(Disiarkan pada 17. 02. 2017)
Allah berfirman dalam Al-Qur’an
surah Al-Hujerat ayat 49:13 yang bermaksud (terjemahan)
“Hai
Manusia sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki-laki dan perempuan (ibu dan
bapa) dan jadikan kamu berbangsa (bermacam-macam umat) dan bersuku-suku, supaya
kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi
Allah ialah orang yang lebih bertakwa..
Sungguh Allah maha mengetahui lagi maha amat mengetahui.”
Sesungguhnya manusia yang hidup di dunia
ini sentiasa berlumba-lumba di antara satu dengan yang lain, untuk mencari
kemuliaan. Dalam hubungan ini Ibnu Abas
(r.a.) ada mengatakan: Bahawa kemuliaan di dunia ini ialah kekayaan, sedangkan
di akhirat pula ialah takwa (kebaktian kepada Allah).
Allah mencela manusia yang
membanga-banggakan keturunannya, atau apa saja yang dengannya dia menganggap
lebih mulia. Maka bagi Allah; orang yang paling mulia di sisi-Nya ialah yang
banyak kebakktiannya kepada Allah atau yang paling berbakti kepada-Nya. Dan caranya
berbakti kepada Allah itu hendaklah menjalankan segala apa yang diperintahkan-Nya,
dan meninggalkan semua yang ditegah-Nya.
Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui. Yakni: Allah tahu akan apa yang dilahirkan oleh
seseorang dan juga tahu tentang unsur-unsur keturunannya. Lagi mengerti tentang
apa yang disembunyikan atau rahsia seseorang.
Kemuliaan manusia ialah pancara
dari keimanan dan ketakwaannya kepada Allah swt zat yang Maha Ghaib. Ketahuilah
bahawa pancaindera dan akal atau fikiran yang ada pada kita manusia, hanya
sanggup menjangkau beberapa pengetahuan yang sedikit dan rendah sekali. Allah
berfirman dalam Al-Qur’an surah Bani Israil (Al-Isra’) ayat 17:85 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan tiadalah kamu diberi ilmu pengetahun hanyalah sedikit sahaja.”
Pengetahuan
manusia hanya dapat menjangkau alam benda yang terdiri dari benda padat, benda
cair dan benda gas, yang terdiri dari molekul-molekul, atom-atom, atau
elektron-elektron. Begitu juga bumi, planit, bintang dari alam serta isinya,
kalau di bandingkan dengan alam seluruhnya yang luas sekali.
Amat sedikitlah ilmu pengetahuan manusia, bila manusia hanya
mengetahui alam benda saja. Allah swt tambah ilmu pengetahuan yang sedikit itu
dengan mengutus Nabi-nabi dan Rasul-rasul, dengan menurunkan Kitab-kitab Suci
yang berisi wahyu-wahyu. Allah swt kabarkan kepada kita dengan perantaraan wahyu-wahyu-Nya,
bahawa di balik alam benda yang luas ini, terbentang alam yang lebih luas lagi.
Alam yang lebih moden dan menakjubkan, yang tidak dapat kita tangkap dengan
pancaindera selama kita masih di alam dunia ini.
Di sebalik alam benda yang
merupakan bintang-bintang, dan planet-planet dengan segala isinya ada lagi alam
yang lebih luas, yang bukan terdiri daripada benda. Ia tidak dapat dicapai
dengan pancaindera yang dinamakan Allah itu alam ghaib, sebagai imbangan dari
alam nyata iaitu alam benda.
Alam ghaib jauh lebih luas dan
lebih hebat dari alam benda yang nyata itu. Di antara alam ghaib ialah roh yang
ada dalam diri kita masing-masing. Roh itulah yang menyebabkan kita hidup
berperasaan, berpengertian dan berkesedaran. Bila roh keluar dari tubuh kita ,
kita akan mati dan tak lama kemudian tubuh kita akan menjadi busuk dan hancur.
Kerana roh itu menyebabkan kita hidup, maka roh itu tidak mengalami mati, roh itu kekal dan
abadi. Ia tetap hidup dan berperasaan, mempunyai pengertinan dan berkesedaran
seperti sekarang selama kita hidup.
Sebab itu memang ada hidup
sesudah mati iaitu hidup roh-roh manusia tanpa tubuh. Inilah yang dinamai alam
roh, atau alam barzah. Alam barzah ialah batas antara hidup dunia sekarang ini
dengan hidup akhirat nanti.
Hidup di dunia ini tidaklah hidup
yang berterusan. Hidup di dunia ini adalah hidup yang dipengaruhi oleh matahari,
bintang-bintang dan planet-planet. Kerana pengaruh-pengaruh itu seluruh keadaan
dan kehidupan di dunia ini selalu mengalami perubaban-perubahan. Nanti akan
terjadi perubahan begitu rupa, sehingga tidak mungkin akan ada lagi hidup di
dunia ini. Semua yang hidup di dunia ini akan mati atau musnah seluruhnya.
Bukan sahaja manusia tetapi semua yang besifat hidup akan mati. Kematian total
inilah yang dinamakan kiamat iaitu berakhirnya segala hidup di dunia ini.
Sesudah terjadinya kiamat itu, smua
roh-roh manusia diberi bertubuh kembali seperti kehidupan di dunia sekarang
ini. Semua manusia yang pernah hidup di dunia ini sekali pun hanya satu detik
lamanya, akan dihidupkan kembali. Dan inilah yang dinamai kehidupan akhirat,
iaitu satu macam kehidupan yang kekal dan abadi selama-lamanya.
Firman Allah, Al-Qur’an surah
Al-‘Angkabuut ayat 29:64 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan tidaklah kehidupan di dunia ini kecuali, mainan dan permainana
saja, sedang kehidupan akhirat itulah kehidupan yang sebenar-benarnya,
sekiranya mereka (manusia) mengetahui atau menginsyafi.”
Dalam ayat lain dengan tegas
sekali Allah menyatakan, bahawa kesempatan hidup sebentar yang diberikan Allah
kepada manusia adalah untuk sekadar
mengetahui apa yang dilakukan manusia dalam hidup yang sebenar. Firman
Allah surah Yunus ayat 10:14 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kemudian Kami (Allah) jadikan kamu hidup bergiliran di permukaan bumi
ini, sekadar untuk melihat apa yang kamu lakukan.”
Bukan saja
bergiliran hidup turunan demi turunan, tetapi bergilir pula menduduki dan
memegang berbagai kekuasaan dan jawatan, agar Allah dapat melihat sendiri apa
pula yang kamu lakukan dengan kekuasaan dan jabatan itu.
Sedang kehidupan akhirat yang
kekal dan abadi itu gunanya ialah untuk memper-
tanggung jawabkan semua amal perbuatan apa saja yang pernah kita lakukan semasa
hidup di dunia ini. Bukan saja untuk mempertanggung jawabkan tetapi untuk
merasakan akibat dari setiap amal dan
perbuatan yang kita lakukan itu. Bila perbuatan itu baik akan dibalas dengan
baik, dan bila tidak baik akan di balas dengan kejahatan pula.
Jadi di dalam kehidupan akhirat
itu ada syurga, tempat bahagia bagi orang yang berlaku baik, dan ada neraka,
tempat sengsara bagi orang-orang yang bertindak jahat selama hidup di dunia.
Itulah pokok-pokok kepercayaan
yang harus dimiliki oleh setiap manusia yang
hidup di dunia ini. Itulah yang dinamakan Iman. Manusia yang memiliki
iman beruntunglah dia. Manusia yang tak memiliki iman merugilah dia, iaitu satu
kerugian yang jauh lebih hebat akibatnya dari kerugian dalam perdagangan di
dunia ini. Kerugian yang mengakibatkan kesangsaraan besar yang akan dialami
dalam kehidupan berjuta-juta abad lamanya di alam akhirat.
Tidaklah rugi bila mati sebelum
memiliki auto atau rumah, sebelum memiliki radio atau televisyen. Tetapi
alangkan ruginya manusia mati sebelum memiliki iman. Mati tanpa iman bererti
sengsara abadi yang tak terbatas jangka waktunya. Hindarkan diri dari keseng- saraan
abadi itu.
Semangat untuk berlumba-lumba
mengerjakan kebaikan adalah di antara perkara yang perlu dicambahkan di dalam
jiwa setiap muslim yang beriman kepada Allah swt kerana dengan cara demikian
sahaja manusia boleh mendekatkan diri kepada Allah Tuhan rabul jalil. Selain
daripada itu semangat berlumba-lumba
juga merupakan satu jalan hidup yang mulia di sisi Allah s.w.t.
Mengerjakan amal ibadat secara istiqamah
kepada Allah akan membersihkan jiwa kita
kelak
menghilangkan atau mengurangkan amalan-amalan hina yang membawa kepada dosa dan
murka Allah s.w.t. Segala perintah Allah adalah kebaikan dan setiap
larangan-Nya adalah maksiat yang perlu dihindari oleh semua manusia. Allah
s.w.t. berfiman surah al-Baqarah ayat 2:148 yang berkasud: (terjemahan)
“Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap
kepadanya. Maka berlumba-lumbalah (dalam berbuat) kebaikan, di mana saja kamu
berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat).
Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
Perintah Allah
s.w.t. ini adalah untuk semua yang beriman kepada-Nya tidak kira di mana ia
berada dan apakah bidang yang diceburi, maka hendaklah ia berlumba-lumba menger
jakan kebaikan mengikut keadaan masing-masing. Hendaknya janganlah kita
ketinggalan di dalam perlumbaan itu. Ingatlah bahawa di akhirat kelak, Allah
akan menghimpunkan segala manusia di akhirat kelak. Allah akan menghimpunkan
segala manusia sehingga dapat diketahui siapa sebenarnya orang yang berjaya dan
siapa pula yang akan kecewa, kerana Dia Berkuasa di atas segala sesuatu.
Islam menganjurkan kepada ummatnya agar
meletakkan sikap berlumba-lumba di dalam kebajikan sebagai kiblat atau tujuan
utama kerana dengan sikap demikian segala kejahatan akan terhindar dengan
sendirinya. Di samping itu akan lahir berbagai-bagai kebaikan yang akan membina
keselamatan dan kesejahteraan manuju ke arah perpaduan umat yang sejati yang
akhirnya akan membentuk sebuah tamadun manusia yang maju dan berjaya.
Allah s.w.t. berfirman surah Al-Hajj
ayat 22::77 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
berbuat baiklah kamu mudah-mudahan kamu akan memperolehi kejayaan.”
Dalam ayat yang lain yang juga
diterangkan bahawa Allah s.w.t. menggalakkan manusia melakukan perkara-pekara
yang baik seperti yang terkandung dalam surah Al-Anbia’ ayat 21:73 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan
kami wahyukan kepada mereka supaya mengerjakan kebaikan-kebaikan, mendirikan
solat, menunaikan zakat dan benar-benar beribadat kepada Kami.”
Begitu juga dengan apa yang terdapat di
dalam ayat yang ke 90 dari surah yang sama, mafhumnya:
“Sesungguhnya
mereka adalah orang-orang yang selalu berlumba-lumba untuk mengerjakan kebaikan
dan selalu berdoa kepada kamu dalam
keadaan suka mahupun duka. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada
kami.”
Perbuat baik yang
diperintahkan ini mencakupi semua aspek kebaikan seperti taat kepada Allah,
Ikhlas beramal semata-mata kepadanya, bermuamalah dengan baik bersama manusia
dan tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip agama dan akal yang sihat.
Allah s.w.t. melalui ajaran Islam
mengarahkan manusia agar berlumba-lumba untuk menuntut ilmu
untuk menambahkan pengetahuan, kerana tanpa ilmu pengetahuan yang jelas
manusia tidak akan berjaya dunia dan akhirat.
Pengetahuan merupakan jambatan
utama untuk mengetahui dan mengenali perkara-perkara yang baik dan
perkara-perkara buruk. Melalui pengetahuan kita memahami suruhan dan larangan
Allah sama ada kita patut mengerjakannya atau meninggalkannya. Barangsiapa yang
diberi petunjuk oleh Allah maka akan dilapangkan dadanya dan dikurniakan
kefahaman tentang agama.
Allah berfirman surah Al-Baqarah
ayat 2:269 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah mengurniakan hikmah (ilmu) kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya
dan barang siapa yang dikurniakan hikmah, sesungguhnya dia telah dikurniakan
kebaikan yang banyak. Dan tiada ada yang menyedari hakikat ini melainkan mereka
yang mempunyai hati (akal)
Kata Ibnu Abbas, yang dimaksudkan
hikmat di sini ialah ilmu yang ada di dalam Al-Qur’an yang menjadi pengganti dan diganti yang jelas
dan yang samar yang terdahulu dan yang terkemudian, yang halal dan yang haram.
Inilah hikmat atau ilmu yang
bermanfaat yang diberikan oleh Allah
kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, yang kemudiannya dapat pula diamalkan.
Barang siapa mendapat ilmu yang berguna itu, sesungguhnya ia telah mendapat
kebajikan yang banyak. Kebajikan itulah yang akan mendatangan kebahagian yang
kekal abadi.
Orang yang dapat mempertimbangkan
dengan akalnya akan hukum-hukum Allah yang berupa suruhan dan yang berupa
tegahan, itulah yang akan mendapat peringatan, keinsafan dan kesedaran.
Rasulullah s.a.w. juga memberi
galakan agar menuntut ilmu sebagaimana sabdanya, bermaksud:
“Menuntut ilmu merupakan kewajipan ke atas setiap muslim.”
Sabdanya
lagi, maksudnya:
“Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk menjadi baik akan
dikuniakan kefahaman (ilmu) mengenai agama dan diilhamkan kepada kebenaran.
Melalui
pengetahuan, manusia berjaya untuk meletakkan dirinya sebagai seorang yang
bertakwa kepada Allah s.w.t. jika ia beramal dengan apa yang diketahuinya.
Firman Allah s.w.t. surah Fathir ayat 35:28 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya mereka yang paling takut kepada Allah adalah dari
kalangan mereka yang berilmu (ulama’).”
Di antara amalan baik yang
diperintahkan oleh Allah dan rasulnya ialah memberi penerangan kepada manusia
ke arah mengerjakna perkara-pekara makruf iaitu semua bentuk perintah yang
datang dari Allah s.w.t. sama ada berbentuk sunnat atau wajib. Tuhan mengajak
manusia ke arah perintah-perintah tersebut adalah amat baik dan perlu dilakukan
oleh semua mengikut tahap masing-masing. Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:
Barangsiapa
mengerjakan sesuatu sunnah yang baik baginya pahala amalan tersebut dan pahala
amalan mereka yang turut mengerjakan sunnah tersebut sehingga hari Qiamat.” *
*Ibnu
Idris Al-Qari: “The Secret of Sufi” Rahsia alam sufi. JASMI ENTERPRISE. 2006
No comments:
Post a Comment