Friday, May 21, 2010

PENDIDIK BUDAYAKAN HIDUP SAMBIL MENYELAM SAMBIL MINUM AIR (Disiarkan pada 29. 05. 2010)

Kemurnian profesion keguruan mempunyai ciri-ciri yang sentiasa melahirkan sifat-sifat keunggulan, keterampilan dan keikhlasan dalam bidang berbagai pembangunan. Satu sifat yang menempatkan bidang keguruan diterimapakai oleh semua lapisan masyarakat tidak mengira masa, tempat dan keadaan ialah ia sentiasa berurusan dengan masyarakat yang muda. Maka itu ciri-ciri yang menggambarkan keperibadian seorang guru ialah penampilanya di khalayak ramai yang memaparkan perwatakan seorang yang muda. Malah seorang guru yang telah bersara dari perkhidmatannya pun kelihatan mempunyai penampilan sebagai orang yang muda.
Berkhidmat sebagai guru sentiasa bersama dengan buku. Ini bermaksud hidup seorang guru tidak sunyi dengan budaya membaca. Jika ada guru yang tidak suka dengan buku maka ia telah memilih profesion yang tidak sesuai dengan jiwanya maka berlakulah penampilan yang tidak secucuk dengan profesionnya. Mangsanya ialah murid yang di bawah kelolaannya yang tidak terbela pendidikannya.
Masyarakat guru di seluruh dunia mempunyai budaya yang serupa iaitu sambil menyelam sambil minum air yang membawa maksud sambil berkhidmat sambil belajar menuntut ilmu dalam berbagai kategori. Orang yang sudah ada diploma mencoba mengambil Ijazah sarjana muda; mereka yang sudah ada ijazah sarjana muda mengambil Ijazah sarjana dan siapa yang telah memperolehi sarjana mengikuti program PhD.
Budaya ini lazimnya ada pada setiap individu guru. Ada juga di antara mereka yang bukan dari gulungan guru berbuat demikian tetapi bilangannya tidak sebanyak berbanding gulungan guru. Walaubagaimanapun dalam menempuhi kehidupan yang dicemari dengan berbagai kerenah birokrasi terpimpin ada juga guru yang sambil berkhidmat sambil melibatkan diri dalam arena perniagaan. Bagaimana pula masa yang digunakan untuk mengurus perniagaannya yang sepatutnya digunakan untuk memimpin dan membentuk anak murid di sekolah? Tepuk dada tanyalah iman sendiri.
Ada di antara mereka yang sudah hilang semangat serta minat menuntut ilmu kerana mengikut mereka tidak ada manfaatnya lagi! Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda bahawa menuntut ilmu mulai dari buayan hingga ke liang lahad. Dalam erti kata lain Education is a long life learning. Belajar adalah sepanjang umur. Tidak ada yang dikatakan tidak bermanfaat lagi!
Allah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud “Demi masa manusia adalah sentiasa dalam kerugian.” Surah al-Ashr (103) 1 – 2. Apabila manusia dalam usia warga emas, masa begitu banyak terbiar tidak dimanfaatkan. Walaupun dari segi pandangan pembangunan jasmani tidak ada kemanfaatannya lagi tetapi pembangunan rohani pasti bermanfaat.
Kemungkinan jasmani anda tidak ada kemampun lagi hendak meneruskan ibadah dan muamalah dunia tetapi otak yang ada pada anda sebagai pusat pemprosesan kemahiran berfikir wajar diberi latihan agar ia tidak mendekati kenyayukan kalau usia anda diberi ganjaran atau bonus yang lebih panjang lagi. Jika anda mensia-siakan bonus umur yang diberi Allah S.W.T. maka anda telah mengkufuri nikmat hidup di dunia.
Apakah jawapan anda apabila disoal oleh Allah S.W.T. semasa di padang maysar nanti mengenai bagaimana anda memanfaatkan usia anda semasa di dunia? Segala amalan dan muamalah semasa di dunia adalah persediaan untuk menghadiri sesi soal jawab oleh Kadi Rabul Jalil setelah agenda di dunia selesai nanti.
Kemungkinan besar mereka yang memandang rendah mengenai menuntut ilmu untuk menambah ilmu yang sudah sedia ada disebabkan beberapa faktor. Antaranya ialah masalah kewangan; kedua ialah mempunyai hati yang kurang menerima cabaran; ketiga berpuas hati dengan pencapaian yang sudah ada; keempat, takut gagal mendapat ijazah yang diambil dan kelima ialah tidak ada motivasi dalaman yang mendorong seseorang itu untuk menyertainya.
Faktor utama adalah mengenai kewangan yang tidak sepatutnya menjadi penghalang kepada seseorang itu untuk meneruskan usaha menimba ilmu. Segala usaha yang berupa kebajikan adalah ibadah kerana Allah, maka itu permasalahan yang timbul dalam melaksanakan ibadah tersebut anda memohon kepada Allah S.W.T. untuk memudahkan urusan.
Sebagai contoh apabila anda libatkan diri dalam menolong kesusahan orang lain dari segi ekonomi, pengerusan kewangan anda akan teratur dan mendapat redha dari Allah. Maka dengan itu sebelum berbuat demikian anda merasa sukar menungguh hujung bulan jika anda berkhidmat dengan kerajaan, dalam usaha mengatur perbelanjaan.
Seorang ibu tunggal yang berkhidmat dengan kerajaan sebagai buruh kasar, bergaji 900 ratu ringgit sebulan dengan anak empat orang semuanya bersekolah. Ia mendapati pengurusan kewanganya amat sukar setiap kali menjelang penghujung bulan. Tetapi apabila ia melibatkan diri membantu sebuah Sekolah Agama Rakyat (SAR) dengan menderma sepuluh ringgit sahaja setiap bulan ia dapati pengurusan perbelanjaan rumah tangga mudah dilaksanakan dan mencukupi hingga ke hujung bulan.
Segala urusan dalam hidup, Allah yang menentukan namun usaha manusia untuk menyelaraskan kesesuaian tahap kehidupan mengikut selerah masing-masing adalah hanya tawakal semata. Bagitulah juga keadaan ekonomi rumah tangga, yang menentukan pengerusan nya ialah Allah atas tawakal yang anda telah laksanakan. Walaubagaimanapun jika kepincangan berlaku dalam disiplin pengurusannya seperti mengadu nasip dalam aktiviti perjudian dengan membeli empat ekor atau lain-lain amalan yang tidak berlandaskan kebajikan maka berlakulah kesukaran untuk menentukan pengerusan yang bermanfaat.
Faktor kedua orang memandang rendah tentang menuntut ilmu ialah mempunyai hati yang kurang menerima cabaran. Setiap umat wajar memahami hidup ini adalah ibadah kerana Allah. Allah S.W.T.telah bekalkan manusia dengan berbagai fitrah kehidupan jauh lebih banyak berbanding dengan haiwan. Dan jika fitrah itu tidak digunakan dalam hidup anda di dunia maka anda telah mengkufurkan diri dari nikmat Allah serta hidayah-Nya. Allah telah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud “Aku tidak jadikan jin dan manusia selain dari beribadah kepada Ku.” Surah Az-Zaariyat ayat (51)56.
Selain dari mengkufurkan diri dari nikmat Allah, anda juga tidak menghormati saranan Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. yang bersabda bahawa menuntut ilmu itu mulai dari buaian hingga ke liang lahad. Masyarakat Barat mempercayai bahawa menuntut ilmu adalah seumur hidup, Education is a long life learning.
Gunakan sisa-sisa hidup anda dengan menuntut ilmu dan jangan biarkan usia anda berlalu mengikuti masa bagitu sahaja tanpa diisi dengan ilmu terutama sekali ilmu tauhid. Menuntut ilmu adalah satu pelaburan dalam hidup kerana semakin anda tahu semakin anda tidak tahu. Ia membawa maksud bahawa semakin banyak ilmu yang anda ketahui masih banyak lagi ilmu yang belum dapat diterokai.
Faktor ketiga mereka memandang rendah tentang menuntut ilmu ialah berpuas hati dengan pencapaian yang sudah sedia ada. Faktor ini tidak melahirkan ukhuwah kemanusiaan kerana landasannya adalah budaya mementingkan diri. Anda harus fikir mereka yang dekat dengan anda yang mempunyai pemikiran bercelaru dengan pembangunan moden masa kini. Mereka adalah anak anda sendiri yang dahagakan ilmu pengetahuan. Seorang ayah wajar menjadi idola atau pemangkin kepada anak-anak untuk giat belajar.
Di zaman sains dan teknologi ini banyak kerenah yang mewarnai penampilan anak-anak dalam bermasyarakat. Akhlak dan tingkah laku masyarakat rebung ini wajar mengikut acuan yang digarisbawahkan oleh agama. Dan ini wajar agar ia kenal tanggungjawab sebagai pemakmur alam kehidupan. Menjadi kelaziman dalam hidup bahawa jika bapa cintakan ilmu maka anak turut sama membudayakannya. Pepatah mengatakan bapa borek anaknya rintik, jika bapa kencing berdiri, anak kencing berlari. Bapalah menjadi acuan anak dalam menelusuri pembangunan kehidupan.
Faktor keempat, takut gagal dalam usaha mengikuti program yang dipilih. Pembangunan adalah kesemuanya berlandaskan kepada dua faktor iaitu menempuhi kejayaan atau kegagalan. Pemainnya tidak ada kekuasaan menentukan matlamat agenda yang ceburi. Kemampuannya hanya bertawakal semata, keberhasilannya adalah prerogative Allah S.W.T.. Keadaan demikian hanya bersandarkan kepada keimanan dan keikhlasan. Bagitulah percaturan hidup di alam dunia.
Walaubagaimana pun wajar anda memahami bahawa setiap perlaksanaan agenda pembangunan adalah ibadah kerana Allah. Belajar menuntut ilmu adalah ibadah maka itu iman anda akan menyinarkan nur cahaya kefahaman bahawa setiap ibadah yang dilaksanakan dengan hati yang ilkhlas dan jujur terutama sekali yang berunsur kebajikan Allah pasti meredhainya. Meyakini diri anda terhadap keredhaan Allah S.W.T. akan menjadi pemangkin diri untuk mendapat ganjaran atau kejayaan dalam penglibatan dalam satu-satu perjuangan.
Memohon keredhaan Zat Yang Maha Berkuasa tehadap usaha anda merupakan satu doa yang mendekatkan anda kepada Allah S.W.T.. Ia membawa maksud bahawa anda telah melaksankan kekalifahan anda dalam kelangsungsan hidup beriman. Dengan itu masa yang sentiasa memporak-porandakan manusia telah diguna dengan sebaik-baiknya dengan aktviti pembangunan.
Faktor kelima yang membuat orang tidak suka menuntut ilmu ialah tidak ada incentive atau dorongan dalaman yang membuatnya ingin participate atau menyertai dalam urusan menimba ilmu. Tahukah anda bahawa kehadiran ilmu dalam diri seseorang akan menyinarkan kemuliaan diri dari segi penampilannya dalam pandangan orang ramai. Orang berilmu mempunyai penampilan yang diterimapakai oleh masyarakat umum yang membuat setiap insan merasa senang dengan pembawaan dirinya.
Jika anda berjaya memikat perasaan orang lain merestui keberadaan anda di khalayak ramai maka anda telah berjaya menyinarkan dakwah Islamiah kepada masyarakat berbilang bangsa yang mempunyai bermacam-macam kepercayaan. Keadaan demikian anda telah perolehi dana pahala sebagai bekalan dunia akhirat nanti di samping menguatkan hubungan ukhuwah kemanusiaan. Dakwah inilah yang dikenali sebagai dakwah senjap.
Satu contoh yang lain ialah cara orang berpakaian yang sentiasa kemas dan mengiklankan keislamannya. Penulis sendiri telah mengalami situasi demikian apabila dia melihat orang Islam itu sentiasa bersongkok dikhalayak ramai atau di mana-mana sahaja mereka berada.
Melihat jemaah menujuh ke masjid dengan berpakaian baju Melayu dan bertupi songkok setiap hari Jumaat hendak menunaikan solat jumaat, hari yang mulia itu, terasa keenakan perasaan dalam hati kelak mengingatkan kekuasaan Allah S.W.T. dalam memurnikan kehidupan. Menyaksikan keadaan demikian setiap Jumaat telah melembutkan hati penulis untuk mencintai Islam lalu meninggalkan agama asalanya Krestian (Catholic) yang dianutinya sejak di bangku sekolah lagi.
Penampilan masyarakat Islam bagitu kemas dan bersih dengan berpakaian baju Melayu melambangkan keunggulan Islam sebagai agama Allah yang direstuinya. Allah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud:
“ Pada hari ini telahKu sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah ku redhakan Islam itu jadi agama bagi mu.” Surah Al-Maaidah ayat (5) 3.

No comments:

Post a Comment