Wednesday, April 28, 2010

MOTIVASI SIFIR WAJAR DALAM KEHIDUPAN

Dalam pergerakan hidup sifir menjadi pengukur dalam segala segi pembangunan. Allah bentukkan manusia mengikut disiplin istikamah dalam kelangsungan hidup. Walaupun kelihatan jasmani dalam keadaan rehat tetapi deyutan jatung tidak pernah rehat mengepup darah ke seluruh anggota badan secara istikamah dalam kelajuan secara purata 75 kali seminit mengikut umur. Pakar perubatan mengesahkan kesihatan seseorang itu dengan meninjau daripada kelajuan jantung bergerak. Ketentuan prestasi kesihatan seseorang itu adalah mengikut disiplin sifir seperti berapa kali deyutan jantung dalam seminit.     

Dari denyutan jantung sahaja pun para pakar perubatan boleh mentafsirkan kesihatan seseorang itu. Kelajuan denyutan jantung menandakan bermacam masalah kesihatan yang dialami oleh idividu berknaan. Mengalami kejutan terutama sekali yang membahayakan, otak manusia akan menyampaikan mesej kepada jantung untuk meningkatkan kelajuan denyutan untuk mengepum darah dengan derasnya ke keseluruh anggota badan menandakan satu persediaan untuk bertindak. Semua gerakan tersebut adalah mengikut budaya sifir dalam system penampilan seseorang.

Apabila denyutan jantung menjadi cepat maka pernafasan pun turut sama berubah dari yang perlahan kapada yang cepat. Penafasan dalam keadaan normal tidak bagitu cepat maka apabila mengalami perubahan pada perasaan, maka pernafasan pun turut sama berubah. Semuanya ini mengikut budaya sifir.

Di sekolah setiap anak murid didedahkan dengan budaya sifir yang khusus dan ia harus dihafal menjadi sebahagian daripada disiplin hidup. Sifir bermula dengan angkah yang rendah iaitu sifir dua hinggalah kepada angkah yang tinggi seperti sifir dua belas. Setiap angkah dalam satu-satu tahap penguasaan sifir digandakan mengikut urutan number dari satu hingga ke angkah duabelas. Sifir adalah sebahagian daripada kehidupan manusia sebagai pemain dalam kelang- sungan hidup.

Dalam diri setiap individu sifir berperanan menentukan disiplin hidup. Semua kefahaman mengenai pembangunan manusia didasari dengan felosofi sifir. Melaksanakan ibadah kita memerlukan sifir. Hubungan sesama insan memerlukan sifir mengenai kekerapan membantu rakan dalam seminggu atau sebulan.    

Manusia yang paling dekat dalam hidup ini ialah ibu dan bapa anda . Berapa kalikah anda mengingati mereka dalam sehari, seminggu, sebulan atau setahun? Jika baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah menyarankan apabila ditanya oleh seorang sahabat: kepada siapa yang ia harus ia mencintai dalam hidupnya? Maka jawab Baginda  ialah ‘ibumu’ sebanyak tiga kali, selepas itu barulah ‘bapamu’. Ini bermakna ibu itu adalah orang yang pertama yang perlu anda memusatkan kecintaan  anda. Ustaz menyarankan kepada anak-anak kecil bahawa syurga anak adalah di bawah telapak kaki ibu!

Dalam menelusi kehidupan pemikiran sentiasa dihiasi dengan perkara-perkara yang mengkufurkan anda untuk mendapatkan dana pahala. Dalam pergaulan hidup dengan masyarakat  sering kali kita ditemukan dengan gejala-gejala yang melahirkan pergesiran nilai dengan orang lain kelak melahirkan kehancuran kepada kesetiakawanan sosial. Maka itu lahirlah kumpulan yang tidak ada dalam diari hidup anda yang dikategorikan sebgai musuh!

Sebagai hambah Allah tidak ada yang dijadikan musuh dalam hidup jika anda kembali kepada al-Qur’an dan Sunnah Rasul. Jika demikianlah keadaan hidup ini maka berapa kalikah anda mengingati musuh anda dalam sehari, seminggu, sebulan, setahun atau tidak pernah muncul dalam ingatan anda lagi? Mereka yang sentiasa mengingati musuhnya akan ditemukan dengan kebaikan dan ini akan membawa kepada pemulihan hubungan yang telah retak.

Apabila keretakan dalam hubungan antara sesama sudah dipulihkan semula maka timbullah ukhuwah kemanusiaan. Bermasyarakat  merupakan nadi pembangunan manusia kerana ia akan menghidupkan ukhuwah kemanusiaan. Bermasyarakat akan menghidupkan budaya kesetiakawanan sosial yang menjadi keutamaan untuk membentingi tamadun hidup dari dicemari  oleh kekufuran akibat olahan tangan manusia.

Manusia dijadikan Allah dalam keadaan lemah. Ia sentiasa melayani kebuntuhan nafsu shawatnya yang mengakibatkan berlakuny pergeseran nilai kelak akan menghancurkan ketama dunan manusia. Kebuntuhan biologi manusia tidak ada engganan atau limitionnya seperti orang yang dahaga meminum air laut. Semakin diminum semakin kehausan.

Oleh itu untuk menyelamatkan manusia dari segala kerakusan yang akan melahir bibit-bibit kesombongan dan keganasan, amatlah penting kiblatkan pemikiran itu kepada membudaykan perasaan kesetiakawanan sosial. Ia akan membawa manusia untuk mengingati kekusaan Allh S.W.T. kerana tanpanya siapalah kita?

Sebagai manusia memang dilahir dengan sifat lemah. Maka itu tidak hairanlah jika hidupnya sentiasa diwarnai dengan akhlak yang tercela. Dalam menangani hidup berapa kalikah anda mengingati salah laku yang pernah anda alami? Dan adakah anda memohon keampunan kepada Allah dan bertaubat setiap kali anda mengingati gejala tersebut. Budaya sifir sentiasa menemani anda di mana sahaja anda berada.  

Apabila berbincang atau mengambil bahagian dalam percambahan fikiran tentang sesuatu agenda kadang-kadang mulut tersasul dan mengucapkan kata-kata yang tidak sewajarnya di keluarkan kerana akan menyinggung perasaan orang lain. Tetapi apa yang berlaku tidak boleh ditarik balik. Maka itu sebagai insan yang sedarkan diri berapa kalikah anda mengingati kesalahan tersebut sebagai motivasi diri untuk memulihkan perasaan orang yang tersinggung?    

Apakah tujuan kita hidup? Allah S.W.T. wujudkan manusia di muka bumi ini dengan satu tujuan iaitu beribadah dan menyembah Allah S.W.T. Surah az-Zaariyat  (51)56, Allah berfirman yang bermaksud: “Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah kepada Ku”. Berapakalikah dalam sehari suntuk kita memusatkan pemikiran kepada Allah S.W.T. dan berapa kalikan dalam sehari kita mengucap al-hamdulillah kapada Allah setiap kali menemui jawapan kepada teka-teki kehidupan ?

Rancangan anda untuk masa depan sentiasa mengusik jiwa anda. Berapa kalikah  anda memikirkan mengenai rancangan berkenaan? Sudahkan anda membuat strateginya untuk memulakan agenda tersebut? Atau rancangan itu masih dalam pemikiran anda tanpa membuat apa-apa solusi untuk merelisasikan rancangan itu. Sedarkan diri anda bahawa jika rancangan itu diteruskan menjadi rancangan semata maka masa akan menipu anda untuk hanya membudaya kan sifir berapa kali membuat perancangan tetapi tidak dijadikan amalan hidup.

Anda tidak sedar bahawa apa yang anda laksanakan demi kebajikan kehidupan adalah tawakal kepada Allah S.W.T. dan segala kejayaan daripada tawakal itu adalah prerogatif Allah maka itu adalah wajar anda mengucapkan syukur alhamdulillah kepada pemberian tersebut. Berapa kalikah anda mengucap syukur alhamdulilla setiap kali mendapat kejayaan? Budaya melafazkan kata-kata syukur sebagai kemurnian dalam kehidupan menjadi tanda tanya pada setiap insan!

Semasa menuntut ilmu di sekolah mulai dari sekolah rendah hingglah ke menara gading di univesiti, hidup anda sentiasa dihiasi dengan budaya sifir. Mengapakah anda lupakan sifir untuk memusatkan fikiran kepada Allah setiap kali mendapat hidayah dari-Nya. Kekerapan anda mengucap sukur kepada Allah menandakan bahawa cinta anda kepada yang Maha Berkuasa sentiasa mewarnai kehidupan anda.

Menelusuri ranjau-ranjau kehidupan kita sentiasa memusatkan pemikiran kepada Allah

S.W.T. dengan mengucapkan ‘astagfirullah alazim’ atau ‘masallah’ atau ‘inalilahi wa inaliahi raajiun.’ Berapa kalikah anda melakukan demikian setiap kali mengalami masalah yang meruncingkan perasaan? Pada kebiasaan manusia apabila terkejut dengan sesuatu yang kurang menyenangkan perasaan, secara spontan ia mengatakan ‘almak!’ atau ada yang lebih parah lagi apabila dalam keadaan demikian ia mengeluarkan kata-kata ‘memaki hamun.’   

                Manusia diwujudkan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini. Dalam mengolah atau memakmurkan kehidupan, berapa kalikah anda mengingati Allah? Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. menyarankan kepada umatnya supaya menziarahi kuburan kerana amalan demikian mengingatkan kita kepada mati kelak mengingati Allah.

                Melaksanakan ibadah sembahyang khususnya solat lima waktu sehari semalam akan memusatkan fikiran anda kepada Allah S.W.T.. Dalam erti kata lain, dalam lima waktu tersebut atau tujuh belas rakaat, agama memerintah anda untuk membelakangi kemewahan dunia serta segala gejala-gejalanya dan memusatkan jiwa anda kepada Allah S.W.T.

                Kalaulah perlaksanaan solat, purata mengambil masa lima minit sahaja, maka sifir mengajar anda dalam lima waktu sembahyang sehari semalam manusia memusatkan pemikiran kepada Allah selama 25 minit sahaja. Maka itu masa manusia mengingati Allah yang memberi ia hidup selama dua puluh empat jam sehari semalam hanya 25 minit sahaja. Itu pun agak sukar bagi semua muslimin dan muslimat dapat melaksanakan. Bagaimana pula mengingati Allah selain mendirikan solat?

                Dalam hidangan pemikiran tersebut ibadah berkenaan adalah untuk manusia yang hidup di atas bumi ini! Adakah setiap manusia sedarkan diri mengenai tanggungjawabnya sebagai hambah Allah? Tepuk dada tanyalah iman sendiri! Masalah demkian timbul apabila memikirkan  budaya sifir dalam kelangsungan hidup. Anda mempelajarinya sejak di bangku sekolah maka itu pertanyaan menyusul: adakah anda menterjemahkan sifir itu dalam hidup anda?     

                Berapa kerapkah kaki anda menziarahi rumah-rumah ibadah berbanding dengan menziarahi pesta-pesta pementasan dunia semata, atau pusat-pusat hiburan atau gedung-gedung supermarket? Keempat-empat tempat berkenaan mempunyai perbezaan yang amat ketara sekali jika anda memikirkan dana pahala yang Allah S.W.T. redhakan.  

                Kekerapan anda menziarahi rumah-rumah ibadah akan mendapat jaminan kebahagiaan dunia lebih-lebih lagi kebahagian akhirat. Tetapi jika hidup anda membudayakan sifir yang amat tinggi jawapannya yang tertumpu kepada tempat–tempat lain selain rumah ibadah maka kebahagiaan yang anda perolehi hanya sebatas umur anda. Ingat umur anda juga  semakin mengecil angkanya? Buatlah sesuatu yang memberi jaminan kepada keselamatan akhirat. InsaAllah.

                Bertaubatlah sebelum terlambat. Banyak bertaubat akan mendekatkan anda dengan Allah S.W.T. dan jaminan kebahagiaan pasti menanti anda di pintu taubat. Budayakan sifir dalam hidup anda terutama sekali demi pembanguan kebajikan. Jangan biarkan masa berjalan tanpa membuat perubahan dalam hidup anda kerana semakin tinggi jawapan sifir yang anda lakarkan dalam hidup membuang masa semakin sempit peluang anda untuk membuat pesediaan ke dunia berikutnya.    

                Ingatlah bahawa kekerapan berbuat sesuatu yang membelakangkan keseronokan dunia akan menempah keselamatan dan kebahagian hidup di akhirat kelak. Allah sayangkan hambahnya yang sentiasa memohon hidayah dan petunjuk-Nya demi kekuatan jiwanya menangani ranjau-ranjau kehidupan dunia. Membudayakan sifir untuk mengenal pasti hidup yang diredhai Allah S.W.T. tetapi sifir tidak perlu lagi apabila kita mendapat giliran untuk menamatkan agenda dunia! Amin.

PERCAMPURAN PENGUASAAN KEMAHIRAN MURNIKAN IBADAH

Melihat kembali origin kehidupan manusia di atas bumi ini amat sukar difahami jika dibandingkan dengan keadaan kehidupan masa kini. Nabi Adam a.s. hidup sendirian tanpa teman menelusuri kehidupan. Segalanya diusahakan sendirian kerana tidak ada orang lain yang boleh  Nabi meminta pertolongan. Walaupun Nabi Adam a.s. oleh Allah diwujudkan Siti Hawa, satu-satunya teman Nabi Adam di Syurga tetapi disebabkan kelemahan Nabi Adam memegang amanah Allah maka terpaksalah beliau mengharungi hidup di bumi tanpa teman buat seketika sekurang-kurangnya selama 200 tahun lamanya sebelum mereka ditemukan kembali. 

Setelah manusia membiak maka mulalah berbagai keperluan hidup yang diusahakan oleh manusia yang mempunyai bermacam-macam kemahiran dalam kelangsungan hidup bertamadun. Penguasaan bermacam kemahiran mula tertumpu kepada individu-individu yang mempunyai  aras kemahiran yang diberikan Allah S.W.T. maka lahirlah yang dikenali sebagai division of labour atau pembahagian usaha atau kemahiran.

Mempunyai kebolehan melaksanakan aktiviti kehidupan tanpa mengharapkan bantuan orang lain seperti yang dikenali sebagai Jack of all trade master of none mempunyai banyak kemanfaatan.  Manusia serupa ini dapat melaksanakan berbagai aktiviti kehidupan tetapi tidak ada kemahiran tertentu yang dapat dikuasai dengan sesempurnanya. Segala bidang aktiviti kehidupan ia mampu melaksanakan dalam aras kefahamannya sendiri. Segalanya ia tahu disiplin perlaksanaannya tetapi tidak  mempunyai kemahiran yang jitu. 

Setelah wujudnya institusi pendidikan yang dikenali sebagai sekolah, maka perancang kurikulum memuatkan berbagai elemen yang menjurus kepada berbagai kemahiran yang ada pada manusia. Elemen-elemen tersebut dikenali sebagai mata pelajaran seperti Matematik, Sains, Bahasa, ilmu Alam atau Geografi, Sejarah, Agama, Seni Lukis dan sebagainya.

Dalam setiap mata pelajaran itu dicabangkan lagi kepada berbagai ciri seperti Matemitik bercabang kepada Calculus atau Kalkulus, Algebra, dan Geometri dan jurubina. Sains pula bercabang kepada Fisik, Kimia, Biologi, dan sebagainya. Manakala Bahasa bercabang kepada Sastera, Kesusasteraan, Sajak, Pantun dan lain-lain. Bagitu juga kepada Geografi ia bercabang kepada Kaji Bumi atau Geologi, Kajicuaca, Kajilogam dan sebagainya.

Sejarah bercabang kepada Pembangunan Tamadun, Peperangan, Antropologi, Politik dan seumpama. Mata pelajaran Agama mempunyai ciri-ciri disiplin penyembahan, perjuangan menegakkan agama, sejarah para nabi dan Rasul dan tafsiran al-Qur’an berbagai kategori. Manakala Seni Lukis menghidangkan berbagai kemahiran dalam merekabentukan bermacam bentuk kehidupan dengan menggunakan kemahiran dalam penggunaan alat-alat warna, alat tulis, ukiran-ukiran, jurubina dan sebagainya.

Mengapakah mata pelajaran tersebut perlu dilalui atau dipelajari oleh setiap pelajar di sekolah? Tidak semua pelajar mempunyai kebolehan mengikuti semua mata pelajaran yang ada dalam kurikulum pendidikan. Pelajar wajar mengikuti pembelajaran setiap mata pelajaran tujuan untuk mengenal pasti kemahiran yang ada pada dirinya.

Untuk memudah pelajar memilih bidang atau jurusan apa yang sesuai baginya, kementerian Pendidikan membahagikan dua bidang besar dalam kurukulum pembelajaran. Satu bidang Sains termasuklah mata pelajaran Matematik dan bidang Sastra yang merangkumi semua mata pelajaran yang tidak termasuk dalam kategori Sains.

Tidak mustahil seorang pelajar dapat menguasai semua mata pelajaran yang ada dalam kurikulum sekolah. Walau bagaimana pun kepada peringkat pengukuhan atau pendalaman pada satu-satu mata pelajaran wajib mengguna kan mata pelajaran tertentu sahaja yang mana pelajar  boleh kuasi dengan mudah.

Percampuran penguasaan kemahiran wajib dalam hidup kerana kebolehan tersebut dapat menggunakan fitrah Allah S.W.T. kelak menjadi pengguna dan pemain dalam memurnikan kehidupan.  Allah S.W.T. murnikan keadaan hidup manusia dengan membekalkan berbagai fitrah seperti kemahiran berfikir untuk memahami teka-teki kehidupan. Dibekalkan mental yang

dapat memahami segala sesuatu yang sesuai dengan tamadun kehidupan.

Peranan manusia dalam memurnikan kehidupan adalah mengola keadaan sesuatu fenomena agar sesuai dengan fitrah pembangunan manusia sebagai khalifah. Mempunyai berbagai kemahiran akan mengecilkan jentera perlaksana sesuatu ibadah. Walau bagaimana pun mempunyai pemain yang ramai dalam satu-satu ibadah akan hanya merosakkan kesempurnaan perlaksanaannya seperti mana difahami dalam pepatah bahasa Inggeris mengatakan “too many cooks spoilt the broth”.

Mempunyai berbagai kemahiran akan dapat menyelesaikan kerja dengan cepat dan sesuai dengan selera diri tetapi jika ramai pemain dalam menyelesaikan sesuatu tugasan maka besar kemungkian kerja yang dilaksanakan kurang menepati kesempurnaannya dan banyak pembazi- ran dari segi peralatannya. Walau bagaimana pun setiap ibadah itu harus mempunyai perlaksana yang mahir mengenai disiplin perlaksanaannya. Pepatah mengatakan “alah bisa tagal biasa,” membawa maksud kesempurnaan dalam perlaksanaan sesuatu kerja ada pada orang yang mahir dalam kerja berkenaan dan bukan pada orang yang hanya setakat mengenali kerja tersebut.

Di dunia sains dan teknologi pembahagian tugas sudah menjadi kemestian. Kemahiran-kemahiran tertentu hanya dapat dilaksanakan oleh orang yang mempunyai kepakarannya sahaja. Membina sebuah rumah sebagai contoh memerlukan berbagai pakar yang masing-masingnya mempunyai kemahiran sendiri. Seorang diri agak sukar melakukan kesemua jenis kerja membina sebuah rumah.

Mempunyai berbagai kebolehan dalam melaksanakan tugas menjadi pemain yang berketerampilan walaupun ia tidak ada kemahiran yang khusus. Kerja yang mudah pada mata memandang tidak semudah jika dilakukan sendiri. Sebagai contoh memotong sebatang bambu dengan menggunakan sebilah parang tidak semudah berbanding dengan orang yang mahir menggunakan alat tersebut. Orang yang tidak ada kemahiran mengenai teknik memotong bambu mendapati sukar hendak diputuskan tanpa bambu itu pecah.

“Alah bisa tagal biasa”. Konotasi demikian lebih kurang ada persamaan makna dengan kata-kata, “Jack of all trades master of none.” Mempunyai kebolehan dalam melaksanakan berbagai bidang kerja ada kemanfaatannya walaupun tidak mempunyai kepakaran pada satu-satu agenda tersebut. Kemahiran seseorang itu pada kerja-kerja tertentu dapat melakanakan dengan lebih baik berbanding dengan orang yang kurang biasa dengan kerja berkenaan.

Sesuatu kerja yang mudah pada pandangan mata tidak semudahnya apabila dibuat sendiri tanpa mempunyai pengalaman dengan kerja berkenaan. Sebagai contoh seorang pelajar tingkatan enam memikirkan menanam padi itu mudah dilaksanakan. Petani melaksanakannya dengan cepat, lurus dan jarak antara pokok padi adalah semuanya lebih kurang sama. Maka pelajar berkenaan turun ke sawah dan melakukan tugas menanam padi.

Mereka yang biasa dengan kerja menanam padi boleh melaksanakannya dengan cepat dan teratur seperti mana cara anak padi itu ditanam. Tetapi lainlah kepada pelajar tingkatan enam tersebut. Walaupun ia menanam padi dengan cukup berhati-hati, hasil dari kerja yang dibuat jauh dari tatacara yang betul untuk menanam padi. Anak padi yang ditanam ada yang timbul dan ada yang condong tidak tentu arah dan jarak antara pokok padi tidak sama rata. Ada yang rapat ada yang jauh jaraknya dan yang amat parah sekali ialah barisan padi seperti gaya ular dipukul.

Pelajar yang sama mencoba menolong bapanya membaiki pagar kebunnya yang telah jatuh dawai durinya. Ada yang putus dan ada tiang pagarnya sudah rebah. Perkakas untuk membaiki pagar berkenaan disediakan seperti paku bermacam ukuran atau size, batang tukul, segulung kecil dawai duri dan sebelah parang. Bapanya meninggalkan budak itu seorang melakasanakan tugas membaiki pagar.

Setelah empat puluh minit berlalu bapanya kembali melihat anaknya bagaimana kemajuannya membaiki pagar. Ayahnya mendapati anaknya belum pun siap membaiki pagar yang jatuh. Budak itu mandi peluh merasa kerja yang mudah itu amat rumit baginya untuk menyelesaikan. Ia melihat bapanya dengan menggelingkan kepalanya yang menunjukan ia menyerah diri!

Si bapa amat terperanjat melihat dawai duri yang dipasang semula pada tiang pagar, anaknya menggunakan paku lima inci untuk melantak dawai duri pada  tiang berkenaan. Paku yang disediakan ada berbagai ukuran atau size. Ada 2 ½ inci, ada dua inci, dan ada lima inci. Paku yang sesuai untuk melantak dawai duri pada tiang pagar ialah size 2 ½  inci. Kerana tidak biasa kerja serupa itu, pelajar tingkatan enam itu ‘alah bisa tagal biasa’.

Kata-kata hikmah tersebut mengajar kita, ‘pengalaman adalah guru yang paling bijaksana’. Walau pun budak itu menuntut ilmu sudah sampai ke tingkatan enam atau pra-univesiti tidak semua ibadah dalam hidup ini diketahuinya. Dengan demikian adalah lebih bermanfaat jika kita hidup sehaluan pendapat dengan ‘Jack of all trades master of none’.

Dalam rumah kediaman anda beberapa kerja teknik yang memerlukan kepakaran diri dalam membaikinya seperti kerosakan-kerosakan kecil seperti paip bocor dalam singki; saluran air yang sumbat; tandas yang sumbat; lampu yang rosak pada pemegang mentolnya dan sebagainya. Kerja-kerja serupa ini tidak perlu memanggil plumber atau tukang paip dan pakar dalam eletrik untuk datang ke rumah anda membaiki masalah tersebut. Kerosakan kecil serupa ini boleh dilakukan sendiri tanpa memanggil pakar dalam bidang berkenaan.

Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Muhammad, pernah mengadakan seminar mengenai kemahiran mengurus diri di satu tempat jauh dari Bandar Raya Kuala Lumpur. Seminar tersebut diilhamkan oleh Perdana Menteri sendiri di mana beliau juga terlibat penuh dalam seminar berkenaan. Seminar memberi penekaan kepada kepekaan mengurus diri tanpa meminta bantuan orang lain seperti memasak; menyuci dan mengosok kainbaju ; mengurus kelengkapan yang dibawa ke pejabat dan sebagainya.

Seminar berkenaan dikhaskan kepada Ketua-ketua pemimpin termasuklah Dr. Mahathir Muhammad sebagai Perdana Menteri Malaysia; semua Ketua Menteri dan Menteri Besar seluruh negara yang memakan masa selama seminggu. Oleh kerana ada pemimpin yang tidak pernah melakukan tugas-tugas tersebut kerana mengharapkan pembantu khas semata maka ada di antara mereka tidak bertahan lama. Mereka hanya bertahan selama dua hari sahaja dan pada hari ketiga mereka terbang balik ke negerinya!

Seminar berkenaan menguji kepekaan individu sama ada mereka lulus menjadi ‘Jack of all trades master of none’. Perdana Menteri sendiri dengan rakan-rakan yang lain bertahan selama seminggu tidak pulang, lulus menjadi ‘Jack of all trades’. Kemungkinan ada di antara pemimpin mempunyai kemahiran dalam bidang tertentu yang dimuatkan dalam seminar berkenaan.

Pelajar didedahkan kepada berbagai matapelajaran di sekolah dengan tujuan hendak melihat kesesuaian kekuatan mentalnya pada mata pelajaran tertentu. Maka itu pelajar wajar mengetahui apa bidang yang sesuai dengan kebolehan yang Allah S.W.T. telah peruntukan kepadanya. Dalam erti kata lain, sekolahlah yang akan menentukan landasan hidup anda sebagai pemain dalam pembanguan tamadun.

KEMAHIRAN BERSEPADU ASAS PENDIDIKAN BERKUALITI

Kewujudan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini memainkan peranan penting dalam memakmurkan alam kehidupan, maka itu setiap individu Allah lengkapi dengan berbagai kemahiran sebagai fitrah. Kemahiran itu berbeza antara sesama manusia. Walau bagaimanapun kemahiran asas wajar dikenali atau dimantapkan terlebih dahulu sebelum melangkah ke peringkat yang lebih dalam atau lebih luas dalam arena pembelajaran.

Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) telah diperkenalkan oleh Kementerian Pendidi kan untuk memberi laluan kepada penekanan dalam kemahiran asas lebih meluas dalam peringkat asas pembelajaran. Strategi tersebut adalah penting kerana membina asasnya akan mengukuhkan kemahiran tertentu agar melahirkan keseronokan dalam belajar. Kemahiran asas dalam kurikulum pembelajaran adalah seperti membaca, menulis dan mengira yang biasanya dikenali sebagai kemahiran 3R.

Mendidik anak murid wajar menggunakan seberapa banyak deria dari yang lima iaitu mendengar dengan telinga, melihat dengan mata, merasa dengan lidah, mengidu dengan hidung  dan sentuhan dengan kulit. Dalam semua deria, sentuhan yang digunakan dalam amalan perbuatan akan mendekatkan murid kepada kefahaman makna ilmu yang dipelajari.

Kata-kata pujangga yang amat berfaedah kepada pengajaran murid ialah “Saya dengar saya ingat saya lihat saya tahu, dan saya buat saya faham.” Deria sentuhan mempunyai kesan positif yang lebih kukuh berbanding deria-deria yang lain. Mengingati dan mengetahuinya sahaja tidak memberi jaminan bahawa pelajaran itu telah menjadi faktor perubahan kepada individu berkenaan. Apa yang penting dalam sinario pendidikan ialah memahami ilmu itu dengan hidayah Allah S.W.T.

Setiap ilmu yang baru jika diikuti dengan amal perbuatan maka pengukuhan kepada ilmu berkenaan dalam diri pelajar dapat dimanfaatkan. Ilmu yang baru jika tidak diamal akan hilang dari ingatan setelah tiga hari berlalu. Jika ia diguna dalam perlaksanaan aktiviti kehidupan dengan menggunakan berbagai deria seperti sentuhan, pendengaran dan perasaan akan kekal bersama anda sepanjang masa. Itulah yang dikenali sebagai pembangunan minda.

Memanfaatkan sebanyak mana yang boleh  deria-deria yang lima adalah satu stratigi pendidikan yang menggunakan kemahiran bersepadu. Allah S.W.T. telah melengkapkan fitrah tersebut kepada hambah-Nya untuk kemudahan bagi setiap individu membina pembangunan kehidupan. Jika ia tidak digunakan dalam aktiviti menimba ilmu maka anda telah mengkufurkan diri dari memahami hidup sebagai fitrah.

Dalam pengukuhan kemahiran 3M, pemimpin utama ialah guru yang mana ia seharusnya mahir mengenai strategi pendidikan dalam KBSR. Guru yang berwibawa dan berketerampilan dalam mengolah pengajaran dan pembelajarnnya wajar mendapat dorongan dari GuruBesar sebagai pemangkin dalam keseluruhan perlaksanaan KBSR sepertimana sewajarnya system yang digarisbawahnya oleh Kementerian Pendidikan.

Satu kajian yang dibuat oleh Kementerian Pendidikan setelah perlaksanaan system KBSR diperkenalkan berlalu selama enam tahun, menunjukkan bahawa perbezaan dalam prestasi pepereksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) berbanding prestasi keputusan peperiksaan Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR) hanya 2 peratus sahaja. Keadaan demikiian amat menduka citakan.

Penyelaras-penyelaras KBSR seluruh negara telah diminta oleh Ketua Pengarah Pendidi- kan di Kementerian Pendidikan mengkaji semula di mana kelemahannya di negeri masing-masing. Secara kebetulan penulis adalah penyelaras KBSR negeri Sabah waktu itu. Maka itu satu jawatan kuasa dalam unit KBSR bahagian Kurikulum Jabatan Pendidikan negeri Sabah telah dibentuk  pada tahun 1990. Tajuk kajian ialah “Keterampilan Guru Besar Sekolah Rendah 1990”.

Kajian ditumpukan kepada kepekaan Guru Besar mengelolakan perkembangan kuri- kulum di sekolah masing-masing. Strategi demikian diambil untuk mengkaji keberkesanan pengajaran dan pembelajaran mengikut system baru sekolah randah. Saranan mantan Ketua Pengarah Pendidikan di Kementerian Pendidikan, Tan Seri Datu Dr. Wira Hj. Abdul Rahman yang mengatakan “Kalau Guru Besar Lembab jangan harap guru-guru dibawah jagaannya rajin”, semasa merasmikan persidangan Pegawai-Pegawai Daerah dan Bahagian seluruh negara yang ke 5 pada 5 hingga 9 September 1987, di Hotel Perdana, Kota Bharu Kelantan.

Guru Besar adalah pemimpin masyarakat sekolah. Corak kepimpinannya mencerminkan keterampilan dalam usaha melaksanakan tugas sebagai pendidik, sebagai pentadbir sekolah dan juga sebagai pendidik adalah satu tugas yang sentiasa menguji kewibawaan seseorang, tidak kira masa dan tempat, caranya wajib dilaksanakan.

Kajian itu terbahagi kepada 4 komponen, seperti  Perancangan, Sikap Pengedalian, Kawalan dan Keilmuan atau perkembangan diri. Daripada 965 soal selidik dikirim  kepada semua sekolah di negeri Sabah, hanya 425 orang guru besar sahaja yang telah mengembalikan. Ini bermakna lebih kurang 45 % responden telah diterima.

Mengikut analisis yang dibuat dari kajian tersebut, Perancangan agak mempunyai pantulan yang lebih baik berbanding yang lain. Persediaan mengajar serta rancangan-rancangan bulanan dan harian mendapat perhatian. Tetapi kawasan-kawasan yang penting dalam komponen ini seperti strategi-strategi pengajaran dan pembelajaran kurang diberi penekanan. Fakta ini kemungkinan besar yang mengakibatkan kemahiran asas 3M itu belum dapat dikuasai penuh.

Perkara-perkara lain yang turut meragutkan rancangan untuk menguasai masalah penguasaan kemahiran 3M ialah penekanan kepada perkembangan keilmuan guru-guru tidak dapat memenuhi hasrat KBSR. Ini berlaku  disebebkan matlamat sestem KBSR itu masih belum dikuasai oleh mereka.

Sebahagian daripada kelemahan guru Besar  ialah cara bertindak mengikut keutamaan. Dalam skop kajian sikap pengendalaian terdapat penekanan tugas Guru Besar banyak tertumpu kepada bidang pentadbiran semata-mata. Akibat dari itu perjalanan Jawatan Kuasa Kurikulum sekolah  tidak berfungsi seperti mana yang dihasratkan. Bagitu juga perlaksanaan panatia mata pelajaran, guru Besar kurang keilmuan tentang fungsinya dalam memperhebatkan lagi aktiviti kurikulum di sekolah.

Penyeliaan guru Besar terhadap pengajaran dan pembelajaran di sekolahnya  masih menjadi tanda tanya sama ada mereka faham atau tidak apakan itu strategi pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi skop pembelajaran kepada 5P. Ini disebabkan responden mengenai perlaksanaan pemulihan dan pengkayaan di sekolah tidak mendapat jawapan yang baik.

“Primary school is to prepare and secondary school is to repair”. Kata-kata hikmah ini telah diutarakan oleh yang berbahagian Tan Seri Dr. Wira Hj. Abdul Rahman Arshad mantan Ketua Pengarah  Pendidikan Malaysia. Pengelolaan system pengajaran dan pembelajaran adalah satu aspek yang terpenting  dalam menjayakan pengurusan kurikulum di sekolah. Tanpa aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan maka sudah pasti segala matlamat dan objektif  yang dirangka akan tinggal sebagai penjelasan yang hanya enak  dibaca di atas kertas sahaja.

Jika persediaan di sekolah rendah itu tidak dilaksanakan dengan sempurna maka ini akan menimbulkan masalah di sekolah menengah nanti di mana skop kurikulumnya adalah membaiki strategi pembelajaran. Dalam erti kata lain, jika tidak ada persediaan maka pengurusan pembaikan tidak dapat dilaksanakan. Guru Besar merupakan pengurus kurikulum yang boleh mencorakkan pengurusan kurikulum di peringkat sekolah. Guru Besar sebagai agen perubahan, tidak akan berfungsi jikalau budaya keilmuannya kurang. Sebagai pemimpin dan pengurus kurikulum ia haruslah memahami dan menghayati matlamat pendidikan negara.

Kesepaduan pendidikan memerlukan kemahiran-kemahiran lain untuk disepadukan atau digabungkan dalam satu situasi pengajaran dan pembelajaran. Kemahiran tertentu akan men- jemput kefahaman dalam aktiviti mentafsirkan makna sesuatu  ilmu. Allah itu  maha kaya dalam segala-galanya.

Ilmunya Allah tidak ada sempadannya maka itu alam kehidupan bagitu luasnya dengan segala makluk Tuhan yang tidak terbilang banyaknya. Maka itu adalah wajar ciptaan Allah seperti manusia mempunyai visi yang membuka alam kehidupan dengan menggunakan segala ilmu Allah telah bekalkan kepada hambah-Nya yang berbentuk fitrah.

Menggunakan fitrah tersebut dalam memurnikan kehidupan manusia adalah ibadah. Maka itu tanggungjawab sebagai khalifah Allah ialah menyempurnakan ibadah untuk mem- bentuk tamadun kehidupan. Dengan adanya usaha demikian maka teka teki kehidupan di alam dunia ini dapat diterjemahkan kepada realiti pembangunan.

Berhadapan dengan harta dan kekayaan dunia manusia dianjurkan untuk membudayakan perasaan qanaah atau cukup apa yang ada. Tetapi tidak dengan menuntut ilmu kerana semakin banyak ilmu diperolehi semakin dekat kita dengan Zat yang maha kuasa. Menuntut ilmu adalah seumur hidup (Long Life Learning) kerana semakin amda tahu semakin anda tidak tahu.

Manusia apabila berhadapan dengan kemewahan dunia maka ia lupa tanggungjawabnya sebagai hambah Allah. Sebagai contoh  seorang yang dikurniakan Allah dengan kekayaan dan kemewahan dunia  bernama Malik bin Dinar. Istananya sahaja dikelilingi timbuk yang besar dan tegap dengan pengawal-pengawal yang gagah-gagah belaka. Dalam istana, puluhan dayang-dayang yang cantik-cantik belak. Tetapi sedihnya Malik bin Dinar tidak mengamalkan sembahyang kerana lupa dirinya bahawa sekaya macam mana pun manusia ia digelar hambah Allah dan wajib menyembah Allah S.W.T.

Malik bin Dinar diperlihatkan oleh Allah dalam mimpinya macam mana keadaan di neraka jahanam. Mengikut cerita dalam mimpinya Malik bin Dinar akan dicampakkan ke jurang neraka. Semasa dia hendak dibuang ke neraka tiba-tiba tersedar dari tidurnya. Ia mengucap astagafirullaalazim, berkata dalam hatinya syukur ia adalah mimpi! Tubuhnya bergemetar ketakutan.

Pada keesokan harinya Malik bin Dinar kelihatan kulit badannya melucur seperti gaya terbakar. Ia berfikir dalam hati mengenang peristiwa mimpinya semalam. Hanya mimpi dan belumpun sampai ke jurang neraka, keadaan badannya sudah demikian rupa. Kalaulah sampai ke neraka tidak tahu bagaimana keadaannya!

Mulai dari itu Malik bin Dinar bertukar wajah seperti orang biasa dan istana serta semua kemewahannya ditinggalkan. Ia merantau dunia menjalankan ibadah menyebarkan agama Allah dan hidup sebagai hambah Allah. Dalam usahanya melaksanakan ibadah, Malik bin Dinar tidak pernah senyum dan apabila ditanya mengapa keadaan demikian? Ia menjawab macamana hendak senyum, mimpi hendak dicampak ke neraka sahaja pun badan sudah melucur!

Kalau pengalaman itu mendewasakan anda maka menuntut ilmu menjauhkan anda dari serangan penyakit lali. Menuntut ilmu berbagai kategori terutama sekali kesepaduan antara ilmu dunia dengan ilmu ukhrowi amat bermanfaat khususnya gulungan manusia yang hanya menanti gilirannya ke alam barzah! Jangan kosongkan masa penantian itu. Isikanlah dengan ilmu yang bermanfaat kepada generasi anda. Hiasilah dan murnikanlah dunia anda agar keberadaan anda di

alam dunia nanti setelah berhijrah ke alam berikutnya masih dapat dirasai oleh umat manusia. Insa Allah!

ISTIKAMAH DAN KEJUJURAN DALAM BERIBADAH

Kejadian alam semesta ini seperti pergerakan bumi, putaran siang dan malam, pancaran mata hari yang menjadikan alam siang dan malam.  Bulan yang menyinar di waktu malam, ombak di laut  mengalun menandakan pergerakan udara, burung-burung dan segala haiwan keluar berkelia ran di muka bumi mencari makanan termasuklah makluk manusia  dan sebagainya adalah fenomena alam yang berlaku secara istikamah setiap hari mengikut  pergerakan masa. Demikian lah putaran alam kehidupan yang terbuntuk dari kekuasaan Allah S.W.T.

                Setiap makluk samada yang hidup (aktif) mahupun yang mati (tidak aktif) pempunyai peranan masing-masing. Tidak ada yang wujud tanpa kekuasaan Allah dan tidak ada Allah wujudkan tanpa kemanfaatan kepada kehidupan. Maka itu kewujudan makluk manusia yang dibekalkan  Allah dengan kemahiran berfikir telah dipertanggungjawab untuk memakmurkan alam dengan menjalankan amanah sebagai khalifah.

                Setiap pergerakan kehidupan itu mempunyai disiplin tersendiri dan itulah yang difahami sebagai ketakalan dalam menangani hidupnya. Pergerakan secara istikamah itu diatur oleh masa yang bergerak mengikut peraturan alam yang diwujudkankan oleh Allah S.W.T. Tidak ada yang bakal bergerak tanpa kekuasaan Allah atau teknologiNya menggerakkan. Itulah yang dikenali sebagai sunat alam.

                Dalam arena pendidikan masa mengatur perjalaan agenda yang disediakan untuk mendidik anak murid mulai dari peringkat asas hinggalah ke peringkat universiti. Menjadi kewajipan setiap insan mengikuti suasana kehidupan secara istikamah kerana tanpa mengikuti disiplin tersebut manusia pasti akan membuang masa tanpa dimanfaatkan.

                Setiap ibadah atau aktiviti kehidupan harus mempunyai disiplin yang diatur sedemikian rupa bermula mengikut peringkatnya hinggalah agenda itu menjadi kenyataan. Perlaksanaan pemeringkatan itulah memerlukan disiplin istikmah. Budaya ketakalan dalam pengurusan ibadah memerlukan semangat juang yang menjadi nadi kepada felosofi pembangunan kehidupan.

                Allah membentuk alam kehidupan lengakap dengan disiplin ketakalan. Setiap fenomena kehidupan itu harus dijadikan iktibar dalam pembangunan seperti mana Allah menyarankan manusia supaya membaca alam yang tercipta oleh Allah dan juga alam yang terucap oleh-Nya supaya dijadikan sebagai satu disiplin mengolah ibadah pembangunan.

                Sebagai contoh, Allah S.W.T. membentuk mekanisme dalam jasmani manusia sedemi- kian canggih yang semuanya mempunyai disiplin istikamah. Pergerakan jantung mengepum darah ke seluruh anggota badan sentiasa dalam disiplin ketakalan bermula pada usia bayi mencapai 120 hari dalam rahim ibu; kemudian lahir ke dunia menjadi bayi yang memerlukan kasih sayang seorang ibu.

Usianya meningkat menjadi kanak-kanak dan kemudian menjadi rumaja di mana ia memerlukan berbagai keperluan hidup. Meningkat dewasa kemudian memasukui pintu nikah untuk melangsungkan perkahwinan, membentuk generasi pelapis sehinggalah meningkat usia tua yang akan menutup agenda di dunia. Semua perjalanan hidup sebelum menghembuskan nafas yang terakhir, jantung tidak pernah berhenti bergerak mengepum darah dan  melakukannya secara istikamah.

Jika demikianlah Allah bentukkan mikanisme kehidupan maka manusia wajar membu- dayakan disiplin tersebut agar menjadi pemain yang berwibawa dan mempunyai wawasan dan pembangunan tamadun. Setiap yang dipelajari haruslah melalui budaya istikamah sehinggalah dapat difahami makna dan kemanfaatannya dalam kehidupan.

Amalan istikamah seharusnya beriringan dengan kejujuran dalam jiwa melaksanakan agenda pembangunan. Keikhlasan merupakan keredhan diri untuk membudayakan disiplin

pembanguan agar dapat dirasai sebagai sebahagian daripada diri anda sendiri. Dalam pengurusan agenda pendidikan tugasnya menyentuh hati pendidik dan mendoakan agar ilmu yang hendak di ajar menjadi titik perubahan kepada anak murid.

Setiap perkara yang baru wajar memohon keredhaan dari Allah S.W.T. dapat kiranya merestui dan memudahkan urusan pelajar hendak menerima ilmu tersebut. Doa seorang guru untuk menyemaikan ilmu dalam hati para pelajar tidak pernah melesit dan sentiasa diterima oleh Allah S.W.T. dengan syarat kejujuran dan keikhlasan hati para pendidik sentiasa mewarnai pengajaran dan pembelajarannya. Maka itu melaksanakan amanah menjadi tanggungjawab pendidik agar usaha tersebut dapat memanusiakan manusia.

Mendidik anak murid adalah satu ibadah yang amat murni kerana anda mengisi dengan ilmu dalam jiwa para pelajar yang akan mendewasakan mereka dalam pemikiran. Hidup dengan ilmu menjadi wawasan setiap insan agar ia menjadi pemain dalam membina tamadun kehidupan. Kehidupan haruslah diwarnai dengan ilmu dunia dan ilmu akhirat sebagai pelengkap ketamadu- nan manusia sebagai pemain mengolah pembangunan.

Mendidik murid wajar ditimang dengan kasih sayang yang berterusan atau secara istikamah untuk menjemput jiwa menggamit keseronokan belajar. Suasan demikian  akan membasmi kemorosotan pencapaian dan menjauhi diri dari ketidakjujuran dalam mengilmukan diri. Membuat perubahan pada diri sendiri atau mengilmukan diri seharusnya ada budaya ketakalan dalam menerima kedatangan sesuatu makna kerana jika budaya ini gagal diperolehi maka kerugian dari segi masa dan umur telah mengambil tempat dalam kehidupan seorang pelajar.

Felosofi tersebut wajar disedari dan diamal oleh setiap pendidik kerana elemen inilah yang menjadi pemangkin jiwa dan pengerak semangat untuk membina insan yang masih memerlukan ilmu pengetahuan yang mendewasakannya. Wajar difahami bahawa setiap usaha pendidik dalam melaksanakan amanah Allah itu adalah memurnikan generasi pelapis. Masyarakat berilmu murnikan pembangunan kehidupan menggamit dunia sains dan teknologi.

Dunia kejahilan manusia sudah berlalu, walaubagaimanapun kemunculannya di dunia modern ini tidak mustahil jika budaya mengilmukan diri menjadi pinggiran. Hidup dengan ilmu memerlukan kehadiran orang lain yang dikenali sebagai pendidik. Maka itu profesion keguruan membina tamadun manusia berilmu dab berketerampilan.

Menuntut ilmu tidak ada hadnya maka itu saranan baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. untuk menuntut ilmu mulai dari buaian hingga ke liang lahad menjadi tanggungjawab setiap individu dalam mengola kehidupan.

Dalam hidup bertakwa ada tiga unsur dalam berhadapan dengan dunia. Perkatan takwa terbitnya tiga huruf iaitu ‘ta’, qof dan wou. Masing-masing mempunyai makna yang tersediri. Ta’ daripada perkataan tawadhu yang membawa makna rendah diri dan tidak mahu dipuji, sentiasa tidak angkoh dan tidak sombong dan mempunyai sikap ketahanan mental. Pemimpin yang berwibawa adalah golongan manusia yang tawadhu.

Qof, terbitan dari perkataan Qanaah yang membawa makna, merasa cukup dengan apa yang diberikan Allah. Sifat memadai sekadar apa yang ada tanpa tamak dan haloba. Kepimpian nya ialah yang dipimpin didahulukannya.

Dan perkataan Wau terbitan dari perktaan warak yang bermaksud terpelihara dari subahat lebih-lebih lagi yang haram. Tidak sama sekali mendekati yang haram. Orang serupa ini tahu diri dan memahami peranannya dalam kelangsungan hidup.

Walaubagaimanapun dalam menuntut ilmu perkataan qanaah atau cukup apa yang ada tidak sama sekali ada tempatnya. Menuntut ilmu adalah sepanjang zaman sehingga ajal

menjemput nyawa kerana ilmu itu semakin anda tahu semakin anda tidak tahu yang membawa maksud tidak ada penyudahnya. Semakin banyak ilmu anda ketahui semakin banyak lagi ilmu di alam kehidupan yang belum anda terokai. Dalam erti kata lain tidak ada dikatakan rehat dalam menuntut ilmu. Hanya ajal sahaja yang menjadi penentunya apabila agenda dunia anda tidak ada kaitan lagi.

                Adalah menjadi kerugian besar jika dalam kudrat kemanusiaan itu mempunyai had-had tertentu dalam menuntut ilmu. Dalam pendidikan sebagai contoh, setiap individu Allah bekalkan fitrah-Nya berupa kemahiran dalam bidang tertentu dalam kelangsungan hidup. Oleh yang demikian pehak sekolah menyediakan berbagai bidang ilmu untuk menyesuaikan kemahiran setiap individu.

                Bagaimana pula ilmu lain yang anda tidak ada kemahiran? Tidak menjadi kesalahan kalau anda mempelajarinya kerana mengetahui banyak ilmu adalah lebih bermanfaat kepada kehidupan daripada mempunyai ilmu yang terhad kepada sesuatu kemahiran sahaja. Bahasa Inggeris mengatakan “Jack of all trades master of none”. Ia tidak ada kemahiran pada perkara tertentu tetapi ia kenal dan faham masalah banyak perkara dalam hidup.

                Setiap individu mempunyai kemahiran tertentu yang dikenali sebagai fitrah Allah maka itulah wawasan dalam hidup untuk menegnali lebih mendalam mengenai fitrah tersebut. Menghilap kemhiran itu wajar melalui budaya istikamah. Dengan cara demikian kemahiran itu dapt disebtikan dengan jiwa individu berkenaan, seperti pepatah Melayu mengatakan belakang parang jika diasah setiap hari maka ia juga mejadi tajam. Menjadi tajam itulah visi dalam hidup setiap individu.

                Kemahiran yang ada pada individu jika dibudayakan istikamah maka ia menjadi mudah baginya mengendalikan sesuatu ibadah. Para pendidik mempunyai tanggungjawab yang berat untuk membantu pelajar mengenali kemahiran mereka masing. Itulah yang dikenali sebagai membuat perubahan pada diri pelajar dari yang tahu sesuatu kepada yang lebih pantas dan mahir mengetahuinya. Kepantasan mengolah pemikiran sebenar adalah ciri-ciri pembangunan yang wajar dibina dalam diri setiap individu.

                Keadaan jasmani manusia dari masa ke semasa mengalami perubahan dan wajar kepekaan pemikiran juga turut sama dalam keadaan demikian. Setiap insan dalam hidupnya mengalami berbagai peringkat pengalaman mulai dari buayan hingglah selesai agenda hidup di dunia. Di samping pengalman kepada peningkatan usia ia juga mengalami ranjau-ranjau dalam kehidupan di mana banyak bertawakal untuk mendapatkan redha Allah S.W.T.

                Walau bagaimanapun dalam usaha menimba ilmu juga mengalami berbagai peringkat pengalaman. Masa kanak-kanaknya tidak serupa dengan peringkat apabila masa remaja dan apabila melalui usia dewasa segala pengalaman yang dilaluinya mendidiknya lebih berpenge- tahuan seperti mana yang biasa di dengan bahawa “pengalaman mendidik anda lebih dewasa.” Pegalaman itu juga ada bermacam kategori dan setiap individu harus  memahami kesesuaiannya dalam membentuk tamadu kehidupan.

                Di peringkat tua biasanya ramai orang kurang memikirkan peranannya dalam berpartisi- pasi dalam pembangunan ummah. Peranan masa usia emas tidak semestinya sesuai atau disamakan dengan birokrasi masa muda  mu. Harus faham bahawa dalam usia demikian hanya pemikiran sahaja yang boleh mengkikuti arus pembangunan maka dengan itu berpatisiasi dalam membina tamadun dengan menggunakan kekuatan mental yang disalurkan dengan pemikirannya.

Pengalaman wajar dijadikan sebagai nadi pembangunan. Pembangunan bukan berhenti setelah bersara dari perkhidmatan. Berilah kesempatan kepada kekuatan mental anda untuk turut sama menyumbang bahan-bahan ilmu yang boleh digunapaki dalam pembangunan melalui media cetak atau media eletronik. Jangan biarkan ilmu yang ada pada anda mengalami kemurungan hanya menanti masa anda mendapat giliran berangkat ke ala berikutnya. Itulah sebenarnya istikamah dalam kehidupan mulai dari buaian hinggalah ke agenda dunia sampai ke penghujungnya. Amin 

Thursday, April 1, 2010

BINA DIRI KUNCI KECEMERLANGAN PEMAIN DALAM PEMBANGUNAN

Setiap individu mempunyai agenda tersendiri dalam peranannya sebagai pemain dalam pembangunan kehidupan. Walaubagaimana pun dalam semua teka-teki kehidupan pencapaian dalam membina diri tidak serupa antara insan kerana setiap individu mempunyai tahap pencapaian yang telah diperuntukkan  oleh Allah S.W.T..

Bertawakal adalah satu usaha yang dicurahkan oleh setiap individu sebagai pemain dalam menyelesaikan agenda kehidupan di bawah kelolannya. Produktiviti dalam membina pem- bangunan berlandaskan kepada kegigihan individu bertawakal kerana segalanya adalah kekuasaan Allah S.W.T. meredhainya.

Dalam arena pembangunan untuk mengilmukan insan, semuanya berpaksi kepada semangat juang yang dipimpin oleh jatidiri individu yang bertauliah seperti  pendidik atau guru di sekolah. Menimba ilmu wajar dimurnikan dengan budaya istikamah. Ketakalan dalam menuntut ilmu yang dimurnikan dengan disiplin beribadah kerana Allah akan menghasilkan kecemerlangan dalam pembangunan.

Setiap ibadah yang anda laksanakan kalau ia dilakukan secara istikamah, Allah S.W.T. merestuinya. Sebagai contoh, jika anda mengaji atau membaca al-Qur’an dengan niat instikamah iaitu setiap hari anda membaca dengan khyusuk lima ayat sahaja; kemudian hari esok lima ayat kemudian hari berikutnya lima ayat dan seterusnya tanpa gagal sehingga khatam, Allah lebih suka berbanding dengan mereka yang dapat meghabiskan setengah juz dalam masa sekali dan kemudian ia berhenti buat beberapa hari, mungkin sebulan, kemudian mengaji lagi dengan cara yang serupa; Allah tidak suka budaya demikian.

Bagitu juga membina diri harus mengikuti perinsip pembangunan yang menyarankan penghasilan ibadah pada hari ini adalah lebih baik berbanding pada hari kelmarin dan hari esok rancangkan lebih baik berbanding dengan hari ini. Dan seterusnya hari lusa hendaklah lebih elok berbanding dengan hari kelmarin. Hari-hari berikut persembahan kita harus meningkat daripada sebelumnya. Dengan cara demikian anda sedarkan diri bahawa pergerakan masa sentiasa beriringan dengan peningkatan usia anda.

Membuang masa atau membiarkan masa berlalu dan mengizinkan diri sebagai penonton tanpa ibadah, anda telah melakukan jenayah diri yang membawa satu kedosaan iaitu anda mengkufuri masa, tenaga, semangat yang disediakan oleh Allah S.W.T. untuk kemanfaatan anda dalam hidup dan membiarkan diri anda dilaknat oleh masa. 

Ingat saranan Nabi Muhammad s.a.w. untuk pergunakan yang lima sebelum yang lima datang. Antaranya ialah muda sebelum tua; kaya sebelum miskin; lapang sebelum sibuk; sehat sebelum sakit dan hidup sebelum mati. Kelima-lima nasihat tersebut Nabi menekankan betapa pentingnya penggunaan masa dalam hidup.

Allah S.W.T. telah memberikan anda segala kesempatan hidup untuk melaksanakan kebajikan agar segala amalan di dunia dapat menyediakan dana pahala yang akan setia mene- mani anda di alam berikutnya apabila jasad sudah berpisah dengan roh. Jangan roh dalam diri anda mengalami keseksaan kerana layanan anda kepada dunia semata. Hidup anda di dunia seharusnya menyediakan kebajikan kepada kedua-dua unsur, jasmani dan rohani. Maka itu biarlah perpisahan itu satu kesedian kepada kedua-dua unsur tersebut, kerana mereka akan bertemu kembali juga apabila Allah S.W.T. datangkan hari kiamat-Nya, iaitu hari pengadilan di hadapan Kadi Rabul Jalil.  

Bina diri adalah satu agenda yang memanusiakan insan. Apakah yang wajar dibina dalam diri anda yang menjadi nadi kecemerlangan? Membina diri harus diberi keutamaan kepada

pembanguan akhidah kerana ciri-cirinya berkiblat kepada kesucian dalam amalan dan kasih sayang kepada yang Maha Pencipta.  Inilah sepatutnya menjadi teras perjuangan dalam membina diri. Produktiviti yang diperolehi dari agenda yang berlandaskan akhidah, menjamin kesejah-teraan dan kebahagian hidup di dunia dan di akhirat kelak berbanding dengan produktiviti yang dilandaskan kepada pembangunan dunia semata kerana ia berupa kebahagian yang berunsur sementara sahaja yang hanya berlaku di dunia semata. Ia akan berpisah dengan anda setelah ditutup liang lahad untuk berakhirnya agenda kemewahan dunia.

                Bina diri mempunyai kemanfaatan kepada hubungan sesama manusia kerana bibit-bibit kesetiakawanan sosial yang dibalut dengan perasaan kasih sayang menjadi teras keunggulan pembangunan bersepadu. Hidup ini menyeronokkan dan mendatangkan kegairahan atas sebab kehadiran orang lain yang memerlukan keberadaan anda. Kejayaan yang anda perolehi menyebabkan pentingnya kehadiran orang lain . Coba fikirkan bagaimana anda menilai kejayaan itu jika tidak ada orang  lain yang hidup bersama anda.

                Begitu juga kekayaan dan kemewahan, alat pengukurnya ialah kehadiran masyarakat manusia yang menentukan tahap pencapaian kehidupan anda. Anda kaya kerana ada orang lain yang miskin; anda pintar dan cerdik dapat menyelesaikan agenda pembangunan kerana ramai orang lain yang kurang mampu menjadi pemain dalam arena tersebut. Maka itulah pentingnya setiap individu harus melalui penyesuaian yang dipanggil bina diri.

                Bina diri menghapus budaya stereotype atau tidak ada pembaharuan kepada amalan pembangunan. Bina diri membuat persediaan menangani isu-isu pembaharuan dalam kehidupan. Hidup berpartisipasi sebagai pemaian yang aktif dan tidak membiarkan diri sebagai penonton. Manusia yang aktif sentiasa mencari masalah dan tidak berdiam diri menanti masalah itu datang menjelma.

                Menyelesaikan masalah, jangan sekali-kali rujuk kepada orang lain dengan masalah itu tetapi anda harus datang dengan solusi penyelesaian masalah tersebut. Dalam bahasa Inggeris mengatakan “Don’t come with a problem but came with a solution.” Orang datang dengan solusi penyelesaian adalah mereka yang menggunakan kemahiran berfikir tetapi orang yang datang dengan masalah tanpa cadangan solusinya adalah mereka yang kufur kepada fitrah kemahiran berfikir yang Allah S.W.T. telah sediakan kepada setiap insan.

                Solusi penyelesaian adalah berupa cadang semata yang menunjukkan bahawa anda telah menyelami masalah berkenaan. Ini membawa maksud misi hendak meminta orang lain melihat solusi masalah itu  akan membawa  ke satu dimensi perbincang untuk mendapatkan solusi sebenar dan bukan one way traffic dan anda menjadi passive listener.

                Bina diri adalah satu ibadah kerana Allah. Allah berfirman dalam al-Qur’an “Iqra” iaitu baca. Membaca adalah satu latihan kepada minda anda untuk membina kefahaman kepada kehidupan mengenai diri anda, alam kehidupan, cakerewalah alam, alam jasmani dan alam rohani dan membaca ilmu yang terucap oleh Allah dan yang tercipta oleh Allah.

                Menuntut ilmu atau datang ke sekolah belajar adalah satu sinario bina diri. Mesej dalam konotasi bina diri ialah menasihatkan manusia supaya ‘Jangan hidup menjadi bodoh.’ Hidup menjadi pintar harus mengikuti pengajaran dan pembelajaran di Institusi Pendidikan yang mentamadunkan manusia. Menimba ilmu mulai dari buaian hinggal ke liang lahad. Dalam erti kata lain mendidik atau belajar adalah sepanjang hayat.

                Tidak ada persaraan dalam menuntut ilmu. Bersara dalam perkhidmatan telah diwujud kan oleh kerajaan untuk memberi peluang bagi setiap kakitangan  menikmati rehat sebelum ajal menjemput nyawa. Tetapi rehat yang dimaksud di situ ialah berhenti berkhidmat dengan kerajaan dan tidak menyumbangkan tenaganya lagi untuk memegang amanah ‘yang menurut perentah.’

Sempena itu juga kerajaan mengenangkan budi dan jasa individu yang telah dicurahkan kepada rakyat melalui kerajaan sejak usianya lebih kurang lapan belas tahun hinggalah mencapai umur lima puluh lima tahun atau lebih, yang mana bersesuaian mengikut kemampuan individu berkenaan.

                Walau bagaimana pun ilmu dituntut tidak pernah jumud atau menemui persaraan kerana “semakin anda tahu semakin anda tidak tahu!” yang membawa maksud makin banyak ilmu anda perolehi di dunia, makin banyak lagi ilmu yang belum diketahui atau diterokai. Apalah erti setitis air yang membasahi jari anda jika diculupkan di dalam laut berbanding dengan banyaknya air laut yang tidak bertepi itu. Maka itu Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. menyarankan kepada umat manusia untuk menuntut ilmu mulai dari buaian hingga ke liang lahad.

Menuntut ilmu  untuk membina diri harus waspada terutama sekali setelah bersara dari perkhidmatan kerana pepatah Melayu telah melakarkan ungkapan yang berbunyi “Tua-tua keladi makin tua makin menjadi”.  Membina diri adalah dalam dua unsur, iaitu jasmani dan rohani. Oleh sebab perjalanan manusia adalah menunju akhirat iaitu kebahagian di syurga maka itu adalah bersesuaian bina diri dengan landasannya kepada pembangunan rohani. Tidak menjadi kesalahan jika pelaburan dunia turut sama mengisi borang persaraan kerana segala kemewahan dunia tidak turut sama dengan anda masuk ke liang lahad!

Satu doa yang sepatutnya menjadi amalan setiap manusia mukmin terutama sekali masyarakat pesara yang berbunyi: “Ya Allah hidupkanlah kami dalam keadaan iman dan matikanlah kami dalam keadaan iman !” Masyarakat manusia sentiasa leka dengan agenda yang menyeronokan maka itu imannya kadang-kadang tidak menentu. Baik kalau iman bersama dengan anda sebelum menghembuskan nafas yang terakhir. Kalau tidak maka segala amalan anda selama hidup di dunia akan sia-sia belaka.

Satu semangat bina diri ialah menerima ujian dari Allah S.W.T. Pada kebiasaannya ramai masyarakat pesara mendapat krusus kesihatan diri yang diatur oleh pakar-pakar perubatan di hospital di mana sahaja anda bermastautin. Kursus tersebut mempunyai duration yang berbeza antara individu yang mengikutinya. Ada yang sebulan sekali, yang lain dua bulan sekali  dan tidak kurang juga yang mengikuti kursus empat bulan sekali. Sebenarnya kursus tersebut kita yang meminta bukan doctor yang memanggil. Tetapi kita tidak sedar permintaan kita itu sejak remaja lagi. Kini setelah bersara barulah diluluskan.!

Masalah kesihatan tidak ada orang yang ingin menempahnya tetapi oleh sebab kegagalan kita dalam membina diri untuk menangani kesihatan maka Allah S.W.T. menarik balik nikmat sihat itu dan digantikan dengan nikmat kesengsaraan. Walau bagaimana pun mengikut pendapat Dr. Sholeh Fauzan, penulis  buku bertajuk “Adab Seorang Muslim Dengan Masyarakat” diterbit oleh Jasmin Enterprise cetakan 2007, mengatakan bahawa orang yang sakit menunjukkan bahawa Allah S.W.T. sayangkannya. Maka itu apabila anda sakit, dekati dirimu dengan agama Allah lebih akrab berbanding kursus dengan doctor hospital!

Bina diri tidak berhenti semasa bersara dalam perkhidmatan dengan kerajaan atau semasa muda tetapi ia harus menjadi budaya dalam hidup hingga agenda dunia sampai ke penghujung nya. Hanya perbezaannya terletak kepada kiblat bina diri mengikut usia individu. Bina diri masa muda dahulu ialah pemberatan kepada menjadi pemain dalam pembangunan yang berwibawa dan berketerampilan; tetapi setelah bersara dari perkhidmatan, fokos bina diri ialah mengukuhkan iman kepada Allah S.W.T. semoga penutup agenda dunia menjadi lembaran yang mencatatkan kesucian beriman.

(http://bicaramindafaridblogspot.com)

KEMURNIAN HUBUNGAN IBUBAPA DAN GURU (PIBG)

Setiap sekolah wajar diwujudkan satu persatuan yang dipanggil Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG). Persatuan ini mengeratkan hubungan antara ibubapa murid dengan staf sekolah berkenaan. Pepatah mengatakan ‘Ta kenal maka ta’ cinta’. Ibu bapa dianjurkan mendekati sekolah dengan satu tujuan untuk mengetahui serta mengenali apa dia itu institusi pendidikan dan kemanfaatannya kepada pembangunan insan.

Di rumah, ibubapa mendidik anak-anak mereka  mengenai pembangunan sosial seperti adab dan sopan santun sebagai pembawaan diri bersama orang lain dan juga di khalayak orang ramai. Penampilan tersebut amatlah penting ada pada setiap individu kerana setiap perlakuan individu akan merujuk kepada siapa orang tuanya.

Guru di sekolah mempunyai tanggungjawab yang serupa. Perbezaan ketara hanya dalam sinario pembelajaran mengenai perkembangan sosial. Perkembangan sosial dalam lingkungan pendidikan di sekolah amat luas bidangnya sehingga kepada pengenalan zat Allah S.W.T.  yang dalam bentuk alam ghaib. Tumpuan kepada pengenalan diri terlebih dahulu sebelum berpindah kepada pengenalan Allah yang Maha Berkuasa.

Dengan kewujudan institusi pendidikan maka setiap insan akan berpeluang membaca dan memahami kewujudan alam kehidupan. Memahami bumi, tumbuh-tumbuhan serta segala jenis logam dalam perut bumi melalu pendidikan Geography dan Zoologi. Mengetahui keadaan laut serta kemanfaatannya kepada kehidupan melalui ilmu Oceanography. Udara dan fenomen alam seketar dapat diketahui melalui ilmu kajicuaca dan sebagainya. Dengan adanya bidang-bidang pembelajaran tersebut maka jiwa setiap insan akan mendekati Zat yang mewujudkan semua fenomena tersebut.    

Institusi sekolah dapat menyemaikan bahan-bahan ilmu yang universal mengikut tahap penguasaan murid mengikut peringkat usia. Di sekolah biasa dikenali sebagai gedung ilmu maka itu setiap ibubapa yang mempunyai zuriat digalakkan menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerana dengan cara demikian sahajalah masyarakat manusia dapat menjauhi budaya kejahilan.

Institusi pendidikan di Malaysia belum dapat mengamalkan system “Compulsori Educatioan” kerana masih ramai orang yang tinggal di hutan belantara beratapkan langit. Walau bagaimana pun PIBG membuatnya seolah-olah Pendidikan Wajib kerana menjadi ahli PIBG adalah secara automatik sebaik sahaja menghantarkan anak ke sekolah.

Fahamilah bahawa menghantar  anak ke sekolah  adalah satu pelaburan. Ibubapalah menjadi pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi yang dilaburkan di sekolah. Maka dengan itu ibubapa wajar mengikuti perkembangan semasa terutama sekali penyertaan anak-anak dalam pembelajaran di sekolah.

Apakah yang ibubapa perlu mendekati perkembangan sekolah yang melibatkan prestasi pelajaran anak murid? Motivasi dalaman pelajar terletak kepada penglibatan ibubapa secara tidak langsung kepada kemajuan pelajaran anak di sekolah. Tahap pembelajaran anak murid terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama ialah peringkat asas atau tahap rendah dan tahap kedua ialah bahagian atas atau tahap menengah.

Penglibatan ibubapa kepada pembelajaran anak tertumpu kepada peringkat asas di mana anak murid  mula membina keyakinan diri dengan bantuan dari ibubapa. Orang tuanyalah yang anak mempunyai keyakinan membimbignya beriringan dengan pengajaran guru di sekolah. Perigkat asaslah yang amat penting dalam membina intelek anak murid kerana kemahiran berfikir masih dalam peringkat percubaan atau try  and error.

Setelah anak itu dapat meyakinkan dirinya, biasanya dalam peringkat tahun ketiga maka

penyertaan ibubapa secara akrab dengan pembelajaran anak boleh dikurangkan kerana pendidikan sudah mula bersandarkan kepada psikologi kanak-kanak di mana seorang guru telah dilengkapkan dengan kemahiran tersebut semasa menerima latihan sebagai pendidik di Maktab Perguruan dahulu. 

Bagi memudahkan seorang ayah kepada anak murid berhubungan dengan pehak sekolah maka adalah wajar ia menjadi ahli PIBG. sekolah. Sebagai ahli ibubapa hanya boleh memberi pandangan tetapi tidak boleh memberi arahan kepada pentadbiran, setiap solusi yang difikirkan oleh ibubapa dapat menyelesaikan masalah tertentu yang berkaitan dengan pelajar sekolah.

Kewujudan PIBG sekolah  akan menelorkan ibadah dan melahirkan ukhuwah kemanusia- an, tidak kira apa pegangan hidup atau kepercayaan agama pada setiap individu. Merapatkan hubungan  ibubapa dengan sekolah akan membina kecintaan anak murid kepada sekolahnya dan menjadi pemangkin diri untuk menunjukkan prestasinya kepada kedua-dua pehak iaitu pehak sekolah seperti para guru dan kepada ibubapa murid sendiri termasuklah sanak saudara dan

sahabat handai yang mengenali anda.

                Peranan PIBG dalam menaik tarafkan nama sekolah kursus dalam memajukan prestasi pembelajaran boleh disalurkan kepada pembangunan fisikal seperti membina jejantas jika sekiranya sekolah itu berhampiran dengan jalan raya. Membina pagar kongkrit sekolah untuk keselamatan para pelajar. Membina koridor untuk keselamatan anak murid berjalan pulang ke asrama atau ke dalam perhentian bas. Membeli buku-buku untuk menambahkan bahan bacaan sekolah dan menyumbangkan hadiah pelajar cemerlang dalam hari ucapan sekolah pada peng hujung  tahun.

                Sumbangan ibubapa kepada wang swa sekolah dapat diselengarakan dengan mengadakan bazar di sekolah di mana para ibubapa akan mengambil gerai jualan berbagai barangan dan akan menghadiahkan sebahagian jualan itu kepada sekolah. Dengan mengadakan bazar memberi peluang kepada masyarakat ibubapa kepada semua pelajar sekolah  bertemu dan bertukar-tukar fikiran serta merapatkan hubungan kekeluargaan.

                Jika penyertaan ibubapa dalam aktiviti PIBG kurang menyerlah maka anaknya yang belajar di sekolah berkenaan juga turut sama tidak ada kesarasian kepada masyarakat sekolah. Ibubapa harus tahu kebajikan anaknya di sekolah. Bagaimana hubungannya dengan guru-guru mengajarnya serta rakan sebayah di sekolah. Adakan anak murid itu mengenali ibubapa murid yang sama kelas dengannya. Bagaimana hubungan anak murid itu dengan Lembaga Disiplin Sekolah.

                Seorang murid mudah dikenali oleh semua masyarakat sekolah dalam dua faktor pembangunan. Pertama ialah apabila murid itu mempunyai rekod di sekolah mengenai prestasi pelajaran yang cemerlang dan kedua apabila murid berkenaan sentiasa mempunyai masalah disiplin dalam pembelajarannya.  Semua guru terutama sekali yang mendidik murid berkenaan tahu serta mengenali murid yang cemerlang. Bagitu jugalah pelajar sekolah terutama sekali pengawas sekolah atau prefect semuanya mengenali murid yang cerdas dalam pelajarannya.

                Murid yang sentiasa dirujuk kepada Ahli Lembaga Disiplin Sekolah juga amat terkenal kepada semua masyarakat sekolah dan ada kalahnya  sampai ke luar pun dapat mengetahuinya. Ibubapa perlu tahu jawapannya apa bila diajukan pertanyaan mengenai penyertaan anaknya di sekolah. Jika ibubapa tidak mengetahuinya maka penyakit ini yang menjakit kepada pelajar dan menjadikan ia sebagai kambing hitam di sekolah.

                Permasalahan yang dialami oleh ibubapa terutama sekali mereka yang mempunyai kedudukan tinggi dalam kerajaan adalah mengenai hubungannya dengan pehak pentadbir sekolah. Kemuskilan biasa berlaku mengenai masa yang tidak mengizinkan individu berkenan berhubung atau menjadi aktif dalam persatuan ibubapa dan guru (PIBG). Allah telah bersumpah dengan nama masa bahawa manusia adalah sentiasa dalam kerugian (Al Ashr (103) 1 – 2. Masa itu sentiasa memberi peluang kepada setiap individu tidak kira apa kedudukannya dalam arena pembangunan. Terpulang kepada individu berkenaan mengatur bagaimana masa itu boleh diguna untuk mengurus semua agenda di bawah kelolaan anda.

                Dalam politik pembangunan sebenar, yang menyibukkan individu berkenaan ialah budaya beramah mesra dengan mereka yang berkepentingan peribadi. Jika masa yang digunakan untuk melayani tetamu tertentu, digunakan untuk menziarahi sekolah untuk beberapa minit sahaja untuk mengetahui permasalahan yang mendedah maka pehak sekolah serta masyarakat ibubapa yang mempunyai anak-anak mereka bersekolah di sekolah berkenaan amat menghargai budaya demikian.

                Harus anda faham bahawa institusi pendidikan adalah pembina akhlaq dan tingkah laku

manusia. Seseorang itu menjadi pembesar negeri disebabkan sekolah yang telah usang telah mendidiknya hingga berjaya ke menara gading. Jangan melihat rendah kepada institusi pendidi kan. Sekolah adalah gedung ilmu yang menelorkan berbagai disiplin pembangunan yang diperlukan dalam tamadun kehidupan manusia.

                Satu kajian rambang mengenai prestasi pelajar antara ibubapa yang menghormati sekolah dan mengambil bahagian dalam membina infrastruktur pembangunan sekolah dengan ibubapa yang tidak kisah mengenai penglibatannya dalam aktiviti PIBG dan seterusnya kepada arena pembangunan sekolah. Pelajar yang ibubapanya sentiasa mengikuti perkembangan anaknya di sekolah menunjukkan prestasi yang menyerlah dan biasanya pelajar itu sampai ke peringkat universiti.

                Berbanding dengan ibubapa yang tidak ambil kira mengenai persekolahan anak, dan menyerakan anaknya bulat-bulat kepada guru-guru sekolah untuk membinanya agar menjadi manusia yang berketerampilan dan berwawasan. Pada kebiasaannya gulungan pelajar inilah yang mengamalkan budaya ponting kelas dan sentiasa tidak menghormati disiplin sekolah. Prestasi pelajar demikian amat bersyukurlah kalau ia selamat sampai ke tingkatan lima dan jika nasib menyebelahinya ia hanya mampu lulus minima tingkatan lima dan tidak mendapat kepujian dalam mata pelajaran bahasa Melayu.

                Bicara Minda bertanya kepada ibubapa sekalian, manakah yang lebih bermanfaat dalam pembangunan, antara hidup menjadi kaya dan banyak harta, dengan hidup mempunyai ilmu yang boleh digunakan dalam membina tamadun kehidupan. Dengan kekayaan biasanya manusia berkenaan lupa daratan dan ketahuilah bahawa harta dan kemewahan hanya bersama anda semasa hidup di dunia sahaja. Kemungkian besar ia membawa anda ke landaan kemaksiatan dan mengkufuri amal perbuatan anda.

                Manusia yang menuntut ilmu dengan tujuan membina tamadun kehidupan akan memper- olehi dana pahala yang setia dengan anda bersama-sama ke alam kubur kelak menjadi saksi di hadapan Kadi Rabul Jalil mengenai bagaimana anda menggunakan ilmu yang diperolehi dari sekolah semasa hidup di dunia?

                Seperkara lagi ialah dengan harta dan kekayaan akan menyibukkan anda menjaganya. Amat merumitkan ialah takut jatuh bankrap akan memuderatkan kehidupan. Berbanding dengan mempunyai ilmu, ia menjaga kita dari aspek disiplin, kesihatan dan yang amat penting sekalai ialah mengukuhkan hubungan anda dengan Allah S.W.T.

                Menuntut ilmu adalah satu ibadah dan menjadi ahli PIBG juga adalah satu ibadah. PIBG yang cergas dan banyak sumbangan kepada sekolah akan menarik perhatian orang lain, setidak-tidaknya keluarga sendiri yang akan membawa berita baik kepada orang lain kelak akan

mengikuti jejak langkah anda membina hubangan baik dengan PIBG. sekolah.

 

(http://bicaramindafaridblogspot.com)