(Disiarkan pada 3.
1. 2017)
Manusia diwujudkan Allah sebagai makhluk
yang bersosial. Pembangunan kehidupan nya bersandarkan kehadiran orang lain
kerana hidup sedirian tidak banyak kemampuannya untuk melahirkan perubahan pada
kehidupan itu. Pepatah mengatakan two
heads are better than one, atau dua kepala lebih baik berbanding dengan
satu. Dalam erti kata lain pembangu- nan manusia wujud kerana mendapat ilham
dari usaha yang telah dilaksanakan oleh orang lain.
Semua ilmu di dalam alam kehidupan ini
tidak dapat dikuasai oleh seorang diri. Maka itu melaksanakan pembangunan
semestinya memerlukan kehadiran orang lain. Ilmu itu ada yang dipelajari dan
ada yang dipunyai oleh seseorang yang diajar oleh Allah s.w.t. Kemahiran
berfikir boleh dilakukan oleh setiap individu tetapi ufuk pemikirannya agak
berbeza antara satu sama lain, maka itu kita memerlulah kerjasama dalam semua
faktor pembangunan.
Nabi Musa a.s. telah ditegur oleh Allah
apabila Nabi berpendapat bahawa kehebatan ilmunya melebihi orang lain kerana
Firaun sahaja yang menganggap dirinya lebih berkuasa daripada Tuhan, dapat
dijatuhkan pemerintahannya oleh Nabi Musa. Nabi Musa Berfikiran demikian
setelah ditanya oleh umatnya , “Siapakah yang lebih berilmu di dunia?”
Allah menasihati Nabi Musa untuk belajar
dengan Nabi Khidir. Nabi Khidir mempunyai ilmu yang jauh lebih luas berbanding
manusia biasa. Satu ilmu yang ada pada Nabi Khidir ialah dapat melihat dengan
mata hatinya keadaan pembangunan masa depan. Firman Allah surah Al-Kahfi ayat
18:65 yang bermaksud: (terjemahan)
“......Kami
kurniakan rahmat dari sisi Kami dan Kami ajarkan pengetahuan yang ada pada Kami
kepadanya.”
Nabi Musa berusaha berjumpa dengan Nabi
Khidir kemudian belajar ilmu dengannya. Firman Allah dalam surah Al-Kahfi ayat
18: 66 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Berkata
Musa kepadanya (Khidir): “Bolehkah aku mengikutimu, supaya engkau ajarkan
kepadaku ilmu yang menjadi petujuk yang telah diajarkan oleh Allah kepada mu?”
Nabi Khidir memberi peluang kepada Nabi
Musa dengan syarat “Jangan bertanya jika ia menyaksikan sesuatu amal yang pelik,
yang akan dilakukan oleh Nabi Khidir”. Apabila Nabi Musa menyaksikan sesuatu
amal yang amat tidak berpatutan, mengikut kefahaman oleh Nabi Musa, maka Nabi
Musa melanggar syarat yang dikenakan kepadanya. Kegagalan Nabi Musa memelihara
syarat yang tersebut, maka Nabi Khidir tidak membenarkan Nabi Musa mengikutinya
lagi. Oleh itu Nabi Musa terpaksa berpisah dengan Nabi Khidir untuk menuntut ilmu
darinya. Maka itu Nabi Musa sedar bahawa
tidak semua ilmu di alam dunia ini boleh dikuasai oleh seorang diri.
Hidup dengan budaya bekerjasama akan
melahirkan solidariti sosial yang
menjadi
tulang belakang hidup bermasyarakat,
sebagai kunci mewujudkan kemurnian hidup. Memeli- hara kemurnian hidup harus
membudayakan suasana kasih sayang sesama insan mahupun makhluk-makhluk lain
termasuklah tumbuh-tumbuhan serta haiwan yang ada di alam ini.
Semua yang hidup dalam alam ini
mempunyai kemanfaatan kepada manusia. Allah tidak wujudkan semua makhluk
tersebut tanpa tujuan. Allah berfirman dalam surah Al-Alaq ayat 96:1 yang
bemaksud: (terjemahan)
“Bacalah
olehmu (Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menjadikan (alam).”
Perintah ini menyuruh (Muhammad)manusia
supaya membaca demi memperolehi ilmu pengetahuan. Apa yang dibaca ialah dua
dokumen yang Allah wujudkan di alam kehidu- pan iaitu dokumen yang terucap oleh
Allah (Al-Quran) dan dokumen yang tercipta oleh Allah iaitu alam ini serta
segala makhluk di dalamnya. Allah menciptakan alam ini dengan segala makhluknya
sama ada yang hidup atau tidak, semestinya ada manfaatnya kepada pembangu- nan
manusia; kerana Allah tidak mencipta sesuatu itu tanpa tujuan.
Segala kerja amal manusia untuk
menghasilkan sesuatu bagi keperluan manusia dalam
menangani
kehidupan merupakan rangkaian kebudayaan yang memerlukan penyertaan berbagai
peringkat kemahiran manusia untuk melaksanakannya.
Sebagai contoh, untuk mendapatkan sehelai
kain baju saja, menutup aurat kita memerlukan rangkaian kerja amal berbagai
manusia dengan kemahiran mereka masing-masing. Pertama kita perlukan pekebun menanam kepas untuk dipintal
menjadi benang. Apabila benang sudah dipintal, kita perlukan manusia yang mahir dalam bidang menenun
kain. Setelah benang menjadi kain memerlukan orang yang mahir dalam membuat kain baju. Baju yang telah siap perlu seorang membuat pemasaranya
sebelum ia dapat sampai ke tangan kita sebagai pengguna. Maka itu untuk mendapatkan
sehelai kain baju menutup aurat kita memerlukan empat rangkain manusia
melaksanakan ibadat dengan kemahiran masing untuk membuat kain baju.
Dalam satu-satu kemahirna individu itu
akan melahirkan satu kebudayaan yang menyinarkan identiti manusia bersosial.
Jika kita melihat dengan mata hati mengenai satu-satu kebudayaan itu, ia
merupakan amal ibadah kerana Allah s.w.t.
Manusia diciptakan Allah s.w.t.
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku. Firman Allah dalam surah Al-Hujurat ayat
49:13 yang bermaksud: (terjemahan)
“
Hai sekalian manusia! Sesungguhnya Kami (Allah) telah menjadikan kamu dari
seorang lelaki dan seorang perempuan dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan
bersuku, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi
Allah orang yang paling takwa di antara
kamu. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui lagi Mengerti.
Tiadalah
seyogia manusia itu
bermegah-megah antara satu sama lain,
dengan
men- yombongkan keturunannya, kebangsawanannya atau pangkatnya. Janganlah
menghinakan orang lain, atau mengejek-ejek, mencela, mentertawakan dan
sebagainya. Sedangkan mereka semuanya berasal dari satu keturunan, walaupun
berlain-lainan bangsa, bahasa, warna kulit dan bentuk roman mukanya. Apalah
yang hendak dimegah-megahkan, walhal semuanya berasal dari air dan tanah.
Islam mengajarkan agar setiap muslim
menjalin persaudaraan dan kebaikan dengan sesama seperti dengan tetangga maupun
anggota masyarakat lainnya masing-masing dengan memelihara hak dan kehormatan
baik dengan sesama muslim maupun dengan
non-muslim. Dalam hubungan ketetanggaan bahkan Islam memberikan perhatian
sampai ke area rumah yang dikategorikan sebagai tetangga yang harus dipelihara hak-haknya.
Dalam hubungan-hubungan sosial yang
lebih luas setiap anggota Muhammadiyah baik sebagai individu, keluarga,
maupun
jama’ah(warga) dan jami’iyah (organisasi haruslah menunjukkan sikap-sikap
sosial yang didasarkan atas prinsip menjunjung-tinggi nilai kehormatan manusia,
memupuk rasa persaudaraan dan kesatuan kemanusiaan.)
Mewujudkan kerjasama umat manusia menuju
masyarakat sejahtera lahir dan batin. Memupuk jiwa toleransi, menghormai kebebasan
orang lain, menegakkan budi baik, menegak kan amanat dan keadilan, perlakuan
yang sama, menepati janji, menanamkan kasih sayang dan mencegah kerusakan,
menjadikan masyarakat yang salih dan utama.
Bertanggungjawab atas baik dan buruknya
masyarakat dengan melakukan amar ma’ruf dan nahi munkar. Berusaha untuk menyatu
dan berguna/bermanfaat bagi masyarakat, memakmurkan masjid, dan mengasihi antara
yang tua dan yang muda, tidak merendahkan sesama, tidak berprasangka buruk
kepada sesama, peduli kepada orang miskin dan yatim. Tidak mengambil hak orang
lain, berlomba dalam kebaikan dan hubungan-hubungan sosial lainnya yang
bersifat ishlah menuju terwujudnya masyarakat Islam yang sebenar-benarnya.
Peranan ilmu di dalam Islam sangat
penting sekali. Kerana tanpa ilmu, maka seorang yang mengaku mukmin, tidak akan
sempurna bahkan tidak benar dalam keimanannya. Seorang muslim wajib mempunyai
ilmu untuk mengenal berbagai pengetahuan tentang Islam baik itu menyangkut
akidah, adab, ibadah,, akhlak, muamalah, dan sebagainya. Dengan
memiliki
pengetahuan dan pemahaman ilmu yang benar maka diharapkan pengamalannya
akan
sesuai dengan tuntunan Rasulullah saw.
Allah berfirman dalam surah Al-Mujadalah
ayat 58: 11 yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai
orang-orang yang beriman apabila dikatakan kepadamu: “Berlapang-lapanglah dalam
majlis”, maka lapangkanlah nescaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan
apabila dikatakan: “Berdirilah kamu”’ maka berdirilah, nescaya Allah akan
meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi
ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah meninggikan orang-orang yang
beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa
derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa
yang kamu kerjakan.”
Allah menyeru orang-orang Mukmin, iaitu
yang percaya kepada Allah dan rasul-Nya, apabila mereka itu diminta melapangkan
tempat duduk dalam majlis persidangan atau persiapan perang, yang dihadiri oleh Rasulullah saw lalu
melapangkannya, nescahaya Allah nanti akan melapangkan pula kedudukan mereka di
dalam syurga.
Allah menjamin kepada tiap-tiap orang
Mukmin yang berusaha memberi kan kelapangan kepada hamba-Nya dalam perkara
kebaikan dan kemudahan, nescahaya dilapang kan pula oleh Allah akan urusan dunianya dan juga
akhiratnya. Jelasnya Dia akan dilimpahi
dengan rahmat-Nya dan diluaskan
rezekinya. Ayat ini merupakan galakan, agar setiap Muslim saling memberikan
kelapangan dan kemudahan dalam segala bidang kebaikan, walau yang dapat hanya
dengan memasukkan rasa gembira ke dalam hati saudaranya.
Kebudayaan merupakan aset negara. Ia
membantu pertumbuhan ekonomi dalam bidang industri pelancungan. Selain daripada
aset negara kebudayaan juga memurnikan ukhuwah kemanusiaan berbagai ethnk,
keturunan dan keyakinan di seluruh dunia.
Menumbuhkan kesedaran untuk memelihara
persaudaraan serta menjauhkan diri dari perpecahan merupakan realisasi
pengakuan bahawa pada hakikatnya kedudukan manusia ada sama di hadapan Allah.
Sama kedudukannya sebagai hamba dan khalifah Allah. Sama-sama mengemban amanat Allah sesuai dengan
bidang tugas dan pekerjaan masing-masing.
Allah mengembalikan ke dasar keturunan
manusia kepada dua orang nenek moyang, iaitu Adam dan Hawa, kerana Allah hendak
menjadikan tempat bertemu yang kokoh dari keakraban hubungan ukhuwah atau
persaudaraan seluruh anak manusia. Tidak ada pembeda di antara hamba Allah.
Tiadalah seseorang lebih mulia dari yang lain, kecuali ketaqwaan mereka kepada
Allah.
Surah Al-Hujurat ayat 49:13 Allah
menerangkan bahawa segala bangsa yang tersebar di seluruh dunia adalah dari
keturunan yang sama, yakni Adam dan Hawa. Perbedaan warna kulit, bahasa dan
tempat berpijak bukanlah halangan untuk saling kenal mengenal menuju
persaudaraan.
Pengertian ayat tersebut nyatalah bahawa
pertikaian dan perpecahan hanyalah akan menjerumuskan kita ke lembah kerosakan
dan kehancuran. Dengan kata lain dapat disebut menyia-nyiakan amanat Allah.
Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah
ayat 2:213 yang bermaksud: (terjemahan)
“Manusia
adalah umat yang satu, maka Allah mengutus para Nabi sebagai pemberi kabar
gembira dan pemberi peringatan dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab dengan
benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka
perselisihkan.”
Manusia di dunia ini hakikatnya adalah
satu; tempat berpijak yang berbeda menyebab kan tumbuhnya adat istiadat,
perangai dan cara berfikir yang berbeda sehingga tidak mustahil terjadi benturan-benturan, pertikaian dan
perselisihan di antara mereka. Hal inilah yang
merupakan
salah satu sebab diangkatnya para Utusan Allah.
Dengan membawa Kitab Allah, para Nabi
dan Rasul melaksanakan tugas, mengajak
dan
mengingatkan kembali manusa untuk kembali kepada kesatuan dan persatuan serta
mencegah
dari perpecahan.
Ajakan persatuan jelas terukir dalam
firman Allah surah Ali Imran ayat 3:103 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali(agama) Allah dan janganlah
bercerai berai.”
Di ayat lain dijelaskan bahawa
orang-orang yang sentiasa bersatu di dalam agama Allah serta menjauhkan diri
dari perpecahan adalah benar-benar orang yang mendapat petujuk, sebagaimana
Firman Allah swt dalam surah Ali Imran ayat 3:101 yang bermaksud: (terjemahan)
“....barang
siapa yang berpegang teguh kepada agama Allah, maka sesungguhnya ia telah
diberi petunjuk kepada jalan yang lurus.”
Dua ayat di atas memberikan arah yang
lurus, agar manusia sentiasa bersatu dalam langkah dan kehendaknya untuk
mewujudkan kemakmuran, berdasarkan keadilan, perda- maian dan saling hormat
menghormati serta persatuan yang penuh ampunan dan keredhaan Allah swt.
Dari keteraangan-keteangan di atas,
semakin jelaslah manfaat pembinaan ukhuwah Islamiyah; manfaat persatuan untuk mewujudkan
satu kesatuan dan persatuan yang dimulai dari tingkat keluarga, kampung yang
akhirnya sampai ke tingkat umat secara
keseluruhan
No comments:
Post a Comment