(Disiar pada 10 .
2. 2017)
Keunggulan manusia di sisi Allah s.w.t.
berpaksi lepada keimanan dan ketakwaannya kepada zat yang Maha berkuasa itu.
Iman merupakan keyakinan terhadap wujudnya Allah dengan hati, yang dilafazkan
dengan kata-kata, dan dilaksanakan dengan amalan. Iman itu ketetapan hati,
kekuatan batin bahawa segala kewujudan alam kehidupan adalah atas kekua- saan
Allah menciptanya.
Apabila iman bersarang dalam hati
individu mukmin ia sentiasa melihat fenomena alam dalam keadaan muda, ceria dan
bercahaya. Amal ibadahnya berkiblat kepada persoalan “Allah redha atau tidak?
Soalan ini menuju kepada ketakwaan kita kepada Allah yang pokok perjuangannya
ialah merasa takut kepada Allah s.w.t.
Ringkasnya, Islam dengan segala
keunggulan ajarannya mampu membekalkan panda- ngan yang mantap, memberi
manfaat, dan mempunyai pendekatan
bersepadu tentang kecer- asan. Antara lain, pandangan tersebut menganjurkan
prinsip takwa bagi menggambarkan kecerdasan. Secara kasar, takwa merujuk
kesedaran mengenai kehadiran dan kekuasaan Allah di sepanjang masa.
Prinsip takwa merujuk satu gagasan
meritokrasi yang menyeluruh, yang merangkumi aspek keimanan, keilmuan,
kerohanian, kebendaan, akhlak, dan amalan yang salih. Di dalam pendidikan
pintar cerdas, satu nilai yang penting ialah takwa dan nilai ini mengandungi
unsur-unsur iman, ilmu, dan amal salih.
Bagaimanapun, ilmu mempunyai kedudukan
yang lebih tinggi dalam kontek keperluan hidup daripada amal. Misalnya, amal
tanpa ilmu dianggap tidak bermakna, kerana
ilmu itu sendiri dianggap sebagai sejenis amal, iaitu amalan mental.
Semua amal perbuatan yang kita lakukan
adalah benar-benar merupakan pancaran cahaya Iman; dari sanalah terbentuknya
akhlaqul kalimah, dan laku perbuatan terpuji atau amal salih. Kepada merekalah
Allah akan memberikan kebahagian dunia dan tempat yang baik kelak di akhirat,
sebagaimana firman Allah surah Ar-Ra’ad, ayat 13:29 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Orang-orang
yang beriman dan beramal salih, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang
baik.”
Ayat di atas merupakan penegasan janji
Allah bagi orang-orang yang beriman dan beramal salih. Amal salih yakni
perbuatan yang baik adalah meliputi tindak laku pribadi dan pergaulan
bermasyarakat. Tegasnya seorang mukmin harus bersikap dan berbuat baik terhadap
diri sendiri dan masyarakat sekitar.
Terhadap diri sendiri ia harus
memelihara perangai dan tata hidup sesuai tuntunan Allah; terhadap
masyarakat sekitar iapun harus berbuat
dan bergaul dengan sikap terpuji. Manusia adalah sebaik-baik makhluk Allah;
kepada merekalah Allah menunjukkan jalan yang benar, iaitu agama Islam.
Akan tetapi kerana keterbatasan sifat
manusia banyak di antara mereka tersesat perjalanan hidupnya, gugur oleh bujuk
rayu syaitan. Syaitan sentiasa berusaha agar manusia ingkar kepada Allah,
iaitu dengan memperlihatkan dan
menjanjikan kemanisan hidup duniawi, sehingga tidak sedikit manusia terlena dan
akhirnya terlepas sama sekali dari tuntunan Allah. Oleh sebab itulah Allah
memberikan beban kepada orang-orang yang beriman agar melaksanakan amar ma’ruf
dan nahyi mungkar.
Allah berfirman dalam surah Ali Imran
ayat 3:110 yang bermaksud: (terjemahan)
“Adalah
kamu sebaik-baik umat yang dibangkitkan bagi manusia supaya kamu menyuruh
mengerjakan kebajikan dan kamu melarang berbuat kejahatan serta percaya kepada
Allah. Kalau berimanlah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) nescaya lebih baik bagi
mereka.(Tetapi) setegah mereka itu mukmin dan kebanyakan mereka fasik.”
Jelasnya bahawa umat Islam adalah semulia-mulia
umat bagi pandangan Allah dan ciri
mereka
ialah sentiasa melaksanakan amar ma’ruf dan nahyi mungkar. Dari itu, sebagai
mukmin kita wajib melaksanakan amar ma’ruf dan nahyi mungkar sebagai bukti
ketaatan dan kecintaan kepada Allah, iaitu dengan melakukan amal salih dan
membendung diri dari tingkah laku yang tercela.
Dengan demikian sampailah kita
kepada satu kesimpulan bahawasanya dari Iman yang benar akan terpancar akhlaq
yang baik, dari akhlaq yang baik terwujudlah perbuatan- perbuatan yang salih,
termasuk di dalamnya kesediaan beramar ma’ruf dan nahyi mungkar.
Kunci iman ialah ibadat. Benar
atau tidak ibadat seseorang sangat berpengaruh terhadap benar atau tidaknya
iman; dengan kata lain iman yang tidak
terpelihara maka ibadatnya pun tidak teratur.
Kita telah menyatakan dan
mengakui iman kepada Allah, maka ibadat kitapun hendak lah kerana Allah dan
menurut ketentuan-ketentuan Allah. Jadi petanda seorang mukmin ialah ibadat dan
segala perbuatannya. Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah At-Taubah ayat 9:71 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan orang-orang yang mukmin lelaki atau perempuan, sebahagian mereka
menjadi pemimpin kepada sebahagian yang lain. Mereka menyuruh memperbuat
kebaikan dan mela- rang daripada kejahatan. Mereka mendirikan sembahyang,
mengeluarkan zakat dan mentaati Allah dan rasul-Nya. Itulah orang-orang yang
akan dirahmati Allah. Sesungguhnya Allah itu Maha Perkasa lagi Bijaksana.”
Demikianlah
gambaran sifat dan sikap Mukmin yang disukai Allah. Kepada mereka lah Allah
menjanjikan rahmat yang akan dikurniakan di dunia dan akhirat berkepanjangan –
disebabkan ketaatan mereka terhadap Allah dan rasul-Nya.
Rasa persaudaraan,
tolong-menolong, bantu membantu dan sayang-menyayangi antara seorang Mukmin
dengan yang lain telah diumpamaka oleh Nabi saw seperti suatu kumpulan yang
menjadi tubuh yang satu menguatkan yang lain. Mereka bersatu untuk
mempertahankan kebenaran, keadilan dan meninggikan kalimat Allah.
Dalam kelanjutan ayat di atas,
Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah yang sama ayat 9:72 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Allah menjanjikan kepada orang-orang yang mukmin lelaki dan perempuan
beberapa buah syurga yang mengalir di
bawahnya sungai-sungai. Mereka berkekalan di sana serta mendapat tempat tinggal
yang bagus di dalam syurga ‘Adn dan keredaan daripada Allah adalah paling besar
(nikmat-Nya), itulah dia kejayaan yang besar.”
Setelah Allah
menerangkan sifat-Nya ysng perkasa lagi bijaksana dan menerangkan tentang
rahmat yang dikurniakan-Nya kepada hamba-hamba-Nya yang mukmin secara ijmal
(ringkas), maka di sini diterangkan pula balasan yang
akan
diberikan-Nya kepada orang-orang Mukmin
secara tafsil (perinci) mengenai rahmat tersebut.
Kita menyedar bahawa hakikat hidup manusia adalah untuk beribadat
kepada Allah, sebagaimana firman-Nya dalam Al-Qur’an surah Al-Dhariyat ayat
51:56 yang bermaksud: (terjemahan)
“Tiadalah Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk memberi
pengabdian yang luas.”
Mengingat
terbatasnya umur yang diberikan Allah kepada makhluk-Nya, maka marilah kita isi
sepanjang hidup dengan akhlaq dan amal yang baik serta ibadat yang benar,
sebagai pembuktian pernyataan iman terhadap Allah s.w.t.
Kita laksanakan segala
perintah-Nya, kita jauhi larangan-larangan-Nya. Marilah berusaha melaksanakan
amar ma’ruf dan nahyi mungkar meskipun terhadap diri sendiri. Maka itu marilah
saudara-saudara meningkatkan amal dan
ibadat. Kita tanamkan Iman yang benar kepada anak-cucu, kita bina akhlaq dan
amaliyah mereka serta kita betulkan tata cara ibadat mereka.
Semoga dengan cara demikian kita
semua berserta anak-cucu akan mendapatkan
kebahagian
dunia dan akhirat; memperoleh janji-janji Allah yang menjadi harapan
hamba-hamba yang salih. Dan semoga Allah menjauhkan kita dari segala tipu daya
dan bujuk rayu syaitan yang menyesatkan.
Firman Allah dalam Al-Qur’an
surah Al-Kahfi ayat 18:110 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah:“Hanyasanya aku adalah manusia seperti kamu juga.
Diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu adalah Tuhan yang satu. Maka barang siapa
mengharap-harapkan menemui Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amalan yang
baik, dan janganlah menyekutukan dalam menyembah Tuhannya dengan sesiapa pun.”
Allah menyuruh
rasulnya (Nabi Muhammad saw) mengatakan kepada umatnya bahawa dia ((Rasul)
adalah manusia biasa seperti kamu juga. Aku tidak mengaku bahawa pengetahuanku
meliputi perkataan-perkataan Tuhanku, Bahkan tak ada langsung pengetahuan ku
kecuali apa yang diajarkan-Nya kepadaku. Sesungguhnya Allah telah mewahyukan
kepada ku supaya kamu menyembah Allah sebagai Tuhan yang satu.
Siapa yang menginginkan pahala
daripada Allah hendaklah beribadat kepada-Nya dengan seikhlas-ikhlasnya, jangan
menyekutukan-Nya dengan yang lain seperti yang dilakukan oleh orang-orang yang
tidak percaya kepada keterangan-keterangan Allah dan kepada pertemuan
dengan-Nya.
Islam untuk keselamatan dunia dan
akhirat. Allah adalah Pencipta jaya raya. Dia mencipta makhluk-Nya iaitu alam
dan manusia. Dia bersifat “al-Rahman” dan
“al-Rahim” yakni yang Maha Pemurah
lagi Maha Penyayang terhadap hamba-hamba-Nya. Kepada hamba-hamba-Nya
diturunkan wahyu dengan perantaraan Rasul-rasul-Nya untuk memberita kan,
menjelaskan, memperincikan, mentafsirkan dan memberi teladan itu dalam
kehidupan yang nyata.
Wahyu dan penerapannya dalam kehidupan yang nyata mewujudkan salam
yakni kebahagiaan. Kesejahteraan dan keselamatan bagi hamba-hamba-Nya yang
berakal. Wahyu-Nya kepada alam semesta atau jagat raya berbentuk Sunnah Allah
yang diterjemahkan oleh istilah alam “hukum alam” untuk melaksanakan salam
dalam kehidupan alam. Wahyu dan cara penerapannya yang ditrunkan kepada manusia
pun adalah juga dinamakan “sunnah Allah”.
Allah mewajibkan salam kepada manusia untuk kepentingan manusia sendiri,
supaya manusia benar-benar dapat menikmati keamanan, kesejahteraan dan keselamatan.
Allah tidak mempercayai kepentingan kerana Dia terkaya dari alam semesta dan
Dia Maha Kaya lagi Maha sempurna. Allah menurunkan agama Islam kerana
semata-mata kasih sayang-Nya kepada hamba.
Dalam Islam iman mesti bertimban
dengan amal salih, iman sahaja tidak bererti kalau ‘tidak menjadi amalan atau
kenyataan. Iman tanpa amal laksana pokok tanpa buah atau ada mahkamah tanpa
hakim, atau ada raga tanpa isi. Amal sahaja tidak bermakna tanpa berpangkal
dari iman. Amalan kita akan keliru, akan salah, laksana pokok yang berbuah
busuk. Iman itu berbentuk teori, amalan pula berbentuk praktik. Iman ialah
awalan ajaran Islam manakala amal salih menjadi hujung ajaran Islam. Maka
perimbangan antara kedua itu dinamakan oleh al-Qur’an dengan:
Terjemahan: Mereka yang beriman dan beramal salih
Rukun Iman dalam Islam diimbangi
oleh rukun Islam, sebagaimana pengajaran diimbangi oleh pendidikan. Iman itu
terletak di dalam hati nubari. Apakah seseorang itu beriman atau tidak, kita
dapat ketahui, tetapi rukun Islam itu bersifat aktif dalam perbuatan, rukun
Islam merupakan pernyataan dan rukun iman.
Matlamat agama ialah membentuk
manusia supaya bertaqwa: sifat taqwa juga menjadi pangkal kehidupan untuk
merealisasikan kehidupan yang baik, taqwa sebagai sikap hidup yang dibentuk
oleh agama untuk menjadi kenyataan yang diamalkan oleh manusia dalam kehidupan
sehari-hari.
Di antara semua makhluk yang
dicipta Allah, manusialah yang termulai. Kemuliaan nya itu antara lain kerana
ia dianugerahkan Allah akal. Tanpa akal, darjat manusia jatuh ke tingkat
binatang. Darjah manusia bukanlah terletak pada badannya, kerana dari segi
jasmaniah tidak banyak beza manusia daripada haiwan. Darjah itu terletak pada
akal. Oleh itu ada orang mendifinisikan manusia dengan binatang yang berakal. Jadi
kemuliaan manusia tidak melekat pada badannya, tetapi pada akal yang
dimilikinya.
Tidak dijadikan oleh Allah suatu makhluk yang terlebih mulia disisi-Nya
daripada akal. (Riwayat sebahagian
Ahli Sunan)
Secara kesimpulan bahawa akal itu
penting bagi manusia, dengan sendirinya ia juga penting bagi Islam. Islam
diturunkan untuk menunjuk-ajar manusia dan menuntun dia kepada kesempurnaan.
Maka akallah jadi alat dalam menuju kepada kesempurnaan itu. Demikian
dibaratkan peranan akal oleh Islam, sehingga akal dan Islam merupakan “dua yang
satu”.
“Sesungguhnya Din itu akal. Tidak ada Din bagi dia,
yang tidak mempergunakan
akal”.
Yang dimaksudkan dengan Din ialah Islam.
Tidaklah seseorang itu menganut Islam yang tidak mempergunakan akal. Dengan
demikian peningkatan Islam bergantung pada peningkatan akalnya. Untuk itu:
1. Pemikirannya perlu diperkaya
dengan ilmu pengetahuan.
2. Kalbunya perlu diisi dengan
agama.
Dengan agama
Islam akan lahir keimanan dan ketakwaan kepada Allah yang akan
memimpin
manusia ke jalan yang lurus yang diredai-Nya.
No comments:
Post a Comment