(Disiar pada
20.10.2012)
Agama mengajar manusia untuk
melihat dirinya dalam dua fenomena iaitu jasmani dan rohani atau fisikal dan
roh. Antara keduanya mempunyai perbezaan dari segi ciri dan sifatnya. Fenomena
fisikal sifatnya nyata dan boleh dilihat dan disentuh tetapi rohani pula
bertentangan sifat apa yang ada pada fisikal. Ia tidak nyata (ghaib), tidak
mempunyai bentuk tetapi keberadaannya dapat dirasai oleh iman.
Antara
amal dengan pengalaman juga mempunyai sifat yang bertentangan antara satu sama
lain. Amal atau perlakuan adalah pergerakan fisikal dan mempunyai sifat nyata
berbanding dengan pengalaman, hanya iman dan mata hati (iman) sahaja yang dapat
melihatnya.
Ambil
contoh yang mudah sahaja seperti pengalaman merantau di negeri orang. Mata
kepala tidak dapat melihat keadaannya seperti mana kebolehan mata hati melihat
nya. Begitu juga alam dunia dan alam akhirat, dunia boleh dikesan oleh
pancaindera mata tetapi alam akhirat hanya mata hati atau iman sahaja yang
boleh melihat keberadaannya.
Kedua-dua
fenomena ini menjadi agenda dalam kehidupan yang sukar ditemukan dengan
jawapannya jika tidak disandarkan kepada kekuasaan Allah s.w.t. Dialah Maha
Pencipta dan Maha mengetahui. Pembentukan manusia sahaja sebagai hamba-Nya
menakjubkan para pengkaji ilmu kerana ia terbentuk dalam dua sifat iaitu sifat
nyata (jasmani) dan sifat ghaib(roh)
Keberadaan
zat roh pada diri manusia menjadikan
manusia satu ciptaan Allah yang terunggul dan termulia berbanding makhluk ciptaan-Nya
yang lain. Keunggulan manusia berbanding makhluk lainnya atas dasar mempunyai
berbagai fitrah Allah. Antara nya seperti akal, kemahiran berfikir, perasaan
kasih sayang, ingin mengetahui, berkema- huan (nafsu), berwawasan dan berilmu
pengetahuan.
Dengan
kehadiran iman manusia dapat menyelami alam ghaib yang mendekat kannya kepada
Zat yang Maha Pencipta dan Maha Mengetahui. Dengan kehadiran ilmu pada manusia
wawasan pemikirannya meliputi alam nyata dan alam ghaib. Maka itu budaya
hidupnya adalah beramal menerokai alam nyata dan juga alam ghaib. Maka itu
wujudlah apa yang dikenali sebagai pembangunan fisikal dan pembangunan rohani
iaitu dunia dan alam akhirat.
Dengan
beramal menerokai alam nyata akan memperkayakan fenomen pengala- man pada diri
manusia. Banyak pengalaman membuat manusia pintar dan berwawasan kerana ahli
fikir mengatakan “pengalaman merupakan guru yang paling bijaksana” (experience is the best teacher).
Pengalaman mencegaskan fenomena kemahiran berfikir dan menjadikan ia teras
kepada kemampuan dalam menyelesaikan berbagai masalah pembangunan tamadun
manusia.
Orang
yang berilmu adalah disebabkan mempunyai banyak pengalaman. Maka itu beramal,
bertawakal, beribadat sebenarnya meluaskan pengalamannya, dalam erti kata lain
menuntut ilmu atau memperkayakan ilmu yang sudah sedia ada. Baginda Rasul Nabi
Muhammad s.a.w. menyarankan: “tuntutilah
ilmu hingga ke negeri Cina”. Ia membawa maksud menuntut ilmu bukannya
semudah yang difikirkan. Ia memerlukan semangat juang, ketabahan hati(perseverance, dan istiqamah dalam
segala amal ibadatnya..
Menuntut
ilmu adalah satu jihad kerana segala kebahagian dunia yang membawa kepada
kelalaian untuk beribadah, hatinya tidak tergiur untuk melayani kemahuan
syahwatnya. Ilmu yang ditutut memperluaskan horizon
atau ufuk pengalamannya. Maka itu membaca adalah satu ibadah kerana banyak
membaca akan meluaskan ilmu pengetahuan; dari situ pengalaman dengan sendirinya
akan menjadi luas. Mempunyai pengalaman yang luas biasanya orang yang mempunyai
banyak ilmu.
Dalam system bermasyarakat, ilmu
dianggap sebagai satu keutamaan tertinggi dalam system nilai peribadi dan juga
masyarakat manusia di setiap peringkat. Ilmu menjana nilai pengetahuan yang
tinggi dan menjadi kunci kepada segala kebaikan. Apabila ilmu menginap dalam diri
manusia, maka pintu pemikiran yang waras akan terbuka. Ilmu akan membolehkan
manusia memahami diri sebagai makhluk yang mempunyai nikmat Allah s.w.t. yang
tidak terkira banyaknya dan menjadi pembina ketamadunan hidup seorang insan.
Amal merupakan aktiviti kehidupan
menangani keperluan-keperluan semasa untuk pembangunan manusia. Amal yang
ikhlas itu merupakan ibadah kerana Allah. Kesungguhan beramal bermakna keikhlasan beribadah kepada Allah
s.w.t.. Amalan ialah suatu bentuk kerja
yang diusahakan secara istiqamah.
Amal ibadah itu semestinya
kemanfatan kepada kedua-dua alam iaitu alam dunia dan alam akhirat. Wawasan
hidup manusia adalah menangani pembangunan dunia dan juga pembangunan akhirat
kerana manusia terbentuk dalam dua unsur iaitu unsur jasmani dan unsur rohani.
Keperibadian kedua-dua alam tersebut tanggungjawab setiap insan. Maka itu
falsafah pembangunan manusia wajar
berlandas kepada alam dunia yang bersifat sementara dan kepada alam
akhirat yang kekal dan abadi.
Amal melahirkan pengalaman yang
mendidik manusia lebih dewasa kerana
dari pengala- manlah maka seorang insan itu menjadi berguna kepada orang lain.
Kecanggihan manusia melaksanakan amal sehingga dapat menghasilkan satu reka cipta yang memberi kemanfaatan
kepada kehidupan adalah hasil penggunaan pengalaman yang ada padanya.
Pengalaman beribadah kerana
Allah khususnya membantu orang lain dalam segala kemuskilan hidup membuahkan
pahala yang akan menjamin kemudahan hidup di dunia yang sentiasa dihiasi dengan
keseronokan bermasyarakat. Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang
bermaksud: Tangan yang di atas itu adalah
yang lebih mulia daripada tangan yang dibawah”
Tangan yang di atas dianalogikan sebagai orang yang ringan tangan untuk
memberi pertolongan kepada orang yang
memerlukannya. Tangan yang dibawah adalah orang yang suka meminta-minta dan
kurang berusaha untuk menabur bakti kepada bumi mahupun kepada masyarakat di
sekelilingnya.
Amal dan pengalaman berjalan beriringan.
Pengalaman merupakan hasil kepada apa yang telah diamalkan atau diusahakan.
Pengalaman tidak akan menjelma tanpa beramal. Pengalaman murupakan kedatangan ilmu yang baru dan ia
membina keyakinan diri untuk terus beramal. Istiqamah dalam beramal membina
kesempurnaan hidup di sisi Allah s.w.t. kerana Allah lebih suka amalan yang
berterusan berbanding dengan amalan yang bermusim.
Pengalaman hasil dari amalan manusia itu
akan membimbing atau menemaninya ke liang lahad dan seterusnya ke alam akhirat.
Ia sebagai penentu kepada kedudukannya di akhirat. Dalam kehidupan dunia
manusia itu dalam garis besarnya terbahagi kepada dua:
1.
Mereka
yang baik amalannya kerana beriman dan beramal saleh.
2.
Mereka
yang tidak baik amalannya atau jahat, kerana kafir dan bermal saleh.
Baik
yang diperbuat, baik pada balasannya. Buruk yang dilakukan , buruk pula
balasannya. Ini adalah suasana Allah, yang selalu berlangsung dalam kehidpan
dunia. Ia merupakan undang-undang seluruh kewujudan manusia. Apabila seorang
berlaku dan berbuat baik dalam kehidupan dunianya, ia akan memperolehi kebaikan
dalam kehidupan akhiratnya sebagai balasan. Demikian pula yang berbuat
tidak baik atau jahat dalam
kehidupan dunianya, maka keburukan juga yang
akan
diterima sebagai balasannya (Dr. Harun Din 1990)..
Nilai balasan baik di akhirat
ialah dengan penempatan di dalam Jannah. Nilai
balasan buruk ialah dengan penempatan di dalam nar. Jannah diterjemahkan
oleh bahasa Sanskrit dengan Surga, sedangkan nar atau Jahanam diertikan
dengan Neraka. Jannah melambangkan
kehidupan bahagia dan sejahtera (salam), penuh dengan keselamatan dan kesenangan. Nar melambangkan kehidupan yang penuh dengan penderitaan dan kehinaan.
Kalau kehidupan dunai manusia
diakhiri oleh mati, yang kemudian disambung dalam kehidupan alam barzakh, maka setelah manusia
dibangkitkan ia memasuki alam akhirat. Kehidupan yang akhir ini tidak terbatas
oleh waktu. Di dunia manusia mengalami
kehidupan yang kekal dan abadi.
Amalan yang tidak baik akan
menjadi pengalaman yang pahit bagi kehidupan di dunia. Faktor ini bermanfaat
juga kepada kehidupan kerana ia menjadi faktor untuk menyedari amalan yang
membawa kerugian kepada kehidupan. Pengalaman yang pahitlah akan menyedarkan
individu berkenaan untuk memperbaiki amalannya atau dalam perkataan lain mendorongnya
untuk mengenali amalan yang membawa kebaikan kebaikan.
Maka dengan itu pengalaman akan
membolehkan kita mengenali yang mana baik dan yang mana buruk. Baginda Rasul
Nabi Muhammad s.a.w. sentiasa berdoa kepada Allah agar diberi kekuatan untuk melihat yang hitam itu
adalah hitam dan yang putih itu adalah putih. Dalam percaturan hidup, nafsu
manusia sentiasa inginkan kebahagian yang berunsur duniawi yang sering membawa
kepada pembalasan kepada kebutkan.
Memperbaiki amal seseorang
seharusnya berlandaskan kepada pengalaman yang telah mereka lalui. Pembangunan
berdasarkan kepada kejayaan yang telah dicapai menjadi sandaran kepada setiap
fenomena perubahan. Menuntut ilmu merupadakan faktor utama yang penting untuk
melaksanakan sesuatu demi memperbaiki amal yang telah berjaya diperolehi.
Dengan ilmu manusia dapat melihat cakerawala alam yang lebih menyerlah serta mengamit keseronokan pada mata
memandang.
Pengalaman sebenar merupakan
faktor pemangkin kepada perubahan sesuatu kehidupan. Faktor kemodenan sebenar
adalah akibat amal yang telah mencapai tahap yang terbaik berban- ding dengan
apa yang telah dialami dalam pembangunan kehidupan. Falsafah pembangunan
semestinya menuju kepada faktor kemodenan. Ini penting kerana setiap yang baru
itu cepat menjadi lapuk atau lama disebabkan faktor masa begitu cepat beredar.
Hidup ini menyeronokkan kerana
kehadiran fenomena yang baru akibat dari persepsi pemikiran baru. Dunia masa kini di landa oleh ledakan
pembahruan dari segi sains dan teknologi sehingga belum sempat mengetahui
penemuan yang baru sudah datang lagi
ciptaan yang terkini. Alvin Tofler dalam bukunya “Future Shock” atau “Kejutan
Masa Depan” menghimbayu masalah demikian di mana manusia sukar mengikuti
pembaharuan dan perubahan pembangunan yang begitu drastik.
Mempelajari dari pengalaman
banyak perubuan yang dapat dilaksanakan
untuk memper- baiki tentang kelemahan yang telah berlaku. Sebagi contoh,
seperti Peristiwa 13 Mei 1969, Dasar
Pelajaran Kebangsaan (DBK) telah tidak dilaksanakan dengan tegas.
Sungguhpun tujuan DBK ialah hendak menjadikan bahasa Melayu
bahasa penghantar utama, tetapi
kerajaan Perikatan pada masa itu memberi
layanan yang istemewa kepada pendidikan
aliran Inggeris.
Sebenarnya pendidikan aliran Inggeris
berkembang 300 peratus lebih pesat daripada pendidikan aliran Melayu baik dari
segi murid, guru ataupun sekolah.
Malahan beberapa sekolah
kebangsaan (Melayu) terpaksa ditutup kerana tidak cukup murid yang masuk
belajar ke darjah satu. Salah satu
sebab tercetusnya Peristiwa 13 Mei ialah perasaan tidak puas
hati kebanyakan orang Melayu terhadap
layanan yang diberi oleh pihak berkuasa
terhadap pendidi kan aliran Melayu dan pendidikan bagi
orang Melayu. Tragedi tersebut membangkitkan kesedaran dan keinsafan di
kalangan sebahagaian besar warganegara Malaysia. Kerjasama yang erat antara
rakyat Malaysia yang berbilang keturunan
telah berlaku, terutamanya di dalam majlis
Perundangan Negara yang telah dibentuk selepas peristiwa 13 Mei.
Dasar Pendidikan Kebangsaan di bawah pimpinan
Menteri Pelajaran yang baru, Datuk Patinggi Abdul Rahman Yakub, telah
dilaksanakan dengan tegas, mualai dari tahun 1970. Pada tahun 1971 pula, di bawah pimpinan Perdana Menteri baru
Tun Abdul Razak bin Datuk Hussain, satu
Kongres Kebudayaan Kebangsaan telah diadakan dan kongres ini telah menghasilkan
Dasar Kebudayaan Kebansaan Malaysia.
No comments:
Post a Comment