(Disiarkan pada 07. 10. 2016)
Kemerdekaan merupakan satu
penyatuan masyarakat manusia berlandaskan satu idelogi yang mementingkan teras perpaduan. Kemerdekaan adalah satu
kedulatan negara yang bebas dari segala anasir luar yang berbentuk penjajahan.
Ia juga mempunyai kerajaan sendiri yang dipimpin oleh orangnya sendiri.
Perpaduan merupakan satu
penyatuan semua rakyat jelatan yang bermastautin di negara itu tidak mengira
bangsa, keturunan, agama yang dianuti dan sebagainya; semua disatukan dengan
satu semangat kekitaan dalam unsur-unsur perpaduan di dalam naungan
pemerintahan Raja berpelambagaan yang memberi lindungan, naungan dan harapan
kepada rakyatnya.
Malaysia sebagai contoh, dalam
sejarahnya berbangga dan beruntung kerana pemerintahan Raja berpalimen telah berhasil memberi keselamatan
dan kesejahteraan kepada rakyat. Di
dalam beberapa krisis negara, seperti Peristiwa 13 Mei 1969, Yang di-Pertuan
Agong sebagai Ketua Negara telah berjaya mengatasi dan menyelamatkan krisis
ini.
Dengan kuasa yang diberi kepadanya maka perlembagaan tidak tergugat.
Parlimen tidak terumbang-ambing, undang-undang dapat ditegakkan serta
ketenteraman dapat dipulih kan, kemantapan politik dapat dikekalkan dan demokrasi dapat subur
kembali.
Demikianlah rahmat yang diberikan oleh
Allah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang
kepada negera Malaysia dan rakyatnya yang tercinta. Selain dari rahmat besarnya
yang lain yang subur dengan segala tumbuh-tumbuhan, sungai dan laut yang banyak
ikan, gunung-ganang dan hutan belantara dengan kaya bermutu, keindahan alam semula
jadi yang menggahirahkan, kekayaan kebudayaan
dan warisan tradisi yang beranekaragam, dan
rakyatnya yang bebas di bawah
kuasa politik yang mengamalkan demokrasi, bernaung di bawah Ketua Negara yang
pengasih.
Perpaduan seharusnya bermuara
dari diri sendiri di mana segala anggota
badan meng- amalkan perpaduan dalam melaksanakan tugas-tugas pembangunan
kehidupan. Allah s.w.t. telah membentuk jasmani manusia lengkap dengan
anggaota-anggota badan sebagai parajurit pelaksana berbagai ibadat kerana
Allah.
Segala anggota badan seharusnya
ada perpaduan dengan fitrah-fitrah kehidupan yang ada dalam diri seseorang itu.
Sebagai contoh, mata merupakan anggota badan yang mem- punyai tanggungjawab
yang amat besar dan amat penting dalam menangani ibadah kehidupan. Mata melihat
sesuatu keperluan hidup maka ia memerlukan perpaduan dari anggota-anggota badan
yang lain untuk melaksanakan agenda pembangunan seperti otak untuk berfikir dan
mengarah anggota lain untuk bertindak, hati untuk mentafsir kemanfaatan nya
kepada kehidupan dan nafsu sebagai pemangkin diri untuk melaksanakan.
Hati merupakan rusul dalam diri
manusia yang bertanggungjawab dalam mengolah aktiviti kehidupan. Baik atau
buruk sesuatu ibadat itu ditentukan oleh hati seseorang, dan pada masa itu juga
hati bersepadu dengan iman untuk menentukan perlaksanaannya sama ada diteruskan
atau sebaliknya.
Kita tidak lupakan juga peranan
anggota tangan yang pada dasarnya bertanggung jawab melakukan agenda berkenaan.
Walaubagaimana pun anggota kaki tidak kurang juga peranannya dalam hal
perlaksanaan ibadat. Kesemua anggota badan tersebut semestinya ada perpaduan
dalam kelangsungan ibadat demi melahirkan pembangunan kehidupan.
Semangat perpaduan wajar ada
antara pembangunan dunia dengan pembangunan akhirat (rohani) kerana
kedua-duanya merupakan matlamat hidup menuju kehidupan akhirat yang kekal abadi
itu. Kita diberi akal dan semangat serta
kemahiran berfikir untuk mengolah segala aktiviti pembangunan kehidupan yang
dipertangugjawabkan kepada anggota-anggota badan sebagai parajurit perlaksana.
Hati merupakan raja dalam
perlambagaan kehidupan yang dipimpin oleh Islam (iman)
kepada
Allah sebagai Zat yang mengwujukan manusia sebagai khalifah-Nya. Amanah yang
dipertanggungjawabkan kepada hati merupakan satu bentuk pemerintahan dalam
hidup seorang insan di bawah naungan Allah
s.w.t..
Dalam perlambagaan hidup
seseorang, segala anggota badan seharusnya mengikut perintah atau disiplin yang
disediakan oleh Allah s.w.t. sebagai fitrah. Mengkufuri fitrah hidup berkenaan akan menggugatkan kestabilan
arus pembangunan kehidupan sama ada pembangunan jasmani dan lebih-lebih lagi
pembangunan rohani (akhirat).
Islam mempunyai kasih sayang di
antara Allah dengan hamba-hamba-Nya.
Dalam buku “Falsafah Agama” karangan Edward Rose ada mengatakan: “Kalimah Islam
maknanya tunduk atau berserah kepada kehendak Allah. Allahlah yang menjadi
hakim dan Dia tidak mempunyai sifat suci dan kasih”. Kata-kata ini
memperlihatkan niat buruk dan kejahilan penulis. Oleh kerana jahil maka agak
susah kita hendak menolak tuduhannya, sebab memang banyak sekali terdapat
ayat Al-Quran yang menunjukkan adanya
kasih sayang antara hamba dengan Tuhannya.
Ayat-ayat tersebut ada dalam
berbagai bentuk sama ada dalam bentuk nafi atau isbat. Ianya terbahagi kepada
dua iaitu kasih sayang hamba kepada
Allah dan kasih sayang Allah kepada hamba.
Mukmin yang sebenar dapat mengetahui
kecantikan dan keagongan Allah. Ia dapat merasakan kebaikan Tuhan. Juga dapat
mengetahui secara yakin bahawa Allahlah yang memberi nikmat kepadanya.
Pengetahuan yang seperti ini memberi kesan kepadanya dan menyebabkan dia
kasihkan Allah. Hatinya akan sentiasa mengingatkan Allah dan dia akan melakukan
perbuatan yang semuanya ditujukan kepada Allah. Ia merasakan lazat, merasa
lapang dan merasa senang mentaati Allah.
Kasih seorang kepada Allah merupakan
keimanan sebenarnya. Iman yang sebenar bukanlah hanya mengetahui, tetapi iman
yang kasihkan Allah dan kasih itu memberi kesan pula kepada jiwa. Kesan kasih
ini akan lahir dalam semua perkataan, perbuatan dan tingkah lakunya. Adapun
keimanan yang tidak lebih daripada hanya menyerah dan mengaku di hati sahaja
tetapi tidak melahirkan kedaannya dalam perbuatan maka ia bukanlah keimanan
yang dikehendaki oleh Allah dari hamba-hamba-Nya. Firman Allah dalam surah
At-Taaubah ayat 9:24 yang bermaksud: (terjemahan
“Katakanlah,
jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu,
harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugian nya,
dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai
daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad pada jalan-Nya maka tungguhlah
sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya, Allah tidak memberi pimpinan kepada
orang-orang yang fasik.”
Allah menyeruh rasul-Nya supaya mengatakan
kepada orang-orang Mukmin yang berkenaan, iaitu: Kalaulah kamu lebih cinta
kepada dunia, yakni lebih mengutamakan bapa, anak, saudara, isteri, keluarga,
harta, perniagaan ataupun tempat tinggal -lebih dari- mencintai Allah dan Rasul-Nya
serta berperang pada jalan Allah yang dengannya kamu dijajikan oleh Allah untuk
mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. Kalaulah semuanya ini lebih kamu
cintai maka tungguhlah kedatangan keputusan Allah yang memerintahkan supaya
menurun kan seksa kepada kamu. Dan seksa itu
pasti akan datang sama ada cepat atau lambat.
Jika kita perhatikan ayat ini, nyatalah
ia mengandungi suatu ancaman dan ugutan, yang mana ayat ini mengisyaratkan
sekiranya seseorang muslim itu menghadapi dua macam kepentingan, iaitu
kepentingan agama dan kepentingan dunia, maka wajiblah atasnya mengutamakan
kepentingan agama, dan membuangkan kepentingan dunia itu jauh-jauh ke belakang,
supaya kesucian agama tetap terpelihara. Sekiranya ia tidak mengambil tindakan
demikian, pasti akan ditimpa seksa, sama ada cepat atau lambat seksa itu.
Allah menggambarkan sifat orang-orang
mukmin yang benar yang Allah kasihkan
mereka
dan mereka juga kasihkan Allah dengan firman-Nya dalam surah Al-Ma’idah ayat
5:54 yang bermaksud (terjemahan)
“Wahai
orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kamu yang murtad daripada
agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai
mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah-lembut terhadap orang
yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di
jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Inilah
kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha
Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”.
Setelah Allah
mejelaskan larangan-Nya kepada orang-orang mukmin yang mengambil orang-orang
Yahudi dan Masrani menjadi pemimpin mereka kerana perbuatan itu boleh menarik
kepada murtad, maka dalam ayat ini
diterangkan-Nya pula tentang orang-orang murtad secara umum. Erti murtad ialah
orang yang berbalik dari agamanya yang
hak, iaitu keluar dari agama Islam yang telah diperlukannya atau
menukarkannya dengan agama lain, sehingga menjadi kufur setelah beriman, atau
kafir susudah Islam. Dan seseorang itu
menjadi murtad tersebab oleh salah satu dari tiga perkara, iaitu
tersebab perkataannya, perbuatannya, atau hanya dengan niatnya sahaja. Maka
tindakan yang telah diambilnya itu tidak akan menyusahkan Allah sedikit pun,
bahkan akan menyusahkan diri sendiri.
Kasihkan Allah ialah alamat atau tanda
orang-orang mukmin yang sebenar dan mereka tidak mencari alternatif lain. Oleh
kerana inilah Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Tiga perkara yang jika jiwa seseorang memilikinya maka dia mendapat
kemanisan iman. Iaitu Allah dan Rasulu-Nya paling ia kasihi, ia mengasih
seseorang kerana Allah, dan ia benci untuk kembali kepada kufur sepertimana ia
benci kalau ia dilimparkan ke dalam api”. (Hadith sahih)
“Kasihkan Allah menjadi dasar terpenting
dalam pembinaan akhlak. Ia menjadikan jiwa kita lembut yang tidak akan
melahirkan perkara-perkara buruk atau perkara-perkara yang melampaui batas. Ia
menyebabkan kita merasa kasih kepada setiap benda dalam alam, jika kita
gambarkan yang alam seluruhnya sebagai ciptaan Tuhan yang dikasihi. Perasaan
seperti ini bukan mudah berlaku kecuali apabila jiwa kita telah bersih yang
menyebabkan kita lupakan marah, dengki, dendam dan sifat-sifat lain yang
merosakkan kejernihan hidup”. (Al-Tasawuf Al-Islami, oleh Dr. Zaki Mubarak,
Juzuk 2, cetakan 1, hal: 161).
Kasih sayang Allah kepada hamba-Nya tidak dinyatakan oleh Al-Quran
kecuali kepada mereka yang membuat pengorbanan yang meliputi kebajikan dan
kebaikan kepada masyarakat manusia. Ianya tidak pula menafikan kasih itu
kecuali kepada orang yang bersifat buruk
yang mengakibatkan manusia lain
sering ditimpa bahaya dan kerusakan.
Ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan kasih
sayang Allah kepada hamba-Nya ialah ayat-ayat yang menyanjung sifat-sifat
akhlak yang mulia kerana orang yang mempunyai sifat-sifat itu akan dikasihi
oleh Allah. Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 5:42 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan
jika kamu memutuskan perkara mereka maka putuskanlah (perkara itu) di antara
mereka dengan adil, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang adil”.
Firman Allah dalam surah Ali Imran ayat
3:76 yang bermaksud:.
“Sebenarnya siapa
yang menepati janjinya dan bertakwa, maka sesungguhnya Allah menyukai orang-orang
yang bertakwa”.
Firman Allah dalam surah Ali Imran ayat
3:159 yang bermaksud:
“Kemudian apabila
kamu telah berazam,maka bertakwalah epada Allah, sesungguhnya Allah menyukai
orang-orang yang bertakwa kepada-Nya’.
Firman Allah dalam surah Al-Ma’idah ayat
5:13 yang bermaksud:
“Maka maafkanlah
mereka dan biarkanlah mereka,
sesugguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”.
Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat
2:222 yang bermaksud:
“Sesungghnya
Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang
menyucikan diri”.
Allah tidak akan
mengasihi orang-orang yang mempunyai sifat-sifat yang menjadi punca
kesengsaraan manusia. Sepertimana Firman-Nya dalam surah al-Qasas ayat 28:77
yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi. Sesungguhnya Allah tidak
suka orang-orang yang berbuat kerosakan”.
Firman Allah dalam surah Ali Imran ayat
3:57 yang bermaksud:
“Dan Allah tidak
menyukai orang-orang yang zalim”.
Allah berfirman dalam Surah Al-A’Raf
ayat 7:31 yang bermaksud:
“Makan dan
minumlah tetapi jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
berlebih-lebihan”.
Allah berfirman dalam al-Quran surah An-Nahl
ayat 16:23 yang bermaksud:
“Sesungguhnya Dia
(Allah) tidak suka orang yang besar diri”.
Firman Allah dalam surah An-Nisa ayat
4:36 yang bermaksud:
“Allah tidak suka
orang yang sombong lagi membanggakan diri”.
Perasaan kasih
sayang kepada sesama merupakan satu rasa perpaduan. Sebenarnya setiap yang kita
merasa kasih sayang menunjukkan satu sifat penyatuan. Perpaduan merupakan satu bentuk
penyatuan yang diikat dengan perasaan kasih sayang. Maka kasih sayang Allah
kepada manusia dan juga kasih sayang manusia kepada Allah adalah sebenar satu
bentuk perpaduan yang diikat dengan rasa kasih terhadap yang satu iaitu Allah
s.w.t..
(Sumber: Nadi Ajaran Islam
karya Asal Ruh oleh Ad-din Al-Islami 1992)
No comments:
Post a Comment