Monday, March 5, 2012

KECINTAAN KEPADA RASUL JAMINAN SYURGA FIRDAUS (Bahagian akhir)

(Disiarka pada 3. 3. 2012)
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. inginkan semua manusia beriman dan cinta kepada Allah kerana makhlak manusia diwujudkan Allah untuk beribadah kepada-Nya dan bertakwa kepada zat yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Hakikat manusia sebagai hamba Allah adalah atas kehadiran roh dalam jasmani. Jasmani asalnya daripada tanah dan roh adalah dari Allah s.w.t. Kehadiran roh Allahlah yang mewujudkan makhluk manusia sebagai khalifah Allah.
Allah berfirman yang bermaksud (terjemahan): Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam alaihissalam) dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam dan berubah warna dan baunya. (Surah Al-Hijr: ayat 26)
Dari keterangan ayat di atas, jelaslah bahawa asal kejadian manusia dari tanah, iaitu dari tanah yang kering. Yang mana tanah liat yang kering itu berasal dari lumpur yang kental dan berubah warna dan bauhnya. Dari tanah tersebut lalu dibentuk lembaga Adam, maka terciptalah satu lembaga manusia, semata-mata lembaga, iaitu satu lembaga yang mati, kaku dan tidak bernyawa.
Menyedari hakikat ini, apalah yang hendak dibanggakan dengan kejadian diri kita. Jasad kita berasal dari tanah liat lagi busuk. Setiap jasad apabila sampai ajalnya dan mati, maka ianya akan reput dan busuk, akhirnya menjadi tanah semula.
Kemudian Allah menceritakan lagi: “Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan Aku tiupkan ke dalamnya roh dari (ciptaan) Ku.” (Surah Al-Hijr: Ayat 29)
Apabila lembaga Adam ‘Alaihissalam telah sempurna dibentuk, maka Allah meniupkan rohNya ke dalam jasad Nabi Adam ‘Alaihissalam. Sebaik sahaja Allah meniupkan roh (ciptaan) Nya kedalam jasad Nabi Adam ‘Alaihissalam, terciptalah seorang manusia pertama. Sebelum nya tidak ada manusia. Hidupnya Nabi Adam’Alaihissalam seorang diri tampa teman buat beberapa lama.
Dari Adam ‘Alaihissalam seorang inilah lahir manusia. Daripada tulang rusuk Nabi Adam ‘Alaihissalam Allah menciptakan Siti Hawa. Dan dari percampuran Nabi Adam ‘Alaihissalam dan Siti Hawa inilah lahir zuriat manusia termasuklah kita semua.
Allah berfirman dalam al-Qur’an surah A’raf: Ayat 189, yang bermaksud (terjemahan): “Dialah yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripanya Dia menciptakan isterinya agar dia merasa senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, isterinya itu mengandung, kandungan yang ringan, dan terus dia merasa ringan (buat beberapa waktu). Kemudian tatkala ia merasa berat, keduanya (suami isteri) bermohon kepada Allah. Tuhannya seraya berkata: “Sesungguhnya jika Engkau memberi kami anak yang sempurna, tentulah kami termasuk orang-orang yang bersyukur.”
Manusia asal dari diri yang satu, iaitu Adam ‘Alaihissalam. Dari Adam ‘Alihissalam, Allah mencipta isteri Adam “Alaihissalam, iaitu Siti Hawa. Allah mengawinikan Adam ‘Alaihissalam dengan Siti Hawa, jadilah mereka sepasang suami isteri yang sah.
Setelah mereka berdua bercampur, maka Siti Hawa pun mengandung. Selepas beberapa lama mengandung, Siti Hawa pun melahirkan sepasang anak, iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan,. Siti Hawa mengandung lagi dan melahirkann pula sepasang anak seperti dahulu juga, iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan. Kemudian anak lelaki yang pertama mengawini anak perempuan yang kedua. Dan anak lelaki yang kedua mengawini anak perempuan yang pertama.
Dari keturunan Adam ‘Alahissalam dan Hawa inilah berkembang biak manusia sehingga kepada kita semua dan seluruh manusia di dunia ini walaupun di mana dia berada atau apa bangsa sekali pun ia. Tidak kira sama ada ia orang Barat atau Timur, atau kulitnya hitam atau putih, semuanya berasal dari Nabi Adam ‘Alahissalam dan Siti Hawa. Dari percampuran antara Nabi Adam ‘Alaihissalam dengan Siti Hawa, maka kelualah benih manusia yang dinamakan mani (nutfh). Allah berfirman dalam al-Qur’an Surah An-Nahl: ayat 4 yang bermaksud (terjemahan): “Dialah menciptakan manusia dari mani…”
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk menerima wahyu Allah, satu dokumen Ilahi, yang amat agung itu sebagai satu disiplin kefahaman mengenai kejadian serta pembangunan manusia seutuhnya. Setelah menerima wahyu Illahi dan memahami kejadian manusia jestru itu setiap manusia adalah diwajibkan mencintai keturunannya dengan ikatan akidah yang membina manusia ke jalan yang diredhai Allah s.w.t.
Manusia adalah makhluk bersosial maka ia wajar memahami sesuatu disiplin kehidupan melalui contoh yang dilaksanakan oleh manusia yang bertauliah seperti Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. Maka itu kecintaan Baginda kepada umatnya menjadi perjuangannya dalam membangunkan tamadun manusia.
Kasih sayang Baginda kepada manusia tidak ada sempadannya antara semua makhluk bernama manusia. Sama ada musuh atau sebaliknya, semua menjadi tanggungjawabnya untuk memperbaiki akhlak mereka. Pernah suatu hari baginda berjalan ke mesjid hendak menunaikan solat zohor. Seorang lelaki quraisy membenci baginda kerana Islamnya, mengagaknya di mana laluannya ke mesjid. Si pulan itu menanti di tingkat atas sebuah rumah di mana baginda lalu di situ. Apabila Baginda sampai di situ orang itu meludahi beliau dan ludah itu terkena di atas dahi Baginda.
“Astagfirullah, saya diludahi.” Sambil melihat ke atas dan kelihatan si pulan berada di situ. Ia meneruskan perjalanannya ke mesjid, dan terpaksa mengambil wuduk semula sebelum solat. Pada keesokan harinya Baginda menerima nasib yang sama. Begitulah keadaan setiap hari apabila Baginda berjalan melalui rumah berkenaan.
Pada satu hari apabila Baginda lalu di situ Baginda terkejut kerana tidak diludahi lagi. Ia melihat ke atas tetapi si pulan tidak ada di situ. Baginda mencari-cari kemudian bertemu seorang yang kebetulan ada di kawasan itu. “Tuan mencari apa?” kata orang itu. Kata Rasul, “Biasanya apabila saya lalu di situ ke mesjid saya diludahi. Tetapi kali ini saya tidak kena ludahi lagi. Dimana dia?” Kata orang itu “Mungkin si pulan!”. Rasul bertanya di mana dia? Orang itu kata “Dia sakit tuan, demam panas!”
Baginda Rasul bergegas ke mesjid untuk solat kemudian pulang ke rumah hendak meminta istrinya sedikit makanan lalu menghantar kepada orang yang meludahi beliau. Setelah diketuk pintu, “Assalamualaikum”. “Masuk sahajalah pintu itu tidak di kunci.” Si pulan menjawab yang sedang berada dalam selimutnya menggegil kesejukan. “Siap kau?”
“Muhammad Rasulullah, langganan anda!” Si pulan membuka selimutnya yang menutup mukanya seraya berkata: “Engkau ini Muhammad saya sakiti hati mu, saya ludahi awak tetapi apabila saya sakit orang lain tidak datang menziarahi saya kamu pula yang datang. Hati kamu Muhammad begitu mulia benar, mulai hari ini saya masuk Islam.” Dia mengucap dua kalimah syahadat di hadapan Nabi, masuk Islam.
Pada suatu hari Baginda Rasul tidur di bawah pohon kurma selepas solat zohor, rehat kerana penat memimpin pejuang Islam menentang kaum quraisy di medan perang. Tiba-tiba seorang jejaka datang menghampiri beliau dengan pedang yang terhunus sedia untuk ditetakkan kepada lehir beliau.
“Muhammad, kelmarin engkau hebat betul memimpin perjuang Islam untuk menyerang kaum musuh. Sekarang engkau sendirian, jika saya tetakkan pedang ini ke leher mu siap yang akan membantu engkau.?”
Baginda terperanjat dari tidurnya lalu berkata: “Tidak ada yang boleh membantu saya hanya Allah sahaja!” Kalimah Allah kalau diucapkan oleh orang yang bersih dan suci hatinya kesannya amat luarbiasa. Jejaka itu bergeletaran tangannya tidak tahan memegang pedang kerana merasa panas lalu terlepas dari tangannya.
Rasul mengambil pedang itu kemudian diajukan kepada jejaka itu lalu baginda berkata: “Kalau saya tetakkan leher mu dengan pedang ini siapa yang akan membantu engkau?” Jejaka itu dengan nada yang bergelataran ketakutan menjawab: “Tidak ada yang boleh membantu saya melainkan engkau Muhammad.” Baginda serahkan balik pedang itu kepada jejaka itu sambil berkata, “Jangan ulangi lagi perbuatan mu itu!”
Jika kitalah mengalami keadaan demikian lalu diberi peluang hendak membalas tidak berfikir lagi terus sahaja menghabiskan riwayatnya. Musuh baginda yang jelas hendak meng- habiskan riwayatnya pun beliau masih boleh mengampuninya. Kesabaran hati baginda tidak ada tandingannya kerana kecintaan kepada umatnya.
Satu akhlak yang mulia Baginda lakukan kepada musuhnya apabila beliau dalam perjalanan bersama Abu Bakar berhijrah ke Medina. Orang-orang Quraisy mengadakan satu perhimpunan khas yang dipimpin oleh Abu Jahal. Ia memberi tahu kepada para hadirin bahawa Nabi Muhammad telah berhijrah ke Medina Al-Mukaramah. Pengumuman dibuat bahawa sesiapa sahaja yang berjaya menangkap Muhammad, hidup atau mati, dihadiahkan seratus ekor untah. Itu sama nilainya dengan seratus ekor kerbau di masa kini.
Seorang pemuda bernama Surokoh dengan senyap mengambil pedangnya lalu pergi menunggang kudanya berlepas medapatkan Muhammad. Tidak lama kemudian ia melihat Nabi Muhammad bersama Abu Bakar berjalan di padang pasir. Ia pecut kudanya sambil menghunus pedangnya, kira-kira sepuluh meter dari Baginda tiba-tiba kudanya terjatuh, kakinya termasuk lobang. Surokoh tercampak dari kudanya dan berguling di atas pasir lalu tersangkut kaki Nabi. Baginda tahu dari Malaikat Jibril bahawa Surokoh hendak membunuhnya.
Nabi Muhammad s.a.w. bangunkan Surokoh yang jubahnya penuh dengan pasir seraya berkata, “Lain kali kalau menunggang kudah hati-hatilah!” Baginda mengambil pedangnya yang terbuang itu lalu dikembalikan kepada Surokoh. Surokoh dengan hati yang takjub, kehairanan memikirkan akhlak Baginda begitu mulia sangat lalu mengucap terima kasih kepada Baginda.
Ia menunggang kudanya berpatah balik dengan hati yang amat simpati memikirkan tentang perjuangan Baginda hendak menyebarkan agama Islam. Mengikut sejarah bahawa Surokoh telah memeluk Islam dengan kerelaan hatinya sendiri akibat yang dialaminya hendak membunuh Nabi yang berjuang memertabatkan akidah Islam.
Kecintaan Baginda Rasul kepada umatnya terbokti begitu kuat apabila di ambang kewafatan Baginda ia sempat solat subuh berjemaah dengan umatnya di mesjid. Solatnya ringkas dan menggunakan surah yang pendek-pendek kerana sakitnya sudah tenat. Selepas solat Baginda
berdiri di hadapan para jemaah.
“Lama sudah kita bersama tetapi jarang betul kita berbincang tentang kesilapan-kesilapan dalam pergaulan kita. Mungkin saya banyak menyakiti hati saudara-saudara sekalian yang tanpa disengajakan. Oleh itu jika ada saya telah lakukan, saya persilakan tuntuti sekarang.” Para jemaah sekalian berlinangan air mata memikirkan apakan jadi apabila Baginda sudah tidak ada memimpin umat manusia. Suasana di pagi hari itu hening dan tiada yang mampu berkata-kata.
Tiba-tiba seorang budak berkulit hitam legam berkata: “Saya ya Rasul! Semasa Rasul menunggang kuda dalam suatu peperangan saya berjalan di belakang kuda itu. Apabila Rasul pecut kuda itu saya kena pecut.” Rasul Berkata, “Jadi macamana sekarang?” Budak itu berkata ,
“Saya menuntut balas tuan!”
Baginda berkata, “Baiklah, Omar dapatkan saya seutas pecut.” Omar kata, “Saya sahaja penggantinya Rasul!” Rasul kata, “Tidak, saya pecut dia maka dia berhak balas saya.” Omar mendapatkan pecut kemudian diserahkan kepada budak hitam itu. Semua para jemaah di mesjid merasa marah, kerana Baginda Rasul sedang sakit tenat dan dia hendak menuntut membalas dendam pula. Budak itu dapatkan pecut dari Omar kemudia melihat kepada Nabi.
Nabi berkata, “Apa lagi budak balaslah saya sekarang.” Budak hitam itu berkata, “Semasa saya kena pecut saya tidak punya baju.” “Jadi apa mahu mu?” kata Rasul. Budak hitam itu berkata, “Saya mahu tuan juga buka baju !”Rasul tanggalkan jubahnya dan kelihatan kulitnya yang putih berseri. Budak hitam itu melepaskan pecut itu kemudian berlari kepada Rasul dan memeluknya seerat yang kuat.
Budak hitam itu berkata, “Sekarang saya dapat bersama dengan tuan tetapi di akhirat nanti pasti, seperti saya ini, tidak dapat berjumpa dengan tuan. Maka itu saya ambil pelung ini untuk menciup kulit tuan yang amat mulia ini. Saya berbuat ini cuma akal-akalin kalau tidak saya tidak ada peluang mencium kulit tuan!”
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. berkata kepada para jemaah, “Tengoklah budak ini dia cinta benar kepada saya maka inilah contoh penghuni syurga. Dalam Islam sesiapa sahaja dapat menyentuh kulit badan Rasul adalah jaminan masuk syurga. Kemudian Baginda balik ke rumahnya dipimpin oleh para jemaah kerana Baginda tidak kuat lagi berjalan, kerana sakit.
Di rumah, Baginda memberi tahu anaknya Fatimah bahawa ayah tidak dapat melayan tetamu lagi. Tiba-tiba datang seorang lelaki gempal dan garang mukanya. Fatimah katakan kepadanya bahawa ayahnya tidak mampu lagi melayan tetamu. Tetapi orang itu memaksa berjupa kepada Rasul. Kemudian Baginda terdengar percakapan mereka lalu Baginda mengizinkannya masuk.
Baginda tahu bahawa orang itu adalah Malaikal Maut. Rasul berkata “Sudah sampai masanya Jibrail?” Jibrail kata: “Sudah!” Kemudian roh Baginda dicabat perlahan-lahan seraya Baginda mengucap kalimah yang terakhir kepada para jemaah yang turut sama ke rumahnya, “Asolat, asolat, itakunisa-inakunisa, umati-umati”.(Solat, peliharala solat; jagalah wanita, jagalah wanita; umatku, umatku.” Kemudian Baginda menghembeuskan nafas yang terakhir.
Dalam riwayat hidup Nabi Muhammad ia mencintai semua manusia tidak kita kawan atau musuh. Oleh itu mengapa kita tidak cinta kepada Rasul kerana kecintaan kepada Baginda adalah jaminan masuk syurga!

No comments:

Post a Comment