18:110 yang bermaksud: (terjemahan)
“Barang siapa yang mengharapkan hendak
bertemu dengan Tuhannya, hendaklah dia mengamalkan amalan soleh,
dan jangan menyekutukan dalam beribadat
kepada Tuhan.”
Sesiapa yang
mengingini pahala daripada Allah hendaklah beribadat kepada-Nya dengan
seikhlas-ikhlasnya, jangan
menyekutukan-Nya dengan yang lain seperti yang dilakukan oleh
orang-orang yang tidak percaya kepada keterangan-keterangan Allah dan kepada
pertemuan dengan-Nya.
Amal kebajikan yang kita
laksanakan semata-mata kerana Allah, yakni semata-mata kerana mengharapkan keredhaan-Nya,
itulah yang disebut beramal dengan ikhlas. Ikhlas itulah ruh sesuatu amal dan
amal dan amal kebajika, amal ibadah yang ditunaikan seseorang yang tidak
disertai ikhlas, maka amal yang demikian
itulah, amal yang tidak mempunyai ruh, sebagaimana sabda Nabi Muhammad saw.
yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah tidak menerima amalan, melainkan amalan yang ikhlas dan yang kerana untuk mencari keredhaan
Allah.” (Hadis diriyatkan Ibnu Majah)
Ikhlas juga merupakan syarat diterimanya
amal ibadat, sebagaimana firman Allah swt. dalam surah Al-Bayyinah ayat 98:5
yang bermaksud: (terjemahan)
“Mereka itu tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan tulus ikhlas beragama untuk Tuhan semata-mata
yang cendrung (kepada agama yang benar), dan supaya mereka mendirikan
sembahyang dan membayar zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.”
Dalam kitab
Taurat dan Injil mereka sudah tahu, bahawa mereka tidak diperintahkan melainkan
supaya menyembah Allah sahaja, dengan mengesahkan serta tulus ikhlas beragama
untuk-Nya semata-mata. Hendaklah berkeadaan cendrung kepada agama yang benar
iaitu agama Islam. Jujur mengikut agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim dan juga
agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw., Rasul yang terakhir. Mereka juga
disuruh mengerjakan sembahyang dengan cukup sempurna tepat pada waktunya, mengikut
segala syarat dan rukunnya serta dikerjakan dengan khusyuk dan beradab sopan.
Begitu juga disuruh membayar zakat harta
dan sebagainya, untuk dibahagi-bahagikan
kepada golongan yang berhak menerima zakat dan dibayar dengan
kerelaan hati. Maka beribadat dengan ikhlas, mendirikan sembahyang dan membayar
zakat itu merupakan semulia-mulia tiang agama yang lurus tidak bengkok, dialah
agama Islam.
Mengelurkan derma, atau memberikan
sesuatu kepada orang lain merupakan perbuatan dan amal yang baik, tetapi
kadang-kadang manusia memberikan derma atau hadiah kepada seseorang bermaksud
untuk menarik simpatinya atau agar
mereka menganggap bahawa ia sebagai dermawan. Perbuatan ini kedua-duanya
termasuk dermawan, tetapi dermawan yang didorong oleh perasaan diri manusia, dan
menurut Islam pemberian semacam itu tidak termasuk sedekah; kerana sedekah
harus bersih dari kotoran jiwa dan harus
disertai ikhlas kerana Allah.
Daya intelek merupakan nikmat yang
diberi oleh Allah kepada manusia sebagai amanah. Manusia disuruh menggunakan
amanah itu untuk beribadat kepada Allah. Ibadah dalam pengertian yang luas
merupakan mekanisme bagi mencapai kebahagian hidup di dunia dan di akhirat.
Menurut ajaran Islam, manusia akan mencapai kebahagian hidup sekiranya mereka
berjaya menghadapi ujian Allah.
Dalam ujian tersebut, Allah menjadi penguji, manusia menjadi pengambil ujian,
kehidupan di dunia menjadi medan ujian, umur mereka menjadi tempoh masa ujian,
dan setiap tindakan atau operasi yang dijalankan oleh manusia menjadi butir
atau soalan ujian (Harun Din dan rakan-rakan, 1990). Semakin tinggi keimanan
dan keilmuan manusia, maka semakin hebat ujian Allah terhadap mereka.
Ujian Allah kepada manusia bukanlan
bertujuan untuk merendahkan martabat mereka. Sebaliknya, ujian tersebut
diadakan semata-mata untuk meningkatkan tahap penghakikian dan pembangunan
potensi kekuatan semula jadi manusia. Jestru, manusia yang berjaya meng- hadapi
ujian Allah ialah manusia yang pintar cerdas dalam erti kata yang sebenar.
Mereka memang layak untuk memperolehi kedamaian, keselamatan, dan kesejahteraan
hidup di dunia dan di akhirat; pendik kata mereka layak meperolehi kebahagian
hidup di dunia dan di akhirat.
Amal kebajikan yang kita
laksanakan semata-mata kerana Allah, yakni semata-mata kerana mengharapkan
keredhaan-Nya, itulah yang disebut beramal dengan ikhlas. Ikhlas itulah ruh
sesuatu amal, dan amal kebajikan, amal ibadah yang ditunaikan seseorang yang
tidak disertai ikhlas, maka amal yang demikian itulah, amal yang tidak
mempunyai ruh.
Bagi manusia yang menurut jalan
yang telah ditetapkan oleh wahyu, mereka memperolehi kekuatan semula jadi.
Golongan ini mencapai taraf mukmin, dengan memiliki akhlak mulia serta ketenangan,
keharmonian dan kebahagian jiwa.
Istilah kebahagian atau
dalam bahasa Arab, sa’ada, merujuk kesedaran atau kepastian kalbu tentang
tanggungjawab terhadap Allah, manusia, alam semesta, dan diri sendiri, serta
penunaian tindakan yang selaras dengan kesedaran atau kepastian tersebut.
Manusia secara semula jadi
mempunyai sifat yang mulia dan bersih (fitrah). Mereka dilahirkan dalam keadaan
yang baik serta bertujuan untuk kebaikan. Bagaimanapun, kebaikan atau keadaan
fitrah itu boleh berubah, bergantung pada tindakan dan operasi yang dilakukan
oleh manusia. Jadi, manusia perlu berikhtiar dengan bersungguh-sungguh untuk
menjaga dan mempastikan keadaan fitrah itu terus berkembang dengan baik.
Proses penjagaan dan pengembangan itu
membabit dua aktiviti asas, iaitu beriman kepada Allah dan mengerjakan amal
soleh. Tanpa iman kepada Allah atau kekuatan akidah, diri manusia akan
diselubungi sifat lupa dan lalai yang saling berkait dengan dorongan hawa
nafsu. Kelalaian boleh menyebabkan manusia melakukan aktiviti yang dilarang
oleh Allah. Keadaan ini dikenali sebagai
kejahatan. Manusia yang gagal menjalankan kedua-dua aktiviti asas dan terus
terjebak dengan kejahatan dianggap sebagai manusia yang mempunyai martabat yang
sangat rendah.
Amal ibadat yang menjadi sumber
kebahagian hidup di dunia dan kebahagian hidup di akhirat berpaksi kepada
falsafah
pembangunan yang ditamsilkan dalam muamalah hidup di dunia yang membawa satu
kefahaman bahawa “kalau kita
tanam
padi tanpa diundang rumput tumbuh sama; tetapi kalau kita tanam rumput jangan
mimpi padi akan tumbuh sama.”
Konotasi
demikian melambangkan satu ibadah yang mementingkan kemantapan iman dan
takwa kepada Allah. Iman dan ketakwaan kepada Zat yang Maha pencipta merupakan
satu jaminan kebahagian hidup di dunia dan seterusnya kebahagian di akhirat.
InsyaAllah.
Menanam padi melambangkan satu ibadah
yang mementingkan kemurnian hidup di akhirat. Dalam erti kata lain, memelihara
kebajikan rohani atau mementingkan pembangunan rohani merupakan satu ibadat
yang menuju kepada kemurniaan hubungan kita
dengan Allah swt. atau yang biasa dikenali sebagai “habluminaallah”.
Falsafah di sebaliknya ialah memberi
penekanan kepada persoalan “Mengapa Allah ciptakan manusia di alam ini sebagai
hamba-Nya?”
Allah berfirman dalam al-Qur’an surah Adz-Dzariat
ayat 51:56 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
tiadalah Aku (Allah) menjadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka
menyembah kepada-Ku.”
Allah menjelaskan, bahawa tujuan-Nya
menjadikan makhluk jin dan manusia tidak ada maksud yang lain, kecuali untuk
memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah dengan mengabdikan diri
kepada-Nya dan menegaskan-Nya – bukan supaya mereka mencari kepentingan hidup di dunia dan
bertungkus lumus untuknya. Kerana mereka tidak
memiliki manfaat atau muderat bagi diri
mereka, bahkan tunduk kepada qadak-Nya.
Mementingkan pembangunan rohani iaitu
pembangunan akhirat menjadi pokok kepada amal ibadat kita dalam menelusuri
kehidupan di dunia. Memelihara pembangunan akhirat dengan sendirinya
pembangunan dunia akan terbela. Dalam erti kata lain apabila kita menanam padi
tanpa diundang rumput tumbuh sama.
Rumput dikhiaskan sebagai dunia dan padi
melambangkan sebagai akhirat. Maka itu jika kita menanam rumput padi tidak akan
tumbuh sama. Sayugia, jika kepentingan serta usaha menanam padi diberi
keutamaan akan membawa manfaat kerana tujuan ibadah dalam hidup adalah sebagai
persediaan untuk hidup akhirat kelak.
Tamsilan bahasa ini menyedarkan
manusia bahawa kewujudan insan di alam
dunia ini wajar bertawakal kerana Allah dan segala penghasilan dalam
melaksanakan ibadat merupa kan ujian Allah demi menemukan kebahagian hidup
sebagai bekalan di akhirat kelak. Berjayanya menemukan kebahagian hidup di
dunia bermakna kita telah lulus ujian melaksana kan kekahlifahan kita sebagai
pemakmur alam kehidupan.
Menanam rumput atau mengutamakan
pembangunan dunia bukan tidak mendatangkan kebahagian tetapi ianya semantara
sahaja. Pada amnya memelihara pembangunan dunia tidak selalunya akhirat turut
sama membangun. Maka itu kehidupan di dunia hanya semata-mata menunjukkan
kesyukuran kita kepada nikmat dan rahmat
yang Allah telah redhakan kepada khidmat kita. Kesyukuran terhadap
kebahagian yang telah kita perolehi sebenar akan mendekatkan kita kepada Allah
swt kelak akan membawa kita ke dimensi mengenali diri kita sebelum kita
mengenal Allah.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. mendapat kebahagian di dunia berpaksi kepada hubungannya yang erat kepada
umatnya. Ukhuwah kemanusia merupakan satu faktor yang melahirkan kebahagian hidup
Rasul di dunia. Ia mengungkapkan kasih sayangnya kepada umatnya dengan
mengatakan:
“Kalau
umatku kaya biarlah saya orang yang terakhir merasa kenyang; dan jika umatku
miskin biarlah aku orang yang pertama merasakan kelaparan.”
Beliau mengutamakan kebajikan umatnya
lebih daripada dirinya sendiri. Jika umat nya kaya biarlah ia orang yang
terakhir merasa kebahagiaannya. Dan jika umatnya menjadi miskin biarlah beliau
orang yang pertama menanggung penderitaan itu. Kebahagian hidupnya bersandar
kepada kebajikan umatnya terutama sekali dalam memelihara akidah Islam sebagai
cara hidup; maka itu perjuangannya di dunia ialah inginkan semua umatnya
mencintai Islam dan ingin betul jika semua umatnya masuk syurga.
Nanti di akhirat apabila rasul tersedar
dari tidurnya dia seolah-olah seperti orang yang bingung. Lalu Allah menegurnya
bahawa adakah syurga-Nya tidak enak? Rasul bersabda bahawa syurga Allah amat
cantik dan membahagiakan tetapi bagimana umatku di dunia? Ia meminta izin
kepada Allah nak kembali ke dunia untuk
melihat umatnya. Allah mengesahkan bahawa umatnya di dunia semuanya bahagia.
Maka Rasul pun berkata, kalau begitulh keadaan mereka, syukurlah kepada Allah
s.w.t..
Rasul kita Nabi Muhammad saw mencintai
umatnya dari dunia hingga akhirat. Walaupun Rasul sudah berada di syurga beliau
masih tidak merasa bahagia jika umatnya di dunia dalam keadaan susah. Rasul
inginkan semua umatnya dalam keadaan bahagia dan masuk syurga bersamanya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
bersabda jika kita inginkan kebahagian hidup di dunia, perolehi ilmu, dan jika
kita inginkan kebahagian hidup di akhirat perolehi ilmu. Dan jika kita inginkan
kebahagian kedua-duanya, di dunia dan di akhirat perolehi ilmu penge- tahuan.
Mempunyai ilmu menjadi faktor hidup bahagia samada di dunia atau pun di
akhirat.
Kita semua perlu mengetahui bahawasanya
tanda kebahagian itu hanyalah satu dan tidak ada alternatifnya yang lain. Tanda
manusia yang bahagia ialah apabila ia dapat memperoleh taufik atau pertolongan
dari Allah, sehingga baginya dirasakan muda dan
tidak ada beratnya sama sekali untuk mengerjakan amal soleh, perbuatan
yang baik, baik yang keuntungannya kepada diri sendiri atau juga dapat
dirasakan oleh umat dan masyarakat.
Jadi selama hidupnya di dunia ini ia
merasa ringan tenaga untuk melaksanakan segala macam bentuk amal soleh
tersebut. Hamba Tuhan semacam itulah yang benar-benar dapat dinamakan al’Abdus
soleh, yakni hamba yang baik. Keringanan yang dimiliki olehnya itu bukan sekali-kali dari peribadinya datang,
tetapi adalah kurnia Tuhan yang
dilimpahkan oleh Allah Ta’ala kepadanya, sebab Allah Ta’ala sengaja menciptakannya sebagai orang
yang
dianggap
kekasih dan kecintaan-Nya. Oleh itu pertolongan selalu dilimpahkan kepadanya.
Menerima hidayah merupakan satu rasa
kebahagian dalam hati kerana Allah bersama dengan kita. Begitu juga dalama
usaha hendak mencari solusi penyelesaian kepada sesuatu masalah. Pada
kebiasaannya kita hendak membawa masalah itu dalam doa kita terutama sekali
semasa kita sedang mengerjakan solat subuh. Dalam rakaat akhir semasa
mendirikan solat Subuh, gunakan masa akhir sujud itu untuk memohon perkenankan masalah kita kepada Allah. Allah
akan memberi kita ilham atau petunjuk jalan yang mengatasi masalah berkenaan.
Dengan datangnya ilham akan melahirkan rasa bahagia dalam hati kerana
memperoleh taufik atau pertolongan dari Allah.
Allah itu Maha Bijaksana, Maha
Kaya dan Maha Penyayang kepada hamba-Nya yang sentiasa mencari keredhaan-
Nya.
Orang yang sentiasa mencari keredhaan Allah secara ikhlas akan mendapat
kemudahan dalam usahanya beribadah
kerana
kesungguhannya bertawakal kerana Allah. Maka merekalah yang wajar mendapat
kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat kelak. Insyallah!
No comments:
Post a Comment